Zespół Szkół Technicznych w Jastrowiu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Istota i funkcje podatku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Spam w Europie i w Polsce
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Czy księgowość kreatywna to oszustwo podatkowe?
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Konstytucyjne gwarancje godnej pracy
Badanie przeprowadzone w maju 2012 wśród przedsiębiorców-członków BCC z całej Polski. Ponad 70 proc. badanych reprezentuje firmy zatrudniające powyżej.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Podatki Vat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Korupcja.
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Tadeusza Kościuszki w Świebodzinie
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 3. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI ON-LINE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Zasada równego traktowania ze względu na.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Prawo pracy.
Zasady etyki prawniczej
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Konkurencja a polityka konkurencji
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Publiczne prawo konkurencji
Równościowe zarządzanie projektem
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Publiczne prawo konkurencji
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół Technicznych w Jastrowiu Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Jastrowiu ID grupy: 97/4_p_g1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy Etyczna firma Semestr/rok szkolny: 2010/2011

Skład grupy Piotr Gadomski Ewa Gołębiowska Giuseppe Felicetti Karolina Janczuk Mateusz Jóźwiak 6. Marcin Rutkowski 7. Patrycja Szkiłądź 8. Natalia Tokarska 9. Paulina Weltrowska 10. Natalia Zamojdzik

Etyka a moralność Etyka (z stgr. ἦθος ethos – "zwyczaj") – dział filozofii, zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne. Etyka bywa też nazywana filozofią moralną. Zasady etyczne w odróżnieniu od moralnych są ogólnymi, filozoficznymi twierdzeniami, wynikającymi z danego światopoglądu – przyjętego systemu pojęciowego (w niektórych wypadkach również religijnego)

Moralność – zbiór zasad (norm), które określają co jest dobre, a co złe. Zasady moralne przyjmują najczęściej formę zdań rozkazujących lub zakazujących, rzadziej oznajmujących. Przykładem zasady moralnej jest np. zakaz "nie zabijaj". Naruszenie tych zasad powoduje zwykle wewnętrzny konflikt psychiczny, zwany poczuciem winy.

Etyka biznesu Dziedzina zajmująca się zagadnieniami moralnymi (przekonania, normy, wartości, itp.) występującymi w biznesie. Społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw) (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) Koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy

Rozwój etyki biznesu Etyka biznesu, jako dziedzina wiedzy, rozwinęła się dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Istnieje kilka wydarzeń, które można uznać za jej narodziny. Prace uznawane za początek etyki biznesu: 1745r -Encyklika papieża Benedykta XIV Vix pervenit, poruszająca problem lichwy. 1891r. - Encyklika Rerum Novarum wydana przez papieża Leona XIII 1926 r. - wydanie w 1926 r. w Stanach Zjednoczonych książki The Fundamentals of Business Ethics

Rozwój etyki biznesu jako nauki Lata sześćdziesiąte XX wieku W wyniku burzliwych wydarzeń (rewolta studencka we Francji i inne ruchy kontrkulturowe, głównie w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej, Marzec 1968 w Polsce) uwagę zwrócono na interesy społeczne. Zaczęły powstawać pierwsze organizacje konsumenckie, ekologiczne, mniejszościowe, feministyczne, itp. W literaturze dotyczącej etyki biznesu podejmowano głownie kwestie odpowiedzialności prawnej przedsiębiorstw.

Rozwój etyki biznesu jako nauki Lata siedemdziesiąte XX wieku Etyka biznesu została wyodrębniona jako samodzielna dziedzina badawcza. Zaczęto organizować liczne konferencje, na których dyskutowano o wolności przedsiębiorstw i odpowiedzialności producentów. Zarówno organizacje konsumentów, związki zawodowe, jak i sami konsumenci i klienci głośno krytykowali nieetyczne działania firm, czy też brak przestrzegania określonych norm prawnych i moralnych, domagając się ostrych sankcji wobec takich firm.

