pielęgniarka – pacjent Charakterystyka zawodów medycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Małgorzata Pietroczuk
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Operacjonalizacja problematyki badawczej
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
TURYSTYKA W INTERESACH
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTMY.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Analiza stanu naprężenia
Antonie de Saint-Exupery
Jeżdżę z głową.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Wiedza o społeczeństwie
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Rola lekarzy rodzinnych w realizacji programów profilaktycznych Wiesława Fabian Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce POLSKO-NIEMIECKIE SYMPOZJUM PROFILAKTYCZNE.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Temat 6: Elementy podstawowe
Przyczyny, przejawy, skutki
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

pielęgniarka – pacjent Charakterystyka zawodów medycznych Relacja lekarz – pacjent pielęgniarka – pacjent Charakterystyka zawodów medycznych 1

Pojęcie stosunku społecznego Piotr Sztompka: To normatywnie określony (wyznaczony przez określone wzory, regulacje, innymi słowy - kulturę) schemat oczekiwanych interakcji między partnerami zajmującymi pewne pozycje społeczne i pełniącymi związane z nimi role. 2

Pojęcie stosunku społecznego W każdym stosunku występuje: określona podstawa zależności, która może mieć charakter przyczynowy, strukturalny, funkcjonalny, np.: stosunek pokrewieństwa wynika z pochodzenia biologicznego lub społecznego, stosunek służbowy wynika ze stanowiska w strukturze hierarchicznej, stosunki sąsiedzkie – z bliskości zamieszkania; stosunek lekarz - pacjent, pielęgniarka - pacjent wynika z...? 3

Pojęcie stosunku społecznego W każdym stosunku występują też, wynikające z podstawy zależności... układ wzajemnych uprawnień i obowiązków (czy też oczekiwań) oraz... system wzajemnych czynności (ról) regulowanych (oczekiwanych) przez partnerów...

Typy stosunków społecznych Przypisane i osiągane Instrumentalne i autoteliczne Formalne i nieformalne Rozproszone i zogniskowane Ciągłe i terminowe Egalitarne i nieegalitarne (helping proffesions) Heterogamiczne (odmienność partnerów) i... homogamiczne (podobieństwo partnerów) Intymne (gorące) i oficjalne (zimne) Pierwotne i wtórne (wspólnotowe i stowarzyszeniowe) 5

Rola społeczna lekarza, jej wymiary i determinanty Rola lekarza ma: wymiar formalny (rola wyznaczona jest przez związane z pozycją prawa i obowiązki, wzory kulturowe) wymiar faktyczny (treść pracy zawodowej): wiedza medyczna, umiejętności, psychospołeczne aspekty opieki medycznej, także coś, co się zwie „sztuką lekarską” (nieuchwytne składniki zachowań) 6

Rola społeczna lekarza, jej wymiary i determinanty Roli lekarza (jak każdej innej) odpowiadają: Społeczne oczekiwania (rozpoznawanie objawów, stawianie trafnej diagnozy, skuteczne leczenie, profilaktyka, a także... zachowania społeczno-emocjonalne)

Konflikt ról i konflikt w roli Konflikt ról społecznych (tu: roli zawodowej lekarza z innymi rolami) wynika z jednoczesnej przynależności jednostki do wielu grup, a więc odgrywania wielu ról społecznych. Konflikt w roli lekarza występuje wówczas, gdy wobec wykonawcy tej roli kierowane są sprzeczne oczekiwania 8

Stosunek lekarz – pacjent jako istota praktyki lekarskiej Wpływ stosunku pomiędzy lekarzem a pacjentem na rezultaty stosowanej terapii a „efekt placebo”. Co to takiego? 9

Stosunek lekarz – pacjent jako istota praktyki lekarskiej Placebo – środek pozbawiony działania leczniczego, o postaci identycznej z lekiem. Stosowany w tzw. ślepej próbie przy badaniu i ocenianiu działania klinicznego nowego leku. Innymi słowy – skuteczność leków bierze się (podobno w 1/3) z wiary pacjentów w efektywność zastosowanej wobec nich terapii. 10

Stosunek lekarz – pacjent jako istota praktyki lekarskiej Rola lekarza jest tu nie do przecenienia. Dlatego mówi się o dwu płaszczyznach w relacji lekarz - pacjent: biologicznej (model biologiczny; zadania instrumentalne) psychospołecznej (model psychospołeczny; zachowania afektywne, ekspresywne)

