WŁADZA USTAWODAWCZA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Advertisements

PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej
Władza sądownicza w Polsce
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze.
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Budżet państwa.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
CHORWACJA.
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
BUŁGARIA.
Proces wyborczy w Polsce
Rząd i prezydent.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Niemiecki Parlament.
Republika Federalna Niemiec
RELACJE POMIĘDZY WŁADZĄ WYKONAWCZĄ A USTAWODAWCZĄ
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
WŁADZA SĄDOWNICZA.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Konstytucja V Republiki
Parlament Europejski.
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Przyczyny i geneza powstania
Władza ustawodawcza.
Zasada suwerenności narodu
Zasady Współczesnej Demokracji
Ustrój parlamentarno-gabinetowy Wielkiej Brytanii
Podział władzy w państwie współczesnym
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo Konstytucyjne - Parlament
Wiedza o społeczeństwie
Władza sądownicza w Polsce
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Demokracja.
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Podstawy prawne autonomii Galicji:
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej: Sejm i Senat
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
RZECZPOSPOLITA POLSKA JAKO DEMOKRATYCZNE PAŃSTWO PRAWNE
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
awersrewers  Ustrój polityczny w USA określa się jako system prezydencki, ponieważ w porównaniu z europejskim modelem parlamentarno-gabinetowym, rola.
Konstytucja marcowa.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Władza ustawodawcza cz. II
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

WŁADZA USTAWODAWCZA

WŁADZA USTAWODAWCZA We współczesnych demokracjach podstawowym podmiotem sprawującym władzę ustawodawczą jest PARLAMENT Władzą ustawodawczą może sprawować ponadto: GŁOWA PAŃSTWA RZĄD (SZEF RZĄDU) NARÓD (bezpośrednio SUWEREN) SĄD lub TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY + w systemie common law – SĄDY

WŁADZA USTAWODAWCZA Charakterystyka współczesnych parlamentów ROZMIAR PARLAMENTU (liczba deputowanych) max. Chiny – blisko 3 000 osób, min. Tuvalu – 13 osób ANALIZA Z PERSPEKTYWY EKONOMICZNEJ → indywidualizm metodologiczny podstawowym celem działania parlamentarzystów jest DĄŻENIE DO REELEKCJI → scena polityczna jako szczególny rynek (RYNEK POLITYCZNY) podjęcie decyzji wymaga poniesienia określonych kosztów (KOSZTÓW TRANSAKCYJNYCH)

WŁADZA USTAWODAWCZA ANALIZA Z PERSPEKTYWY EKONOMICZNEJ Zmniejszenie liczby deputowanych pozwala obniżyć KOSZTY TRANSAKCYJNE Zwiększenie liczby deputowanych pozwala obniżyć LICZBĘ BŁĘDÓW (KOSZT BŁĘDÓW) popełnianych przy sporządzaniu aktów prawnych KOSZTY KOSZTY CAŁKOWITE KOSZTY TRANSAKCYJNE KOSZTY BŁĘDÓW L0 LICZBA DEPUTOWANYCH

STRUKTURA PARLAMENTU PARLAMENTY JEDNOIZBOWE (UNIKAMERALNE) PARLAMENTY DWUIZBOWE (BIKAMERALNE) izby wyższe na ogół mają mniejsze kompetencje niż niższe (BIKAMERALIZM ASYMETRYCZNY, SŁABY) izby wyższe częstokroć nie pochodzą z wyborów powszechnych wybory pośrednie, mianowanie, dziedziczenie w wyborach do izby wyższych nie obowiązuje zasada równości materialnej głosu kadencja deputowanych do izby wyższej jest na ogół dłuższa, a jej skład jest wymieniany rotacyjnie; + na ogół nie może być ona skrócona w izbach wyższych zasiada mniej deputowanych bierne prawo wyborcze do izb wyższych jest częstokroć obwarowane wyższym cenzusem wiekowym

WŁADZA USTAWODAWCZA DŁUGOŚĆ KADENCJI ARGUMENTY EKONOMICZNE BIKAMERALIZM wzrost KOSZTÓW TRANSAKCYJNYCH zmniejszenie tempa pracy parlamentu i liczby uchwalanych aktów prawnych łatwiej zachować STATUS QUO potencjalna możliwość wzrostu znaczenia władzy sądowniczej DŁUGOŚĆ KADENCJI najczęściej 4-5 letnie KRÓTSZA KADENCJA lepsze odzwierciedlenie preferencji wyborców aktywność deputowanych skupiona na dążeniu do reelekcji większe obciążenie dla budżetu

WŁADZA USTAWODAWCZA TRYB PRACY ORGANY KIEROWNICZE STAŁY SESYJNY ORGANY KIEROWNICZE JEDNOOSOBOWY KOLEGIALNY WIELKOŚĆ KLUBÓW (FRAKCJI) PARLAMENTARNYCH 0D 3 D0 30 DEPUTOWANYCH JEŚLI LICZBA DEPUTOWANYCH NIE JEST STAŁA, PRÓG BYWA OKREŚLANY JAKO ODSETEK ICH OGÓLNEJ LICZBY

WŁADZA USTAWODAWCZA FUNKCJE PARLAMENTU: STANOWIENIE PRAWA Funkcja USTROJODAWCZA Funkcja KREACYJNA Funkcja KONTROLNA Funkcja LEGITYMIZACYJNA Funkcja SĄDOWNICZA FORUM DYSKUSYJNE OŚRODEK DECYZYJNY parlamenty TRANSFORMATYWNE (SILNE) parlamenty umiarkowanie TRANSFORMATYWNE parlamenty SŁABE (PARLAMENTY-ARENY)

WŁADZA USTAWODAWCZA TYP SYSTEMU RZĄDÓW Czynniki warunkujące rolę parlamentu w systemie politycznym: TYP SYSTEMU RZĄDÓW RODZAJ SYSTEMU PARTYJNEGO i POZIOM FRAGMENTARYZACJI PARLAMENTU LICZBA, UPRAWNIENIA I AKTYWNOŚĆ KOMISJI PARLAMENTARNYCH POZIOM DYSCYPLINY I LOJALNOŚCI PARTYJNEJ SCENTRALIZOWANIE PARTII POLITYCZNYCH MOŻLIWOŚĆ SKRÓCENIA KADENCJI PARLAMENTU MOŻLIWOŚĆ UCHYLENIA DECYZJI PARLAMENTU