ROZLICZANIE PROJEKTÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorców w Gryfinie SPOTKANIE INFORMACYJNE 22 X 2010 r. Projekt: WŁASNA FIRMA KLUCZEM DO SUKCESU realizowany w ramach Programu.
Podstawy programowania
Zarys możliwości udziału PKO BP S.A. w działaniach związanych z wykorzystaniem środków pomocowych z Unii Europejskiej Warszawa, 30 września 2003 r. Zarys.
Zarys możliwości udziału PKO BP S.A. w działaniach związanych z wykorzystaniem środków pomocowych z Unii Europejskiej w sektorze MSP Warszawa,
Zarys możliwości udziału PKO BP S.A. w działaniach związanych z wykorzystaniem środków pomocowych z Unii Europejskiej w sektorze MSP Katowice,
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
1. 3 URUCHOMIONE NABORY Liczba uruchomionych naborów Kwota alokacji uruchomiona na nabory (euro) TRYB KONKURSOWY TRYB SYSTEMOWY
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Wniosek beneficjenta o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy o dofinansowanie.
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, 1 października 2010 r.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie Łódź,
Jesteś mikro, małym lub średnim przedsiębiorcą z województwa podlaskiego, lub warmińsko-mazurskiego? Potrzebujesz środków na inwestycje lub kapitał obrotowy?
Władza lokalna w Polsce
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Przygotowania Województwa Dolnośląskiego do okresu programowania (Zintegrowany Program Wojewódzki oraz Regionalny Program Operacyjny) Wydział
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA PROCEDURY ZAWIERANIA UMÓW W RAMACH POIiŚ Piotr Makuch Wydział Kontroli Zamówień
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Sporządzanie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Procedury zawierania umów w ramach POIiŚ oraz najczęściej popełniane.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Efektywna dystrybucja.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata oraz założenia do roku 2013 Bogdan Kawałko Dyrektor Departamentu.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Doświadczenia IW INTERREG III A oraz wyzwania PO WT Doświadczenia IW INTERREG III A oraz wyzwania.
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
Unia Europejska Przekraczamy granice Euroregion Nysa
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Temat 5: Elementy meta.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Zasady tworzenia i funkcjonowania partnerstw w ramach projektów realizowanych poprzez działania VI Priorytetu WRPO 23 listopada 2009 r. Urząd Marszałkowski.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

ROZLICZANIE PROJEKTÓW Korekty finansowe ROZLICZANIE PROJEKTÓW

KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW Wydatek kwalifikowany to wydatek lub koszt poniesiony przez Beneficjenta w związku z realizacją projektu zgodnie z obowiązującymi krajowymi wytycznymi i zasadami kwalifikowania wydatków, który kwalifikuje się do rozliczenia lub refundacji ze środków przeznaczonych na realizację programu w trybie określonym w umowie o dofinansowanie projektu

KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW Wydatki mogą być zakwalifikowane do zrefundowania, o ile: 1.Została podpisana Umowa o dofinansowanie projektu 2.Wydatki zostały poniesione w okresie kwalifikowalności 3.Wydatki zostały należycie udokumentowane 4.Wydatki są zgodne z postanowieniami danego programu operacyjnego 5.Wydatki są niezbędne do realizacji projektu i zostały poniesione w związku z realizacją projektu 6.Wydatki zostały dokonane w sposób oszczędny

OKRES KWALIFIKOWALNOŚCI Początek okresu kwalifikowalności wydatków stanowi data 1 stycznia 2007 r.(dla RPO) Koniec okresu kwalifikowalności wydatków stanowi data 31 grudnia 2015 r. (dla RPO) Okres kwalifikowalności każdego pojedynczego projektu(równoznaczny z okresem jego realizacji) określa umowa o dofinansowanie projektu

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ WNIOSEK O PŁATNOŚĆ: informacje na temat wydatków poniesionych w ramach projektu z opisem zadań postęp rzeczowo –finansowy, wskaźniki realizacji projektu za dany okres rozliczeniowy, problemy i trudności w realizacji projektu, prognozy realizacji projektu, zgodność realizacji projektu z zasadami polityk wspólnotowych

