PODMIOTOWE DETERMINANTY PROCESU UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Advertisements

INTELIGENCJA. PLAN WYKŁADU Definicje Teorie inteligencji Czynnikowe teorie inteligencji Teorie czynników równorzędnych Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie.
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
Zastanówmy Się…...
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Dlaczego to dobry pomysł?. Pomysł stworzenia Szkolnego Centrum Kultury narodził się w naszych głowach w czasie spotkania w małej grupie znajomych. Chcieliśmy.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Microsoft® Office EXCEL 2003
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Antonie de Saint-Exupery
System gospodarki rynkowej
Fotografia.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
Bezpieczeństwo na drodze
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
WYNIKI ANKIETY GUMOWY SUROWIEC. PYTANIE 1. Rodzaj gospodarstwa domowego, które reprezentujesz. 13 osób reprezentuje gospodarstwo wiejskie (A) 61 miejskie.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
BIOFEEDBACK.
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

PODMIOTOWE DETERMINANTY PROCESU UCZENIA SIĘ

PROBLEMATYKA Uczenie się w zależności od indywidualnych cech człowieka- różnice indywidualne jako determinanty różnic w zakresie uczenia się: styl poznawczy, typ umysłowości, motywacja, zdolności specjalne, system VAKO, wiedza specjalistyczna, nastawienia; związek inteligencji z procesem uczenia się; inteligencja jako zdolność rozwiązywania problemów; Słowa- klucze: różnice indywidualne, wprawa, szybkość uczenia się, styl poznawczy,pomiar inteligencji (test Wechslera), iloraz inteligencji (II), inteligencja przeciętna, inteligencja płynna i skrystalizowana, inteligencje wielorakie (model Gardnera) Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP. s. 275-300, 372-402, 413-421.

PLAN WYKŁADU Jakie czynniki wpływają na przebieg i efekty uczenia się? Co to są różnice indywidualne? Które cechy indywidualne wpływają na proces uczenia się? Co to jest inteligencja? Definicje Teorie inteligencji Czynnikowe teorie inteligencji Teorie czynników równorzędnych Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie inteligencji Pomiar inteligencji Na czym polega własny styl uczenia się Słaby uczeń czy słaby “translator”?

Jakie czynniki wpływają na przebieg i efekty uczenia się? Cechy osobnika gatunkowe rozwojowe indywidualne Aktywność podmiotu Czynniki sytuacyjne

Pojęcie różnicy indywidualnej Różnice indywidualne to zjawisko polegające na tym, że jednostki (ludzie i zwierzęta) należące do tej samej populacji różnią się między sobą pod względem porównnych charakterystyk fizycznych i psychicznych.

Cechy indywidualne Inteligencja Zdolności Niepokój o ewentualne niepowodzenia Poglądy Aktualna aktywność Styl poznawczy Zainteresowania Wiedza Poziom aspiracji Motywy i nastawienia

DEFINICJA Inteligencja to konstrukt teoretyczny odnoszący się do względnie stałych warunków wewnętrznych człowieka, determinujących efektywność działań, wymagających procesów poznawczych. Warunki te kształtują się w wyniku interakcji genotypu, środowiska i własnej aktywności człowieka. (Strelau)

ELEMENTY INTELIGENCJI Możliwość uczenia się na podstawie doświadczeń Zdolność przystosowania się do otaczającego środowiska Metapoznanie- zdolność człowieka do sprawowania kontroli nad własnym myśleniem

TEORIE INTELIGENCJI TEORIE CZYNNIKOWE Czynnik g i czynnik s. Charles Sperman wyodrębnił on czynnik ogólny (g) wartość wykonania zadań intelektualnych - czyli właściwą inteligencję - oraz czynnik odpowiedzialny za specyficzne zdolności człowieka- czynnik specyficzny (s). Inteligencja płynna ( gf ) i skrystalizowana ( gc ). Raymond Cattell zaproponował podział na inteligencję płynną ( gf ) i skrystalizowaną ( gc ). inteligencja płynna- to ogólna zdolność warunkująca sprawność wszelkich czynności intelektualnych (zdeterminowana biologicznie) inteligencja skrystalizowana-to wiedza przyswajaną przez daną osobę i zdolność dostępu do niej;to zespół szczegółowych zdolności rozwijanych na skutek zastosowania inteligencji płynnej w życiu

