Pomiar efektywności oraz wydajności zarządzania wiedzą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Zastosowanie Internetu
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
TURYSTYKA W INTERESACH
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Propozycja siatki godzin Specjalność: Modelowanie i Programowanie Systemów Informatycznych.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Kolejna gra mająca na celu pokazanie świata kierowców ścigających się w nielegalnych ulicznych wyścigach podrasowanymi do granic możliwości samochodami.
Powinieneś koniecznie śmiać się cześciej!!! Gdybyś przez 8 lat, 7 miesięcy i 6 dni krzyczał, wyprodukowałbyś wystarczająco energii, żeby ogrzać szklankę
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Dlaczego to dobry pomysł?. Pomysł stworzenia Szkolnego Centrum Kultury narodził się w naszych głowach w czasie spotkania w małej grupie znajomych. Chcieliśmy.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów DorFin Baza.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zdrowe śniadanie klasy III W szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Olszynach.
Antonie de Saint-Exupery
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Przepis na skuteczną motywację HR Meeting Warszawa, 21 listopada 2012 roku.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
UNII EUROPEJSKIEJ STANOWCZE NIE !!!. Nie damy się wciongnonć w te ich zachodnie układy. I nie omamiom nas tymi motylkami.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Życiu TAK Śmierci NIE.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Temat 1: Umieszczanie skryptów w dokumencie
Świat na główce od szpilki Odkrywcy mikroskopijnego świata.
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Witamy w Łodzi – tutaj Ty decydujesz Chwytaj dzień w sercu Polski – tu rządzą Młodzi!
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Pomiar efektywności oraz wydajności zarządzania wiedzą Warszawa, październik 2013 Copyright 2010: Dr hab. Jan Fazlagić, prof. nzw. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Akademii Finansów i Biznesu Vistula E-mail: j.fazlagic@vistula.edu.pl

Zarządzanie wiedzą a zarządzanie informacją Zarządzanie kontekstem w organizacji Kultura wydajności w zarządzaniu wiedzą Mierniki zarządzania wiedzą Dobre i złe praktyki w ZW

koncentracji na wiedzy Potrzeba nam troski o wiedzę, koncentracji na wiedzy a nie Knowledge management” (L.Edvinsson)

Trzy procesy ZW: tworzenie, transfer, wykorzystanie

Jutro nie muszę się obawiać oblodzenia Informacja po wprowadzeniu do modelu myślenia danej osoby staje się wiedzą Informacja: „Jutro temperatura powietrza przy gruncie wynosić będzie 25 stopni Celsjusza. Nie będzie padać”. Matka dwu- letniego dziecka Jutro będę mogła wyjść z dzieckiem na spacer Pilot samolotu Jutro nie muszę się obawiać oblodzenia Organizator koncertów Jutro będę mógł zorganizować koncert

Siedem zasad zarządzania wiedzą (1) (David Snowden, 2008) Przepływ wiedzy odbywa się na zasadach dobrowolnych – nie możną go wymusić. Wiemy to, co wiemy tylko wtedy, gdy potrzebujemy wykorzystać naszą wiedzę. Ludzka wiedza zależy od kontekstu, wymaga bodźców. Im więcej posiadamy wiedzy, tym jesteśmy sprawniejsi. Z kolei komputer wraz ze wzrostem informacji w jego posiadaniu staje się coraz mniej sprawny aż wreszcie “zawiesza się” Ludzie bardzo rzadko odmawiają pomocy innym. Z drugiej strony bardzo często odmawiają kodyfikowania wiedzy „na zapas”. Ważniejsze jest więc łączenie ludzi niż zmuszanie ich do gromadzenia wiedzy.

Siedem zasad zarządzania wiedzą (1) (David Snowden, 2008) Ludzie preferują pracę nad wiedzą zdefragmentowaną – chętnie spędzamy godziny w internecie lecz nie mamy cierpliwości do przeczytania w tym samym czasie jednej książki. Lepiej uczymy się na błędach niż na sukcesach. Unikanie porażek jest skuteczniejszą strategią niż dążenie do powtórzenia sukcesów. Działamy w sposób chaotyczny, bez planu. Gdy jednak opowiadamy o tym jak działaliśmy przedstawiamy ten proces jako logiczny łańcuch decyzji i działań. Wiemy więcej niż nam się wydaje. Zawsze powiemy więcej niż zapiszemy w dokumencie.

