Projekt uczestnictwa w programie „Rozwój przez kompetencje” przygotowany przez uczestników projektu ZSNR2 w Hajnówce. Nr grupy: 96/78_MP_G2.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Wykład Opis ruchu planet
Tajemniczy świat atomu
FIGURY PRZESTRZENNE.
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu.
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
Matematyka Geometria.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
FIGURY I BRYŁY W ARCHITEKTURZE MIASTA LEGIONOWO
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu?.
Rozwój poglądów na budowę materii
TEMAT: „PRZYKŁADY BRYŁ OBROTOWYCH.”
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Dlaczego we Wszechświecie
WALEC KULA Bryły obrotowe STOŻEK.
Budowa Cząsteczkowa Materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Sposoby łączenia się atomów w cząsteczki
Budowa cząsteczkowa materii.
Podstawy Biotermodynamiki
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Atom.
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Chemia – z czego składa się materia?
Elementy mechaniki kwantowej w ujęciu jakościowym
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
MATEMATYKA W OTACZAJĄCYM NAS ŚWIECIE
Historia Wczesnego Wszechświata
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Budowa cząsteczkowa materii Gimnazjum Samorządowe nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Iławie gr. 96/102 kompetencja matematyczno-przyrodnicza.
Prawo Coulomba Autor: Dawid Soprych.
Teorie powstania Wszechświata
Rodzaje wiązań chemicznych
BRYŁY OBROTOWE Wykonał: Jan Kowalski.
Dynamika.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Bryły.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Elektroujemność pierwiastków
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Vademecum: Bryły Zagadnienia.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Jądro atomowe - główny przedmiot zainteresowania fizyki jądrowej
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Dynamika ruchu obrotowego
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Entropia gazu doskonałego
Chemia jest nauką o substancjach, ich strukturze, właściwościach i reakcjach w których zachodzi przemiana jednych substancji w drugie. Badania przemian.
Budowa atomu. Izotopy opracowanie: Paweł Zaborowski
Budowa atomu.
Teoria Bohra atomu wodoru
Budowa atomu Poglądy na budowę atomu. Model Bohra. Postulaty Bohra
Kwantowy opis atomu wodoru Joanna Mucha Kierunek: Górnictwo i Geologia Rok IV, gr 1 Kraków, r.
Ewolucja i budowa Wszechświata Data Wykonał: Mateusz Wujciuk Zarządzanie i Inżynieria Produkcji Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Akademia Górniczo-Hutnicza.
ODKRYWAMY WSZECHŚWIAT
Bryły Przestrzenne Wokół Mnie
Wiązanie kowalencyjne spolaryzowane
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
Podstawy teorii spinu ½
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Podstawy teorii spinu ½
Zapis prezentacji:

Projekt uczestnictwa w programie „Rozwój przez kompetencje” przygotowany przez uczestników projektu ZSNR2 w Hajnówce. Nr grupy: 96/78_MP_G2

A oto co otrzymaliśmy:

Artykuły papiernicze

Sprzęt RTV

cd…

Blok do flipchartów I numer naszej grupy…

I nasze zainteresowania… Oto my: I nasze zainteresowania…

Od lewej: Natala Szwarc , Oliwia Łogwiniuk ,Małgorzata Kopczyńska , Gabryel Suchocki , Dawid Ostapczuk , Dawid Szymczuk ,Mateusz Korch ,Mateusz Wołkowycki , Ula Macuta , Ola Tomczuk ,Magda Sokołowska.

I to co nas interesuje oraz co lubimy.

Nasze doświadczenia…

Atomy…

Cząsteczki atomowe:

A teraz doświadczenie wykonane przez opiekunkę grupy panią Grosz. Model Atomu po orbicie krąży elektron a w środku jest proton. Ernest Rutherford jest autorem modelu jądrowego atomu .Według tego modelu elektrony krążą wokół dodatniego ,ciężkiego i małego jądra.

Zacznijmy od… Geografii

Co to jest geografia? GEOGRAFIA – jako nauka zajmuje się badaniem powłoki ziemskiej, jej przestrzennym zróżnicowaniem pod względem przyrodniczym i społeczno-ekonomicznym oraz związkami, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi zjawiskami a trybem życia i działalności.

