Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia zawodowego Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia zawodowego 11 października 2012 Od diagnozy rynku pracy dla edukacji do świadomego planowania kariery edukacyjno-zawodowej Małgorzata Sienna Ośrodek Doradztwa Zawodowego ŁCDNiKP
Opracowanie modelu doradztwa zawodowego Opracowanie standardu usług doradczych Wdrożenie modelu do łódzkich szkół Współtworzenie \WSOiPZ Wspieranie organizacji działań Prowadzenie doradztwa w ŁCDNiKP PUNKT KONSULTACYJNY edoradztwo ZAJĘCIA POZALEKCYJNE KONKURSY KONFERENCJE…
DORADCY ZAWODOWI WSPIERAJ Ą SZKO Ł Y Doradcy zawodowi UCZNIOWIE RODZICE NAUCZYCIELE SZKOŁA
ustalić czym chciałby się w przyszłości zajmować pomóc mu oszacować jego mocne i słabe strony skontaktować ucznia z doradcą zawodowym pozwolić samemu zdecydować o wyborze szkoły i swojej kariery zawodowej
OBSZARY DZIAŁAŃ PORADNICTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE Planowanie kariery Rozpoznanie świata edukacji i pracy Rozwój samopoznania
WDROŻENIE MODELU WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO POWOŁANIE ZESPOŁÓW ZADANIOWYCH I LIDERÓW TYCH ZESPOŁÓW KOORDYNACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO URUCHOMIENIE I PROWADZENIE PROCESÓW DORADCZYCH RZETELNA INFORMACJA O POTRZEBACH RYNKU PRACY
Podjęte działania wstępne Badania diagnozuje potrzeby szkół na usługi doradcze W badaniach wzięli udział: rodzice gimnazjalistów z klas trzecich, uczniowie klas trzecich, wychowawcy klas trzecich, Nawiązanie stałej współpracy Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji Pracodawcami instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w szczególności z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznym wyższymi uczelniami
OBSREWATORIUM RYNKU PRACY DLA EDUKACJI OTOCZENIE SPOŁ.-GOSP. SZKOŁY OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO
OBSERWATORIUM RYNKU PRACY DLA EDUKCJI BADANIA RYNKU PRACY, OCZEKIWANIA PRACODAWCÓW UPOWSZECHNIANIE INFORMACJI PUBLIKACJE zbiory informacji o: potrzebach regionalnego rynku pracy, zawodach przyszłości, opisach zawodów i stanowisk pracy, skutecznym poszukiwaniu pracy, planowaniu potrzeb kadrowych regionalnych przedsiębiorców, bieżących ofert pracy powiatowych urzędów pracy.
Uczących się szczególnie interesują zagadnienia dotyczące między innymi: wymagań wykonywania zawodu, zadań zawodowych na stanowiskach pracy, wysokości wynagrodzenia, szansy zatrudnienia, możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Wewnątrzszkolny system orientacji i poradnictwa zawodowego Szkolny Ośrodek Kariery Współpraca z różnymi instytucjami, otoczeniem społeczno-gospodarczym Badanie losów absolwentów Organizacja spotkań z pracodawcami FORMyFORMy Informacja edukacyjno- zawodowa Tworzenie warsztatu pracy Publikacje, informator Warsztaty z techniki Badanie predyspozycji zawodowych
Ośrodek Doradztwa Zawodowego Wdrażania metody projektów w doradztwie zawodowym Badań ankietowych Organizacji bazy techno- dydaktycznej doradcy zawodowego Przygotowania materiałów edukacyjnych z zakresu orientacji zawodowej Struktury kształcenia zawodowego w Łodzi Zespoły metodyczne ds. Projekty Wsparcie na starcie – zajęcia edukacyjne z doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjów – projekt współfinansowany przez Unię Europejską z PO KL Więcej umiem, więcej mogę Informacja statystyczna i wybór dalszej ścieżki kształcenia
KONKURSY DLA UCZNIÓW ORGAZNIZOWANE PRZEZ OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO ZAWODY PRZYSZŁOŚCI O PRZYSZŁOŚCI MARZĘ TERAZ AKTYWIZOWANIE UCZNIÓW SZKÓ Ł PODASTAWOWYCH I GIMANZJÓW DO KREOWANIA W Ł ASNEJ Ś CIE Ż KI KARIERY ZAWODOWEJ
O Ś RODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO ORGANIZUJE WYCIECZKI UCZNIÓW GIMNAZJÓW DO ZESPO Ł ÓW SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH ORAZ PRACODAWCÓW, SPOTKANIA PRACODAWCÓW Z RODZICAMI I UCZNIAMI
O Ś RODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO KONKURSY DLA UCZNIÓW ZAWODY PRZYSZŁOŚCI O PRZYSZŁOŚCI MARZĘ TERAZ KONKURSY DLA UCZNIÓW ZAWODY PRZYSZŁOŚCI O PRZYSZŁOŚCI MARZĘ TERAZ NAJLEPSZY SZOK STATYSTYKA W KARIERZE
Szkołom, które spełniają kryteria w następujących obszarach wdrażanie Program wewnątrzszkolnego systemu, współpraca lidera z doradcą zawodowym i otoczeniem, organizacja bazy informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rynku pracy, informacja w gablotach szkolnych, szkolenia rady pedagogicznej, organizacja doradztwa grupowego i indywidualnego, wręczamy certyfikaty – potwierdzające zorganizowanie wzorcowego wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego.
OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO REKOMENDUJE DO CERTYFIKATÓW WZORCOWY WEWN Ą TRZSZKOLNY SYSTEM ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO LIDER WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO
świadomy wybór zawodu zapewnienie bardziej kompleksowego rozwiązania problemów z młodzieżą należącą do tzw. kategorii szczególnego ryzyka kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy lepsze przygotowanie młodzieży do świadomego planowana kariery Jaki efekt końcowy chcemy uzyskać ?
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego szczególnie istotne dla celów planowania dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej przez uczących sięZmiany w systemie kształcenia zawodowego szczególnie istotne dla celów planowania dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej przez uczących się
MOŻLIWOŚCI PLANOWANIA ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA TYPY SZKÓŁ KURSY KWALIFIKACYJNE POTWIERDZANIE KWALIFIKACJI EGZAMINY EKSTERNISTYCZNE
Podstawy programowe kształcenia w zawodach źródłem informacji dla doradców zawodowych
ZADANIA ZAWODOWE KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE EFEKTY KSZTAŁCENIA MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI WYKAZ KWALIFIKACJI ORAZ ICH POWIĄZANIA Z ZAWODAMI I EFEKTAMI KSZTAŁCENIA PODBUDOWA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Podstawy programowe źródłem informacji dla doradców zawodowych
Technik handlowiec A.18 Prowadzenie sprzedaży A.22 Prowadzenie działalności handlowej Technik księgarstwa A.18 Prowadzenie sprzedaży A.21 Prowadzenie działalności informacyjno- bibliograficznej Sprzedawca A.18 Prowadzenie sprzedaży Możliwości uzupełnienia kwalifikacji na przykładzie zawodów sprzedawca, technik handlowiec i technik księgarstwa Uzupełnienie kwalifikacji w poziomie
Osiągnięcia uczniów praca nad sobą, poznanie pozytywnych cech osobowości uświadomienie sobie swoich zainteresowań, uzdolnień i możliwości oraz wykorzystanie ich w wybieranych zawodach umiejętność komunikowania się z ludźmi – przedstawicielami różnych zawodów wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami świadomość potrzeb rynku pracy przygotowanie do funkcjonowania w środowisku pracy
Świadectwo i wiem co dalej! Dziękuję za uwagę