Sejm Dzieci i Młodzieży Hubert Kasprzak Patrycja Frankowska Gimnazjum w Naratowie Sejm Dzieci i Młodzieży
,,Jak było do tej pory?- ocena i analiza działań - lokalnego ekorozwoju. Wnioski na przyszłość” Sejm Dzieci i Młodzieży
Forma Debaty- Dyskusja Plenarna Wybraliśmy ten rodzaj dyskusji, gdyż chcieliśmy aby przygotowani uczestnicy w sposób w miarę swobodny zaprezentowali swoją wiedzę, doświadczenia i opinie na temat przeprowadzanych w poprzednich latach akcji ekologicznych. Zależało nam aby na podstawie tej debaty móc wyciągnąć konkretne wnioski na przyszłość. Taki model dyskusji ułatwił nam również udzielenie odpowiedzi na pytanie, które akcje były skuteczne i co powinniśmy zrobić aby w przyszłości lepiej je organizować. Doświadczenia z przeszłości udowodniły nam, że dyskusja nieformalna w dużej grupie osób nie sprawdza się w praktyce - może znacznie odbiegać od tematu i uniemożliwić wyciągnięcie wniosków z dyskusji. Sejm Dzieci i Młodzieży
Użyte materiały pomocnicze Prezentacja multimedialna : ,,Analiza ankiet dot. Świadomości Ekologicznej (zał. Nr 1) Prezentacja multimedialna ,,Działania pro-ekologiczne Gimnazjum w Naratowie (zał. Nr 2) Dodatkowe kartki z informacjami dla uczestników dyskusji (zał. Nr 3, widoczne na zdjęciach poniżej) Wywiesiliśmy temat dyskusji (zdj. A-1) Poczęstunek i napój dla uczestników dyskusji Dodatkowe kartki potrzebne do ćwiczenia warsztatowego Sejm Dzieci i Młodzieży
Przebieg Dyskusji Powitanie gości i wstęp organizacyjny. - Wyjaśnienie celu spotkania, krótkie omówienie panujących zasad i przebiegu dyskusji. Przeprowadzenie ćwiczenia aktywizującego – ,,Mapy myśli”. Uczestnicy mówili z czym kojarzy im się lokalny ekorozwój, a następnie prowadzący wyjaśnili fachowo ten termin. Przedstawianie prezentacji multimedialnych (zał. Nr 1 i 2) Przedstawienie przekazanego stanowiska Pani Izabeli Atrachimowicz z Gminnego Wydziału Ochrony Środowiska w Niechlowie, dotyczącego zadań gminy podejmowanych dla ochrony środowiska.(zał. Nr 5) Sejm Dzieci i Młodzieży
Przebieg Dyskusji Wspólna dyskusja dotycząca skuteczności sensowności przeprowadzonych akcji ekologicznych, w jaki sposób należałoby te akcje zmodyfikować, aby w przyszłości okazały się jeszcze bardziej wydajne. W jakie akcje uczniowie najchętniej się angażują. Jak rozmawiać na tematy ekologiczne aby zainteresować jak najwięcej osób. Prowadzący udzielali głosu uczestnikom, podsumowywali wypowiedzi i notowali wnioski. Na koniec przeprowadziliśmy ćwiczenie warsztatowe – prowadzący rozdali kartki na których uczestnicy dyskusji zapisali swoje przemyślenia dotyczące wniosków wypływających z dyskusji. (zał. Nr 6) Sejm Dzieci i Młodzieży
Wnioski z Dyskusji Uczniowie gimnazjum maja bardzo niską świadomość ekologiczna. Żeby ją zwiększyć postanowiliśmy zorganizować prelekcję pt. ,,Człowiek i środowisko" promująca działania pro-eko. Przeprowadzenia tego podjęli się uczestnicy projektu. (zał. Nr 7) Przeprowadzane akcje pro-ekologiczne mają bardzo słaby wydźwięk. Potrzebna jest ich większa promocja. Informacje w gazetce szkolnej są niewystarczające. Przewodniczący klas będą na forum klas ogłaszać wszystkie akcje i przypominać o nich. Informacje o nich będą również się pojawiać na internetowym blogu szkoły(http://gimnazjum-w-naratowie.blog.onet.pl/). Uczniowie maja bardzo słabą motywację do tego typu działań. Przyznanie ,,niepytajki" osobom angażującym się w tego typu akcje z pewnością zwiększy ich motywację. Zorganizowanie zbiórki makulatury i elektrośmieci. Włączenie się szkoły do segregacji odpadów organizowanych przez gminę Niechlów. Sejm Dzieci i Młodzieży