FUNDACJA PROGRAMÓW POMOCY DLA ROLNICTWA RYWALIZACJA CZY WSPÓŁPRACA co nam się opłaca? Beata Szybińska KIELCE 14 kwietnia 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Zastosowanie Internetu
Badania podaży i popytu turystycznego
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
WATA - Światowe Stowarzyszenie Agencji Podróży
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
fotografie - Marcel Cohen
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Ach te baby... Ach te baby....
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
ALGORYTM.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Wiedza o społeczeństwie
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Jan Paweł II orędownik prawdy
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Planowanie strategiczne w ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości Marzena Mażewska SOOIPP.
am NewConnect Convention lipca 2008 Łódź
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Przyczyny, przejawy, skutki
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Paweł KowalGorący Temat1 Czyli wydarzenie, którym żyje cała Polska.
ZWIĄZKI ZAWODOWE PORZĄDEK W CHAOSIE. Związki zawodowe a WIEDZA WOLNOŚĆ WYMAGA WIEDZY BEZ PODDAŃSTWA BEZ UDAWANIA BEZ AROGANCJI BEZ BYCIA NIEŚMIAŁYM DLACZEGO.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

FUNDACJA PROGRAMÓW POMOCY DLA ROLNICTWA RYWALIZACJA CZY WSPÓŁPRACA co nam się opłaca? Beata Szybińska KIELCE 14 kwietnia 2010

2 STRATEGIE PRZETRWANIA 1.RYWALIZACJA przetrwają najlepsi i najsilniejsi 2. WSPÓŁPRACA poszukujemy wspólnych korzyści

3 RYWALIZACJA strategia wygrana –przegrana zakłada, że wszelkich dóbr jest za mało i trzeba o nie walczyć, w rezultacie jeden zyskuje drugi traci; u jej podstaw leży dążenie do wygranej za wszelką cenę przy równoczesnym ignorowaniu potrzeb drugiej strony; polega na zaspokajaniu swoich potrzeb bądź osiągnięciu celu kosztem przegranej drugiej strony.

4 WSPÓŁPRACA strategia wygrana – wygrana 1.zakłada, że wsłuchując się w potrzeby innych możemy budować wspólne rozwiązania i osiągnąć efekt synergii; 2.u jej podstaw leży przekonanie, że poprzez współdziałanie wszyscy mogą być wygranymi; 3.polega na wymianie dóbr, umiejętności i informacji w celu poszukiwaniu wspólnego znaczenia i korzyści.

5 W przyrodzie… 1.ilość dóbr, o które konkurują organizmy w danym środowisku jest zawsze ograniczona; 2.osobnik inwestujący w inny organizm traci zasoby, które mógłby przeznaczyć dla swojego potomstwa i wpływa na wzrost własnej konkurencji; 3.w świecie bezwzględnej walki o byt organizmy powinny dbać o siebie i ewentualnie wykorzystywać inne. czyli …RYWALIZACJA?

6 W przyrodzie… a jednak… WSPÓŁPRACA istnieje i jest dość powszechna dlaczego? 1.jest niewiele organizmów, które potrafią sobie radzić same i są to organizmy prymitywne; 2.organizmy zaawansowane ewolucyjnie do przetrwania w określonych wymaganiach środowiskowych potrzebują cech, które otrzymują od innych.

7 EWOLUCJA WSPÓŁPRACY Karol Darwin zachowania owadów społecznych nazywał altruizmem; Wiliam Hamilton (100 lat później) dostrzegł korzyści i zamienił altruizm we współpracę ale tylko wśród organizmów pokrewnych; do dnia dzisiejszego powstało wiele teorii socjobiologicznych dotyczących udostępniania sobie nawzajem brakujących cech czyli współpracy w świecie przyrody; ostatnim ogniwem w ewolucyjnym łańcuchu Darwina jest człowiek

8 CZLOWIEK ISTOTA MYŚLĄCA W świecie ludzi przestają rządzić instynkty a do głosu dochodzi intelekt. Rywalizacja jest prosta… Współpraca zaczyna się komplikować… głównym problemem jest brak wzajemnego zaufania czyli korzyści kontra konflikty

9 POZIOM ZAUFANIA POLAKÓW 13% Polaków – ufa sobie nawzajem 87% Polaków – nie ufa, czyli żyje w strachu *wg diagnozy społecznej z 2009 r.

10 DYLEMAT WIĘŹNIA Dramat w jednym akcie Osoby: dwoje podejrzanych o złamanie prawa Scena: przesłuchanie Warianty: milczenie to zachowanie współpracujące, zeznanie to odmowa współpracy - zdrada Scenariusz: 4 możliwe kombinacje akcji

11 WARIANTY ZYSKU - 1 Wariant 1 Obaj zdradzają: 1.postępują ostrożnie, nieufnie, bez współpracy 2.dzielą się winą i ponoszą karę 1 pkt

12 WARIANTY ZYSKU - 2 Wariant 2 – Jeden podejrzany sypie (zdrajca) drugi milczy (kooperant) Zdrajca: otrzymuje najwyższą nagrodę, nie jest pociągany do odpowiedzialności. 5 pkt Kooperant: 1.przegrywa – zostaje frajerem 2.przypisuje mu się całą winę. 0 pkt Opłaca się zdradzać.

