O ZASADACH BUDOWY SKUTECZNEGO ZESPOŁU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Advertisements

Zastosowanie Internetu
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Socjologia rynku pracy
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Komunikacja interpersonalna
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Dlaczego instruktorzy nie czują wspólnoty chorągwi? Prowadząca warsztaty: hm. Dorota Całka.
fotografie - Marcel Cohen
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTMY.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
ALGORYTM.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Tutoring luty- marzec 2011.
Marek Krupa Coś o mnie.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Jeżdżę z głową.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
Bezpieczeństwo na drodze
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Przyczyny, przejawy, skutki
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Dzień bezpiecznego Internetu
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Witamy w Łodzi – tutaj Ty decydujesz Chwytaj dzień w sercu Polski – tu rządzą Młodzi!
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Język angielski szansą na rynku pracy. Realizacja projektu Rok szkolny 2011/2012 Zajęcia dwa razy w tygodniu po 45 minut – w sumie 37 godzin lekcyjnych.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

O ZASADACH BUDOWY SKUTECZNEGO ZESPOŁU W GRUPIE SIŁA! O ZASADACH BUDOWY SKUTECZNEGO ZESPOŁU

B C A ZESPÓŁ A GRUPA ROBOCZA GRUPA ROBOCZA: - rola koordynatora/ki, dysponowanie zadaniami - niski poziom współpracy wewnątrz grupy ZESPÓŁ: - wzajemnie uzupełniające się umiejętności - wspólny cel nadrzędny, współzależność podczas jego realizacji - wspieranie się w działaniu B C A A B C D

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z PRACY ZESPOŁOWEJ Zespół jako źródło twórczych rozwiązań Wspólne wypracowywanie rozwiązań ułatwia wprowadzanie ich w życie Łączenie potencjałów w rozwiązywaniu złożonych problemów Współpraca umożliwia gromadzenie i analizowanie większej ilości informacji Funkcja motywacyjna zespołu

WARUNKI SUKCESU Fachowość Jasny wspólny cel Ewaluacja Motywacja Zaangażowanie Sprawiedliwy podział pracy i korzyści

ROLA LIDERA/KI Tworzenie struktury umożliwiającej działanie zespołu Utrzymywanie jasnej wizji Koordynowanie działań Reprezentowanie zespołu na zewnątrz Łagodzenie konfliktów Określanie zapotrzebowania na zasoby Wyznaczanie celów pośrednich Monitorowanie zaangażowania członków/iń, sprawiedliwego podziału pracy i korzyści Utrzymywanie ciągłości pracy

ZASOBY W ZESPOLE Umiejętności zawodowe Umiejętności rozwiązywania problemów (analiza sytuacji, twórcze myślenie, zarzą- dzanie w kryzysie, łagodzenie konfliktów) Umiejętności interpersonalne Umiejętności organizacyjne

PODSTAWY PRACY ZESPOŁOWEJ Misja, podstawowe założenia współpracy Role w zespole Prawa i obowiązki członków/iń zespołu Priorytety Harmonogram oczekiwanych postępów Oczekiwane korzyści Analiza ryzyka Biznesplan

ŚRODKI I CELE Czy określone są cele? NIE TAK NIE Źródło: J.R. Hackman, Leading Teams: Setting the Stage for Great Performances, Harvard Business School Press, Boston 2002, str. 73 Czy określone są cele? NIE TAK NIE Czy określone są środki? TAK Anarchia Samodzielna praca zorientowana na cele Wyłączenie Zmarnowane zasoby ludzkie

MYŚLENIE GRUPOWE Wysoki poziom integracji Jednomyślność Brak świadomości alternatyw Ograniczenia twórczego myślenia i konstruktywnej krytyki Niechęć do „psucia atmosfery” Odrzucanie informacji burzących ogląd rzeczywistości Wykluczanie osób mających innych zdanie

PROCEDURY PODEJMOWANIA DECYZJI Źródło: Stwórz zespół z ikrą, Harvard Business Essentials, 2006, str. 83 Ludzie, pracując zespołowo „oczekują jasnych reguł gry i łatwiej akceptują niepopularną decyzję, jeśli wierzą, że sposób jej podjęcia był uczciwy. Kluczowym elementem tego zagadnienia jest zaufanie. Ludzie muszą ufać osobie nadzorującej procedury. Jeśli zauważą, iż inni oszukują lu działają wyłącznie w swoich osobistych interesach, ich chęć akceptacji decyzji zniknie.”

