Centrum Doradztwa Strategicznego www.cds.krakow.pl Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Advertisements

SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Socjologia rynku pracy
Potrzeby uczelni wyższych na Podkarpaciu w zakresie współpracy środowiska naukowo-badawczego z sektorem przedsiębiorczości Marek KICZEK Sławomir GÓRKA.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE ROZWOJEM FIRMY Prezentacja bloku specjalnościowego kwiecień 2009 r. KATEDRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I POLITYKI PRZEMYSŁOWEJ.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Sprawozdanie z obserwacji egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w sesji zimowej 2005 r. przez wizytatorów Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pełniących.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO Powiązania sektora handlu i usług elektronicznych z rynkiem pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Technik mechanik Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Henryka Pobożnego w Legnicy.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia zawodowego Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia.
Teresa Kazimierska - KOWEZiU
Prezentację przygotował: Alain Henry Możliwości rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce na przykładzie dobrych praktyk z Francji i Niemiec.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
Planowanie strategiczne w ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości Marzena Mażewska SOOIPP.
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Diversity Index - wyniki badań ilościowych Małgorzata Lelińska PKPP Lewiatan Grudzień 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Postawy pracowników i pracodawców wobec rynku pracy Prezentacja wyników badań ankietowych Bohdan Rożnowski Konrad Konefał Projekt realizowany w ramach.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście ogłaszanych przez WUP konkursów Kazimierz Tęczar Kazimierz Tęczar Wicedyrektor Wojewódzkiego.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
EUROCOTT European Central Office of Teaching and Training W: E: spect.co.uk London – Athens – Gdansk …reaching.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
CENTRUM KSZTA Ł CENIA USTAWICZNEGO w CIECHANOWIE ul. Kopernika 7 tel , fax
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Bezpieczeństwo uczniów w Zespole Szkół w Ostaszewie.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Walidacja produktu finalnego projektu innowacyjnego „Myśleć, pracować, współpracować. Kompetencje społeczne na rynku pracy” Warszawa, 10 lutego 2012.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez Centrum Doradztwa Strategicznego badań społecznych. - Dagmara Bieńkowska Centrum Doradztwa Strategicznego ul. Szlak 65 biuro Kraków tel./fax (0-12) ,

Centrum Doradztwa Strategicznego Centrum Doradztwa Strategicznego (CDS) 1.Rynek pracy i edukacja (szkolnictwo zawodowe, kształcenie przez całe życie - LLL) – analizy, badania, strategie, narzędzia; 2.Planowanie i zarządzanie strategiczne dla instytucji publicznych; 3.Badania społeczne i ewaluacje; 4.Pozyskiwanie funduszy zewnętrznych wraz z opracowywaniem pełnej dokumentacji. Główne domeny działalności Przykładowe, b ieżące realizacje CDS 1.Podkarpacki Portal Pracy (Działanie PO KL); 2.Trajektorie Migracyjne Województwa Podkarpackiego (Działanie PO KL); 3.Kierunek Dolny Ś ląsk (…) i Kierunek Małopolska (…) – (Działanie PO KL); 4.Diagnoza sytuacji szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie bełchatowskim w kontekście lokalnego rynku pracy wraz z badaniami pracodawców; 5.Badania ilościowe i jakościowe pracodawców sektora ochrony zdrowia (NZOZ) realizowane w ramach projektu pn. Prognozowanie zmian i trendów wśród pracodawców dolnośląskiego sektora ochrony zdrowia.

Centrum Doradztwa Strategicznego Doświadczenia wynikające z realizowanych przez CDS projektów: Wnioski: – oferta edukacyjna ponadgimnazjalnych szkół zawodowych (PSZ) bywa niedopasowana do oczekiwań pracodawców i wymogów rynku pracy; – organy założycielskie szkół nie zawsze posiadają pełną wiedzę nt. zapotrzebowania gospodarki na pracę, a popyt na określone kwalifikacje nie zawsze ma wpływ na decyzje o prowadzonych przez PSZ kierunkach kształcenia; – uczniowie bardzo rzadko posiadają informacje na temat oczekiwań pracodawców; – szkolnictwo zawodowe jest kosztowne, stąd warto jak najlepiej dopasować je do potrzeb lokalnego rynku pracy; – szkoły oraz ich organy założycielskie, instytucje rynku pracy, przedsiębiorcy, deklarują potrzebę wza jemnej współpracy, ostatecznie nie podejmują jednak współpracy opartej na określonych regułach i zdefiniowanych formach ; – uczenie przez całe życie (lifelong learning) – trend ogólnoświatowy. Indeks Gotowości Rynkowej (Podkarpacie) Mapa Monitorująca Szansę na Pracę (Świętokrzyskie) Małopolski Protokół na rzecz Kształcenia Ustawicznego Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych… (Skierniewice)