Teorie stosunku lekarz – pacjent: Funkcjonalna teoria Talcotta Parsonsa, The social system (za M. Sokołowską) Pacjent/rola chorego Obowiązki i przywileje: Musi pragnąć jak najszybszego powrotu do zdrowia Powinien postarać się o fachową pomoc i współpracować z lekarzem Powinien (wolno mu) zawiesić typowe obowiązki System „wyraża zgodę” na to, by pacjent przyjął rolę chorego (choroba to nie jego wina) 12

Lekarz/rola profesjonalisty Teorie stosunku lekarz – pacjent: Funkcjonalna teoria Talcotta Parsonsa, The social system (za M. Sokołowską) Lekarz/rola profesjonalisty Oczekuje się, że: lekarz podejdzie do problemu profesjonalnie i zgodnie z zasadami praktyki zawodowej będzie działać raczej dla dobra pacjenta niż osobistych korzyści będzie obiektywny i emocjonalnie neutralny będzie unikał sytuacji charakteryzujących się emocjonalnym zaangażowaniem nie będzie uruchamiał własnego systemu wartości będzie kierował się zasadą uniwersalności (nieuwzględnianie pozycji społecznej pacjenta) 13

Teorie stosunku lekarz – pacjent: Funkcjonalna teoria Talcotta Parsonsa, The social system (za M. Sokołowską) Prawa: badanie i wgląd w intymne sfery życia pacjenta/ prawo dostępu do ciała i prawo do uzyskania poufnej informacji autonomia w praktyce zawodowej pozycja autorytatywna w stosunku do pacjenta legitymizowanie roli chorego, zwalniające z pełnienia innych ról społecznych

Autorytet lekarza Definicja autorytetu (łac. auctoritas – powaga, znaczenie) (sens przedmiotowy) Społeczne uznanie, prestiż osób lub grup bądź instytucji społecznych wynikające z cenionych w danym społeczeństwie wartości (sens podmiotowy) Osoba lub instytucja ciesząca się uznaniem, zaufaniem w związku z profesjonalizmem, prawdomównością, bezstronności w ocenie danego zjawiska lub wydarzenia 15

Autorytet lekarza Wypływa z bardzo dużej odpowiedzialności, stanowiącej dopełnienie swobody działania Wyraża się przez: wydawanie poleceń pacjentowi wykazywanie się kompetencjami zawodowymi (wie więcej niż pacjent) prawo zadawania pacjentowi pytań i prawo żądania odpowiedzi 16

Asymetryczność relacji lekarz - pacjent Jest ona konsekwencją: Zróżnicowania wiedzy, jaką dysponują obie strony stosunku lekarz – pacjent Zależności pacjenta w zakresie stanu jego zdrowia od decyzji lekarza Konieczności „odsłonięcia się” pacjenta przed lekarzem 17

Model/typ stosunku: aktywność – bierność Teorie stosunku lekarz – pacjent: Thomas Szasz i Marc Hollender (za Antoniną Ostrowską) Model/typ stosunku: aktywność – bierność Rola lekarza: robi coś dla pacjenta Rola pacjenta: przyjmuje (niezdolny do zareagowania) Zastosowanie/przykład kliniczny: narkoza, śpiączka, ostry uraz, zamroczenie itp. Prototyp stosunku: rodzic – niemowlę 18

Model/typ stosunku: kierowanie - współpraca Teorie stosunku lekarz – pacjent: Thomas Szasz i Marc Hollender (za Antoniną Ostrowską) Model/typ stosunku: kierowanie - współpraca Rola lekarza: mówi pacjentowi, co robić Rola pacjenta: posłusznie współpracuje Zastosowanie/przykład kliniczny: zakażenia, choroby ostre itp. Prototyp stosunku: rodzic - dziecko, nastolatek 19

Model/typ stosunku: współuczestnictwo Teorie stosunku lekarz – pacjent: Thomas Szasz i Marc Hollender (za Antoniną Ostrowską) Model/typ stosunku: współuczestnictwo Rola lekarza: pomaga pacjentowi, aby pomógł sobie sam Rola pacjenta: uczestnik w partnerstwie Zastosowanie/przykład kliniczny: większość chorób przewlekłych, psychoanaliza Prototyp stosunku: dorosły - dorosły 20

Teorie stosunku lekarz – pacjent: Thomas Szasz i Marc Hollender (za Antoniną Ostrowską) Model Rola lekarza Rola pacjenta Zastosowanie Prototyp Aktywność – bierność Kierowanie – współpraca Współ-uczestnictwo Robi coś dla pacjenta Mówi pacjentowi, co robić Pomaga pacjentowi, aby pomógł sobie sam Przyjmuje (niezdolny do zareagowania) Posłusznie współpracuje Uczestnik w partnerstwie narkoza, śpiączka, ostry uraz itp. Zakażenia, choroby ostre itp. Większość chorób przewlekłych, psychoanaliza Rodzic – niemowlę Rodzic – dziecko, nastolatek Dorosły – dorosły 21