Wszechświat: wszystko, co fizycznie istnieje: cała przestrzeń, czas, wszystkie formy materii i energii oraz prawa fizyki i stałe fizyczne określające ich zachowanie. Słowo "wszechświat" może być też używane w innych kontekstach, jako synonim słów kosmos (w rozumieniu filozofii), świat czy Natura. Natomiast w naukach ścisłych słowa wszechświat i kosmos są równoważne.

Jak powstał wszechświat? Wielki Wybuch – (ang. Big Bang) – model ewolucji wszechświata uznawany za najbardziej prawdopodobny. Według tego modelu ok. 13,75 mld lat temu dokonał się Wielki Wybuch – z bardzo gęstej i gorącej osobliwości początkowej wyłonił się Wszechświat (przestrzeń, czas, materia, energia i oddziaływania).

Model wielkiego wybuchu wykonany z masy solnej przez Natalę Szwarc.

Przekrój ziemi.

A teraz… Chemia

Co to jest chemia? Chemia – nauka badająca naturę i własności substancji, a zwłaszcza przemiany zachodzące pomiędzy tymi substancjami. Współcześnie wiadomo, że przemiany substancji wynikają z praw, według których atomy łączą się poprzez wiązania chemiczne w mniej lub bardziej trwałe związki chemiczne a także praw według których wiązania pękają i tworzą się ponownie prowadząc do przemian jednych związków w drugie co jest nazywane reakcjami chemicznymi. Chemia zajmuje się także rozmaitymi własnościami substancji wynikającymi bezpośrednio z ich budowy atomowej.

Tworzenie schematów budowy wodoru i cząsteczki wody. Budowa cząsteczki wody ( tlenku wodoru ) jest bardzo prosta, a jednocześnie pod wieloma względami doskonała. Wodór (H) + tlen (O) + wodór (H) = cząsteczkowy ładunek ujemny na części cząsteczki zawierającej tlen -(H2O) lub cząstkowy ładunek dodatni na części cząsteczki zawierający wodór ( H-O-H). Cząstkowe ładunki dodatnie po stronie atomów wodoru i cząstkowy ładunek ujemny po stronie atomu tlenu sprawiają, że cząsteczka wody zachowuje się jak dipol elektryczny - jest polarna ( ma budowę biegunową). Wiązania kowalencyjne H-O są tu spolaryzowane i mają w jednej trzeciej charakter wiązania jonowego. Badania cząsteczki wody metodami chemii kwantowej pozwoliły na dokładniejsze poznanie rzeczywistego rozkładu ładunków elektrycznych. Rozmieszczenie orbitali cząsteczkowych ( z nich 2 są obsadzone przez wolne, czyli niewiążące pary elektronowe ) ma w przybliżeniu symetrię czworościenną. Taka budowa cząsteczki wody decyduje o jej bardzo specyficznych właściwościach fizykochemicznych.

Budowa atomu. Atomy składają się z jądra i otaczających to jądro elektronów. W jądrze znajdują się z kolei nukleony: protony i neutrony. Neutrony są cząstkami obojętnymi elektrycznie, protony noszą ładunek elektryczny dodatni, zaś elektrony – ujemny. W każdym obojętnym atomie liczba protonów i elektronów jest jednakowa. W takiej sytuacji łączny ładunek protonów i elektronów wynosi zero. Atomy z liczbą elektronów różną od liczby protonów nazywane są jonami, czyli atomami posiadającymi ładunek elektryczny. O właściwościach atomów decyduje głównie liczba protonów w jądrze atomowym. Grupy atomów o takiej samej liczbie protonów w jądrze, a różnej liczbie neutronów określamy jako izotopy danego pierwiastka (określonego liczbą protonów). Atomy są podstawowymi elementami budującymi materię z punktu widzenia chemii i pozostają najmniejszymi cząstkami rozróżnianymi metodami chemicznymi. Nie zmieniają się w reakcjach chemicznych.

