Agresja warsztaty Agnieszka Stroynowska, Małgorzata Makowska – wizytatorzy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Szczecinie 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Australia.
Advertisements

Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe Szkoła z klasą sprawiedliwie.
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Zajęcia z wiedzy o społeczeństwie. Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
OBSZAR III: FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Zakupy, a ekorozwój, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym.
System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jelenia Góra, 27 sierpnia 2012 r. Legnica, 28 sierpnia 2012 r. Wrocław, 30 sierpnia 2012 r. Wałbrzych,
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Przemoc w szkołach..
Władza lokalna w Polsce
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik?.
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Program COMENIUS – Partnerskie Projekty Szkół. Norwegia Anglia Włochy (koordynator) Hiszpania Niemcy.
MOJE DZIECKO IDZIE DO SZKOŁY
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Bezpieczeństwo uczniów w Zespole Szkół w Ostaszewie.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Współpraca SP 113 z Fundacją "Dr Clown„ 2011/2012.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
I Gminne Forum Oświatowe Olecko Edukacja podstawą rozwoju lokalnego Program pilotażowy Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
10 róż dla ciebie.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich. Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich w SP 189 Oddziały 0 w naszej szkole prowadzone są od wielu.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Agresja warsztaty Agnieszka Stroynowska, Małgorzata Makowska – wizytatorzy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Szczecinie 2011 r.

AGRESJA [łac. aggressio ‘napaść’, ‘natarcie’], psychol. działanie (fiz AGRESJA [łac. aggressio ‘napaść’, ‘natarcie’], psychol. działanie (fiz., słowne, symbol.) zmierzające do spowodowania szkody, wyrządzenia krzywdy fizycznej lub psychicznej, skierowane na inną osobę, przedmiot lub siebie samego (samoagresja); także zamiar takiego działania lub względnie trwała tendencja do takich działań. (Encyklopedia PWN) 2011 r.

Teoria agresji wyuczonej Człowiek uczy się zachowań agresywnych, nabywa je pod wpływem oddziaływań środowiska. Oddziaływania środowiska mogą nauczyć dziecko współpracy z innymi, przyjaźni, bądź też właśnie agresji. W. Wosińska „Psychologia życia społecznego”, 2004 N. Sillamy „Słownik psychologii”, 1989 2011 r.

TRZY MECHANIZMY UCZENIA SIĘ ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH Warunkowanie klasyczne Ktoś mnie przezywa lub obraża - reaguję atakiem. Widzę pająka - zabijam go. Ktoś mnie fizycznie atakuje - odpowiadam fizycznym atakiem. Automat połknął moją monetę - kopię go z rozbiegu prosto w szybę. Warunkowanie instrumentalne Kradzież pieniędzy prowadzi do zysku. Pobicie dziecka w szkole sprawia, że dzieci zaczynają się mnie bać i "awansuję" w hierarchii szkolnej, inni mi ustępują. Przeszkadzanie nauczycielowi na lekcji prowadzi do tego, że moi koledzy się śmieją. Ktoś chce mi zapłacić za to, że kogoś innego pobiję. Naśladownictwo Dziecko uczy się agresji oglądając ją – w domu, w szkole, w telewizji. 2011 r.

Kontrole doraźne przeprowadzone w wyniku zgłoszonych przypadków agresji uczeń-uczeń w roku szkolnym 2010/2011 według powiatów 2011 r.

Kontrole doraźne przeprowadzone w wyniku zgłoszonych przypadków agresji uczeń-uczeń w roku szkolnym 2010/2011 według typów szkół 2011 r.

Zgłaszane problemy w szkołach podstawowych agresja fizyczna: bójki, kopanie, opluwanie, pchnięcie ostrym narzędziem, niszczenie mienia szkoły, agresja werbalna: zastraszanie, przezywanie, nękanie, wyśmiewanie, niedostosowywanie się do norm przyjętych w szkole, niewykonywanie poleceń nauczycieli 2011 r.

Zgłaszane problemy w gimnazjach agresja fizyczna: pobicia, stworzenie sytuacji zagrażającej zdrowiu i życiu własnemu i innych uczniów, przemoc okazywana uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej, agresja werbalna: rozpowszechnianie obraźliwych informacji na portalu internetowym, odnoszenie się w sposób nieakceptowany społecznie do kolegów i koleżanek oraz do nauczycieli, niedostosowywanie się do norm przyjętych w szkole, 2011 r.

Zgłaszane problemy w szkołach ponadgimnazjalnych agresja fizyczna: brak, agresja werbalna: długotrwałe nękanie, szykanowanie, wykorzystywanie internetu do ośmieszania kolegów i koleżanek. 2011 r.

w pozostałych 2 przypadkach wydano zalecenia, które dotyczyły: Umiejętności rozwiązywania sytuacji wychowawczych przez dyrektorów szkół podstawowych w 5 na 7 przypadków dyrektorzy w sposób prawidłowy rozwiązali problemy wychowawcze występujące w szkole; w pozostałych 2 przypadkach wydano zalecenia, które dotyczyły: pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, nauczycielom i rodzicom, przestrzegania zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej. 2011 r.

Umiejętności rozwiązywania sytuacji wychowawczych przez dyrektorów gimnazjów w 3 na 7 przypadków dyrektorzy w sposób prawidłowy rozwiązali problemy wychowawcze występujące w szkole; w pozostałych 4 przypadkach wydano zalecenia, które dotyczyły: powiadamiania organu sprawującego nadzór pedagogiczny o wypadkach ciężkich występujących na terenie szkoły, przeprowadzania postępowania powypadkowego, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosowania sytemu kar zgodnego ze statutem szkoły, zapewnienia bezpieczeństwa uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim na terenie szkoły ogólnodostępnej, integrowania uczniów niepełnosprawnych z uczniami pełnosprawnymi. 2011 r.

Umiejętności rozwiązywania sytuacji wychowawczych przez dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych we wszystkich kontrolowanych przypadkach dyrektorom wydano zalecenia, które dotyczyły: pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, nauczycielom i rodzicom, stosowania kar zgodnych ze statutem szkoły. 2011 r.