Rozwój etyki biznesu jako nauki Pierwsza połowa lat osiemdziesiątych Pojawia się pojęcie etyki menadżerskiej (USA, Kanada). Następuje rozpowszechnianie wiedzy o etyce biznesu, o czym świadczy pojawienie się nowych kierunków na uniwersytetach związanych z etyką biznesu, tworzenie specjalistycznych placówek badawczych, wydawanie podręczników i kompendiów wiedzy z tej dziedziny. Również w przedsiębiorstwach bardziej szczegółowo zaczęto interesować się tą tematyką, np. organizując kursy etyki biznesu, treningi zachowań etycznych itp.

Rozwój etyki biznesu jako nauki Od drugiej połowy lat osiemdziesiątych do dziś Poprzez liczne badania porównawcze, międzykulturowe próbuje się ostatecznie usystematyzować miejsce etyki biznesu wśród innych dziedzin wiedzy oraz zbudować jej podstawy metodologiczne. W ostatnim 25-leciu powstały nowe organizacje międzynarodowe, np. European Business Ethics Network (EBEN) i profesjonalne instytucje.

Czy jest miejsce na etykę w biznesie? W dobie kryzysu finansowego, coraz bardziej popularne stały się krótkoterminowe rozwiązania na zapobieganie i unikanie negatywnych skutków globalizacji rynków. Standardem jest ograniczanie kosztów zewnętrznych, wydłużenie terminów realizacji kontraktów oraz terminów płatności i regulacji zobowiązań. Firmy często prowadzą działania, które mają doraźnie zniwelować problemy, zapominając o długofalowych perspektywach zrównoważonego rozwoju. Walka na konkurencyjnym rynku bywa zacięta, więc dlaczego nie stosować etycznie wątpliwych rozwiązań, w sytuacji gdy dla konsumentów liczy się jedynie niska cena?

Dla wielu firm perspektywa krótkoterminowych zysków osiąganych dzięki przymykaniu oka na kwestie etyczne może być niezwykle kusząca. Jednak nieetyczne rozwiązania, które w najbliższym czasie mogą przynieść określone zyski, w przyszłości mogą generować niepomiernie większe koszty. Tę nową i eksponowaną pozycję etyki można wyjaśnić na wiele sposobów m.in. rosnącym zainteresowaniem opinii publicznej problemami standardów etycznych w biznesie, co jest skutkiem postępu w technologii komunikacji i poprawienia standardu życia.

Zwłaszcza ludzie młodzi są znacznie bardziej świadomi globalnych, społecznych i ekologicznych skutków działalności przedsiębiorstw i znacznie bardziej krytyczni wobec tych podmiotów, które uważają za współodpowiedzialne za taki stan rzeczy. Wielu z nich nie chcę pracować dla firm, które stosują nieetyczne rozwiązania. Z kolei przedsiębiorcy powinni pamiętać, że etyczne działanie firm to nie tylko krótkotrwałe projekty – to systematyczne i długotrwałe budowanie, a także wzmacnianie już istniejących standardów i schematów organizacyjnych.

Dobrze prosperująca, zrównoważona firma to taka, która stawia sobie za cel włączenie standardów etycznych do strategii we wszystkich jej przejawach oraz taka, która świadomie posługuje się nimi w swojej działalności biznesowej. Przykładami firm, które zyskały stosując takie rozwiązania są m.in. Kimberly- Clark, Unilever oraz Johnson & Johnson.

Obszary etyki biznesu Firma a pracownik Firma a konsument Firma a inne firmy Firma a państwo Firma a środowisko

Firma a pracownicy

Zasady działania firmy wobec pracowników Równe traktowanie w zatrudnieniu W myśl Kodeksu Pracy pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Wszyscy chcemy być równo traktowani

nieetyczne Relacje firmy z pracownikami Nepotyzm (łac. Nepos - wnuk, bratanek) – faworyzowanie członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności. Kumoterstwo – wzajemne popieranie się ludzi związanych przynależnością do jakiejś grupy czy pokrewieństwem, zwykle dla osiągnięcia pozycji społecznej lub korzyści materialnych, nie opierające się na ocenie wartości tych osób, lecz na fakcie znajomości. Kumoterstwo jest pojęciem nieco szerszym niż nepotyzm, gdyż dotyczy nie tylko krewnych, ale znacznie częściej przyjaciół i znajomych

Dyskryminacja, czyli traktowanie kogoś gorzej niż innych w tej samej sytuacji. Dyskryminować można ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Dyskryminacja boli Spot reklamowy z kampanii Diskrimination gør ondt (Dyskryminacja boli) Duńskiego Instytutu na rzecz Praw Człowieka oraz Ministerstwa ds. Równości z początku 2008 roku.