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ WNIOSEK O PŁATNOŚĆ SKŁADANY JEST W CELU: 1. Rozliczenia transz dotacji otrzymanych przez beneficjenta 2. Rozliczenia wydatków poniesionych przez beneficjentów, którzy sami zapewniają środki na realizację projektu Składa się w INSTYTUCJI WDRAŻAJĄCEJ /POŚREDNICZĄCEJ, z którą została podpisana umowa o dofinansowanie Wypełniany jest w GENERATORZE WNIOSKÓW PŁATNICZYCH dostępnym na stronie internetowej

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W przypadku REFUNDACJI WYDATKÓW beneficjent składa wniosek o płatność zgodnie z harmonogramem wydatków W przypadku ZALICZKOWANIA beneficjent składa WNIOSEK O PŁATNOŚĆ ZALICZKOWĄ zgodnie z harmonogramem wydatków

DOKUMENTOWANIE WYDATKÓW Faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości wraz z dokumentami zapłaty Dokumenty poświadczające wysokość wkładu niepieniężnego, amortyzacji, wkładu w postaci dodatków lub wynagrodzeń

OBOWIĄZKI BENEFICJENTA OBOWIĄZEK POSIADANIA ODRĘBNEGO RACHUNKU BANKOWEGO NA PROJEKT W przypadku wnioskowania o zaliczkę –3 rachunki bankowe: 1.Dla środków EFRR otrzymanych w formie zaliczki 2.Dla środków krajowych w ramach współfinansowania otrzymanych w formie zaliczki 3.Dla środków własnych beneficjenta, na który wpłynie również refundacja W przypadku wnioskowania o refundację –1 rachunek bankowy: 1.Dla środków własnych beneficjenta, na który wpłynie również refundacja OBOWIĄZEK PROWADZENIA WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ –ODRĘBNEGO SYSTEMU KSIĘGOWEGO ALBO ODPOWIEDNIEGO KODU KSIĘGOWEGO

WERYFIKACJA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Instytucja dokonuje weryfikacji formalno –rachunkowej i merytorycznej wniosku o płatność BŁĘDY W przypadku stwierdzenia błędów we wniosku Instytucja może dokonać uzupełnienia lub poprawienia wniosku bądź wezwać Beneficjenta do poprawienia lub uzupełnienia wniosku POPRAWA Beneficjent w podanym przez Instytucję terminie usuwa błędy lub składa wyjaśnienia (pod rygorem wstrzymania kolejnej transzy dotacji) DECYZJA Instytucja po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku o płatność przekazuje Beneficjentowi informację o zatwierdzeniu całości lub części wniosku o płatność

OBOWIĄZEK OZNACZENIA PROJEKTU

TABLICE INFORMACYJNE Obowiązek umieszczenia tablicy informacyjnej, jeżeli wsparcie przekracza 500 tys. euro. Powinna być postawiona w ciągu 30 dni od daty podpisania umowy Obowiązek umieszczenia tablicy pamiątkowej, jeżeli wsparcie przekracza 500 tys. euro. Powinna być umieszczona w ciągu 6 miesięcy po zakończeniu realizacji i eksponowana przez cały okres trwałości projektu

INNE OBOWIĄZKI INFORMACYJNE PLAKIETKI INFORMACYJNE: Stosowane w celu oznakowania maszyn, urządzeń oraz innego sprzętu i wyposażenia zakupionego na potrzeby realizacji projektu INFORMACJA NA STRONIE INTERNETOWEJ: Jeżeli beneficjent posiada stronę internetową, ma obowiązek umieszczenia na stronie głównej opisu projektu lub linka do strony zawierającej opis współfinansowanego projektu OZNAKOWANIE DOKUMENTÓW: Każdy dokument związany z realizacją projektu powinien posiadać odpowiednie oznakowanie, to jest logotypy programu i Unii Europejskiej

MONITOROWANIE PROJEKTU Polega na okresowym badaniu kluczowych parametrów dla projektu i porównywaniu ich z oczekiwanymi dla nich wskaźnikami, Monitorowaniu mogą podlegać: •koszty projektu, •harmonogram realizacji projektu, •osiąganie efektów projektu(produktów i rezultatów)

KONTROLA PROJEKTU INSTYTUCJE UPOWAŻNIONE DO KONTROLI W RAMACH RPO WM: Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych (IP II) Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego (IZ) Komisja Europejska Europejski Trybunał Obrachunkowy Najwyższa Izba Kontroli (środki publiczne) Instytucja Audytowa Urzędy kontroli skarbowej Regionalne izby obrachunkowe (finanse samorządów)

