Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Advertisements

Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Tajemnice klawiatury.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Polityka turystyczna państwa
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Migracje a sytuacja rodzin: wyjazdy i powroty
Prąd Elektryczny.
Zastanówmy Się…...
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
PATRIOTYZM.
Wpływ używek na organizm człowieka
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Choroby wywołane niewłaściwym odżywianiem
Jeżdżę z głową.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
STOP PORNOGRAFII !!.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Wpływ papierosów na zdrowie człowieka.
Rodzina w aspekcie prawnym
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Planowanie strategiczne w ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości Marzena Mażewska SOOIPP.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
BIOFEEDBACK.
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Jak pomagać dziecku w szkole – interpretacja opinii i orzeczeń poradni psychologiczno - pedagogicznych.
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
PUBLIC RELATIONS.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
Uczeń przewlekle chory
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka
Przyczyny, przejawy, skutki
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Sprowadzanie rodziny według reguł EOG Ole Andreas Blikken, starszy konsulent, UDI 28 listopada 2008.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Czyli zmora pracowników
Zapis prezentacji:

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny Fazy reakcji emocjonalnej rodziców w sytuacji pojawienia się niepełnosprawnego dziecka mgr Katarzyna Kowalska

Dziecko niepełnosprawne w rodzinie Według badań około 4% noworodków rodzi się z różnego rodzaju dysfunkcjami: uszkodzeniem mózgu chorobami genetycznymi chorobami metabolicznymi poważnymi wadami zmysłów. Rozwój ww. dzieci prawdopodobnie będzie przebiegał z opóźnieniem lub dysharmonią różnego stopnia.

Konieczność pomocy małemu dziecku i jego rodzinie Możliwość i konieczność wspomagania rozwoju dziecka obciążonego jest niepodważalna. Działania interwencyjne powinny być podjęte jak najwcześniej. 50% zdolności do nauki rozwija się w ciągu pierwszych czterech lat życia .

UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE AUTYZM UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE Komunikacja werbalna i niewerbalna nie służy do kontaktów interpersonalnych. Język mówiony i komunikacja są zaburzone Mowa służy do komunikacji. Rozumienie mowy zależy od stopnia upośledzenia. Komunikacja niewerbalna kompensuje ograniczone możliwości ekspresji słownej. Zaburzony rozwój społeczny nie odpowiadający wiekowi umysłowemu Rozwój społeczny odpowiedni do wieku umysłowego Sprawia poważne problemy wychowawcze związane z obecnością stereotypii, nie zależnie od rozwoju umysłowego Problemy z trudnymi zachowaniami i stereotypami są zależne od głębokości upośledzenia umysłowego. Trudności w relacji dziecka z matką. Na pozór nie tworzy się głębsza więź z matką i innymi osobami z otoczenia. Dobry kontakt emocjonalny z matką i innymi osobami z otoczenia. Rozwój dziecka jest nieharmonijny. Postępuje skokami, jest nieprzewidywalny, występują często okresy zastoju lub regresu. Rozwój jest harmonijny i systematyczny, ograniczony jedynie stopniem upośledzenia

AUTYZM GŁUCHOTA Brak specyficznych zlokalizowanych uszkodzeń neurologicznych Uszkodzenie neurologicznych lub fizycznych elementów aparatu mowy Dziwne niespójne reakcje na dźwięki, przy nieuszkodzonym słuchu (nad , pod wrażliwość lub „biały szum”) W testach słuchu diagnozuje się brak słuchu lub niedosłuch Brak komunikacji niewerbalnej z otoczeniem, nie używa mimiki, gestów, nie rozumie komunikatów niewerbalnych innych osób (lub ma duże trudności w tym obszarze) Sprawnie komunikuje się niewerbalnie. Używa gestów mimiki, rozumie komunikaty niewerbalne Mocno zaburzone zachowania zabawowe (stereotypowe , rutynowe czynności, układanie, porządkowanie, rotacja przedmiotów) Potrafi „normalnie” się bawić Zaburzony rozwój społeczny, nie nawiązuje kontaktów społecznych , problemy w tworzeniu głębszej więzi z otoczeniem Prawidłowy rozwój społeczny Nawiązuje w sposób nieskuteczny lub w ogóle nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami, na próby nawiązania kontaktu z ich strony reaguje nieadekwatnie Nawiązuje kontakty z rówieśnikami Sprawia poważne problemy wychowawcze, w związku ze specyficznymi zachowaniami stereotypowymi, rutynami, trudnością akceptacji zmian Problemy wychowawcze w związku ze specyficznymi zachowaniami, stereotypami o niewielkim nasileniu.                    

