Wyzsze Czynnosci Psychiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Advertisements

Przygotował: Adrian Walkowiak
Krótka prezentacja na temat przemocy i pornografii
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Podsumowanie ćwiczeń Justyna Zajączkowska gr.KrDZTo1011 Justyna Zajączkowska Justyna Zajączkowska.
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
To jest bardzo proste  Lekcja nr 3
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Prawa Dziecka.
Dzianiny.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Cz ęść naszego ż ycia polega na poszukiwaniu tej jednej osoby, która zrozumie nasz ą histori ę. Cz ę sto okazuje si ę, ż e wybrali ś my niewła ś ciwie.
Wpływ używek na organizm człowieka
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Antonie de Saint-Exupery
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Wiedza o społeczeństwie
Władza lokalna w Polsce
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Lokalne konta użytkowników i grup
Bazy danych.
Przetwarzanie informacji przez mózgi
Struktury Sieci Neuronowych
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Informacje podstawowe
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Magic Janusz ROŻEJ Komtech Sp. z o.o.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Wyzsze Czynnosci Psychiczne Inteligentne Systemy Autonomiczne Wyzsze Czynnosci Psychiczne W oparciu o wykłady Prof. Włodzisława Ducha Uniwersytet Mikołaja Kopernika oraz Prof. Jaap Murre University of Amsterdam Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Pamięć Ze względu na czas trwania: Pamięć opisowa (deklaratywna) Pamięć długotrwała - lata. Pamięć krótkotrwała, operacyjna - do minut, lub godzin; jest częścią złożonego mechanizmu pamięci roboczej (WM) Pamięć natychmiastowa, ikonograficzna - do kilku sekund. Pamięć opisowa (deklaratywna) epizodyczna i pamięć semantyczna (fakty, wiedza ogólna). Pamięć nieopisowa (niedeklaratywna) to pamięć proceduralna (sekwencje czynności, umiejętności), odruchów warunkowych, habituacja-sentetyzacja oraz torowanie (priming).

Rodzaje Pamięci

Rodzaje Pamięci Pamięć rozpoznawcza (recognition memory) rozpoznanie, że już to widziałem. Pamięć może być jawna (świadoma, explicit) czyli taka, którą można w jawny sposób skojarzyć Pamięć może być utajona (nieświadoma, implicit). Układ pamięci emocjonalnej to często pamięć utajona, ale dzięki połączeniom hipokamp-kora przejściowa-ciało migdałowate niektóre wpływy mogą stać się jawna.

Struktury Anatomiczne Pamięci Kora mózgu pamięć długotrwała. Płat ciemieniowy pamięć skojarzeniowa. Hipokamp - pamięć przestrzenna, pamięć epizodyczna. Ciało migdałowate - pamięć emocjonalna. Pamięć proceduralna - prążkowie, jądra podstawy mózgu (skorupa, jądro ogoniaste), móżdżek i kora ruchowa odpowiedzialne są za pamięć umiejętności. Jądro ogoniaste - pamięć genetyczna, instynktowne formy zachowania.

Kora Przedczolowa Aktywacja kory przedczołowej i hipokampa tworzy pamięć roboczą, notatnik, który pozwala przechować przez krótki czas jakieś informacje, przerwać wykonywaną czynność, zająć się czymś innym i powrócić do wykonywanej czynności. Wymaga to zarówno pamięci krótkotrwałej jak i mechanizmów uwagi.

Kora Przedczolowa Kora przedczołowa bierze udział w tworzeniu się krótkotrwałej pamięci roboczej (operacyjnej, PR). Wyróżniono następujące podobszary: A. PR - przestrzenna B. PR - przestrzenna, działania zależne od woli C. PR - przestrzenna, obiektów i werbalna, działania zależne od woli i myślenie analityczne D. PR - obiektów, myślenie analityczne

Zaburzenia pamięci Amnezja dziecięca to całkowite wymazanie z pamięci epizdoycznej przeżyć z okresu do dwóch lat. Chociaż pamięć epizodyczna zanika, zostaje pamięć semantyczna. Prawdopodobnie niemowlęta nie tworzą śladów pamięci tak jak dzieci; Może wynika to z późnego dojrzewania hipokampa? Urazy z wczesnego dzieciństwa moga mieć wpływ na zachowanie, chociaż nie są pamiętane w jawny sposób. Kolejność dojrzewania struktur w mózgu: ciało migdałowate, hipokamp, kora, najpóźniej jej płaty przedczołowe, potrzebne do subtelnych ocen działań w kont. Pamięć wczesnych wydarzeń jest niewiarygodna, powstała później na skutek prób przypominania, opowiadań lub oglądanych materiałów z przeszłości.

