Recepta na demokrację w naszej szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Advertisements

Samorząd Uczniowski.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Działalność Samorządu Szkolnego Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Wielkiego w Częstochowie.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Szkoła Podstawowa Nr 3 w Środzie Wielkopolskiej
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Rada Rodziców jako organ szkoły
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Od bierności ku aktywności,
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Gimnazjum nr 9 im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie
Zadania samorządu uczniowskiego
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
Opiekun grupy: mgr Krzysztof Pietrzykowski
Młodzieżowa Rada Gminy
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Samorz ą d Uczniowski- a co to takiego? Wiele spraw i problemów szkolnych uczniowie mogą rozwiązywać samodzielnie. W tym celu istnieje samorząd uczniowski,
Nie tylko wybory. Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Dominika Janic Nicola Kokot Nie tylko wybory. Jak młodzi.
RODZICE W SZKOLE.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Szkoła Promująca Zdrowie
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zapis prezentacji:

Recepta na demokrację w naszej szkole

Statut- Najważniejszy dokument w szkole Statut- Najważniejszy dokument w szkole. Regulujący zadania, strukturę organizacyjną i sposób działania szkoły.

…Statut Organy Gimnazjum Rozdział 4 Organami gimnazjum są: 1) dyrektor gimnazjum, 2) rada pedagogiczna, 3) rada rodziców, 4) samorząd uczniowski

1) Dyrektor szkoły w szczególności: 2. Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej oraz sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole. 1) Dyrektor szkoły w szczególności: -Realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących. -Stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

3. Rada Pedagogiczna Publicznego Gimnazjum w Nawojowej jest kolegialnym organem szkoły w zakresie zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 1) W skład rady wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. -W skład rady wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy: -Przygotowanie projektu statutu szkoły albo jego zmian -Uchwalanie programu wychowawczego szkoły -podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów

4. W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów. Do kompetencji Rady Rodziców m.in. należy: uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną: •programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, •programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

5. W szkole działa Samorząd Uczniowski. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami, b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

…Samorząd Uczniowski e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem, f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu. 2) Do kompetencji Samorządu Uczniowskiego należy w szczególności: -uchwalanie regulaminu samorządu uczniowskiego, -opiniowanie programu wychowawczego szkoły, -ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

Zasady współdziałania organów szkoły Rozdział 5 Zasady współdziałania organów szkoły 1. Zasady współdziałania organów szkoły oparte są na: 1) zapewnieniu każdemu organowi możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji, zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi, 2) umożliwieniu bieżącej wymiany informacji, dotyczących podejmowanych i planowanych działań, drogą organizowania spotkań przedstawicieli zainteresowanych stron. 2. Dyrektor szkoły uczestniczy w posiedzeniach organów szkoły i jest zobowiązany do przekazywania istotnych spraw z tych posiedzeń zainteresowanym organom szkoły.

…Zasady współdziałania organów szkoły 3. Na zakończenie roku szkolnego dyrektor szkoły organizuje wspólne spotkanie Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego, na którym: 1) przewodniczący poszczególnych organów przedstawiają sprawozdanie z działalności za dany rok szkolny 2) przedstawiają wnioski do pracy na przyszły rok szkolny. 4. W ciągu roku szkolnego dyrektor szkoły może organizować spotkania organów szkoły na umotywowany wniosek przewodniczących tychże organów.

Angażowanie się uczniów w życie szkoły Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie angażują się różnego rodzaju zadania, takie jak akademie, różnego rodzaju projekty i działania na rzecz wspólnego dobra. Dzięki temu nabieramy doświadczenie i uczymy się systematyczności, po to by nabytą wiedzę wykorzystać w dalszej drodze naszej edukacji, a później w życiu. „…Osobowość kształtuje się nie przez piękne słowa lecz pracą i własnym wysiłkiem….” Albert Einstein

10 X 2011 rok Młodzi Głosują Wybory w liczbach W dniu 10.10.2011 r. w naszej szkole odbyły się młodzieżowe wybory parlamentarne w ramach programu ogólnopolskiego CEO " Młodzi głosują". W trakcie programu uczniowie pogłębiali wiedzę na temat uczestnictwa obywatelskiego, ordynacji wyborczej; zdobywali doświadczenie związane z aktywnością obywatelską i organizowaniem się dla dobra publicznego; sami przygotowali i przeprowadzili w szkole wybory, poznając w praktyce ich zasady i znaczenie. Członkowie Komisji Wyborczej: -Michalik Paulina , III b. -Chrapusta Magda , II e -Bodziony Michał , II e -Skoczeń Jarosław , III a Osób uprawnionych do głosowania: 354 Głosów Oddanych: 239 Głosów ważnych: 193

„Szkoła promująca bezpieczeństwo” Nasza szkoła uczestniczy w projekcie „Zintegrowana polityka bezpieczeństwa”. Dzięki uczestnictwie w tym przedsięwzięciu nasze gimnazjum ubiega się o certyfikat świadczące o tym, że jest bezpieczne.

