Gleba.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyk. Michał Liszkowski kl. 6a Moje gimnazjum- KSO Edukator.
Advertisements

Ptaki zimujące w Polsce
Jak powstaje wiatr ?.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Wiosna w Terenie.
Ekologiczna żywność w naszej okolicy.
Blaski i cienie promieniotwórczości
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Badania podaży i popytu turystycznego
Turystyka krajoznawcza
Krajobraz I jego elementy Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Projekt i opracowanie :
Słońce jest zwyczajną gwiazdą. Ma około 5 mld lat. Jego temperatura na powierzchni osiąga 5500°C, ale w środku dochodzi do 14 mln°C. Na powierzchni Słońca.
Zastanówmy Się…...
B I O M A S A = C I E P Ł O Opracowali: Beata Oksięciuk, Daniel Matejczuk Pod kierunkiem: Marty Pasiak.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Wody mineralne i lecznicze
Odnawialne źródła energii: Droga do lepszej przyszłości
fotografie - Marcel Cohen
Takie liczby to: {... -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5,... }
Zielone płuca Amazonii
SILNIK ELEKTRYCZNY.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
1.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wpływ używek na organizm człowieka
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Jarek K ę pi ń ski. WPŁYW LĄDOLODU Niszcząca działalność lodowców.
Wykonała Sylwia Kozber
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
System gospodarki rynkowej
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
tworzenie genetycznych kopii
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
I ZWIĄZANE Z NIMI NASTROJE. Wiosna jest bardzo wesoła porą roku. Po zimie zaczynają kwitnąć rośliny, zwierzęta budzą się ze snu. Cały świat ożywa. Jest.
Jak powstają opady? Opracowała: mgr Elżbieta Ogrodnik.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Zanieczyszczenia Wód Dominik Cieśliński.
GLEBA Opracował: Anna Pietruszka.
Faza płynna gleby.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Opracowała: Iwona Kowalik
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Pająki, Owady, Gady, Płazy i Ptaki
GLEBY... I ICH WŁAŚCIWOŚCI.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Cosmo Green firma usługowo-projektowa mgr inż. Małgorzata Stuła
Białka Autorzy: Kamila Sałyga Weronika Kuźnia.
Mszaki – Mechy – Bryophyta
Obszar Natura 2000 Centre Permanent dInitiatives pour l'Environnement CPIE Pays Gersois.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Składniki mineralne Organizm człowieka to skomplikowana ciągle pracująca maszyna. Jego prawidłowe działanie możliwe jest dzięki sprawnej współpracy białek,
Odległości w astronomii Układ Słoneczny Galaktyki
KRWIODAWSTWO.
Temat 6: Elementy podstawowe
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Zapis prezentacji:

Gleba

Gleba jako środowisko życia roślin Gleba powstaje z wierzchniej warstwy skał tworzących skorupę ziemską pod wpływem zjawisk klimatycznych, wody, ukształtowania terenu, organizmów żywych, człowieka. Człowiek oddziałuje zwłaszcza na powierzchniową warstwę gleby, zwaną ROLĄ

Rola jest poddana bezpośrednio wpływowi maszyn i narzędzi uprawowych. Najważniejszym i najgłębiej działającym w glebie narzędziem jest pług, stąd rolę utożsamia się z WARSTWĄ ORNĄ GRUNT – pojęcie związane ze sposobem wykorzystania gleby na danym terenie pod uprawę określonej grupy roślin, np. grunty orne, leśne itp.

Do uprawy roślin ogrodniczych pod osłonami używamy podłoży przygotowanych specjalnie w tym celu, poza środowiskiem naturalnym. Podłoża te noszą nazwę ZIEM OGRODNICZYCH

Wpływ podłoża na roślinę jest bardzo duży: jest środowiskiem wzrostu korzeni, rośliny pobierają z niego wodę i składniki pokarmowe. Nie można osiągnąć dobrych efektów uprawy roślin bez znajomości cech podłoża oraz ich modyfikacji przez uprawę, regulowanie właściwości wodnych, nawożenie.

Poprzez celowe działanie można wartość użytkową gleby, tzn Poprzez celowe działanie można wartość użytkową gleby, tzn. jej zdolność do zapewniania roślinom jak najlepszych warunków wzrostu i rozwoju (żyzność) oraz plonowania (urodzajność) Naukę zajmującą się glebą, jej właściwościami i zachodzącymi w niej przemianami, nazywamy GLEBOZNAWSTWEM

Podstawowe procesy glebotwórcze Powstawanie gleby wiąże się z przekształcaniem minerałów, stanowiących główny składnik skorupy ziemskiej. W skład minerałów glebotwórczych wchodzą głównie: tlen, krzem, glin, żelazo, wapń, magnez, sód, potas i inne w ilościach śladowych – w tym wodór, węgiel i fosfor

Wśród minerałów skałotwórczych wyróżniamy: Pierwotne wtórne

Minerały pierwotne, powstałe głównie jako następstwo krystalizacji magmy. Są to przede wszystkim krzemiany (kwarc i glinokrzemiany, występujące w glebie w bardzo dużych ilościach) oraz minerały bezkrzemianowe, takie jak węglany, azotany, fosforany i siarczany.