Zaburzenia pamięci Amnezja następcza, brak możliwości zapamiętania nowych wydarzeń, dotyczy pamięci opisowej, nie narusza pamięci nieopisowej, można więc nauczyć się nowych umiejętności. Powodują ją uszkodzenia wzgórza, płatów skroniowych, kory przedczołowej, hipokampa i okolic: kory okołomigdałowatej, części przedniej kory śródwęchowej, kory zakrętu przyhipokampalnego i bruzdy węchowej. Hipokamp i okolice konieczne są do uformowania się trwałych śladów pamięci.

Pamięć Rozpoznawcza Pamięć rozpoznawcza angażuje dwa układy podkorowe. Hipokamp połączony jest przez sklepienie z jądrami przednimi wzgórza. Ciało migdałowate połączone drogą brzuszną z częścią wielkokomórkową jądra przyśrodkowo-grzbietowego. Kora przedczołowa i struktury międymózgowia łączą się też z jądrami podstawnymi. Jądra podstawy są głównymi strukturami dostarczającymi acetylocholinę do kory mózgu. Uszkodzenia brzuszno-przyśrodkowej części płatów przedczołowych, oraz przyśrodkowego płata skroniowego, połączonych z układem limbicznym powodują silne zaburzenia pamięci rozpoznawczej.

Pamięć Rozpoznawcza Tworzenie pamięci przy współudziale hipokampa

Pamięć Rozpoznawcza Zdolności pamięciowe zmieniają się z upływem lat. Problemy z krótkotrwałą pamięcią na starość wynikają prawdopodobnie z niedotlenienia hipokampa. Żywe wspomnienia często są zmienione i nie należy im dowierzać! Konfabulacja to opowiadanie wydarzeniach tworzących pozory racjonalnych wyjaśnień, zapełniających luki w pamięci. Syndrom fałszywej pamięci (FMS, False Memory Syndrome): można "zaszczepić" fałszywe wspomnienia w wyniku (nieuświadomionej) sugestii, np. w czasie psychoterapii. Wiele procesów w USA o molestowanie dzieci okazało sie wynikiem sugestii psychoterapeutów, którzy nieświadomie doprowadzili do utworzenia się fałszywych śladów pamięci u swoich pacjentów.

Pamięć Rozpoznawcza Istnieje pewnien kompromis pomiędzy dokładnym zapamiętywaniem faktów a zdolnością do ich wykorzystywania i uogólniania. Osoby twórcze mają często słabą pamięć ale dużo skojarzeń. Teoretyczna liczba konfiguracji pobudzeń neuronów jest praktycznie nieskończona, ale zdolności do zapamiętywania są niestety skończone; Osoby dotknięte autyzmem mają czasami nadzwyczajną pamięć do szczegółów. Ogladanie zbyt dużej ilości filmów kończy się często "rozwodnieniem pamięci", przypominamy sobie mglisto historię, ale nie sam film. zapamiętywanie obrazów wymaga dużo zmian w mózgu

Pamięć Epizodyczna Pamięć epizodyczna, przywołana przeszłość, wraca w podobnej sytuacji, kontekście, stanie umysłu, nastroju. Deja vu to odczucie, że już to kiedyś przeżyliśmy, a jednocześnie przekonanie, że to nie jest możliwe Trwa zwykle kilka sekund. W starożytności tłumaczono to wedrówką dusz. Wystepuje często przed atakami padaczki (szczególnie padaczki skroniowej). Déja vu to drobne zaburzenie, Paramnezja powielająca to stan nieustającego wrażenia, że jest się w innym miejscu. Jamais vu to warażenie obcości rzeczy dobrze nam znanych, od drobiazgów, np. pisowni wyrazu, do epizodów, np. pomieszczenia, w którym często przebywaliśmy

Etapy Uczenia Epizodycznego

Jak Dziala Pamięć Epizodyczna? Modele komputerowe pokazują jak powstaje pamięć zapisana w siłach połączeń synaptycznych. Własności takich modeli: rozproszona reprezentacja, adresowanie kontekstowe, dopełnianie brakujących elementów, automatyczne skojarzenia, szybkość szukania niezależna od liczby pamiętanych wzorców, odporność na szum w danych, odporność na uszkodzenia sieci ... Czy na pewno pamięć zapisana jest w siłach połączeń synaptyczych?