Jak zwiększyć produktywność organizacji? Z badań wynika, że: Pracownik spędza 1-2 godzin dziennie poszukując informacji ostatecznie jej nie znajdując. 1 ½ godziny dziennie traci się na tworzenie wiedzy, która już gdzieś w firmie istnieje (Re-inventing the wheel). Przeciętnie powstaje 11 wersji dokumentu (elektronicznych lub papierowych) zanim powstanie wersja ostateczna. 25% dokumentów korporacyjnych jest umieszczanych tam, gdzie nikt już ich nie odnajdzie. Masa informacji podwaja się co 9-15 miesięcy.

Multitasking (1) Nawet jeśli przerwanie pracy trwa tylko 30 sekund (np. krótka rozmowa telefoniczna w czasie pracy nad dokumentem) nasz mózg potrzebuje 10- 20 razy więcej czasu na powrót do poziomu koncentracji na zadaniu, jaki osiągaliśmy przed tą przerwą. Z badań University of London (2005): “pracownicy, których praca była przerywana przez e-maile i rozmowy telefoniczne cierpieli na dwa razy większy spadek ich ilorazu inteligencji IQ niż osoby zaciągające się marihuaną”.

Multitasking (2) Shamsi T. Iqbal (University of Illinois) i Eric Horvitz (Microsoft Research) badali multitasking i odkryli, że: Uczestnicy eksperymentów spędzali średnio prawie 10 minut na przechodzenie od programu do programu a powrót do normalnego tempa pracy zajmował im 10-15 minut.

Z badań firmy Steelcase wynika, że ponad 70% wiedzy zdobywa się w miejscu pracy w sytuacjach nieformalnych (tzn. NIE w trakcie szkoleń)

Pracownicy wiedzy wolą przestrzenie zamknięte, ale lepiej komunikują się ze sobą w przestrzeniach otwartych. Dla kreatywnego myślenia potrzebne są strefy ciszy w miejscu pracy Pracownicy wiedzy cenią sobie autonomię, więc trzeba im zapewnić pewien wpływ na kształtowanie swoich środowisk pracy.

Portfolio wiedzy A B C D Świadomość posiadanej wiedzy Świadomość niedoborów wiedzy C Brak świadomości posiadanej wiedzy D Brak świadomości niedoborów wiedzy

A B C D Przykład wiedzy Sposoby zarządzania Aktualna lista klientów i ich charakterystyka. Klasyczne, rutynowe metody zarządzania, dążenie do optymalizacji procesów. B Brak wiedzy o przyczynach rezygnacji z usług naszej firmy przez klientów z zachodniej Polski. Badania rynku — szczególnie badania ilościowe (kwestionariusz ankietowy). Szkolenia w konkretnych obszarach. C Kierowcy znają objazdy remontowanych dróg, ale nie dzielą się tą wiedzą z innymi kierowcami (ponieważ sądzą, że wszyscy znają te objazdy). Motywowanie do dzielenia się wiedzą. Organizacja pracy w zespołach (w celu tworzenia wiedzy wspólnej). D Ukryta potrzeba klienta — gdyby udało się ją odkryć, firma mogłaby zwiększyć dochody. Badania rynku, szczególnie za pomocą badań jakościowych.

A Przykład wiedzy Sposoby zarządzania Wiemy jak finansować nieruchomości, modernizować, przekształcać; jak optymalizować koszty Znamy technologię produkcji zawiesia Wiemy jak realizować projekty UE w Polsce Współpracujemy z klientem – wspólnie dochodzimy do rozwiązań Procedury jakości, nadzorowanie przez prezesa Inwestować w zespół, monitorowanie regulacji

B Przykład wiedzy Sposoby zarządzania Brakuje nam systemu IT do zarządzania nieruchomościami (niektórzy klienci chcą współpracować TYLKO z firmami, które mają własny system IT) Brak działu B+R, brak systemu zarządzania produkcją Brak wiedzy o ukrytych kryteriach wyboru projektów (element subiektywny) Docieramy do klientów, którzy posiadają własny system; testujemy systemy dostępne na rynku w celu rozszerzenia sprzedaży o klientów, którzy nie posiadają takiego systemu. Rekrutacja specjalistów (tworzenie+transfer wiedzy) Uczestniczenie w konsultacjach społecznych (współtworzenie kryteriów); networking z twórcami kryteriów