AKADEMIA Z OKAZJI ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI Z okazji rocznicy odzyskania Niepodległości odbyła się w naszej szkole uroczysta akademia przygotowana przez uczniów klas: IIb, IIc, IIe. Motywem przewodnim spotkania było pojęcie wolności, które uczniowie zilustrowali poprzez śpiew, słowo i inscenizacje . Akademia przedstawiała również dzisiejsze spojrzenie młodzieży na wartość, jaką jest patriotyzm.

Jasełka 2011 Dnia 18 grudnia 2011 r. o godz. 14.00 już po raz dziewiąty odbyły się w naszym gimnazjum uroczyste Jasełka zatytułowane "Pójdźmy wszyscy do stajenki". Dla licznie zgromadzonych mieszkańców gminy Nawojowa oraz innych przybyłych gości wystąpiło na scenie aż 95 uczniów, głównie z klas II. Przygotowali oni pod okiem nauczycieli teatralno - muzyczny spektakl obrazujący dzieje Narodzenia Pańskiego. Długie oklaski były najlepszą nagrodą dla młodych aktorów i chóru, bo spisali się znakomicie.

..Jasełka 2011 Po przedstawieniu miała miejsce licytacja wykonanych przez uczniów ozdób świątecznych i degustacja przygotowanych przez rodziców drugoklasistów regionalnych potraw wigilijnych.

…Jasełka 2011 Przez cały czas można było również zakupić na okazjonalnym kiermaszu kartki świąteczne, stroiki i bombki oraz gazetkę szkolną. Wszystkie zgromadzone przez młodzież fundusze zostaną przeznaczone na organizowaną przez uczniów klas II wycieczkę do Warszawy.

KONKURS KOLĘD - 2012 31 stycznia 2012r. odbył się Szkolny Konkurs Kolęd i Pastorałek. Jak każdego roku szkolne korytarze rozbrzmiewały śpiewem, wykonawcy wybierali repertuar, stroje i ćwiczyli, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. We wtorek do rywalizacji przystąpiło 14 klas. Po długiej przerwie społeczność szkolna w komplecie zjawiła się na sali gimnastycznej. Jury w składzie: p. Monika Chronowska, p. Urszula Schabowska, p. Paweł Czernecki zasiadło przy stole i rozpoczęły się pokazy. Po około 60 minutach Jury udało się na naradę, a widzom czas oczekiwania umiliła grupa wokalna, która wykonała piosenkę "Znak pokoju".

Konkurs Kolęd- 2012 Wreszcie nadeszła oczekiwana chwila. Pan Paweł Czernecki, trzymając wszystkich w napięciu, ogłosił wyniki. Przedstawiały się one następująco: I miejsce - kl. II e ("Anioł pasterzom mówił") II miejsce - kl. II b ("Śliczna gwiazda") III miejsce - kl. III a ("Skrzypi wóz") Wyróżnienia: I c ("Gwiazdeczka") III e ("Dziś w stajence") II c ("W najgorszą z zim")

Szkolny Wolontariat W naszej szkole sprawnie działa wolontariat, do którego należy kilkadziesiąt uczniów. Członkowie przez podejmowane przez wolontariat działania organizują różne akcję pomagając w ten sposób społeczeństwo. Nie tylko szkolnemu! Oto działania podejmowane przez wolontariat w tym roku szkolnym: - Cotygodniowe spotkania z osobami starszymi, pomaganie im w domu i gospodarstwie - Zorganizowanie spotkania z dziećmi, na którym uczennice naszej szkoły czytały najmłodszemu pokoleniu bajki oraz organizowały ciekawe konkursy z nagrodami

…Szkolny Wolontariat -Pomoc dzieciom w nauce. -Pomoc w organizacji wróżb andrzejkowych. -Zorganizowanie uroczystości z okazji Dnia Seniora dla osób starszych i opuszczonych z terenu gminy Nawojowa. -Góra Grosza oraz sprzedaż kalendarzy. -Prowadzenie „Zbiórki zakrętek” i „Liptonków” na rzecz potrzebujących dzieci. -Udział w V edycji konkursu pt.: „Mój Pierwszy Wolontariat”. Prezentacja na ten temat wykonana przez nasze wolontariuszki zajęła VIII miejsce.