Fazy reakcji emocjonalnej rodziców w sytuacji pojawienia się w rodzinie niepełnosprawnego dziecka Faza szoku Faza kryzysu emocjonalnego Faza pozornego przystosowania Faza konstruktywnego przystosowania się

Fazy reakcji emocjonalnej rodziców w sytuacji pojawienia się niepełnosprawnego dziecka Faza szoku Pierwsza, bezpośrednia reakcja na informację o niepełnosprawności swojego dziecka. W przeżyciach dominują uczucia o zabarwieniu negatywnym: rozpacz, żal, poczucie krzywdy, niepokój, lęk o dziecko. Bardzo intensywne reakcje rodziców mogą zakłócić relacje między małżonkami, stanowią też przyczynę negatywnego ustosunkowania się do własnego niepełnosprawnego dziecka.

Fazy reakcji emocjonalnej rodziców w sytuacji niepełnosprawności dziecka Faza kryzysu emocjonalnego W przeżyciach rodziców dominują: poczucie zawodu, niespełnionych oczekiwań wobec dziecka, poczucie klęski życiowej, osamotnienie, poczucie beznadziejności oraz wzajemne obwinianie się. Małżonkowie oddalają się od siebie pozostając w osamotnieniu ,jeszcze większej bezradności. Może prowadzić to do rozpadu małżeństwa.

Fazy reakcji emocjonalnej rodziców w sytuacji niepełnosprawności dziecka Faza pozornego przystosowania Mobilizacja sił, podejmowanie działania na rzecz Dziecka. Pojawia się „gonitwa terapeutyczna” szukanie cudownego sposobu uzdrowienia, częste zmiany specjalistów i metod pracy, negowanie, podważanie diagnoz i poszukiwanie nowych. Nieuzasadniona wiara w możliwości wyleczenia. Poszukiwanie winnych niepełnosprawności. Prowadzi to do wytworzenia nieprawidłowego obrazu dziecka.

Fazy reakcji emocjonalnej rodziców w sytuacji niepełnosprawności dziecka Faza konstruktywnego przystosowania się Skupienie się na realnych możliwościach i potrzebach dziecka, zaczynają dominować uczucia pozytywne takie jak radość z kontaktu z dzieckiem. Rodzice koncentrują się na kwestii jak pomóc dziecku i jak zorganizować dalsze życie rodziny? Dokonywane są mądre wybory związane z rehabilitacją. Pojawia się potrzeba działań prospołecznych -fundacje, stowarzyszenia.

Związek postaw matki z rozwojem dziecka Postawa rezygnacyjna związana z depresją matki, pociąga zaniedbanie emocjonalne dziecka i zaniechanie działań na jego rzecz.

Związek postaw matki z rozwojem dziecka Postawa lękowo - nadopiekuńcza Powoduje wyręczanie dziecka, stawianie mu zbyt małych wymagań, nie ustalanie granic, a przez to zablokowanie rozwoju jego autonomii, aktywności poznawczej, otwartości na świat (nadopiekuńczość może mieć również charakter kompensacyjny i wynikać z braku akceptacji dziecka i związanego z tym poczucia winy).

Związek postaw matki z rozwojem dziecka Postawa zadaniowa Może prowadzić do zbytniej koncentracji na samej rehabilitacji, stosowania wygórowanych wymagań i nadmiernego krytycyzmu co skutkuje brakiem czasu dziecka na zabawę, kontakty z rówieśnikami, przeżywaniem nadmiernej frustracji, pojawieniem się poczucia odrzucenia, winy i przewlekłego napięcia emocjonalnego. Dziecko może ten stan odreagowywać całą gamą zachowań trudnych, agresją, nadpobudliwością, stereotypiami, zaburzeniami koncentracji uwagi, obniżeniem aktywności lub wycofaniem się z kontaktów.

Związek postaw matki z rozwojem dziecka Postawa akceptacji Daje możliwość rozwoju pełnych możliwości dziecka przy zaspokojeniu podstawowych potrzeb bezpieczeństwa, miłości, uwagi rodziców, zabawy itp.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.