13 WARIANTY ZYSKU - 2 Wariant 2 POKUSA ZDRADY Czynniki sprzyjające: 1.jednostkowa sytuacja, 2.nieznajomość przeciwnika, nieufność, 3.lęk przed wypłatą frajera, 4.nadzieja na otrzymanie najwyższej wypłaty gdy przeciwnik okaże się nieostrożnym frajerem.

14 WARIANTY ZYSKU -3 Wariant 3 Obaj współpracują: działają we wzajemnym zaufaniu nie poniosą kary ale nadal będą podejrzewani - 3 pkt Dlaczego nie zawsze opłaca się zdradzać?

15 TYPY i CZYNNIKI WSPÓŁPRACY 1.Współpraca między bliskimi krewnymi – gdy łączą nas wspólne geny 2.Mutualizm uboczny – gdy łączy nas wspólny problem, który możemy usunąć tylko razem 3.Altruizm odwzajemniony - gdy łączy nas wspólne terytorium, jest duża szansa ponownego spotkania

16 TYPY WSPÓŁPRACY – 1 Współpraca między bliskimi krewnymi w obopólnym interesie jest współpraca i wzajemne wspieranie się aby nie działać na niekorzyść swoich genów wypłaty sumuje się jako wartość dla całej rodziny (populacji) zdrajca + kooperant = 5 pkt 2 ٭kooperant = 6 pkt

17 TYPY WSPÓŁPRACY - 2 Mutualizm uboczny kooperatorzy są dla siebie niezbędni, sytuacje wymagają bezwarunkowej współpracy, zdrada mogłaby obrócić się przeciwko zdrajcy. Pojawia się np. w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zewnętrznego

18 TYPY WSPÓŁPRACY – 3 1.pojedyncze spotkanie nie faworyzuje współpracy 2.zdrada łączy się z dużymi, doraźnymi korzyściami 3.strony nie muszą współpracować a mimo to… obserwujemy działania kooperacyjne czyli Altruizm odwzajemniony

19 STRATEGIE WSPÓŁRACY 1.Bezwarunkowo kooperacyjna – przynosi tylko straty 2.Warunkowo kooperacyjna – brak kary za zdradę powoduje, że jest podatna na ataki zewnętrzne przez przeciwników skłonnych do zdrad 3.Wet za wet – redukuje współpracę ze zdrajcami i odwzajemnia zachowania kooperacyjne, jest: miła – nigdy pierwsza nie zdradza; odwetowa – odpłaca zdradą po zdradzie; wybaczająca – pozwala wrócić do współpracy. Kombinacji możliwych strategii jest bardzo wiele.

20 TRWAŁA WSPÓŁPRACA Stabilna współpraca wymaga od przeciwników: 1.odpowiednich postaw praktykowania otwartości, pozbywania się uprzedzeń, zrezygnowania z rywalizacji. 2.umiejętności komunikacyjnych zadawania pytań, słuchania, dociekania.

21 POTRZEBA DIALOGU 1.Porozumienie osiąga się poprzez otwartość na inną wiedzę i doświadczenie a nie poprzez obronę własnej perspektywy widzenia problemu w podziale na kategorie, dziedziny itp.. 2.Stosowanie zasady wygrany - przegrany prowadzi do eskalacji konfliktów, przemocy i fanatyzmu. Konieczne jest konstruktywne współdziałanie. 3.Optymalne wykorzystanie potencjału wymaga docenienia rosnącego znaczenia kapitału intelektualnego w rozwoju ekonomicznym.

22 PODJĘCIE DIALOGU Współpraca wymaga: 1.Odejścia od rywalizacji czyli obalania argumentów przeciwnych, 2.Otwartości i obecności czyli słuchania i rozumienia innych, 3.Równorzędność głosu wszystkich uczestników

23 ALIANSE STRATEGICZNE Współpraca okazała się kluczem do sukcesu wielkich firm. W celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia firmy będące konkurentami i działające na tym samym rynku tworzą związki. Współpraca polega na dzieleniu się wiedzą i posiadanymi zasobami z partnerami tak aby przyniosły one korzyść wszystkim zainteresowanym stronom.

24 ALIANSE STRATEGICZNE Alianse strategiczne to skuteczna metoda: 1.podniesienia swojej konkurencyjności i zdobywania nowych rynków zbytu; 2.zmniejszenia ryzyka i przeniesieni części na partnera; 3.zagospodarowania niewykorzystanych mocy produkcyjnych; 4.zmiany wizerunku za pomocą wspólnych akcji marketingowych.

25 ALIANSE STRATEGICZNE Przykładów korzyści w świecie wielkiego biznesu mamy wiele: Daimler Benz i Chrysler – w celu wejścia na nowy rynek i uzyskania dostępu do technologii czyli obniżenie kosztów badań. IBM i japoński producent monitorów LCD w celu zwiększenia kompleksowości świadczonych usług. Przedsiębiorstwa na całym świecie uczą się, że żadne z nich nie jest wystarczająco duże i silne aby zrobić wszystko samodzielnie.

26 CELE WSPÓŁPRACY W TURYSTYCE 1.Bogatsza oferta turystyczna 2.Obniżenie kosztów np. promocji i dystrybucji 3.Pozyskiwanie zwolenników dla idei turystyki 4.Zrównoważony rozwój lokalny

27 WSPÓŁPRACA LOKALNA Zależy od: odpowiedzialności wszystkich osób uczestniczących w wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług turystycznych oraz ich współdziałania w realizacji przyjętej strategii.