Rozwój społeczny dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
LOGO DEBATA SZKOLNA Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Turośli.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Współpraca w naszej szkole
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Prawa dziecka.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały Hanna Ojcewicz i Alina Witkowska MAJ 2014.
II Autorzy i realizatorzy: Hanna Ojcewicz, Alina Witkowska.
Praca w zespole.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Nowe kompetencje nauczycieli motorem rozwoju szkoły
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wychowanie do życia w rodzinie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Rozwój społeczny dziecka

Cele spotkania Identyfikacja, jakie kompetencje społeczne wpływają na dobre funkcjonowanie dziecka w szkole, a potem w społeczeństwie Ustalenie wspólnego rozumienia terminu „kompetencje społeczne” Wskazanie kierunków rozwoju społecznego, które wytycza podstawa programowa Identyfikacja korzyści krótko- i długoterminowych, wynikających z posiadania ważnych kompetencji społecznych

Zadanie Proszę o narysowanie wizytówek Kiedy słyszę hasło „Moje dziecko w grupie rówieśników jest jak…”, to przychodzi mi na myśl symbol…… (proszę o narysowanie tego symbolu na kartce) Zapraszam do wymieniania się wizytówkami

Kompetencje społeczne Zadanie – skojarzenia Zapraszam do burzy mózgów: Zastanówcie się Państwo i podajcie wszystkie skojarzenia, które przychodzą Wam go głowy gdy słyszycie hasło: Kompetencje społeczne Każde skojarzenie jest ważne i cenne!

Kompetencje społeczne – próba zdefiniowania Kompetencje społeczne – wiedza, umiejętności i postawy człowieka, które przyczyniają się do skutecznego wchodzenia w relacje (interakcje) z otoczeniem, do radzenia sobie w sytuacjach społecznych określonego typu oraz umożliwiają osiąganie celów społecznych i jednostkowych przy jednoczesnym zachowaniu dobrych relacji z osobami, z którymi wchodzimy w interakcję. Kompetencje społeczne, są „wyznacznikiem efektywności funkcjonowania jednostki w rzeczywistych sytuacjach życiowych." (A. Matczak)

Przykładowe kompetencje społeczne Wśród kompetencji społecznych różni autorzy wyróżniają m.in.: umiejętności komunikacyjne; umiejętności asertywne; umiejętności wzmacniania, podtrzymywania innych; umiejętności wyrażania siebie; wzajemne zrozumienie i poznawanie się; tworzenie klimatu wzajemnego zaufania; pomaganie oraz wywieranie wpływu; rozwiązywanie problemów i konfliktów; umiejętność i chęć obcowania z rówieśnikami; umiejętność współpracy i rywalizacji w zabawie zespołowej; kształtowanie się postaw wobec grup i instytucji społecznych. (H. Smirnowa, J. Mellibruda, R. C. Rinn i. A Markle)

Zadanie – rysujemy portret Zapraszam do pracy w 3 grupach: Zadaniem każdej grupy jest Narysowanie portretu (karykatury) dziecka, które nie posiada żadnych umiejętności społecznych Zapraszam do pracy na forum: Prezentacja prac z omówieniem. Rysunek pochodzi z galerii Andrzeja Mleczki

Zadanie – „Czy, do czego i jakie…?” Zapraszam do pracy w 5 grupach Rozważania każdej z grup będą krążyć wokół tematu „Do czego potrzebne są kompetencje społeczne?” Każda z grup zajmie się innym obszarem: Jak kompetencje społeczne mogą dziecku pomóc w nauce? Jak kompetencje społeczne mogą pomóc dziecku w funkcjonowaniu w relacjach z rówieśnikami poza sytuacjami nauki (przerwy, wycieczki, kontakty poza szkołą) Jak kompetencje społeczne mogą pomóc dziecku w relacjach z dorosłymi (rodzice, nauczyciele, inni dorośli) Jak kompetencje społeczne mogą pomóc dziecku w sytuacji zmiany szkoły? Jak kompetencje społeczne mogą wpłynąć na funkcjonowanie w życiu dorosłym? Zapraszam do pracy na forum! Prezentacja wyników pracy grup.

Zadanie – debata Podzielcie się Państwo na 3 grupy, które wezmą udział w debacie. Uwaga! Dla potrzeb ćwiczenia debata będzie „symulowana”, zatem rodzice przyjmą role niekoniecznie zgodne z ich osobistymi przekonaniami. Grupa I – rodzice i szkoła powinni współpracować ze sobą w zakresie rozwijania kompetencji społecznych dzieci Grupa II – rozwijanie kompetencji społecznych powinno być wyłączną domeną rodziców, a szkoła nie powinna się w to wtrącać Grupa III – rozwijanie kompetencji społecznych powinno leżeć wyłącznie po stronie szkoły, bo rodzice mogą się na tym nie znać. Podzielcie się Państwo refleksjami po debacie!

Zadanie – zapisy podstawy programowej Zapraszam do pracy w parach! Zapoznajcie się Państwo z zapisami podstawy programowej. Zastanówcie się i porozmawiajcie w parze, który z zapisów w podstawie programowej jest szczególnie ważny z uwagi na funkcjonowanie Państwa dziecka. Na rozwijanie których kompetencji społecznych chcielibyście Państwo, aby nauczyciele zwrócili szczególną uwagę? Zapraszam do pracy na forum! Przedstawcie Państwo wnioski z rozmów w parach.

Źródła 1. Edyta Starostka, Kompetencje społeczne, a możliwości interpersonalne: http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=254 2. Helena Smirnowa, Kompetencje emocjonalne dzieci: http://www.eid.edu.pl/archiwum/2000,98/padziernik,162/kompetencje_emocjonalne_dzieci,1047.html 3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego

DZIĘKUJĘ ZA UDZIAŁ W SPOTKANIU!