Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Roz. 11 : Słownictwo i czytanie ze zrozumieniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W Nowym Sączu Symetria (gr. συμμετρια, od συμ, podobny oraz μετρια, miara) – właściwość figury, bryły lub ogólnie dowolnego obiektu matematycznego (można.
Advertisements

Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Małgorzata Pietroczuk
– poradnik dla babci i dziadka”
Tajemnice klawiatury.
Zastosowanie Internetu
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Socjologia rynku pracy
Turystyka krajoznawcza
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Nasze pomysły i propozycje…. Organizowanie warsztatów Rozmowy z uczniami podczas godzin wychowawczych.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
fotografie - Marcel Cohen
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
KLAWIATURA Co to jest?.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Wykonała Sylwia Kozber
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Antonie de Saint-Exupery
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
XHTML Odsyłacze tekstowe i graficzne Damian Urbańczyk.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Schemat 4 pytań ZBADAJ POSZKODOWANEGO Kliknij na ramkę Copyright by © LifeGuard 2001.
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Sieci komputerowe. Nowe technologie komputerowe
Czytanie ze zrozumieniem
Par Jocelyne GIASSON Roz. 8: Procesy opracowywania Czytanie ze zrozumieniem.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
KRWIODAWSTWO.
Temat 6: Elementy podstawowe
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Zdrowy tryb ż ycia. Jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Daje nam zdrowie i lepsze samopoczucie. Zdrowy tryb życia to ewidentnie ćwiczenia, ruch,
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Komtech Sp. z o.o. Magic Janusz ROŻEJ.
Strategia rozwiązywania testów wyboru Radom, styczeń 2009.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Roz. 11 : Słownictwo i czytanie ze zrozumieniem

Słownictwo Stwierdzenia: -dziecko w wieku 9-12 lat przyswaja ok nowych słów rocznie -dziecko w wieku lat przyswaja ok nowych słów rocznie Źródła słownictwa: -różne media -rozmowy z dorosłymi i rówieśnikami -a przede wszystkim czytanie czytanie przez ucznia, w małym stopniu przez nauczyciela par année

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Nauczanie słownictwa "pośrednie", dokonujące się podczas lektury indywidualnej służyło stworzeniu lub zwiększeniu motywacji ucznia do zaangażowania w czytanie indywidualne w klasie lub poza nią. Działanie pedagogiczne Akwizycja słownictwa przez młodego czytelnika zachodzi stopniowo, podczas lektury indywidualnej im więcej słów napotyka czytający, tym więcej może ich zrozumiec. Dzieje się to etapami i poprzez lekturę wielu tekstów.

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Dwa sposoby pośredniego nauczania słownictwa: 1.1 Analiza morfologiczna: odwoływanie się do struktury słowa (podstawa, prefiks, sufiks) w celu odnalezienia jego sensu. Stąd właśnie wypływa zasadność wprowadzania, począwszy od 4 roku nauki, kilku zajęć na temat budowy morfologicznej słowa. Ma to pomóc uczniom w analizowaniu nowych wyrazów. - należy uczyć tylko sufiksów najczęściej spotykanych, - należy wyjaśnić uczniom, jak mogą posługiwać się morfologią słowa w celu analizy nowych słów. Dwa warunki doù

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Odwołanie się do kontekstu. Trzy typy relacji między nowym słowem i jego kontekstem Brak wspólnego punktu między nowym słowem i jego kontekstem-> nie można wywnioskować sensu słowa. Nowe słowo zawiera się w kontekście-> ustalenie sensu jest proste. Częściowa styczność nowego słowa i kontekstu->wnioskowanie o sensie słowa jest możliwe przynajmniej w pewnej mierze. Nekromancja pozwoliła Rasputinowi na kierowanie królestwem. Przykłady: znaczenie nekromancja? Nekromancja, inaczej uprawianie czarów, była niegdyś karana. Nekromancja pozwoliła Merlinowi na kierowanie królestwem (o ile czytający wie, że Merlin był czarnoksiężnikiem). x y y x x y Schematy

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Nie zawsze kontekst pozwala( po jednym zetknięciu ze słowem) odkryć znaczenie słowa. Stąd właśnie konieczność czytania wielu zróżnicowanych tekstów Pozwala to poznać liczne konteksty i funkcjonujące w nich nowe słowa. ->Należy motywować uczniów do wydłużenia czasu poświęconego na lekturę indywidualną= jest to bowiem działanie bezpośrednio rozwijające słownictwo ucznia.