Następnie… Matematyka

Co to jest matematyka? Matematyka (gr. mathēmatik z máthēma – poznanie, umiejętność) – nauka dostarczająca narzędzi do otrzymywania ścisłych wniosków z przyjętych założeń. Ponieważ ścisłe założenia mogą dotyczyć najróżniejszych dziedzin myśli ludzkiej, a muszą być czynione w naukach ścisłych technice a nawet w naukach humanistycznych, zakres matematyki jest szeroki i stale się powiększa. Wiele dziedzin nauki i technologii, w pewnym momencie zaczyna definiować swoje pojęcia z dostatecznie dużą precyzją, aby można było stosować do nich metody matematyczne, co często zapoczątkowuje kolejny dział matematyki teoretycznej lub stosowanej. Tak stało się np. z mechaniką klasyczną, mechaniką statystyczną, ekonomią (ekonometria), lingwistyką (lingwistyka matematyczna), teorią gier, a nawet niektórymi działami politologii (teoria głosowań).

Obecnie standardem w naukach eksperymentalnych jest potwierdzanie istnienia obserwowanych zależności za pomocą metod statystyki, będącej działem matematyki. Pozwala to odróżnić rzeczywiste wyniki od przypadkowej zbieżności. Leonardo da Vinci stwierdził w Traktacie o malarstwie: "Żadne ludzkie badania nie mogą być nazywane prawdziwą nauką, jeśli nie mogą być zademonstrowane matematycznie.„ Matematyka teoretyczna (nazywana czasami matematyką czystą) jest często rozwijana bez wyraźnego związku z konkretnymi zastosowaniami. W tej odmianie jest ona przez niektórych matematyków uważana za formę sztuki. Jednak niektóre działy matematyki teoretycznej znalazły swoje praktyczne zastosowanie, kiedy okazało się, że potrzebuje ich nowoczesna fizyka lub informatyka. Szkolne rozumienie matematyki, jako nauki wyłącznie o liczbach i pojęciach geometrycznych, zdezaktualizowało się już w XIX wieku wraz z postępami algebry i teorii mnogości. Matematyka wchłonęła także logikę.

Walec (bryła) Walec jest bryłą geometryczną ograniczoną powierzchnią walcową i dwiema płaszczyznami nierównoległymi do jej tworzącej. Jeżeli płaszczyzny są prostopadłe do tworzącej, wówczas jest to walec prosty. Walec kołowy prosty jest bryłą geometryczną powstałą w wyniku obrotu prostokąta wokół jednego z jego boków. Podstawą walca oraz jego górną częścią jest koło, a jego szerokość jest w każdym miejscu taka sama. Walcami określa się również inne bryły i powierzchnie, których podstawą może być jakakolwiek figura płaska. Najczęściej rozpatruje się przypadek, kiedy tą podstawą jest krzywa stożkowa: elipsa, hiperbola, lub parabola. Mówimy wówczas odpowiednio o walcu eliptycznym, hiperbolicznym i parabolicznym, przy czym jedynie pierwszy z nich może stanowić bryłę, a pozostałe dwa są powierzchniami nieskończonymi.

Podstawowe wzory na obliczanie walca:

Bryły obrotowe: Bryła obrotowa - to bryła geometryczna ograniczona powierzchnią powstałą z obrotu figury płaskiej dookoła prostej (osi obrotu). Do brył obrotowych zaliczane są m.in.: walec kołowy prosty, stożek, kula, torus, beczka, elipsoida obrotowa, paraboloida obrotowa, hiperboloida obrotowa.

Po geografii, chemii, matematyce przyszedł czas na… Biologię

Co to jest biologia? Biologia - to nauka o życiu, o jego przejawach i właściwościach, o jego początku i rozwoju, o jego istnieniu w czasie i przestrzeni, a także o rządzących nim prawami.

Budowa mikroskopu:

Tkanka chrzęstna: Tkanka łączna chrzęstna należy do najgęstszych tkanek łącznych i występuje przede wszystkim u kręgowców; u bezkręgowców występuje tylko u niektórych pierścienic morskich, mięczaków i bezczaszkowców. W substancji międzykomórkowej (A) znajdują się zaokrąglone zwykle komórki (B); Czasem też występują włókna sprężyste lub klejorodne.