Rodzaje dyskryminacji Dyskryminacja bezpośrednia - ma miejsce, kiedy pracodawca traktuje któregoś z pracowników gorzej ze względu np. na płeć lub kolor skóry. Dyskryminacją bezpośrednią jest więc np. zatrudnianie tylko mężczyzn na kierowców). Dyskryminacja pośrednia - dyskryminacja pośrednia ma miejsce kiedy do pracy wprowadzane są warunki krzywdzące jedną grupę ludzi bardziej niż inną. Na przykład, wymaganie od pracowników tego aby byli ogoleni uniemożliwia zatrudnienie członkom pewnych ruchów religijnych.

Dyskryminacja ze względu na płeć Jedną z form dyskryminacji ze względu na płeć jest molestowanie seksualne, czyli każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie drugiej osoby. Molestowanie seksualne może wyrażać się w konkretnych czynach, słowach oraz w tworzeniu, bądź umożliwianiu powstawania nieprzyjemnej atmosfery o podtekście seksualnym.

Przykłady molestowania seksualnego czynienie sugestii, domagania się lub proszenia o korzyści seksualne, flirtowanie, które może być obraźliwe, sprośne aluzje, czynienie propozycji. niestosowne uwagi na temat wieku, ubioru, uczesania czy też sytuacji rodzinnej, obelgi i zniewagi, opowiadanie niestosownych dowcipów, niestosowne spojrzenia, prezentacja treści o charakterze pornograficznym

Dyskryminacja ze względu na płeć Wygłaszanie wszelkich generalizujących komentarzy i żartów opartych na stereotypach płci oraz ocenianie kobiet (i mężczyzn) przez pryzmat ich urody i publiczne komentarze na ten temat. Negatywne komentarze i złośliwości odnoszące się do specyfiki biologicznej kobiet lub mężczyzn i jej związków ze zdolnościami intelektualnymi. Dość przewrotną i często nieświadomą formą dyskryminacji jest krytykowanie mężczyzn przez porównywanie ich do kobiet i chwalenie kobiet przez porównywanie ich do mężczyzn. Dyskryminujący charakter mają także wypowiedzi marginalizujące, lekceważące czy wyśmiewające problem przemocy wobec kobiet, molestowania seksualnego bądź dyskryminacji ze względu na płeć.

Mobbing W rozumieniu Kodeksu pracy mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Istotnym jest fakt, iż osobą dopuszczającą się mobbingu nie musi być pracodawca, lecz może to być przełożony lub współpracownik.

Przejawy mobbingu

Izolowanie

Poniżanie

Ignorowanie

Zbytnie obciążenie pracą nie do wykonania

Zastraszanie

Ośmieszanie

Koszty mobbingu dla firmy absencja chorobowa ofiar mobbingu, zmniejszenie efektywności i zaangażowania oraz efektywności u ofiar mobbingu, u których występuje niska lub całkowity brak motywacji do pracy pojawienie się syndromu wyuczonej bezradności, jak również częste popełnianie błędów, podejmowanie niewłaściwych decyzji oraz niedotrzymywanie terminów, co także wpływa na realizację celów jakie sobie stawia przedsiębiorstwo, naruszenie lub zmiana publicznego wizerunku firmy

zaburzenie relacji interpersonalnych ofiar mobbingu z klientami firmy fluktuacja personelu i jej konsekwencje: koszty naboru nowych pracowników i przeszkolenie ich, koszty „czasowe” związane z koniecznością wprowadzenia do pracy i wdrożenia się do obowiązków nowo przyjętego personelu, niedotrzymywanie terminów, niższa jakość świadczonych usług, mniejsza efektywność, obniżenie jakości pracy oraz zaangażowania tych pracowników, którzy są obserwatorami działań mobbingowych, brak kreatywnych, ciekawych pomysłów, planów i projektów mających na celu rozwój przedsiębiorstwa i zwiększenia jego konkurencyjności na rynku

Koszty mobbingu dla ofiar i ich rodzin Zaniżona samoocena Utrata zdrowia Zmiany w psychice Rozpad rodziny Izolowanie się od otoczenia

Społeczne koszty mobbingu Koszty leczenia Koszty rehabilitacji Koszty wcześniejszego przejścia na emeryturę lub rentę chorobową

Nieetyczne zachowania związane z wynagrodzeniem Zaleganie z wypłatą wynagrodzenia Nieuczciwe naliczenie wysokości wynagrodzenia Nieodprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne pracownika Zatrudnianie na tzw. umowy śmieciowe Nieprawidłowe naliczanie godzin ponadwymiarowych

Inne nieetyczne zachowania Zmuszanie kobiet w ciąży do pracy w godzinach nadliczbowych i w godzinach nocnych Niezapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy

Kodeks etyki wobec pracowników Równe traktowanie w zatrudnieniu wszystkich pracowników Szanowanie godności wszystkich pracowników Stwarzanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy Dbanie o warunki socjalne pracowników w miejscu pracy Stosowanie sprawiedliwych, przejrzystych i jasnych kryteriów oceniania pracowników i zapoznanie z nimi pracowników

Rzetelne naliczanie wynagrodzenia Otoczenie szczególną opieką kobiet w ciąży Terminowe wypłacanie wynagrodzenia Terminowe i rzetelne przekazywanie składek na ubezpieczenie społeczne pracowników Dbanie o właściwe stosunki międzyludzkie w pracy Niestosowanie mobbingu i przeciwdziałanie mobbingowi Stwarzanie pracownikom możliwości rozwoju zawodowego i awansu Niestosowanie tzw. umów śmieciowych

Firma a konsumenci

Etyczne zachowania wobec konsumentów Sprzedaż produktów dobrej jakości i bezpiecznych dla zdrowia i życia konsumentów Przekazywanie rzetelnych informacji o produkcie Sprzedaż produktów z legalnych źródeł Szanowanie decyzji konsumenta co do wyboru produktu Informowanie konsumentów o sposobach użytkowania, konserwowania i przechowywania produktu

Równe traktowanie konsumentów bez względu na ich zamożność, wygląd, itp. Taktowne i rzetelne przyjmowanie reklamacji Stosowanie etycznej reklamy, czyli reklamy, która: Nie wprowadza w błąd Nie dyskryminuje osób lub grup społecznych Nie rani uczuć innych osób Jest zgodna z prawem i dobrymi obyczajami Nie wykorzystuje łatwowierności dzieci i starszych osób

Wydawanie dowodu zakupu towaru

Nieuczciwe praktyki rynkowe Zakazane jest stosowanie wobec konsumentów nieuczciwych praktyk rynkowych. Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców jest nieuczciwa jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu Przeciętny konsument to osoba dostatecznie dobrze poinformowana, uważna i ostrożna .

Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się praktykę rynkową wprowadzającą w błąd, agresywną praktykę rynkową oraz stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk. Ponadto za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się prowadzenie działalności w formie systemu konsorcyjnego lub organizowanie grupy z udziałem konsumentów w celu finansowania zakupu w systemie konsorcyjnym

Przykłady nieetycznych zachowań wobec konsumentów

Fałszowanie składu produktu Inspekcja Handlowa sprawdziła 5,5 tysiąca partii produktów. Pod lupą znalazły się przetwory owocowe, mięso i nabiał. Okazało się, że 5.proc. produktów okazało się sfałszowane - wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ile masła w maśle?

Fałszowanie składu produktu Kontrolerzy Inspekcji Handlowej przeczesali polskie sklepy. Sprawdzili, co tak naprawdę wkładamy do koszyków. Rezultat? Deser czekoladowy bez czekolady, czy ser żółty składający się tylko z roślinnych tłuszczów to tylko niektóre przykłady fałszowania produktów.

Nachalna sprzedaż Nieetycznym jest również zbytni nacisk na konsumenta, który może wywierać sprzedawca lub agent handlowy w celu zmuszenia go do zakupu produktu. Skutkiem takich działań jest to, że klient nie kupuje zaproponowanego produktu i przestaje ufać takiej firmie. Zazwyczaj, on zawiadamia zarząd takiej firmy o tym, że ze strony ich przedstawiciela był na nim wywierany nacisk.

