Specyficzne trudności w uczeniu się. Plan prezentacji Terminologia - specyficzne trudności w uczeniu się. Czynniki mające wpływ na występowanie dysleksji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Advertisements

Australia.
Propozycje klasy 6. do kodeksu2.0 - Nauczcie tego dorosłych - Komputery pod ręką
Ptaki zimujące w Polsce
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Nasza parafia Nasza wieś Kaszów w liczbach Nasza szkoła.
Blaski i cienie promieniotwórczości
Temat: Tworzenie dokumentów w edytorze tekstu
Tajemnice klawiatury.
Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Autor: Aneta Powarzynska Klasa.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
ODYSEJA UMYSŁU.
Mózgowe porażenie dziecięce
Turystyka a środowisko naturalne Ustawa śmieciowa w Polsce.
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Zastanówmy Się…...
OPRACOWANIE: Szkoły Pijarskie
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Działalność samorządu uczniowskiego W GIMNAZJUM W STANKOWIE
Szkoła w chmurze.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
Bezpieczne ferie zimowe
SP22 w Olsztynie. W dniu 21 października 2006r w auli I Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie odbyła się uroczystość wręczania Certyfikatu Warmińsko.
ALGORYTM.
Wpływ używek na organizm człowieka
Wykonała Sylwia Kozber
Weź kartkę papieru i ołówek!!!!!!!!
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Zanieczyszczenia Wód Dominik Cieśliński.
Geometryczne dyktando
Bezpieczeństwo na drodze
Co to jest Exlibris?.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
RÓWNANIA Wprowadzenie.
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
Warsztaty C# Część 2 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Kliknij Tylko jedna minutka. M ó wi si ę, ż e by kogo ś d ostrzec wystarczy 1 sekunda 1 godzina by kogo ś oceni ć 1 dzie ń by kogo ś polubi ć lub pokocha.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
CEBULA (ŁOŻYSKO KULKOWE)
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
Temat Projektu : Zainteresowania oraz hobby uczniów klasy VI szkoły podstawowej, I i II gimnazjum, a także sposób ich realizacji .
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
POLSKIE RODZINY- FAKTY, MITY I STEREOTYPY Anna Antoniak Sylwia Szczepańska Kl. 1b.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
PROJEKT EUDUKACYJNY POD TYTUŁEM :
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
Życiu TAK Śmierci NIE.
DYSLEKSJA ROZWOJOWA, CZYLI SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Przyczyny, przejawy, skutki
Zdrowy tryb ż ycia. Jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Daje nam zdrowie i lepsze samopoczucie. Zdrowy tryb życia to ewidentnie ćwiczenia, ruch,
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Reprezentacyjny polski taniec narodowy
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
L.I.P.S.S. Helmut Loidl koordynator Transfer po uko ń czeniu szko ł y podstawowej jest obecnie najgor ę tszym tematem w Europie. Nie przyj ę cie na.
10 róż dla ciebie.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Zapis prezentacji:

Specyficzne trudności w uczeniu się

Plan prezentacji Terminologia - specyficzne trudności w uczeniu się. Czynniki mające wpływ na występowanie dysleksji rozwojowej. Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I–III szkół podstawowych.

Specyficzne trudności w uczeniu się Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania określa się mianem dysleksji rozwojowej. Mogą one dotyczyć zaburzeń różnych funkcji i analizatorów. W ramach omawianych trudności wyróżnia się trzy następujące formy [i]:[i] dysleksję – trudności w nauce czytania i pisania, dysgrafię –trudności z poprawnym poziomem graficznym pisma, dysortografię – trudności z opanowaniem i właściwym stosowaniem reguł gramatycznych i ortograficznych, [i][i] Za: Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Harmonia, Gdańsk 2008.

Czynniki mające wpływ na występowanie dysleksji rozwojowej uwarunkowania genetyczne np. występowanie dysleksji rozwojowej w najbliższej rodzinie, przebieg ciąży i porodu (np. nieprawidłowy przebieg ciąży i porodu) zaburzenia rozwoju psychoruchowego (np. w okresie niemowlęcym – nieraczkowanie, późny rozwój mowy).

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Motoryka duża trudności z utrzymaniem równowagi (np. w trakcie chodzenia po krawężniku), trudności z rzucaniem i łapaniem piłki, niechętne wykonywanie ćwiczeń fizycznych, uprawianie sportów, niechętne bieganie, skakanie, pokonywanie przeszkód – np. przeskakiwanie, niechętna jazda na rowerze, rolkach, łyżwach, nartach lub niechęć do nauki tych sportów.

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Motoryka mała niechętnie nawleka (np. korale), wykleja, wycina (np. nie potrafi prawidłowo trzymać nożyczek, bardzo mocno lub bardzo lekko naciska kartkę papieru w trakcie pisania czy rysowania, nieprawidłowo trzyma narzędzia do pisania), nie potrafi zapinać guzików, sznurować butów lub wykonuje to niechętnie i długo; nie lubi układać i manipulować drobnymi elementami, wykonuje nieprecyzyjne ruchy, wykonuje schematyczne rysunki, ubogie w różnorodne elementy, ma trudności z lepieniem z plasteliny.

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Analizator wzrokowy myli często podobne litery np. [p]–[b], [m]-[n]– [w], [t]–[l]–[ł], wolno i niechętnie czyta, często przekręca lub opuszcza wyrazy, ma trudności ze stosowaniem reguł ortograficznych – dotyczy wyrazów z [ó]–[u], [h]– [ch], [ż]-[rz], pisze od lewej do prawej lub zaczyna pisanie od środka kartki, często pisze w lustrzanym odbiciu.

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Analizator słuchowy ma trudności z wyróżnianiem głosek znajdujących się na początku i na końcu danego wyrazu – często myli głoski podobnie brzmiące, np. [k]–[g], [t]–[d], ma trudności z zapisywaniem zmiękczeń [ń]–[ni], np. zamiast – jesienią zapisuje jesieńią, czy wyrazów zakończonych głoskami nosowymi, np. na [ą] czy [om], np. zamiast wiosną pisze wiosnom, ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów długich i skomplikowanych czy podobnie brzmiących, np. dom–dam, kod–kot, koza-kosa, wyróżnianiem głosek rozpoczynających lub kończących dany wyraz.

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Koordynacja wzrokowo-ruchowa podczas przepisywania tekstu – gubi litery, łączy wyrazy w zdaniu w jedną całość, opuszcza końcówki wyrazów, nie uwzględnia pisowni małą i dużą literą), niechętnie rysuje szlaczki, pisze w sposób nieestetyczny i trudny do odczytania, ma trudności z układaniem puzzli, odnajdywaniem szczegółów różniących dwa obrazki.

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Koordynacja słuchowo-językowa ma trudności z zapamiętywaniem tekstu słuchanego (np. w trakcie dyktanda, słuchania książki), ma trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych (np. opowiadaniem historyjek obrazkowych, relacjonowaniem wydarzeń) – niechętne się wypowiada, nie potrafi wymienić w odpowiedniej kolejności pór dnia i związanych z nim czynności; pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Myli poszczególne terminy.

Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów klas I – III szkół podstawowych Lateralizacja często myli stronę lewą i prawą, pisze i wykonuje różne zadania raz lewą raz prawą ręką, myli się przy opisywaniu położenia przedmiotów nad, pod, obok, przed itp., myli litery o podobnych kształtach, np. [p]-[b]- [d], zapisuje litery w lustrzanym odbiciu.

Bibliografia Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2007.