C Przykład wiedzy Sposoby zarządzania Sprzedawcy posiadają informację od klientów (nie podoba im się design) ale nie jest to przekazywane do HQ – brak przepływu wiedzy bottom-up Pracownicy mają wiedze i pomysły lecz nie dzielą się nią (bariery geograficzne) Brak świadomości po stronie Kady zarządzającej w zakresie potencjału jakim dysponują pracownicy Zbyt duży outsourcing naszych usług Przekazywanie raportów bottom-up Częstsze spotkania zespołów, motywowanie do dzielenia się wiedzą Lepsze poznanie talentów pracowników Ograniczenie outsourcingu

D Przykład wiedzy Sposoby zarządzania Ukryte potrzeby klientów-użytkowników samochodów Nie wiemy dlaczego nie sprzedaje się samochód (design czy brak bodźców w kanale dystrybucji) Zła analiza ryzyka projektu (niepełna) -> odchylenie od założeń w czasie realizacji Brak znajomości nowych trendów rynkowych w branży Nie znamy procedur wewnętrznych strategii długofalowych u naszych klientów [branża FM](a klienci nas nie informują o zmianach po swojej stronie) – podpisując kontrakt z klientem może okazać się, ze po roku klient robi globalny przetarg i polski oddział naszego konkurenta staje się dostawcą Badania rynku (na co klienci zwracają uwagę?), zbieranie informacji na podstawie targów motoryzacyjnych (opinia nt. modeli przedprodukcyjnych) Lepiej zarządzać ryzykiem – zmienić zasady analizy ryzyk na poziomie wyższym Badania rynkowe, udział targach branżowych Zapisy kontraktowe, zapisy w umowach, odszkodowanie do wysokości niezamortyzowanych nakładów.

Know-x Know-what Know-why Know-how Know-who Know-between Know-which Know-if Know-where

Trzy mechanizmy koordynacji Wyszczegól-nienie Hierarchia Rynek Społeczność Mechanizm koordynacji Władza Cena Zaufanie Główne korzyści Kontrola Elastyczność Tworzenie i dzielenie się wiedzą Zasoby Kapitał organizacyjny Kapitał ekonomiczny Kapitał społeczny Zadania Zależne Nie zależne Współzależne

Zasady odnoszące się do zaufania (1) Zasada przechodniości – dotyczy referencji (jeśli A ufa B, to C może zaufać B) Zaufanie wiąże się z ryzykiem – jeśli nie ma ryzyka nie ma potrzeby zaufania. Zaufanie jest zależne od upływu czasu – może rosnąc lub maleć. Zaufane nie ma substytutu. Należy unikać gry o władzę.

… czy są wśród nich? „Wiedza daje władzę”. Apatia. Postrzeganie organizacji jako miejsca, w którym wszystko musi się odbywać zgodnie z procedurami a żadne odchylenia od „normalności” nie są dozwolone. Różne kultury i tradycje. Brak wspólnego języka. Syndrom NIH.

Od czego zależy transfer wiedzy? Postrzeganej przez odbiorcę reputacji źródła wiedzy. Skłonności posiadacza wiedzy do dzielenia się nią. Dostępności i jakości kanałów transmisji (komunikacji wiedzy). Motywacji odbiorcy wiedzy do jej przyjęcia (absorpcji). Zdolności do absorpcji wiedzy po stronie odbiorcy.

Jakie cechy posiada idea, którą ludzie zapamiętają? (1) Prostota: np. X przykazań. Zaskoczenie: zastosowanie prostego porównania lub zagadki, np. jak porcja cukru warta 10 centów i porcja soli wart 10 cent może uratować życie? (UNICEF: lekarstwo na biegunkę, ratuje przed odwodnieniem). Konkretność: zły przykład: „Chcielibyśmy zapewnić dzieciom opiekę pediatryczną: ARV lub cotrimoxazole lub oba leki przynajmniej 80% dzieci do roku 2012”. Dobry: „Chcemy, abyś pomógł nam dostarczyć 4 z 5 dzieci niezbędne lekarstwa zapobiegające rozwojowi AIDS”.

KM Company’s results

KM KM Results KM Processes KM strategy Km principles KM infrastructure Innovation KM Processes KM Processes’ results

Strategy implementation KM Processes’ results Business strateg Management models HR strategies Company’s results Profit Marketshare CSR Stability

External structure Internal structure Individual competences

Dr hab. Jan Fazlagić prof. nzw Dr hab. Jan Fazlagić prof. nzw. UE w Poznaniu oraz AFiB VISTULA w Warszawie Fazlagic.pl iz.edu.pl j.fazlagic@vistula.edu.pl