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa 2. Nauczenie uczniów samodzielności w przyswajaniu słownictwa. Chodzi o nauczenie uczniów posługiwania się kontekstem: - ukierunkowane ćwiczenia - wykonywanie zadań specjalnie przewidzianych do pracy z kontekstem -pokonywanie dużej trudności, jaką jest zdolność zastosowania umiejętności posługiwania się kontekstem w bieżących lekturach. Jak działać?

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Nieznane słowo 2.1. Schemat integracji wskazówek "Należy uczyć uczniów zestawiać pewne czynniki, mogące pomóc w odkrywaniu sensu nowego słowa" (str.206). Przyjrzenie się samemu słowu Przyjrzenie się temu, co otacza słowo Morfologia (afiksy, podstawy derywacyjne) Wiedza osobista na temat słowa (to, co uczeń już wie o tym słowie) Wydarzenia i ogólna atmosfera części tekstu, w której pojawia się to słowo Zdanie lub wyrażenie, w którym jest słowo S c h e m a t : Opis etapów znajduje się na stronie 207. Z a s a d a : a b

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa 2.2. Pogłębienie pojęcia definicji Definicja w trzech odsłonach: - kategoria - właściwości lub charakterystyka pojęcia - przykłady Jak postępować? (str )

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa 3. Systematyczne nauczanie słownictwa 3 zadania nauczyciela Wybrać słowa do nauczenia Określić, do jakiej kategorii należą te słowa Wybrać odpowiednią technikę nauczania Konieczność lektury indywidualnej wiąże się z zapewnieniem dużego zakresu słownictwa, z którym ma się spotkać uczeń. Równocześnie istnieje konieczność zastosowania specjalnych strategii, aby zapewnić uczniom dogłębne nauczanie słownictwa

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Należy wybierać jedynie słowa naprawdę ważne dla uczniów (w danym tekście lub na tle innych tekstów). Należy również upewnić się, czy kontekst jest wystarczająco jasny, aby uczeń mógł określić znaczenie słowa. Należy wreszcie ustalić, do jakiego stopnia słowo będzie opracowywane (możliwe są różne poziomy nauczania znaczenia słowa: str.212). Wybranie słów do nauczenia 1

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Identyfikacja rodzaju słownictwa 2 Dwa typy nowego słownictwa: - słowo nieznane, lecz jego koncept jest już znany -słowo i koncept nie są znane "drabina trudności i złożoności prowadzi od zapamiętania nowej realizacji konceptu słowa aż do nauczenia się zupełnie nowego konceptu" (str.213). Istnieją trzy drogi w nauczaniu nowego konceptu: Aby obejrzeć szczegóły(kliknij tutaj)

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa Wybór strategii naucznia 3 Niepełne strategie (często stosowane w szkole podstawowej) Podawanie synonimu lub definicji słowa: strategia ta jest interesująca tylko w niektórych prostych przypadkach, słownik jest bowiem najmniej skutecznym narzędziem uczenia się nowych słow. Umieszczenie słowa w zdaniu (często ustnie przed czytaniem) i proszenie uczniów o znalezienie sensu słowa przy pomocy kontekstu. Strategia ta jest interesująca tylko wtedy, kiedy kontekst jest bardzo jasny. LUB

Działania pedagogiczne, służące przyswojeniu słownictwa Strategie minimalne : podanie synonimu lub definicji słowa umieszczenie słowa w kontekście i Strategie sugerowane: 3 kroki ku skutecznemu nauczeniu słownictwa Funkcjonalne użycie słowa Integracja Powtarzanie zaktywizowanie ucznia od momentu poznania nowego słowa i poprowadzenie go ku interpretacji tegoż słowa. połączenie nowych słów z wiedzą już posiadaną (zobacz 4 ścieżki na następnej stronie). prezentacja słowa w wielu kontekstach, w celu wyrobienia automatycznego rozpoznawania słowa.

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa 4 ścieżki ku integracji nowych słów z wiadomościami wcześniej posiadanymi: Układy klasyczne (str.218) Układy oparte na eliminacji (str ) Matryce semantyczne (str.220-1) Układy według skojarzeń dwu słów (str )

Działania pedagogiczne służące przyswojeniu słownictwa A zatem, aby poszerzyć słownictwo, należy praktykować lekturę indywidualną. Idealnym rozwiązaniem byłoby zwiększenie czasu przeznaczonego przez ucznia na czytanie. T a k