Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim
WARSZTATY EUROPEJSKIE w szkołach wiejskich województwa zachodniopomorskiego
Szkolenie o Unii Europejskiej dla uczniów wiejskich szkół podstawowych i gimnazjów województwa zachodniopomorskiego Nauka poprzez zabawę, gry symulacyjne i bezpośrednie zaangażowanie uczniów w dyskusję Stworzenie sieci szkolnych klubów europejskich w szkołach wiejskich Pomorza Zachodniego
cykl 30 Warsztatów 1500 uczniów szkół wiejskich objętych projektem 6h wykładów w jednej szkole 4 trenerów termin realizacji: listopad marzec 2001
CELE PROGRAMU: przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych zagadnień związanych z integracją Polski ze strukturami Unii Europejskiej; zainteresowanie młodych ludzi tematyką europejską, wzbudzenie w uczniach chęci samodzielnego poszerzania swej wiedzy w tym zakresie i aktywnego działania na rzecz integracji europejskiej, włączanie się uczniów w funkcjonowanie klubów europejskich, stworzenie w szkole grupy młodzieżowych animatorów, zdolnych wraz z nauczycielami do stworzenia Szkolnego Klubu Europejskiego, stworzenie trwałej struktury Stowarzyszenia Szkolnych Klubów Europejskich w szkołach wiejskich (cel długofalowy).
PLANOWANE EFEKTY: nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych instytucji UE, procesu przystępowania Polski do UE oraz przekazanie informacji związanych z popularyzacją idei integracji europejskiej, zmiana nastawienia młodych ludzi do idei integracji europejskiej, zintegrowany zespół, zdolny do samodzielnych działań na rzecz rówieśników, w tym tworzenia klubu europejskiego.
ETAPY WARSZTATU EUROPEJSKIEGO: ETAP I Warsztaty dla uczniów ETAP II Spotkanie z nauczycielami
ETAP I Warsztaty dla uczniów: Prezentacja multimedialna Ojcowie Europy Prezentacja multimedialna Quiz Europejski Gra symulacyjna Proces decyzyjny w UE, Proces przystępowania nowych państw do UE Wykład Młodzi ludzie a Unia Europejska Wykład Rolnictwo polskie i unijne Debata Za czy przeciw UE Referendum
ETAP II Spotkanie z nauczycielami: planowanie przedsięwzięć proeuropejskich (koncerty, wydawanie gazetki szkolnej, szkolna debata oksfordzka, Dzień Europy), tworzenie szkolnych klubów europejskich, projektowanie Lekcji Europejskich w szkołach, przekazanie materiałów i publikacji na temat Unii Europejskiej i procesu integracji Polski z UE.