Teorie stosunku lekarz – pacjent: Thomas Szasz i Marc Hollender (za Antoniną Ostrowską) Zarówno model Parsonsa, jak i Szasza oraz Hollendera, to modele normatywne (stwierdzające, jak powinno być, lecz nie zawsze realistyczne) Można by przyjąć jeszcze inne typy stosunku lekarz - pacjent: bierność - bierność (wypisanie recepty, zwolnienia - bez kontaktu terapeutycznego) bierność - aktywność (bezskuteczne domaganie się dodatkowych badań)

Freidson, krytykując model Parsonsa, zwrócił uwagę na: Teorie stosunku lekarz – pacjent Konfliktowa teoria Eliota Freidsona (wg M. Sokołowskiej) Freidson, krytykując model Parsonsa, zwrócił uwagę na: „Zderzenie perspektyw” profesjonalisty i laika, który wymaga i krytycznie (czasem mimo ignorancji) ocenia decyzje lekarza lub daje posłuch takim ocenom. Wpływ struktury społecznej (zmiennych społeczno-demograficznych, środowiskowych, sytuacyjnych) na zachowania lekarzy i pacjentów. 23

Konfliktowi na linii lekarz - pacjent sprzyjają: Teorie stosunku lekarz – pacjent Konfliktowa teoria Eliota Freidsona (wg M. Sokołowskiej) Konfliktowi na linii lekarz - pacjent sprzyjają: Struktura i organizacja opieki zdrowotnej: praktyka „zależna od klienta” (lekarz zależy od nacisku i oczekiwań pacjentów) praktyka „zależna od profesjonalistów” lub „od interesów profesji” (lekarz pracujący w zespole raczej zaryzykuje niezadowolenie pacjenta niż narazi się kolegom; jako specjalista może bardziej liczyć na skierowania od kolegów niż na przychylność pacjentów) 24

Teorie stosunku lekarz – pacjent Konfliktowa teoria Eliota Freidsona (wg M. Sokołowskiej) 2. Zetknięcie się/zderzenie dwóch kultur: lekarza (to członek innego środowiska) i pacjenta (członek innych zbiorowości) 3. „System oddziaływania laików” (informacje sprzeczne z poglądami lekarza, z obowiązującymi wzorami roli chorego) 25

Teorie stosunku lekarz – pacjent Konfliktowa teoria Eliota Freidsona (wg M. Sokołowskiej) Zderzenie dwóch perspektyw: jednostkowej (pacjenta) i zbiorowej (także innych pacjentów oczekujących na wizytę i lekarza, który chce ich przyjąć) Inne postrzeganie roli lekarza (przez pacjenta i lekarza)

Model transakcyjny Przedstawicielem Samuel Bloom relacja między pacjentem a lekarzem nie jest postrzegana jako interakcja między dwoma osobami, lecz jest poszerzona o sfery grup odniesienia obu partnerów, modyfikujących ewentualne zachowania, transakcje... celem transakcji/negocjacji jest osiągnięcie porozumienia co do definicji problemu, a następnie ustalenie odpowiedniego procesu terapeutycznego

Teorie stosunku lekarz – pacjent (wg B Teorie stosunku lekarz – pacjent (wg B. Tobiasz-Adamczyk) Teoria wymiany (G. Homansa) i teoria interakcyjna (H. Blumera) Zgodnie z teorią wymiany, zachowania jednostki są nagradzane lub karane zachowaniami innych jednostek. W teorii interakcyjnej zaś występują dwa rodzaje interakcji, czyli (za P. Sztompką) zmiennych sekwencji wzajemnie zorientowanych działań partnerów, którzy modyfikują swoje działania w zależności od tego, co robi (lub mówi) ten drugi. 28

Teorie stosunku lekarz – pacjent (wg B Teorie stosunku lekarz – pacjent (wg B. Tobiasz-Adamczyk) Teoria interakcyjna (H. Blumera) Interakcja symboliczna (komunikacyjna, interpretatywna, negocjacyjna; symbole werbalne i niewerbalne); jednostka, wchodząc w określoną rolę, zaczyna analizować i definiować sytuację, w jakiej się znalazła, i może dostosować swoje reakcje do tej sytuacji i reakcji innych (zob. zalecenia lekarza a ich wykonywanie; rola pisemnej instrukcji lekarskiej) Interakcja niesymboliczna (strony stosunku odpowiadają na swoje działania bezpośrednio) 29