Minerały wtórne ilaste powstałe w procesie przemian i rozpadania się glinokrzemianów, krzemianów i innych minerałów pierwotnych. Ich cząstki mają bardzo małą średnicę. Wpływają one w zasadniczy sposób na właściwości gleby, zwłaszcza stosunki wodno-powietrzne, temperaturę i zasobność gleb.

Powstawanie gleby Gleba powstaje ze skał i minerałów w długotrwałym, nieustannym procesie glebotwórczym. Ze skał macierzystych tworzą się różne rodzaje gleb, w zależności od ich składu i rodzaju zachodzących procesów.

Czynnikiem, który rozpoczyna tworzenie się gleb, jest WIETRZENIE, czyli stopniowe rozpadnie się skał tworzących powłokę Ziemi. Wietrzenie fizyczne Wietrzenie chemiczne Wietrzenie biologiczne

Polega na kruszeniu się skał Skład i wł. chem. nie ulegają zmianie WIETRZENIE FIZYCZNE Polega na kruszeniu się skał Skład i wł. chem. nie ulegają zmianie Zachodzi pod wpływem czynników atmosferycznych Temperatura, woda, wiatr Odbywa się do głębokości ok. 1 m

Różnice pomiędzy temperaturą pór roku, a także dnia i nocy, powodują niejednorodne nagrzewanie i stygnięcie powierzchni ziemi. Ich efektem jest rozszerzanie, kurczenie, a następnie rozpad skał. Rozpad taki może zachodzić podczas zamarzania wody w zagłębieniach czy szczelinach skalnych.

Woda płynąca przemieszcza odłamki i okruchy skalne, osadzając je i sortując według wielkości. Wiatr unosi drobne cząstki i uderza nimi o powierzchnię skał, powodując ich powolne, ale nieustanne kruszenie się.

WIETRZENIE CHEMICZNE Polega na zmianach zachodzących w skałach pod wpływem związków chemicznych – głównie wody i rozpuszczonego w niej CO2, a także innych związków Zależy od temperatury i wilgotności W strefie klimatu gorącego i umiarkowanego proces ten odgrywa szczególnie ważną rolę

WIETRZENIE BIOLOGICZNE Zachodzi pod wpływem drobnoustrojów, roślin i zwierząt Ważna rola – wydzieliny mikroorganizmów oraz kruszące działanie korzeni roślin

Dalszy przebieg procesów glebotwórczych zależy od: Klimatu Ukształtowania powierzchni Obecności organizmów żywych Działalności człowieka

KLIMAT Najważniejsze – temperatura, opady Różnice w ilości opadów powodują rozmieszczenie łatwo rozpuszczalnych związków na różnych głębokościach, co zmienia właściwości gleby W klimacie wilgotnym (Polska), powstają często gleby o odczynie kwaśnym, gdyż woda opadowa wymywa związki zasadowe do głębszych warstw

Klimat suchy – powstają gleby o odczynie alkalicznym, gdyż chlorki i siarczany przemieszczane wskutek parowania osadzają się w górnej warstwie gleby

UKSZTAŁTOWANIE POWIERZCHNI W wyższych partiach terenu i na suchych, ciepłych zboczach procesy glebotwórcze przebiegają płycej, powstają gleby uboższe W zagłębieniach – powstają gleby o większej miąższości i bardziej urodzajne (m.in. nanoszenie cząstek glebowych przez spływającą ze zboczy wodę)

ORGANIZMY ŻYWE Jako pierwsze na skałach pojawiają się mikroorganizmy, zwłaszcza grzyby i bakterie, odżywiające się zawartymi w nich związkami mineralnymi. Ich wydzieliny oraz ich ciała po obumarciu, tworzą substancję organiczną, z której mogą korzystać rośliny. Korzenie roślin coraz głębiej kruszą skałę, na której powstaje gleba, spulchniają ją i mieszają;

Rozkładające się resztki roślin tworzą coraz grubszą warstwę próchnicy. Liczba mikroorganizmów wzrasta, pojawiają się także dżdżownice, owady, drobne zwierzęta. Spulchniają one glebę, mieszają ją i wzbogacają warstwę organiczną. Rośliny – ochrona gleby przed erozją wodną i wietrzną

DZIAŁALNOŚĆ CZŁOWIEKA Pozytywny wpływ: Rozsądne przemyślane stosowanie zabiegów uprawy roli, nawożenia, regulowania stosunków wodno-powietrznych, a także na zagospodarowaniu terenów przez obsadzanie ich roślinnością

Negatywny wpływ: Gleba degradowana przez niszczące działanie przemysłu Wycinanie naturalnych zespołów roślinnych Niewłaściwe stosowanie zabiegów melioracyjnych na dużych powierzchniach terenu