KONTROLA PROJEKTU Ocena prawidłowości realizacji projektu, w szczególności ocena kwalifikowalności wydatków i weryfikacja wniosków o płatność Może być przeprowadzana zarówno w trakcie, jak i na zakończenie realizacji projektu Beneficjent zapewnia kontrolującym nieograniczony wgląd we wszystkie dokumenty, tworzenie kopii i odpisów, nieograniczony dostęp do urządzeń, obiektów, terenów i pomieszczeń, obecność osób, które udzielą wyjaśnień

CO PODLEGA KONTROLI Zgodność projektu z umową podpisaną z beneficjentem, Zgodność realizacji projektu z harmonogramem, Sprawdzenie dokumentów dotyczących realizacji projektu, w szczególności potwierdzających poniesienie wydatków, Sprawdzenie poprawności udzielania zamówień publicznych, Zgodność danych przekazywanych we wniosku o płatność w części dotyczącej postępu rzeczowego i finansowego, Sprawdzenie poprawności udzielania pomocy publicznej, Sprawdzenie poprawności prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych w ramach projektu, Sprawdzenie prawidłowości archiwizacji/przechowywania dokumentacji dotyczącej projektu

TRWAŁOŚĆ PROJEKTU Zasada (obowiązek) powstrzymania się od poddawania projektu tzw. zasadniczym modyfikacjom w ciągu 5 lat (w przypadku MŚP – 3 lat) od jego zakończenia. Artykuł 57 Rozporządzenia (WE) 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności PRZEZ OKRES TRWAŁOŚCI PROJEKT NIE MOŻE ZOSTAĆ PODDANY ZASADNICZYM MODYFIKACJOM TJ.: mającym wpływ na jego charakter lub warunki realizacji, lub powodującym uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez beneficjenta lub inny podmiot wynikającym ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury albo z zaprzestania działalności produkcyjnej

KOREKTY FINANSOWE Państwa Członkowskie zgodnie z art. 98 rozporządzenia 1083/2006 w pierwszej kolejności ponoszą odpowiedzialność za wykrywanie nieprawidłowości w wydatkowaniu środków pochodzących z funduszy, m.in. dokonując korekt finansowych w związku z wykryciem indywidualnych lub systemowych nieprawidłowości . Środki pochodzące z nałożonych korekt finansowych mogą zostać ponownie wykorzystane przez Państwo Członkowskie w programie operacyjnym, jeśli to ono zidentyfikuje i nałoży korektę

KOREKTY FINANSOWE DEFINICJA „NIEPRAWIDŁOWOŚCI” art. 2 pkt 7 rozporządzenia 1083/2006 Jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z: działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego.

DEFINICJA KOREKTY korekta finansowa (dla projektu) – oznacza anulowanie całości lub części wkładu, który nie może zostać wykorzystany ponownie na projekt lub projekty, które zostały poddane korekcie; korekta finansowa polega na pomniejszeniu maksymalnej kwoty dofinansowania o kwotę nieprawidłową; korekta finansowa jest nakładana tylko w sytuacji, gdy wydatek obarczony nieprawidłowością został rozliczony beneficjentowi (jeżeli nieprawidłowość zostanie wykryta na etapie rozliczania – to uznaje się za niekwalifikowalny)

DOKUMENTY Wytyczne do określania korekt finansowych nakładanych na wydatki ponoszone z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w przypadku naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych – dok. KE z dnia 29 listopada 2007 r. Komisja zaleca Państwom Członkowskim w Wytycznych stosowanie wskazanych poziomów korekt lub opracowanie własnego systemu regulującego tę kwestię – systemu nie mniej restrykcyjnego Krajowy dokument Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE z 2008 r. uzupełnionyw 2010 r.

TRYB ZWROTU ŚRODKÓW W WYNIKU NAŁOŻENIA KOREKTY W przypadku wykrycia nieprawidłowości Instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do: 1) zwrotu środków lub 2) do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych W przypadku, gdy środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich są: 1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, 2) wykorzystane z naruszeniem procedur (m.in. PZP) 3) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości - podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej

TRYB ODWOŁAWCZY Od decyzji beneficjent może złożyć odwołanie do właściwej instytucji zarządzającej; Przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i dalej skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego