Rozwój społeczny dziecka
Cele spotkania Identyfikacja, jakie kompetencje społeczne wpływają na dobre funkcjonowanie dziecka w szkole, a potem w społeczeństwie Ustalenie wspólnego rozumienia terminu „kompetencje społeczne” Wskazanie kierunków rozwoju społecznego, które wytycza podstawa programowa Identyfikacja korzyści krótko- i długoterminowych, wynikających z posiadania ważnych kompetencji społecznych
Zadanie Proszę o narysowanie wizytówek Kiedy słyszę hasło „Moje dziecko w grupie rówieśników jest jak…”, to przychodzi mi na myśl symbol…… (proszę o narysowanie tego symbolu na kartce) Zapraszam do wymieniania się wizytówkami
Kompetencje społeczne Zadanie – skojarzenia Zapraszam do burzy mózgów: Zastanówcie się Państwo i podajcie wszystkie skojarzenia, które przychodzą Wam go głowy gdy słyszycie hasło: Kompetencje społeczne Każde skojarzenie jest ważne i cenne!
Kompetencje społeczne – próba zdefiniowania Kompetencje społeczne – wiedza, umiejętności i postawy człowieka, które przyczyniają się do skutecznego wchodzenia w relacje (interakcje) z otoczeniem, do radzenia sobie w sytuacjach społecznych określonego typu oraz umożliwiają osiąganie celów społecznych i jednostkowych przy jednoczesnym zachowaniu dobrych relacji z osobami, z którymi wchodzimy w interakcję. Kompetencje społeczne, są „wyznacznikiem efektywności funkcjonowania jednostki w rzeczywistych sytuacjach życiowych." (A. Matczak)
Przykładowe kompetencje społeczne Wśród kompetencji społecznych różni autorzy wyróżniają m.in.: umiejętności komunikacyjne; umiejętności asertywne; umiejętności wzmacniania, podtrzymywania innych; umiejętności wyrażania siebie; wzajemne zrozumienie i poznawanie się; tworzenie klimatu wzajemnego zaufania; pomaganie oraz wywieranie wpływu; rozwiązywanie problemów i konfliktów; umiejętność i chęć obcowania z rówieśnikami; umiejętność współpracy i rywalizacji w zabawie zespołowej; kształtowanie się postaw wobec grup i instytucji społecznych. (H. Smirnowa, J. Mellibruda, R. C. Rinn i. A Markle)
Zadanie – rysujemy portret Zapraszam do pracy w 3 grupach: Zadaniem każdej grupy jest Narysowanie portretu (karykatury) dziecka, które nie posiada żadnych umiejętności społecznych Zapraszam do pracy na forum: Prezentacja prac z omówieniem. Rysunek pochodzi z galerii Andrzeja Mleczki
Zadanie – „Czy, do czego i jakie…?” Zapraszam do pracy w 5 grupach Rozważania każdej z grup będą krążyć wokół tematu „Do czego potrzebne są kompetencje społeczne?” Każda z grup zajmie się innym obszarem: Jak kompetencje społeczne mogą dziecku pomóc w nauce? Jak kompetencje społeczne mogą pomóc dziecku w funkcjonowaniu w relacjach z rówieśnikami poza sytuacjami nauki (przerwy, wycieczki, kontakty poza szkołą) Jak kompetencje społeczne mogą pomóc dziecku w relacjach z dorosłymi (rodzice, nauczyciele, inni dorośli) Jak kompetencje społeczne mogą pomóc dziecku w sytuacji zmiany szkoły? Jak kompetencje społeczne mogą wpłynąć na funkcjonowanie w życiu dorosłym? Zapraszam do pracy na forum! Prezentacja wyników pracy grup.
Zadanie – debata Podzielcie się Państwo na 3 grupy, które wezmą udział w debacie. Uwaga! Dla potrzeb ćwiczenia debata będzie „symulowana”, zatem rodzice przyjmą role niekoniecznie zgodne z ich osobistymi przekonaniami. Grupa I – rodzice i szkoła powinni współpracować ze sobą w zakresie rozwijania kompetencji społecznych dzieci Grupa II – rozwijanie kompetencji społecznych powinno być wyłączną domeną rodziców, a szkoła nie powinna się w to wtrącać Grupa III – rozwijanie kompetencji społecznych powinno leżeć wyłącznie po stronie szkoły, bo rodzice mogą się na tym nie znać. Podzielcie się Państwo refleksjami po debacie!
Zadanie – zapisy podstawy programowej Zapraszam do pracy w parach! Zapoznajcie się Państwo z zapisami podstawy programowej. Zastanówcie się i porozmawiajcie w parze, który z zapisów w podstawie programowej jest szczególnie ważny z uwagi na funkcjonowanie Państwa dziecka. Na rozwijanie których kompetencji społecznych chcielibyście Państwo, aby nauczyciele zwrócili szczególną uwagę? Zapraszam do pracy na forum! Przedstawcie Państwo wnioski z rozmów w parach.
Źródła 1. Edyta Starostka, Kompetencje społeczne, a możliwości interpersonalne: http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=254 2. Helena Smirnowa, Kompetencje emocjonalne dzieci: http://www.eid.edu.pl/archiwum/2000,98/padziernik,162/kompetencje_emocjonalne_dzieci,1047.html 3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego
DZIĘKUJĘ ZA UDZIAŁ W SPOTKANIU!