MOŻLIWE SPOSOBY PODEJMOWANIA DECYZJI Rozstrzyga większość Uzyskanie ogólnej zgody Decyduje mała grupa Lider/ka podejmuje decyzję samodzielnie

CELE I ZADANIA 1. Tworzymy szczegółową listę zadań - kolejność - współzależność - czas 2. Wskazujemy cel każdej czynności 3. Wypisujemy cele pośrednie wraz terminami realizacji i budżetem na ich wykonanie 4. Szukamy tzw. „wąskich gardeł” 5. Zastanawiamy się nad sposobami ich eliminacji 6. Określamy sposób kontroli i komunikowania się w sprawach reaizacji harmonogramu 7. Wyznaczamy wskaźniki sukcesu („kamienie milowe”)

SZCZEGÓŁOWE ROLE LIDERA/KI Lider/ka to: Inicjator/ka Wzór Negocjator/ka Coach

COACHING KIEROWANIE COACHING mówienie słuchanie, poznanie wskazywanie ułatwianie władza partnerstwo bezpośrednie potrzeby długoterminowe polepszanie typowe poszukiwanie szczególnych rozwiązań bycie otwartym/ą na możliwe rozwiązania osobiste podporządkowanie wzajemne uzupełnianie się Źródło: Stwórz zespół z ikrą, Harvard Business Essentials, 2006, str. 114

POCZUCIE TOŻSAMOŚCI Wspólna odpowiedzialność za wyniki Zaangażowanie, gotowość do wysiłku na rzecz zespołu Identyfikacja, zaufanie Skłonność do współpracy Cele zespołu ważne same w sobie

KREATYWNOŚĆ ZESPOŁU - PARADOKSY Paradoksalne cechy kreatywnych grup Umysł nowicjusza Świeża perspektywa versus wiedza, sprawdzone umiejętności i rozwiązania Doświadczenie Swoboda Precyzyjna strategia versus względna wolność sposobów jej realizacji Dyscyplina Zabawa Jaki czas i miejsce są odpowiednie na rozluźnienie atmosfery? Profesjonalizm Impowizacja Trzymanie się planu versus elastyczność (nowe szanse, reagowanie na kryzys, wypracowywanie jeszcze lepszych rozwiązań niż założone) Planowanie Źródło: Harvard Business Essentials: Managing Creativity and Innovation, Harvard Business School Press, Boston 2003, str. 85

DZIELENIE SIĘ INFORMACJAMI Bardzo częstym źródłem konfliktów jest brak dobrego przepływu informacji w zespole. Nad czym warto się zastanowić: - Jakimi kanałami przekazujemy sobie informacje w zespole? Czy są to skuteczne kanały? Czy można jakoś usprawnić komunikację za ich pomocą? - Czy wszyscy z własnej inicjatywy dobrowolnie przekazują sobie wzajemnie informacje? - Czy w zespole działa pewna jawność informacji? - Czy otrzymywane informacje są wartościowe i aktualne?

EWALUACJA Metody: - benchmarking - ewaluacja stopnia realizacji celów i przestrzegania harmonogramu - zewnętrzny/a obiektywny/a ewaluator/ka - dyskusje ewaluacyjne

JAK BYĆ GRACZEM ZESPOŁOWYM? Bądź otwarty/a na nowe pomysły i wyzwania, różne punkty widzenia Szukaj okazji do współpracy Dziel się tym, co masz Szukaj alternatyw, niestandardowych rozwiązań

JAK BYĆ GRACZEM ZESPOŁOWYM? Szukaj rozwiązań oznaczających zwycięstwo wszystkich stron - dostarczaj wszystkie informacje o wszelkich okolicznościach mających wpływ na przedmiot sporu - rozmawiaj o rzeczywistych interesach - ujawniaj i uzasadniaj swoje preferencje dotyczące różnych rozwiązań

JAK BYĆ GRACZEM ZESPOŁOWYM? Buduj zaufanie zespołu do Ciebie: - obiecuj tylko to, czego zamierzasz dotrzymać - nie obiecuj czegoś, czego nie jesteś w stanie zrealizować - przychodź do pracy punktualnie, kończ pracę nie wcześniej niż o ustalonej porze - na spotkania zespołu przychodź przygotowana/y - staraj się realizować zadania najlepiej jak potrafisz - szanuj swoje słowo - bądź szczery/a i obiektywny/a, kiedy ludzie proszą Cię o opinię

JAK BYĆ GRACZEM ZESPOŁOWYM? Koncentruj się na rezultatach: - wyznaczaj sobie serię krótkoterminowych celów i osiągaj je jeden po drugim - pilnuj, by każde spotkanie zespołu kończyło się ustaleniami na temat DZIAŁANIA - rozmawiaj szczerze z osobami w zespole, które dużo mówią, a mało robią o ich wkładzie w realizację zadań; bądź asertywny/a

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I SKUPIENIE!!!