Pracownia Doradztwa ODN w Poznaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Advertisements

Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Zastosowanie Internetu
OBSZAR III: FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Dziennikarz to człowiek, który musi coś wiedzieć o wszystkim i wszystko o czymś INNOWACJA PEDAGOGICZNA – KLASA DZIENNIKARSKA.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Awans zawodowy nauczyciela
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Projekt - System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Projekt - System wsparcia szkół i placówek.
Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia zawodowego Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
Technologia Informacyjna w SP 1 w Choszcznie
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ oraz W PRZEDSZKOLU celem podniesienia efektywności kształcenia.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
Wspieranie rodziców uczniów gimnazjum w procesie podejmowana decyzji o wyborze dalszej ścieżki kształcenia MAŁGORZATA SIENNA Ośrodek Doradztwa Zawodowego.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Biblioteka Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Stopnicy Działalność Cele biblioteki Regulamin Dokumenty audiowizualne Regulamin Internetowego Centrum Informacji.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
I Gminne Forum Oświatowe Olecko Edukacja podstawą rozwoju lokalnego Program pilotażowy Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Zapis prezentacji:

Pracownia Doradztwa ODN w Poznaniu Rola doradcy metodycznego w doskonaleniu pracy nauczyciela i szkoły Stefania Misiarek

Czym jest doradztwo? „ ...doradztwo metodyczne polega na : udzielaniu porad, pomocy merytorycznej, pomaganiu, przekazywaniu wskazówek dotyczących poszczególnych zadań lub rozwiązywaniu konkretnych problemów.” (W. Goriszowski, P. Kowolik)

Wymagania stawiane nauczycielom to: ustawiczne doskonalenie się, szeroka, głęboka i aktualna wiedza, umiejętność pracy zespołowej, korzystanie z nowoczesnych technologii nauczania, „uczyć, jak się uczyć”, myślenie i działanie samodzielne, zdolność krytycznego myślenia,

Jaka jest rola doradztwa metodycznego? uczestniczenie w tworzeniu szkoły na miarę potrzeb społecznych, organizowanie szkolenia przywarsztatowego, doradzanie w zakresie doboru metod, programów i organizacji pracy nauczyciela z uczniem, wspomaganie nauczyciela w planowaniu rozwoju zawodowego,

Jak jest rola doradztwa metodycznego? wspieranie metodyczne indywidualnego nauczyciela, promowanie, wspieranie i rozwijanie nauczycieli, pomaganie nauczycielom w indywidualnym planowaniu samokształcenia i doskonalenia, stymulowanie nauczyciela do ciągłego doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych,

Wymagania stawiane doradcy Dysponuje szeroką wiedzą z zakresu przedmiotu, którym się zajmuje Aktualizuje posiadaną wiedzę i doskonali umiejętności Planuje i realizuje działania dydaktyczne uwzględniając potrzeby uczniów i szkoły W zakresie dydaktyki przedmiotowej Jest nowatorski i wykorzystuje technologie informacyjne w nauczaniu Dokonuje analizy własnych działań dydaktycznych i wykorzystuje ich wyniki Dzieli się wynikami własnej pracy dydaktycznej z nauczycielami

rozwijaniu umiejętności metodycznych, Zadaniem doradcy metodycznego jest wspomaganie nauczycieli i rad pedagogicznych w: planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, doborze i adaptacji lub tworzeniu programów nauczania i materiałów dydaktycznych, rozwijaniu umiejętności metodycznych, podejmowaniu działań innowacyjnych. (ust.2 § 20 rozp. MENiS z dnia 23 kwietnia 2003 r.)

Jak doradca realizuje swoje zadania? ustawicznie aktualizuje swoją wiedzę i doskonali umiejętności w zakresie - merytorycznym, metodycznym i pracy z dorosłymi, diagnozuje potrzeby środowiska w zakresie doradztwa i planuje pracę w oparciu o uzyskane wyniki,

Jak doradca realizuje swoje zadania? pomaga w doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli przez: upowszechnianie przykładów dobrej praktyki, organizowanie wymiany doświadczeń, obserwację zajęć, tworzenie materiałów metodycznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z nauczycielami przez prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, udzielanie konsultacji.

Jak doradca realizuje swoje zadania? inspiruje do podejmowania działań innowacyjnych przez wspieranie nauczycieli w tworzeniu nowatorskich rozwiązań, wdrażaniu i badaniu efektów innowacji, upowszechnianie nowatorskich rozwiązań, współpracuje z instytucjami oświatowymi, jest pod opieką placówki doskonalenia nauczycieli uczestniczy w doskonaleniu, podejmowanych działaniach i dokumentuje swoją pracę,

Na co może liczyć nauczyciel i szkoła w roku szkolnym 2007/2008? Wspomaganie szkół przez poradnie psychologiczno –pedagogiczne w zakresie realizacji rządowego programu Zero tolerancji dla przemocy w szkole. 1. Wskazywanie sposobów radzenia z problemami wychowawczymi. 2. Wspomaganie nauczycieli w doborze adekwatnej do problemów szkoły tematyki godzin wychowawczych. 3. Prezentowanie strategii budowania autorytetu nauczyciela współczesnej szkoły, organizowanie szkoleń i konsultacji w zakresie trudnych problemów.