Centrum Doradztwa Strategicznego Podstawowe elementy badawcze projektu identyfikującego i analizującego potrzeby edukacyjne szkolnictwa zawodowego – modele realizowane przez CDS Diagnoza potrzeb edukacyjnych z rekomendacjami dla szkolnictwa zawodowego Badanie pracodawców (CATI wywiady indywidualne) Badanie instytucji rynku pracy (wywiady indywidualne, ankieta mailowa) Badanie szkół (wywiady indywidualne) Badanie uczniów (ankieta audytoryjna) Analiza danych zastanych Warsztaty strategiczne

Bilans szkolnictwa zawodowego – podstawa do zbudowania modelu współpracy pomiędzy szkołami, przedsiębiorcami i instytucjami rynku pracy Centrum Doradztwa Strategicznego 1.Jakość kształcenia zawodowego w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych, poziom dopasowania oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy, ocena szkół w zakresie przygotowania uczniów do poruszania się po rynku pracy; 2.Plany zawodowe i edukacyjne uczniów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych (motywy, potrzeby i aspiracje zawodowe, postawy wobec pracy oraz skłonność do uczenia się przez całe życie); 3.Kompetencje kluczowe; 4.Potrzeby pracodawców oraz ocena pracodawców co do jakości i kierunków kształcenia w szkołach zawodowych; 5.Oferta instytucji rynku pracy; 6.Współpraca pomiędzy ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy i pr zędsiebiorcami.

Co sobie cenią przedsiębiorcy? Wybrane wyniki badań dotyczące jakości kształcenia (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego

Co sobie cenią pr zedsiębiorcy ? Wybrane wyniki badań dotyczące kompetencji kluczowych (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego

Co sobie cenią pr zedsiębiorcy ? Wybrane wyniki badań dotyczące powodów braku współpracy przedsiębiorców ze szkołami o profilu zawodowym (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego

Formy współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami Centrum Doradztwa Strategicznego PONADGIMNAZJALNA SZKOŁA ZAWODOWA PRAKTYKI ZAWODOWE U PRACODAWCÓW NAUKA ZAWODU U PRACODAWCY SPOTKANIA Z PRACODAWCAMI W SZKOŁACH NAUKA ZAWODU W SZKOLE ORGANIZACJA SPECJALNYCH WYDARZEŃ SPONSORING RZECZOWY I FINANSOWY ZASIĘGANIE OPINII PRACODAWCÓW PRZED OTWORZENIEM NOWYCH KIERUNKÓW WYCIECZKI PRZEDMIOTOWE I ZAWODOWE FORMALNE POROZUMIENIA Z ZAKŁADAMI PRACY ODBYWANIE STAŻY I KURSÓW PRZEZ NAUCZYCIELI U PRACODAWCÓW KONTAKT Z ZAGRANICZNYMI PRACODAWCAMI ZGŁASZANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA MŁODOCIANYCH PRACODAWCÓW

Rekomendowane rozwiązanie – opracowanie i wdrożenie modelu współpracy szkolnictwa zawodowego z przedsiębiorcami (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego Elementy modelu: 1. Opracowanie i wdrożenie programu kształcenia zawodowego opartego o model: współpraca ponadgimnazjalnej szkoły zawodowej z kluczowymi dla niej pracodawcami; 2. Utworzenie na poziomie Urzędu Miasta stanowiska koordynatora do spraw kształcenia zawodowego; 3. Włączanie się pracodawców, szkół i przedstawicieli JST w systematyczne badania rynku pracy prowadzone przez instytucje rynku pracy; 4. Dostosowanie programów nauczania przedsiębiorczości do realiów rynku pracy.

Centrum Doradztwa Strategicznego Współpraca pomiędzy ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy i pracodawcami (przykład skierniewicki) Zadania do realizacji na okres najbliższych dwóch lat: 1.Dofinansowanie praktyk zawodowych (zwłaszcza zagranicznych) z funduszy unijnych lub budżetu miasta; 2.Współpraca z miastami partnerskimi Skierniewic przy organizacji wyjazdów i praktyk zagranicznych dla uczniów; 3.Utworzenie Centrum Kształcenia Praktycznego; 4.Opracowanie przez szkoły specjalnej oferty promocyjnej dla pracodawców w zamian za współpracę ze szkołą; 5.Promowanie firm, które wspierają rzeczowo i finansowo szkołę; 6.Umożliwienie uczniom zdobywania dodatkowych kwalifikacji związanych z zawodami, w jakich się kształcą; 7.Utworzenie strony www obserwatorium rynku pracy, gdzie gromadzone byłyby informacje i wyniki badań związanych z sytuacja społeczno-gospodarczą w powiecie; 8.Wprowadzenie zajęć związanych z doradztwem zawodowym do gimnazjum; 9.Uatrakcyjnianie programu nauczania przedsiębiorczość i włączanie w organizację zajęć przedsiębiorców

Centrum Doradztwa Strategicznego Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami – podnoszenie jakości kształcenia zawodowego Dobre praktyki Klasy patronackie Mercedes-Benz

Centrum Doradztwa Strategicznego Współpraca pomiędzy ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy i pracodawcami Dobre praktyki