Wzajemne oddziaływania ludzi a ich zachowania wg Roberta Balesa Pozytywne relacje Okazywanie solidarności Działania zmierzające do obniżenia napięcia Okazywanie zgody (zgodność) Rozwiązywanie problemu Dawanie sugestii Dawanie propozycji Podawanie informacji Pytania Pytania o informację Pytania o opinię Pytania o sugestię Negatywne relacje Okazywanie braku zgody Okazywanie napięcia Okazywanie antagonizmu 30

Stosunek lekarz – pacjent Zachowania instrumentalne i społeczno-emocjonalne (afektywne) Teoria interakcjonistyczna: pacjenci rozpoznają i reagują głównie na zachowania socjoemocjonalne swoich lekarzy współpraca pacjenta z lekarzem jest konsekwencją pozytywnego odbioru jego społ.-emocjon. zachowań. Teoria wymiany (wzajemności): pacjenci rozpoznają i reagują zarówno na zachowania socjoemocjonalne, jak i instrumentalne lekarzy pacjenci odwzajemniają lekarzom ich zachowania socjoemocjonalne. 31

Stosunek lekarz – pacjent Zachowania instrumentalne i społeczno-emocjonalne (afektywne) Pacjenci z wyższym wykształceniem lepiej rozumieją zachowania instrumentalne i łatwiej dostosowują się do oczekiwań lekarzy. Idealny lekarz jest postrzegany w kategoriach osobowości 32

Rola społeczna pielęgniarki (zawód) „To system zachowań w trakcie wykonywania zawodu, obejmujący zachowania wobec pacjentów, lekarzy, innych pielęgniarek, personelu medycznego oraz wobec instytucji ochrony zdrowia, w której pielęgniarka pracuje” /B. Tobiasz-Adamczyk, Relacje lekarz – pacjent w perspektywie socjologii medycyny/ 33

Rola społeczna pielęgniarki (zawód) Rolę należy odnieść do pozycji jej odtwórcy, a tę do... kręgu społecznego: To „zestaw typowych innych pozycji, z którymi dana pozycja jest powiązana, wyznaczający typowe kierunki interakcji i selekcjonujący typowych partnerów, z którymi nawiązuje kontakt każdy, kto daną pozycję zajmuje” /P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa/ 34

Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki Funkcje, jakie pełni pielęgniarka odgrywając swoją rolę (cele, do jakich winna dążyć/dąży): Ratownicza (opieka i pielęgnacja) Kompensacyjna (zaspokojenie innych potrzeb chorego) Protekcyjna (minimalizowanie negatywnego wpływu czynników, które nie mogą być zmienione, usunięte) Promocyjna (chodzi o promocję zachowań prozdrowotnych) 35

Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki Generalnie więc w roli pełnionej przez pielęgniarkę można wyróżnić dwie: Instrumentalną (to, co związane jest z medyczną stroną terapii) Ekspresyjną (pocieszanie, dodawanie odwagi, zmniejszanie stresu, a więc dostrzeganie psychospołecznych potrzeb pacjenta i dążenie do ich zaspokajania; szczególne znaczenie ma więc umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z ludźmi – i to ludźmi w szczególnej sytuacji) 36

Pielęgniarka w oczach pacjentów Oczekiwania pacjentów można ująć w trzech typach (idealnych) pielęgniarki: 1. Dobry fachowiec/profesjonalistka (duża wiedza medyczna, sprawność, budzenie zaufania, umiejętność wyjaśnienia wątpliwości, poza tym jednak małomówność, nieokazywanie współczucia) 37

Pielęgniarka w oczach pacjentów 2. „Anioł dobroci” (może mniej sprawna, ale uśmiechnięta, cierpliwa, współczująca, umiejąca pocieszyć, dodać odwagi) – innymi słowy oddana pacjentowi 38

Pielęgniarka w oczach pacjentów 3. „Wzór ofiarności” (ofiarna, przy tym obowiązkowa, bezinteresowna, posłuszna zleceniom lekarza, gotowa zostać przy pacjencie nawet po godzinach) – innymi słowy wpasowana w strukturę

Cechy osobowości pielęgniarki Styczność z ludzkim nieszczęściem, cierpieniem, śmiercią wymaga od pielęgniarki określonych cech. Najbardziej pożądane wydają się (chodzi o osobowość, a nie sprawność zawodową): Odpowiedzialność Zdolność rozumienia innych Opanowanie Łagodność Tolerancja Nie każdy nadaje się do pracy w tym zawodzie! 40