Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez Centrum Doradztwa Strategicznego badań społecznych. - Dagmara Bieńkowska Centrum Doradztwa Strategicznego ul. Szlak 65 biuro Kraków tel./fax (0-12) ,
Centrum Doradztwa Strategicznego Centrum Doradztwa Strategicznego (CDS) 1.Rynek pracy i edukacja (szkolnictwo zawodowe, kształcenie przez całe życie - LLL) – analizy, badania, strategie, narzędzia; 2.Planowanie i zarządzanie strategiczne dla instytucji publicznych; 3.Badania społeczne i ewaluacje; 4.Pozyskiwanie funduszy zewnętrznych wraz z opracowywaniem pełnej dokumentacji. Główne domeny działalności Przykładowe, b ieżące realizacje CDS 1.Podkarpacki Portal Pracy (Działanie PO KL); 2.Trajektorie Migracyjne Województwa Podkarpackiego (Działanie PO KL); 3.Kierunek Dolny Ś ląsk (…) i Kierunek Małopolska (…) – (Działanie PO KL); 4.Diagnoza sytuacji szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie bełchatowskim w kontekście lokalnego rynku pracy wraz z badaniami pracodawców; 5.Badania ilościowe i jakościowe pracodawców sektora ochrony zdrowia (NZOZ) realizowane w ramach projektu pn. Prognozowanie zmian i trendów wśród pracodawców dolnośląskiego sektora ochrony zdrowia.
Centrum Doradztwa Strategicznego Doświadczenia wynikające z realizowanych przez CDS projektów: Wnioski: – oferta edukacyjna ponadgimnazjalnych szkół zawodowych (PSZ) bywa niedopasowana do oczekiwań pracodawców i wymogów rynku pracy; – organy założycielskie szkół nie zawsze posiadają pełną wiedzę nt. zapotrzebowania gospodarki na pracę, a popyt na określone kwalifikacje nie zawsze ma wpływ na decyzje o prowadzonych przez PSZ kierunkach kształcenia; – uczniowie bardzo rzadko posiadają informacje na temat oczekiwań pracodawców; – szkolnictwo zawodowe jest kosztowne, stąd warto jak najlepiej dopasować je do potrzeb lokalnego rynku pracy; – szkoły oraz ich organy założycielskie, instytucje rynku pracy, przedsiębiorcy, deklarują potrzebę wza jemnej współpracy, ostatecznie nie podejmują jednak współpracy opartej na określonych regułach i zdefiniowanych formach ; – uczenie przez całe życie (lifelong learning) – trend ogólnoświatowy. Indeks Gotowości Rynkowej (Podkarpacie) Mapa Monitorująca Szansę na Pracę (Świętokrzyskie) Małopolski Protokół na rzecz Kształcenia Ustawicznego Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych… (Skierniewice)
Centrum Doradztwa Strategicznego Podstawowe elementy badawcze projektu identyfikującego i analizującego potrzeby edukacyjne szkolnictwa zawodowego – modele realizowane przez CDS Diagnoza potrzeb edukacyjnych z rekomendacjami dla szkolnictwa zawodowego Badanie pracodawców (CATI wywiady indywidualne) Badanie instytucji rynku pracy (wywiady indywidualne, ankieta mailowa) Badanie szkół (wywiady indywidualne) Badanie uczniów (ankieta audytoryjna) Analiza danych zastanych Warsztaty strategiczne
Bilans szkolnictwa zawodowego – podstawa do zbudowania modelu współpracy pomiędzy szkołami, przedsiębiorcami i instytucjami rynku pracy Centrum Doradztwa Strategicznego 1.Jakość kształcenia zawodowego w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych, poziom dopasowania oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy, ocena szkół w zakresie przygotowania uczniów do poruszania się po rynku pracy; 2.Plany zawodowe i edukacyjne uczniów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych (motywy, potrzeby i aspiracje zawodowe, postawy wobec pracy oraz skłonność do uczenia się przez całe życie); 3.Kompetencje kluczowe; 4.Potrzeby pracodawców oraz ocena pracodawców co do jakości i kierunków kształcenia w szkołach zawodowych; 5.Oferta instytucji rynku pracy; 6.Współpraca pomiędzy ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy i pr zędsiebiorcami.
