Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego Anna Deruś Weronika Madej Marcin Matuszkiewicz Kinga Pająk
Warunkiem sprzedaży produktu turystycznego jest nie tylko dostosowanie jego cech do potrzeb i ustalenie ceny na akceptowalnym przez odbiorców poziomie, ale również zapewnienie nabywcom dostępu do niego i informacji o nim. Przedsiębiorstwo turystyczne musi więc stworzyć odpowiedni system promocji swoich ofert. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony popyt i podaż rozminą się pomimo użyteczności produktu oraz atrakcyjności jego ceny dla potencjalnych nabywców.
W obliczu różnorodności propozycji rynkowych, wielości konkurencyjnych ofert małej przejrzystości rynku nie będą oni świadomi istnienia produktu i możliwości dokonania jego zakupu.
Turysta kupuje przede wszystkim te oferty , które zaistniały w jego świadomości a więc są mu znane. Produkt nie sprzeda się sam wymaga przyciągnięcia jako potencjalnych odbiorców. W tym celu podejmowane są badania promocyjne. Ich zadaniem jest informowanie potencjalnych klientów o istnieniu produktów usług, a przede wszystkim o korzyściach wynikających z ich konsumpcji.
Promocje można zdefiniować jako zespół taktycznych i strategicznych środków komunikacji stosowanych do kreowania wiedzy, zainteresowania i pozytywnego wyobrażenia dotyczącego, przedsiębiorstwa turystycznego i jego znanych bądź nowych produktów w celu przyciągania do nich turystów i motywowania ich do zakupu. Jest to szerokie pojęcie traktujące promocję jako system komunikacji, a więc proces swoistego porozumiewania się przedsiębiorstwa z jego otoczeniem a zwłaszcza klientami z a pomocą bogatego zbioru znaków, symboli, zakodowanych informacji.
Z definicji wynika iż obok funkcji informacyjnej ujawniającej się w informowaniu, uświadamianiu i przypominaniu promocja wspomaga i wspiera sprzedaż ofert turystycznych, dzięki przekonywaniu, nakłanianiu, pobudzaniu zainteresowania i motywowaniu turystów do zakupu
Funkcja intensyfikująca sprzedaż, pobudzająca popyt.
Za sprawą skutecznej promocji krzywa popytu wzrasta Za sprawą skutecznej promocji krzywa popytu wzrasta. Promocja jest ważnym narzędziem walki konkurencyjnej. Dzięki niej można zdobyć przewagę konkurencyjną, wzmocnić pozycje rynkową przedsiębiorstwa i utrwalić pozytywny jego wizerunek.
Odbiorcami SA nie tylko potencjalni nabywcy ofert lecz również podmioty które w jaki kol wiek sposób oddziałują na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa turystycznego. Odbiorcami są to np: instytucje finansowe, ubezpieczeniowe, organy podatkowe, władze rządowe i samorządowe, konkurenci i kontrahenci, społeczności lokalne, pracownicy przedsiębiorstwa turystycznego.
Proces komunikowania się z rynkiem odbywa się przez wykorzystanie zestawu instrumentów, który nazywa się promotion-mix. Tworzą go cztery podstawowe narzędzia, tj.36: reklama, czyli wszelka płatna forma bezosobowego przedstawiania i popierania idei, dóbr lub usług przez określonego nadawcę przeważnie przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, promocja uzupełniająca, czyli podejmowanie krótkookresowych działań i stosowanie środków o charakterze ekonomicznym, zachęcających konsumentów do natychmiastowego zakupu, poprzez oferowanie im dodatkowych korzyści zwiększających okresowo wartość sprzedawanych produktów i usług, sprzedaż osobista, czyli osobista i bezpośrednia prezentacja oferty przez sprzedawcę potencjalnemu nabywcy, public relations i publicity, czyli wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu/usługi.
Zadaniem przedsiębiorstwa jest dobór odpowiedniej mieszanki promocyjnej, umożliwiającej realizację jego celów strategicznych i operacyjnych. Decyzja ta podlega wpływom wielu czynników. Należą do nich takie determinanty jak: cechy i skuteczność poszczególnych instrumentów promocyjnych cechy nabywców produktu turystycznego (wiek, zawód, wykształcenie, dotychczasowe doświadczenia turystyczne, zainteresowania, faza cyklu życia rodziny, faza konsumpcji turystycznej, stopień gotowości do zakupu itp.),
rodzaj i cechy produktu turystycznego (marka, wizerunek, cena, jakość, faza cyklu życia), cechy przedsiębiorstwa turystycznego i jego strategia marketingowa (typ przedsiębiorstwa - hotel, biuro podróży, przewoźnik, pozycja rynkowa firmy, misja i cele przedsiębiorstwa, wielkość budżetu marketingowego, kwalifikacje personelu itp.), cechy otoczenia rynkowego firmy (wizerunek turystyczny kraju i regionu, w którym działa, strategie konkurentów, możliwości współpracy z innymi podmiotami w zakresie promocji, dostępność specjalistycznych agencji rekla mowych itp.).
Dobór kompozycji promotion-mix nie należy do łatwych Dobór kompozycji promotion-mix nie należy do łatwych. Sposobów komunikowania się z rynkiem i potencjalnymi nabywcami usług turystycznych jest wiele. Każdy z nich niesie określone korzyści, które w wyniku wspólnego oddziaływania mogą zostać spotęgowane pod jednym warunkiem, że mieszanka promocyjna będzie charakteryzowała się spójnością i komplementarnością. Oznacza to, że środki zostaną tak dobrane, aby w najlepszy sposób przyczyniający się do osiągnięcia określonego przez przedsiębiorstwo celu promocyjnego! Właściwy dobór promotion- mix wymaga dużego doświadczenia, dobrej znajomości rynku, wiedzy dotyczy poszczególnych instrumentów promocji oraz planowania.
Różnice między instrumentami promotion-mix
Dziękujemy za uwagę !!!