TEORIE CZYNNIKÓW RÓWNORZĘDNYCH Inteligencja wieloraka- Gardner

INTELIGENCJA WERBALNA Cechuje się wysoko rozwiniętymi zdolnościami do czytania, mówienia pisania i myślenia przy użyciu słów. Ktoś o tym typie inteligencji lubi różnego typu literaturę, zabawę słowami, tworzy poezję i historie oraz lubi debaty, formalne przemówienia , kreatywne pisanie, opowiadanie żartów. Lubi uczyć się nowych słów, dobrze sobie radzi z pracami pisemnymi. W pracy z werbalnie uzdolnionymi. Ćwiczyć pisanie historyjek. ( pierwsza osoba zaczyna następna kontynuuje itd.) Stosować krzyżówki, szarady, łamigłówki. Ćwiczyć mówienie i czytanie bez specjalnego przygotowania Nauka języka: osoby takie mogą dyskutować z innymi uczestnikami kursu, omawiając znaczenie słów i wyszukując nowe. Mogą czytać artykuły, znajdować nowe słowa i szczegółowo je opracowywać.

INTELIGENCJA MATEMATYCZNO-LOGICZNA Osoby z taką inteligencją są często dobrze zorganizowane, nie znoszą bałaganu i chaosu, dobrze radzą sobie z liczbami, nie gubią się w skomplikowanych arkuszach kalkulacyjnych, lubią łamigłówki logiczne, szybko liczą.  W pracy z matematycznie uzdolnionymi. Nauka języka: obdarzeni inteligencją matematyczno-logiczną lubią szczegółowo zajmować się gramatyką, analizować strukturę zdania, samemu je budować według zasad. Słownictwo pogrupują tematycznie, alfabetycznie. 

INTELIGENCJA PRZESTRZENNO-WIZUALNA Osoby takie z łatwością posługują się mapą, łatwo znajdują drogę, nie gubią się w nowym terenie, lubią rysować, jako dzieci budują budowle z klocków, chętnie obrazują różne zagadnienia w postaci diagramów, schematów W pracy ze wzrokowcami Używać rysunków, fotografii i obrazków Stosować mapę myśli Ilustroiwać poszczególne etapy czytanych historii Nauka języka: Osoby o inteligencji przestrzenno – wizualnej będą graficznie przedstawiać słówka, używać różnych kolorów, rysować diagramy, schematy gramatyczne.

INTELIGENCJA MUZYCZNA To osoby z bardzo dobrym wyczuciem rytmu i melodii – świetnie tańczą, potrafią wystukać rytm, dobrze śpiewają, nie fałszując W pracy z muzycznie uzdolnionymi uczniami Uczyć poprzez piosenki Stosować barokową muzykę do relaksacji na lekcjach Stosować muzykę Mozarta do uaktywniania mózgu podczas uczenia np słówek czy gramatyki Nauka języka: stosować piosenki,wiersze, ćwiczenia wymowy, akcentu, dużo ćwiczeń na mówienie, słownictwo może być ćwiczone poprzez krzyżówki, rozsypanki, szarady; wskazane jestnaśladowanie wymowy znanych postaci

INTELIGENCJA RUCHOWA Jest to świadomość swojego ciała, zamiłowanie do ruchu, sportu, aktywnego spędzania czasu. Osoby takie lubią rzeźbić, majsterkować, robić na drutach, haftować. W pracy z kinestetykami Umożliwić uczniom ruch podczas lekcji. Odgrywać scenki sytuacyjne. Praca w grupach Nauka języka: Ruchowcy będą lubić odgrywanie scenek, wydawanie i wykonywanie poleceń w języku obcym; „body language“ powinien być zastosowany do pracy nad słownictwem- pantomimika, szczególnie efektywne będzie pisanie słów długopisem na papierze, ponieważ bardzo dobrze zapamiętują ruch

INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA Osoba o inteligencji intrapersonalnej jest świadoma siebie, swoich zalet, ale także ograniczeń, potrafi nad sobą pracować, ma bardzo dużą samodyscyplinę. Precyzyjnie określa swoje cele i potrafi je jasno zakomunikować i wyjaśnić innym osobom. Potrafi sam się zmotywować i pracować sam, bez żadnej presji z zewnątrz.   W pracy z intrapersonlnymi uzdolnionymi Pisać wypracowania typu „ Moje życie do dziś”, „ Moje życie w przyszłości” Literatura powinna być interpretowana w związku z naszym obecnym życiem. Poezja pod hasłami „ Kim jestem?”, „Dokąd zmierzam?” Uczniowie powinni wyobrazić sobie siebie jako bohaterów nowel opowiadań. Nauka języka: świetnie zaplanuje sobie naukę języka, wyznaczy sobie cele,bardzo dobrze uczy się np. z programem komputerowym czy oglądając obcojęzyczną telewizję, ale również korzysta z możliwości sprawdzenia swoich umiejętności przed inną osobą.

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA Osoby o zdolności interpersonalnej to świetni przywódcy, mają dużo przyjaciół i znajomych, łatwo nawiązują kontakty. Potrafią słuchać innych, mówi się o nich, że są bardzo taktowni, potrafią się zachować. Lubią przebywać w grupach, w większej ilości osób.  W pracy z uczniami o międzyludzkiej inteligencji. Uczniowie powinni: Eksperymentować w tworzeniu historii łączonej ( pierwszy zaczyna, następni dopisują swoje części ) Dyskutować na różne tematy na forum grup lub klasy. Czytać poezje z różnych punktów widzenia. Nauka języka: nastawiony na język komunikacyjny, lubi odgrywać dialogi i scenki w grupie, lubi chodzić na zajęcia grupowe z danego języka.

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA Odznacza się ona zdolnością do rozumienia i czerpania wniosków i korzyści ze środowiska naturalnego. Ludzie z tą inteligencją lubią pielęgnować rośliny, często maja zwierzęta domowe, są świetnymi obserwatorami przyrody. W młodym wieku lubi zbierać okazy flory i fauny, kolekcjonować kamienie i muszle, miał zwierzątko w domu. Osoba ta okazuje szacunek względem wszystkich istot żywych.

Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie inteligencji Oba czynniki współkształtują rozwój intelektualny w myśl stwierdzenia Hebba: "Proporcja obu czynników stanowi 100 procent środowiska i 100 procent dziedziczności. Nie dodają się one, ponieważ jakiekolwiek zachowanie zależy w pełni od obu czynników." Jeżeli natomiast chodzi o ilościowy wpływ, jak pokazują badania nad bliźniętami jedno- i dwujajowymi tzw. wskaźnik odziedziczalności wynosi około 52% (badania Strelaua).

POMIAR INTELIGENCJI Testy do pomiaru tzw. ilorazu inteligencji Test WSCI-R- test inteligencji Wechslera Test matryc Ravena Iloraz inteligencji (IQ — intelligence quotient) to wartość liczbowa testu psychometrycznego, którego celem jest pomiar inteligencji kognitywnej — czyli polegającej na umiejętności kojarzenia informacji i operacji na symbolach. Bieguny inteligencji: talent->100 IQ= inteligencja przeciętna->upośledzenie umysłowe efekt Flynna Krytyka pomiaru testowego