Stosowanie nieetycznych reklam W reklamie wody mineralnej Veroni Mineral Fit, w której gra Anna Przybylska jest ujęcie które narusza przepisy prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Chodzi dokładnie o fragment, kiedy aktorka czyta skład na etykiecie innej wody i mówi, że po spożyciu produktu z konserwantami można zacząć świecić.

Nieetyczna reklama Rada Reklamy oceniła, że reklama Fiata 500 jest sprzeczna z dobrymi obyczajami z uwagi na wykorzystanie ważnych wydarzeń - zwłaszcza tragicznych, np. Powstania Warszawskiego i śmierci Jana Pawła II, a także postaci i miejsc z historii Polski do celów komercyjnych. Nie pomogły tłumaczenia agencji reklamowej, według której wydarzenia historyczne przedstawione w spocie miały na celu pokazanie jak w ostatnich latach zmieniał się klimat polityczno-gospodarczy w Polsce.

Nieetyczne reklamy

Firma a inne firmy

nieuczciwa konkurencja Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa Wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług Zatajenie ryzyka związanego z używaniem towaru Nakłanianie do rozwiązanie lub niewykonania umowy Utrudnianie dostępu do rynku Nieuczciwa lub zakazana reklama Pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie towarów Kopiowanie towarów

Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o przedsiębiorstwie, produkcie, osobach kierujących tym przedsiębiorstwem Zmowy cenowe stosowane w celu wyeliminowania słabszych konkurentów  Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa  Przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną

Nieetyczne zachowania wobec dostawców i odbiorców Zdradzanie informacji poufnych Zaleganie z płatnościami Niedotrzymywanie terminów realizacji umowy Fałszowanie składu produktu Ukrywanie faktu zastąpienia jakiegoś składnika innym (gorszym) Niewłaściwe oznakowanie produktu Stosowanie w składzie produktu nieujawnionych na opakowaniu dodatków

Rozcieńczanie produktu Dodawanie do opakowania produktu bezużytecznych gratisów Stosowanie downsizingu, czyli zmniejszania zawartości opakowania bez zmniejszania wielkości samego opakowania Nadużywanie pozycji dominującej

Przykłady nieetycznych zachowań

Tworzenie karteli Prezes UOKiK uznała, że Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel i P4 zawarli nielegalne porozumienie ograniczające konkurencję. Operatorzy uzgadniali sposób postępowania wobec hurtowego operatora telewizji mobilnej. Niedozwolone praktyki opóźniły rozwój nowych usług na polskim rynku. Urząd nakazał ich zaniechanie oraz nałożył kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 113 mln zł na wszystkich uczestników kartelu.

Zmowy cenowe Ustalanie cen sprzedaży odzieży oraz sprzętu turystycznego - to praktyka, którą stosowało Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowe Konimpex- Plus w Koninie wraz ze swoimi jedenastoma partnerami handlowymi. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorców karę ponad 94 tys. zł.

Kodeks etyczny dla kontrahentów Dostarczanie dobrych produktów Systematyczne poprawianie ich jakości Orientacja na teraźniejsze i przyszłe potrzeby klientów Wzorowe traktowanie klientów Niezawodna dostawa Nienaganny serwis Gwarantowanie dostawcom niezależności Informacja i porada dla klientów  

Kodeks etyczny wobec konkurencji Popieranie wolności gospodarczej Akceptacja liberalnego ładu gospodarczego Popieranie uczciwego współzawodnictwa Przestrzeganie prawa

Firma a państwo

Państwo – polityczna, suwerenna, terytorialna i obligatoryjna organizacja społeczeństwa. Organizuje i koordynuje prace dużych grup społecznych Etyczne państwo, to takie, w którym jasno i precyzyjnie określane są przepisy prawne, tworzone w oparciu o normy i wartości społeczne.

NIEETYCZNE RELACJE Z PAŃSTWEM Korupcja ma miejsce wówczas gdy ktoś chce osiągnąć dla siebie jakiś cel i obiecuje, proponuje lub wręcza korzyść majątkową, osobistą lub inną osobie, która piastuje funkcje publiczne lub gospodarcze po to by cel ten uzyskać.

