Szkoła z klasą Kuchenne rewolucje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Australia.
Advertisements

W DOŚWIADCZENIACH WIKTORIA KOŁOSZCZYK 4c, SP 306
Przygotowała Wiktoria Wiśniewska
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Cytat z książki Łukasza Gołębiowskiego Domy i dwory, Warszawa 1830.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Wykonała Kinga Mleczak klasa 3b Szkoła Podstawowa w Opalenicy.
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Odbicie fali Agnieszka Jelińska IA. Cel doświadczenia Ukazanie odbicia się fali po napotkaniu na przeszkodę i zmianie kierunku jej rozchodzenia się.
Prezentację przygotowała Bożena Piekar
Rozwiąż zadanie, a potem sprawdź rozwiązanie. Dwa baloniki o jednakowej masie i objętości napełnione helem puszczono na otwartej przestrzeni przy bezwietrznej.
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Podsumowanie ćwiczeń Justyna Zajączkowska gr.KrDZTo1011 Justyna Zajączkowska Justyna Zajączkowska.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Zastanówmy Się…...
Autor: Adam Początko. Zagadka Wież Hanoi stała się znana w XIX wieku dzięki matematykowi Édouard Lucasowi, który proponował zagadkę dla 8 krążków. Do.
Reportaż o dniu wegetarianizmu. 1 października obchodzimy Światowy Dzień Wegetarianizmu, a tylko w Polsce – jak wynika ze statystyk – mamy ok. 2 miliony.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
fotografie - Marcel Cohen
Przewodnik dla początkujących
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Jutro Nie ma już żadnych zasad… John Marsden John Marsden.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ALGORYTM.
Analiza stanu naprężenia
Zdrowe śniadanie klasy III W szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Olszynach.
Jeżdżę z głową.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
Fotografia.
HABEMUS PAPAM..!!.
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Ciśnienie jako wielkość fizyczna
2 Doświadczenia ze świeczką
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Prawo lokalne w Internecie Jakub Kasprzycki
Przygotowali : Szymon, Filip i Piotrek
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
UNII EUROPEJSKIEJ STANOWCZE NIE !!!. Nie damy się wciongnonć w te ich zachodnie układy. I nie omamiom nas tymi motylkami.
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
Zanieczyszczenia Wód Dominik Cieśliński.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Opracowała: Iwona Kowalik
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Nasz absolwent na wyższej uczelni
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Temat 5: Elementy meta.
Zdrowy tryb ż ycia. Jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Daje nam zdrowie i lepsze samopoczucie. Zdrowy tryb życia to ewidentnie ćwiczenia, ruch,
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Bardzo pożyteczna rzecz, czy narzędzie zbrodni?
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Szkoła z klasą Kuchenne rewolucje

„Kuchenne rewolucje” – to tytuł projektu, który realizowany był przez klasę III a. W kuchni znajduje się wiele produktów spożywczych, które nadają się nie tylko do jedzenia, ale także do „czarowania” - takie czary to chemia. Łatwo przeprowadzić je w domu, pokazać domownikom i zaciekawić ich tematem.

Poprzez eksperymentowanie na produktach spożywczych i nie tylko, chcemy pokazać jak łatwo można przeprowadzić doświadczenia i wyciągać wnioski oraz zachęcić do poszukiwania odpowiedzi.

Doświadczenie 1

Temat: Czy wybrane substancje rozpuszczają się w wodzie? Przyrządy: sól, cukier, olej, mąka, sok, piasek, woda, 6 zlewek, łyżeczka. Wykonanie: Napełnienie zlewek wodą. Wsypanie po kolei do każdej zlewki po jednej substancji. Mieszanie łyżeczką powstałych mieszanin. Obserwacja, czy poszczególne substancje są rozpuszczalne w wodzie.

Wnioski: Sól, cukier i sok są rozpuszczalne w wodzie i tworzą z wodą mieszaninę jednorodną. Piasek, mąka i olej nie rozpuszczają się w wodzie i tworzą z nią mieszaninę niejednorodną.

Doświadczenie 2

Temat: Pływające jajko Przyrządy: jajko, woda, sól, zlewka, łyżeczka. Wykonanie: Słoik napełniamy wodą. Jajko ostrożnie wkładamy do wody - jajko tonie. Wyjmujemy jajko i wsypujemy do wody sól, ciągle mieszając staramy się rozpuścić w wodzie jak najwięcej soli tworząc roztwór nasycony. Ostrożnie wkładamy jajko do roztworu wody z solą – jajko pływa.

Wnioski: Jajko w wodzie tonie, a w solance (mieszaninie wody i soli) pływa. Woda ma mniejszą gęstość niż solanka, dlatego jajko w wodzie tonie, a w solance pływa.

Doświadczenie 3

Temat: Wulkan w kuchni Przyrządy: kwasek cytrynowy, soda, woda. Wykonanie: Do obu szklanek nalewamy wody do 1/3 objętości. Do jednej wsypujemy kwasek cytrynowy, do drugiej sodę i dokładnie mieszamy używając do każdego roztworu osobnej łyżki. Następnie wlewamy szybko wodę z jednego słoika do drugiego. Zawartość spieni się i z sykiem wypłynie ze szklanki.

Wniosek: Kiedy zmieszamy ze sobą kwas (kwasek cytrynowy) z zasadą (soda oczyszczona), pomiędzy nimi wytworzy się gwałtowna reakcja chemiczna. Dzieje się tak dlatego, że kwasy i zasady „walczą” ze sobą, tworząc zupełnie nowe substancje.