Jak Dziala Pamięć Epizodyczna? Najbardziej prawdopodobne są mechanizmy długotrwałego wzmacniania (LTP) i osłabiania (LTD) połaczeń synaptycznych. 3 elementy modelu pamięci: układ modulujacy - zwiększa plastyczność, np. w wyniku pobudzenia emocjonalnego; pamięć pośrednia - epizodyczna; kolumny korowe tworzące kwazistabilne struktury pobudzeń. Do wyjaśnienia działania pamięci asocjacyjnej potrzebne są modele typu sieci neuronowych. Pamięć zapisana jest w rozproszony sposób w sile pobudzeń synaptycznych.

Jak Działa Pamięć Epizodyczna? polaczenia (hippocampus) Modulacja (basal forbrain) torowanie (neocortex)

Zaburzenia Pamięci Epizodycznej polaczenia (hippocampus) Modulacja (basal forbrain) torowanie (neocortex) Amnezja powodowana jest glownie utrata polaczen

Zaburzenia Pamięci - Amnezje Etap 1- Utrata polaczen torujacych Etap 2- Uczenie przebiega normalnie Etap 3 – Uczenie bardzo ograniczone Nie powtarzane wspomnienia sa utacone

Jak reprezentowane są słowa w mózgu? Prawdopodobnie przez układ pobudzeń wielu obszarów. Reprezentacja fonologiczna, czyli brzmienia, angażuje korę słuchową i tylną część korę czołowej (okolice Broka). Słowa oznaczające określone działanie są związane z pobudzeniem ośrodków motorycznych; Słowa oznaczające obiekty rozpoznawane wzrokowo z pobudzeniem okolic wzrokowych.

Jak tworzy się pamięć semantyczna ? Podobne pojęcia reprezentowane są przez podobne do siebie konfiguracje pobudzeń grup neuronów. Koncepcje ogólne dzielą ze szczegółowymi wiele własności, więc zawsze się trochę aktywują kiedy myślimy o koncepcjach szczegółowych.

Semantyczna Siec Neuronowa Ta siec uczy sie na przykladach.

Semantyczna Siec Neuronowa Podobieństwo pobudzeń pokazuje naturalne hierarchie: dendrongram odległości pomiędzy wektorami pobudzeń warstwy ukrytej sieci dla różnych pojęć w czasie uczenia się; po nauczeniu pojawiają się podobne reprezentacje dla obiektów z tej samej grupy.

Semantyczna Siec Neuronowa Oddalone grupy neuronów są pobudzane przez wszystkie koncepcje z danej grupy, tworząc hierarchicznie bardziej ogólne reprezentacje. Dotyczy to w szczególności reprezentacji językowych w prawej półkuli, które często tworzą reprezentacje pojęć, dla których nie ma reprezentacji fonologicznych (brakuje nazwy). W ten sposób prawa półkula tworzy wiele pojęć, które nie mają symbolicznej reprezentacji. Efekt: wiem od razu, że w wyrażeniu "lewa wątroba" słowo "lewa" nie jest używane w znaczeniu "lewostronna", bo istnieje grupa organów wystepujących parami (płuca, nerki) i pojedynczych, chociaż nie mamy na nią specjalnej nazwy. Takie zbiory zawierające pojęcia o różnych stopniach przynależności do zbioru ograniczeń dla danego pojęcia powinny przydać się w automatycznej interpretacji tekstów.

Pamięć Odnośniki Dokładniej modele pamięci omawiane są na wykładzie z neuropsychologii komputerowej. Ciekawe applety na temat pamięci z National Geographic. Literatura: Neath, I., & Surprenant, A. M. (2003). Human memory: An introduction to research, data, and theory. 2nd ed. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole. Online Memory Improvement Course