Własny styl uczenia podstawowe założenia Każdy człowiek ma własny styl uczenia się i każdy ma mocne strony Styl ten jest osobisty i charakterystyczny Żaden ze stylów uczenia się nie jest lepszy ani gorszy niż inne W każdej grupie można znaleźć wszystkie rodzaje stylów uczenia się czynniki kształtujące styl uczenia się Sposób przyswajania informacji Sposób porządkowania i przetwarzania informacji Typ warunków potrzebnych dla skutecznego przetwarzania informacji Sposób przypominania informacji styl myślenia

Słaby uczeń czy „translator“? Elementy NLP w nauczaniu Kanały sensoryczne: V,A,K; odbiór jednokanałowy, dwukanałowy, multisensoryczny Translatorzy- uczniowie gromadzący informacje jednym kanałem

OSOBY MYŚLĄCE W SPOSÓB KONKRETNO-SEKWENCYJNY Są mocno osadzone w rzeczywistości; najlepiej przetwarzają informacje, kiedy są one podawane w uporządkowanym, liniowym ciągu. Dla nich rzeczywistość składa się z tego, co mogą wykryć za pomocą zmysłów dotyku, wzroku, słuchu smaku i węchu. Z łatwością zauważają i przytaczają szczegóły oraz bez trudu zapamiętują fakty, konkretne informacje, wzory i zasady. Dobrym sposobem uczenia się dla nich jest praktyczne doświadczenie. Powinny: rozwijać swoje zdolności organizacyjne, starać się gromadzić jak najwięcej szczegółów, rozbijać swoje projekty na konkretne etapy i dbać o to by mieć spokojne otoczenie.

OSOBY MYŚLĄCE W SPOSÓB KONKRETNO-LOSOWY Tkwią w rzeczywistości. Wolą podejście oparte na metodzie prób i błędów. W związku z tym często dokonują intuicyjnych przeskoków niezbędnych w prawdziwie twórczym myśleniu. Odczuwają silną potrzebę poszukiwania alternatyw i działania na własny sposób. Jeżeli należysz do tej grupy wykorzystuj swoją zdolność dywergencyjnego myślenia. Dobrze jest widzieć sprawy z różnych perspektyw. Staraj się zajmować pozycje, na których będziesz musiał rozwiązywać problemy. Zaakceptuj swoją potrzebę zmian.

OSOBY MYŚLĄCE W SPOSÓB ABSTRAKCYJNO- LOSOWY Porządkują informację poprzez refleksję, a najlepiej służy im otoczenie pozbawione formalnych struktur, skoncentrowane na człowieku. Dla tego typu uczniów światem realnym jest świat uczuć i emocji. Ich umysł absorbuje idee, informacje i wrażenia, a następnie porządkuje je na drodze refleksji. Najlepiej zapamiętują informcje spersonalizowane. Czują się skrępowani w otoczeniu o wyraźnych strukturach. Powinni wykorzystywć swoją natturalną zdolność do pracy z innymi. Uświadomić sobie, w jakim stopniu emocje oddziałują na ich umiejętność koncentracji. Rozwijać umiejętość uczenia się poprzez skojarzenia. Starać się najpierw zobaczyć ogólny obraz. Zostawić sobie dostatecznie dużo czasu na ukończenie pracy. Stale korzystać z pomocy wizualnych, takich jak kolorowe karteczki przyklejone w dowolnych miejscach.

OSOBY MYŚLĄCE W SPOSÓB ABSTRAKCYJNO-SEKWENCYJNY Lubią myśleć pojęciami i analizować sytuację. Bez trudu skupiają się na tym, co ważne np. na ważnych punktach i zasadniczych szczegółach. Ich proces myślenia jest logiczny, racjonalny i intelektualny, a ich ulubione zajęcie to czytanie. Jeżeli przedsięwzięcie, którego się podejmą, wymaga badań, wykonują je bardzo starannie. Zazwyczaj wolą pracować samodzielnie. Powinny wykonywać wiele ćwicze z logiki, aby zasilać swój intelekt. Winny dbać o to, aby znajdować się jak najczęściej w uporządkownych sytuacjach.