Dziennikarz to człowiek, który musi coś wiedzieć o wszystkim i wszystko o czymś INNOWACJA PEDAGOGICZNA – KLASA DZIENNIKARSKA
ZAŁOŻENIA OGÓLNE 1.Innowacja pedagogiczna ma umożliwić uczniom poznanie zawodu dziennikarza poprzez doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów współczesnych, zwłaszcza o charakterze popularnonaukowym i publicystycznym, redagowania dziennikarskich form wypowiedzi, poszukiwania różnych możliwości rozwiązywania dostrzeżonych problemów, zdobywania praktycznych umiejętności redakcyjnych i wydawniczych.
2.Adresowana jest do uczniów klasy I gimnazjum o ugruntowanych zainteresowaniach humanistycznych i informatycznych. 3.Przewiduje wykorzystywanie literackich i szeroko rozumianych mediów (prasa, radio, telewizja) do tworzenia różnych form pracy dziennikarskiej tj. artykuł (informacyjny, problemowy, polemiczny), komentarz, felieton, reportaż społeczny, recenzja, esej, debata, publicystyka wizualna (karykatura), audycja radiowa, wywiad.
CELE OGÓLNE 1.Wspieranie i rozwój zainteresowań uczniów. 2.Wskazywanie twórczych sposobów wykorzystywania czasu wolnego. 3.Poszerzanie zakresu umiejętności i wiadomości zdobywanych na lekcjach. 4.Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia: zainteresowania literackie, interpersonalne, informatyczne, plastyczne, menedżerskie.
5.Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni. 6.Zachęcanie ucznia do twórczej aktywności. 7.Promowanie młodych talentów. 8.Wspieranie rozwoju ucznia w aspekcie przyszłościowym – wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, jej profilu. 9.Współtworzenie wizerunku szkoły w środowisku. 10.Promowanie szkoły w środowisku lokalnym. 11.Uczestniczenie w życiu szkoły, współtworzenie atmosfery w szkole.
PODJĘTE DZIAŁANIA Zapoznanie z warsztatem dziennikarza. Określenie poszczególnych zadań zespołu redakcyjnego: redaktora, reportera, korektora, informatyka, grafika drukarza, marketingowca.
Wizyta w redakcji Kuriera Porannego. Wizyta w redakcji Gazety Wyborczej.
Praca z edytorem tekstu WORD: kopiowanie, wycinanie, wklejanie tekstu, dzielenie tekstu na akapity, kolumny, justowanie, wyrównywanie, wyśrodkowywanie, zmiana rozmiaru i typu czcionki, wklejanie rysunków, klipartów, powiększanie, zmniejszanie, zmiana kolorów, numerowanie stron, tworzenie przypisów formatowanie tekstu.
PODSUMOWANIE Formy pracy innowacji dziennikarskiej pozwalają rozwijać w uczniach jego zdolności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi, otwartości wobec nich, zdolności empatii. Pomagają w przezwyciężeniu nieśmiałości, uczą umiejętności słuchania i rozumienia drugiego człowieka, delikatności wobec współrozmówcy, okazywania zainteresowania jego wypowiedzią. Białystok, 08 grudnia 2009 r.