Przeprowadzenie okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych 1. Wypracowywanie z nauczycielami metod, sposobów i form pracy z uczniem zdolnym. 2. Udzielanie wskazówek z zakresu budowania zindywidualizowanych toków zajęć. 3. Organizowanie warunków dla prezentacji dobrych przykładów zajęć pracy z uczniem uzdolnionym. 4. Wsparcie metodyczne nauczycieli w pracy nad rozwijaniem uzdolnień dziecka/ucznia.

5. Organizowanie warunków dla prezentacji osiągnięć ucznia. Przeprowadzenie okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych 5. Organizowanie warunków dla prezentacji osiągnięć ucznia. 6. Wypracowywanie wspólnie z nauczycielami programów zajęć pozalekcyjnych. 7. Doskonalenie umiejętności nauczyciela w rozpoznawaniu i rozwijaniu zdolności i uzdolnień ucznia.

3. Organizowanie warunków do wymiany doświadczeń Ocena jakości pracy szkoły w zakresie informatyzacji procesu edukacyjnego w szkole (zastosowania technologii komunikacyjnych i informacyjnych) 1. Przygotowanie nauczycieli do korzystania z multimediów w pracy na lekcji. 2. Prezentowanie przykładów korzystania z multimediów na różnych przedmiotach. 3. Organizowanie warunków do wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji treści przedmiotowych.

Strategia nauczania przedmiotów przyrodniczych w gimnazjach (kontynuacja) oraz matematyki w szkołach ponadgimnazjanych. 1.Wspomaganie nauczycieli w doborze metod nauczania przedmiotów przyrodniczych z zastosowaniem sytuacji życiowych. 2.Doskonalenie kompetencji nauczyciela w stosowaniu rozwiązań z wykorzystaniem doświadczenia uczniów. 3.Wypracowywanie z nauczycielami strategii postępowania w kształceniu zainteresowań przyrodniczych.

1.Przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami Strategia nauczania przedmiotów przyrodniczych w gimnazjach (kontynuacja) oraz matematyki w szkołach ponadgimnazjanych 1.Przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami w kontekście obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki i podstawy programowej. 2.Prezentowanie twórczych metod nauczania matematyki. 3. Wsparcie nauczycieli w konstruowaniu planów wynikowych uwzględniających standardy egzaminacyjne.

Doradztwo zawodowe (edukacyjne) w gimnazjach 1. Wspomaganie nauczycieli w planowaniu zadań z zakresu doradztwa zawodowego. 2. Prezentacja praktycznych rozwiązań metodycznych w realizacji zadań doradcy zawodowego gimnazjum. 3. Wskazywanie źródeł informacji przydatnych nauczycielowi w pracy z uczniem w planowaniu jego dalszej kariery. 4. Współpraca z placówkami zajmującymi się doradztwem zawodowym i badaniem rynku pracy.

Rejon działania doradców

Liczba doradców w rejonie ODN Poznań

Liczba nauczycieli objętych doradztwem

Liczba nauczycieli systematycznie korzystających z doradztwa

Powołanie doradców metodycznych Zadania doradcy metodycznego powierza organ prowadzący publiczna szkołę lub placówkę w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony, po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia (ust.5 §20 Rozporządzenie MENiS z dnia 23 kwietnia 2003r. Dz U Nr 84, poz. 5604)

W jaki sposób pozyskać nauczyciela na doradcę metodycznego? Poszukać mądrych, otwartych nauczycieli. Nawiązać współpracę między gminami. Wystąpić o opinię do ODN. Powołać doradcę. Stwarzać mu warunki do realizacji zadań. Współpracować z doradcą.

W jaki sposób pozyskać nauczyciela na doradcę metodycznego? Poszukać mądrych, otwartych nauczycieli. Nawiązać współpracę między gminami. Wystąpić o opinię do ODN. Powołać doradcę. Stwarzać mu warunki do realizacji zadań. Współpracować z doradcą.

opiniuje kandydatów na doradców, Jakie zadania realizuje Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w systemie doradztwa opiniuje kandydatów na doradców, systematycznie pracuje z nowo powołanymi doradcami, prowadzi doskonalenie dla doradców, organizuje pracę w zespołach, które wypracowują materiały do realizacji z nauczycielami priorytetowych zadań, przekazuje informacje o zmianach i wspomaga doradców we wprowadzeniu ich do szkół, udostępnia doradcom bazę do realizacji zajęć z nauczycielami.

Dziękuję Państwu za uwagę Stefania Misiarek