Co sobie cenią przedsiębiorcy? Wybrane wyniki badań dotyczące jakości kształcenia (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego
Co sobie cenią pr zedsiębiorcy ? Wybrane wyniki badań dotyczące kompetencji kluczowych (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego
Co sobie cenią pr zedsiębiorcy ? Wybrane wyniki badań dotyczące powodów braku współpracy przedsiębiorców ze szkołami o profilu zawodowym (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego
Formy współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami Centrum Doradztwa Strategicznego PONADGIMNAZJALNA SZKOŁA ZAWODOWA PRAKTYKI ZAWODOWE U PRACODAWCÓW NAUKA ZAWODU U PRACODAWCY SPOTKANIA Z PRACODAWCAMI W SZKOŁACH NAUKA ZAWODU W SZKOLE ORGANIZACJA SPECJALNYCH WYDARZEŃ SPONSORING RZECZOWY I FINANSOWY ZASIĘGANIE OPINII PRACODAWCÓW PRZED OTWORZENIEM NOWYCH KIERUNKÓW WYCIECZKI PRZEDMIOTOWE I ZAWODOWE FORMALNE POROZUMIENIA Z ZAKŁADAMI PRACY ODBYWANIE STAŻY I KURSÓW PRZEZ NAUCZYCIELI U PRACODAWCÓW KONTAKT Z ZAGRANICZNYMI PRACODAWCAMI ZGŁASZANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA MŁODOCIANYCH PRACODAWCÓW
Rekomendowane rozwiązanie – opracowanie i wdrożenie modelu współpracy szkolnictwa zawodowego z przedsiębiorcami (przykład skierniewicki) Centrum Doradztwa Strategicznego Elementy modelu: 1. Opracowanie i wdrożenie programu kształcenia zawodowego opartego o model: współpraca ponadgimnazjalnej szkoły zawodowej z kluczowymi dla niej pracodawcami; 2. Utworzenie na poziomie Urzędu Miasta stanowiska koordynatora do spraw kształcenia zawodowego; 3. Włączanie się pracodawców, szkół i przedstawicieli JST w systematyczne badania rynku pracy prowadzone przez instytucje rynku pracy; 4. Dostosowanie programów nauczania przedsiębiorczości do realiów rynku pracy.
Centrum Doradztwa Strategicznego Współpraca pomiędzy ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy i pracodawcami (przykład skierniewicki) Zadania do realizacji na okres najbliższych dwóch lat: 1.Dofinansowanie praktyk zawodowych (zwłaszcza zagranicznych) z funduszy unijnych lub budżetu miasta; 2.Współpraca z miastami partnerskimi Skierniewic przy organizacji wyjazdów i praktyk zagranicznych dla uczniów; 3.Utworzenie Centrum Kształcenia Praktycznego; 4.Opracowanie przez szkoły specjalnej oferty promocyjnej dla pracodawców w zamian za współpracę ze szkołą; 5.Promowanie firm, które wspierają rzeczowo i finansowo szkołę; 6.Umożliwienie uczniom zdobywania dodatkowych kwalifikacji związanych z zawodami, w jakich się kształcą; 7.Utworzenie strony www obserwatorium rynku pracy, gdzie gromadzone byłyby informacje i wyniki badań związanych z sytuacja społeczno-gospodarczą w powiecie; 8.Wprowadzenie zajęć związanych z doradztwem zawodowym do gimnazjum; 9.Uatrakcyjnianie programu nauczania przedsiębiorczość i włączanie w organizację zajęć przedsiębiorców
Centrum Doradztwa Strategicznego Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami – podnoszenie jakości kształcenia zawodowego Dobre praktyki Klasy patronackie Mercedes-Benz
Centrum Doradztwa Strategicznego Współpraca pomiędzy ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy i pracodawcami Dobre praktyki