Nasz wolontariat ma wyobraźnię! Po raz czwarty wolontariusze z naszego gimnazjum uczestniczyli w Małopolskim projekcie "Mieć wyobraźnię miłosierdzia". W tym roku realizowaliśmy zadania pod hasłem "Nie bądź obojętny na los bliźniego". Podobnie jak w roku ubiegłym, znaleźliśmy się w grupie 18 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, które wyróżniono za realizację zadań w ramach projektu. W dniu 14 listopada w MCK "Sokół" grupa wolontariuszy przedstawiła zadania wykonane podczas udziału w projekcie w formie prezentacji multimedialnej i słowno- muzycznej, którą młodzież przygotowała pod kierunkiem opiekunów i nauczycielki muzyki.

Wycieczki szkolne

SZKOŁA PROMUJĄCA BEZPIECZEŃSTWO Projekt w którym uczestniczy nasza szkoła w ramach Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa

Szkoła dla uczniów, uczniowie dla szkoły W naszej szkole, na potrzeby tej debaty, w marcu tego roku przeprowadzone zostało badanie wśród uczniów I klas. Na godzinach wychowawczych podzielili się oni na dwie grupy oraz opracowali materiały w postaci plakatów (stanowiących dziś tło naszej debaty) oraz referatów, w których jedna grupa zajęła się oczekiwaniami uczniów względem szkoły, a druga grupa oczekiwaniami szkoły względem uczniów. Miało to na celu zorientowanie się w potrzebach uczniów, dzięki świeżemu spojrzeniu na sprawę pierwszoklasistów. Rezultaty były zaskakujące!

Czego szkoła ma prawo oczekiwać od nas? -Dobrych wyników i sumiennej nauki -Braku problemów wychowawczych -Czynnego udziału w apelach i życiu szkoły -Udziału w konkursach i godnego reprezentowania szkoły -Punktualności i odpowiedzialności -Dbania o mienie publiczne -Szacunku do nauczycieli -Usprawiedliwiania nieobecności -Dobrego zachowania na przerwach -licznych udziałów w konkursach oraz zawodach Najczęstsze odpowiedzi

Czego uczniowie mają prawo oczekiwać od szkoły? -Dobrego traktowania ze strony nauczycieli -Szacunku i wyrozumiałości -Sprawiedliwego oceniania -Szerokiego spektrum pomocy dydaktycznych -Czasu na nadrobienie materiałów po chorobie -Stworzenia możliwości do rozrywki (dyskoteki), rozwoju (konkursy i ciekawie prowadzone lekcje). Najczęstsze odpowiedzi

Wnioski z plakatów Pierwszoklasiści pokazali, że są świadomi obowiązków jakie mają w szkole. Wiedzą również, że do prawidłowego rozwoju są im potrzebne pomoce dydaktyczne oraz odpowiednie warunki. Mają też oczekiwania związane z zapewnianiem im warunków do nauki, rozrywki, spędzania wolnego czasu. To czego brakuje w wypowiedziach, to chęci kreowania rzeczywistości szkolnej, chęci angażowania się w rozwój szkoły i realnych pomysłów wprowadzania zmian. Być może jest to brak wiedzy na temat, jak wiele sami mogą zdziałać- jeśli tylko będą chcieli być aktywni.

Urna z „receptą na demokrację w szkole” W naszej szkole przez ostatni tydzień uczniowie i nauczyciele mieli możliwość sami zaproponować zmiany w naszej szkole! W jaki sposób? Mianowicie w szkolnej bibliotece znajdowała się specjalna urna, do której każdy miał możliwość wrzucenia swojego pomysłu na szkołę i podsunięcie pomysłu co można w niej zmienić. Całe przedsięwzięcie było reklamowane w szkolnej telegazecie, tak więc każdy wiedział, że może stworzyć „Receptę na demokrację w szkole”!

Wnioski z urny W urnie znalazło się kilkanaście propozycji i sugestii co można zmienić w naszej szkole. Wśród kilku irracjonalnych pomysłów takich jak skrócenie lekcji, czy zwiększenie sali lekcyjnych znalazło się kilka przemyślanych propozycji, takich jak: -Konkurs na najlepszego ucznia w szkole -Zorganizowanie zamykanych szafek, do których uczniowie mogliby chować swoje rzeczy -Organizacja na większą skalę pomocy dydaktycznych Uczniowie anonimowo prosili również nauczycieli o zwracanie większej uwagi w sprawie znęcania się innych nad słabszymi!