Doświadczenie 4

Temat: Bąbelkowa burza Przyrządy: ocet, szklanka i łyżka sody. Wykonanie: Do szklanki nalewamy 10 łyżek octu i dodajemy łyżkę sody. Wszystko mieszamy.

Wniosek: To kolejny przykład na gwałtowną reakcję między słabym kwasem, jakim jest ocet, a zasadą, czyli sodą. Między kwasami i zasadami, kiedy się spotkają, zawsze dużo się dzieje.

Doświadczenie 5

Temat: Niewidoczne pismo Przyrządy: sok z cytryny, wykałaczka, papier, talerzyk, żelazko. Wykonanie: Wyciskamy na mały talerzyk sok z cytryny, moczymy w nim wykałaczkę i piszemy coś na papierze. Kiedy sok wyschnie i zniknie ogrzewamy kartkę żelazkiem. Pod wpływem ciepła pismo brązowieje.

Wniosek: Sok z cytryny zawiera węgiel, który podczas ogrzewania powoduje brązowe zabarwienie papieru.

Doświadczenie 6

Temat: wykrywanie białka w wybranych produktach spożywczych Przyrządy: biały ser, białko i żółtko jaja kurzego, szynka, mleko, stężony kwas azotowy(V), talerzyki, zlewki. Wykonanie: Do każdego produktu dodajemy kilka kropel stężonego kwasu azotowego(V). 

Wniosek: Produkty spożywcze pod wpływem stężonego kwasu azotowego zmieniły barwę na żółtą, co świadczy o obecności białka w tych produktach (reakcja ksantoproteinowa).

Doświadczenie 7

Spalanie różnych substancji Przyrządy: benzyna, ropa naftowa, cukier, słoma, alkohol. Wykonanie: Przeprowadzając doświadczenie należy użyć różnych substancji np. cukier, pióro, słomę, alkohol, chusteczkę higieniczną, benzynę. Substancje po kolei podpalamy, przestrzegając zasad BHP i obserwujemy co się dzieje oraz wyciągamy wnioski.

Wniosek: W wyniku spalania powstają nowe substancje o innych właściwościach.

Doświadczenie 8

Temat: Reakcja wody i oleju Przyrządy: olej, woda, miseczka. Wykonanie: Do miseczki wlewamy wodę, a następnie olej. Obserwacja: Po wlaniu oleju do wody, żółta substancja (olej) wypłynęła na wierzch, widocznie oddzielając się od wody.

Wniosek: Olej ma mniejszą gęstość niż woda, więc znalazł się nad wodą. Takie mieszaniny (np. olej + woda) nazywamy emulsją.

Doświadczenie 9

Temat: Czy świeca może pływać? Przyrządy: 2 szklanki, 2 małe świeczki, olej opałowy lub nafta, woda Wykonanie: Do jednej szklanki nalewamy jedną trzecią jej objętości wody, a do drugiej - taką samą ilość oleju opałowego lub nafty. Do każdej szklanki wkładamy małą świeczkę. W wodzie świeca pływa, w oleju tonie. Wyjmujemy świeczki i wlewamy wodę do szklanki z olejem i wkładamy świeczkę.

Obserwacja: Ciecze nie mieszają się ze sobą. Olej pływa na powierzchni wody. Po włożeniu świeczka zaczyna tonąć, dopóki nie osiągnie warstwy wody. Tam przestaje się zanurzać i pozostaje zawieszona pośrodku słoika.

Wnioski: Olej ma mniejszą gęstość niż woda. Określona objętość materiału, z którego wykonana jest świeca, jest lżejsza od objętości wody, a cięższa od takiej samej objętości oleju. Z tego właśnie powodu świeca pływa po powierzchni wody, a tonie w oleju.

Na sam koniec trzecioklasiści stworzyli grę dydaktyczną, dzięki której mogli sprawdzić swoje wiadomości z dziedziny chemii.

Przy realizowaniu projektu wykorzystaliśmy sprzęt multimedialny (aparat fotograficzny, kamera) w celu udokumentowania przeprowadzanych doświadczeń. Nasze prace były monitorowane drogą mailową oraz na spotkaniach dodatkowych w szkole.

Poprzez realizowanie zadań mogliśmy lepiej zrozumieć temat, rozwijaliśmy umiejętność wyszukiwania informacji, wzajemnie się uczyliśmy, wyjaśnialiśmy wątpliwości oraz powtórzyliśmy sobie wiadomości do egzaminu gimnazjalnego. Nauczyliśmy się także pracować w grupie.

Świetnie poradziliśmy sobie z każdym powierzonym zadaniem Świetnie poradziliśmy sobie z każdym powierzonym zadaniem. Eksperymenty wykonywaliśmy w szkole, ale również w domu. Wszystkim spodobał się projekt. Byliśmy zadowoleni i maksymalnie zaangażowani. Przy wykonywaniu każdego doświadczenia mogliśmy wykazać się samodzielnością. Przez całe zajęcia dopisywał nam dobry humor i panowała miła atmosfera.

Naszym opiekunem była pani Marzena Pera.

Wykonała: klasa III a Źródła: wikipedia.org, www.youtube.com, www.bryk.pl, www.sciaga.pl, www.chemia-gimnazjum.info