Tkanka kostna: Tkanka kostna to jeden z wielu szczególnych rodzajów tkanki łącznej; charakteryzuje się tym, że substancja międzykomórkowa jest przesycona solami wapnia (fosforan, węglan) i tworzy wokół kanałów naczyniowych (A) koncentrycznie ułożone blaszki tworzące większe, walcowate jednostki strukturalne; miedzy blaszkami, w jamkach kostnych (B), rozlokowane są komórki tworzące tkankę kostną: osteocyty, osteoblasty, osteoklasty , komórki osteogenne.

Tkanka łączna galaretowata: Tkanka łączna galaretowata -zbudowana jest z komórek gwiaździstych (A) oblanych dużą ilością substancji międzykomórkowej (B)

Tkanka łączna włóknista: Tkanka łączna włóknista charakteryzuje się obecnością większej lub mniejszej ilości włókien (C) (głównie kolagenowych) w substancji międzykomórkowej (A); komórki wydłużone i stosunkowo nieliczne (B)

I na deser… Fizyka

Co to jest fizyka? Fizyka (z gr. φύσις physis - "natura") – nauka o przyrodzie w najszerszym znaczeniu tego słowa. Fizycy badają właściwości i przemiany materii i energii oraz oddziaływanie między nimi. Do opisu zjawisk fizycznych używają wielkości fizycznych, wyrażonych za pomocą pojęć matematycznych, takich jak liczba, wektor, tensor. Tworząc hipotezy i teorie fizyki, budują relacje pomiędzy wielkościami fizycznymi.

Co to jest materia? Materia –potocznie jest to wszystko co nas otacza. Spór, co do zakresu znaczeniowego pojęcia "materia" pojawił się wśród fizyków już w epoce formowania się fizyki jako nauki, t.j. w wieku XVII.

Według Kartezjusza materia, to byt rozciągły w przestrzeni, wypełniający ją całą (brak absolutnej próżni), podzielny nieskończenie, nie tylko w postaci ciał (cząstek), ale subtelnego materiału przenoszącego oddziaływania między nimi (Meteorologia 1637, Zasady filozofii 1644). Koncepcja ta była nieco zbliżona do tej, jaka wynika z fizyki współczesnej, lecz czysto spekulatywna.

Dlatego zwyciężyła koncepcja przedstawiona przez Izaaka Newtona: świat składa się z ciał zbudowanych z twardych i sztywnych, niepodzielnych cząstek, nieprzenikliwych (jedno miejsce może zajmować jedna tylko cząstka), rozciągłych w absolutnej przestrzeni i trwających w absolutnym czasie, zdolnych do ruchu, obdarzonych bezwładnością (masą bezwładną) i ważkością (masą ważką), rozdzielonych absolutną próżnią; oddziaływania przenoszą się na odległość (przez próżnię, bez pośrednictwa ciał materialnych), z nieskończoną prędkością (Philosophiae naturalis principia mathematica 1687, Optyka 1704[).

Podstawowym atrybutem materii i miarą jej ilości (a w fizyce posiadanie cech mierzalnych decyduje o uznaniu danego bytu za realny), jest w tym ujęciu masa. Koncepcja ta wydawała się mieć mocne oparcie w ścisłych prawach fizyki newtonowskiej (dynamiki i teorii grawitacji) i stała się filozoficzną podstawą dalszego rozwoju mechaniki klasycznej, a następnie, po uznaniu ciepła za skutek ruchu cząstek (Herapath , Carnot), kinetycznej teorii gazów i termodynamiki. Rozwój fizyki wydawał się dowodzić nieistnienia imponderabiliów – bytów istniejących obiektywnie, rozciągłych, lecz nie posiadających masy, takich jak cieplik .rozumieniu ogół obiektywnie istniejących przedmiotów fizycznych poznawalnych zmysłami. W fizyce termin "materia" stosowany jest w kilku różnych, opisanych w artykule znaczeniach.

Schemat budowy materii z cząstek elementarnych i kwarków

Pierwsi oglądający naszą prezentację

Ciąg dalszy

Prezentację oglądał także pan Dyrektor.

Dziękuję za uwagę!

Dowidzenia! Wykonanie: Szymczuk Dawid (uczestnik projektu) przy pomocy kolegów z grupy.