Z badania CBOS przeprowadzonego w 2010 roku wynika, że co 10 Polak wręcza łapówki. Blisko 90% z nas uważa natomiast, że Polska to skorumpowany kraj - podaje www.bankier.pl. Wśród najczęściej wymienianych skorumpowanych zawodów znalazły się - poseł, senator, radny, pracownik służby zdrowia, urzędnik, pracownik sądu lub prokuratury, a także policjant i pracownik przedsiębiorstwa państwowego. Czyste ręce

Przejawy korupcji wykorzystywanie środków budżetowych i majątku publicznego do celów prywatnych lub osobistych korzyści, handel wpływami, np. poparcie w wyborach lub finansowanie partii politycznej w zamian za zdobycie wpływów, nieprawidłowości dot. zamówień publicznych, kontraktów, koncesji czy decyzji sądów,

uchylanie się przed obowiązkiem celnym, podatkowym itp., świadome, niezgodne z prawem dysponowanie środkami z budżetu państwa i majątkiem, który jest dobrem publicznym, faworyzowanie, nepotyzm, kumoterstwo.

Płatna protekcja – pośredniczenie w załatwieniu sprawy w zamian za korzyść majątkową lub obietnicę jej otrzymania, dzięki wpływom w instytucji państwowej lub samorządzie terytorialnym

Łapownictwo (inaczej: korupcja, przekupstwo) – w prawie polskim przestępstwo polegające na wręczaniu, braniu, lub żądaniu korzyści majątkowej lub osobistej. Łapownictwo klasyfikujemy na: łapownictwo bierne – polega na przyjmowaniu jako osoba pełniąca funkcję publiczną korzyści majątkowych, osobistych, lub ich obietnic. łapownictwo czynne – polega na udzieleniu osobie będącą funkcjonariuszem publicznym korzyści majątkowej, osobistej, lub jej obietnicy.

Korzyść majątkowa Korzyść majątkową stanowią rzeczy, świadczenia, prawa majątkowe (np. darowizna, zwolnienie z długu, zawarcie korzystnej umowy, wygranie przetargu). Są to dobra, których wartość można wyrazić w pieniądzach. Może więc nią być umowa np. pożyczka udzielona na korzystnych warunkach.

Lobbing w rozumieniu ustawy O DZIAŁALNOŚCI LOBBINGOWEJ W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA 1. Działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa. 2. Zarobkowa działalność lobbingowa prowadzona na rzecz osób trzecich w celu uwzględnienia w procesie stanowienia prawa interesów tych osób.

Lobbing w ujęciu marketingowym Pewien zestaw technik wpływania na proces decyzyjny, które polegają na przekonywaniu przedstawicieli władz państwowych do określonych rozwiązań prawnych, administracyjnych czy problemowych.

Czarny lobbing - to zespół działań, których celem jest wywarcie wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa prowadzonych metodami niejawnymi lub nieoficjalnymi, np. poprzez przedstawianie fałszywych raportów i sfałszowanych analiz, często w oparciu o markę organizacji lub instytucji na pozór niezależnych.

Lobbing narodził się w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX w Lobbing narodził się w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX w. Proces ten został w drodze praktyki i uregulowań prawnych przyjęty do systemu politycznego Stanów Zjednoczonych. (Termin “lobbysta” wywodzi się od nazwy korytarza przylegającego do Izby Kongresu, w którym interesanci czekali na rozmowę z Kongresmenami).

Oszustwa wobec zus zatrudnianie pracowników "na czarno" deklarowanie zaniżonej wysokości faktycznego wynagrodzenia

Oszustwo podatkowe – umyślne uchylanie się od opodatkowania - przestępstwo popełniane wobec prawa w celu uniknięcia opodatkowania lub zmniejszenia jego wysokości.

„sposoby” na niepłacenie lub zmniejszenie podatku Zawyżanie kosztów Zaniżanie przychodów Niefakturowane transakcje Kupno faktur

Przykłady oszustw podatkowych

Z danych Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi wynika, że nasila się zjawisko tzw. pustych faktur. Przedsiębiorcy decydują się na kupowanie faktur potwierdzających transakcje, które nigdy nie miały miejsca, aby uniknąć płacenia podatków. Motywacja jest jedna: zapłacić jak najniższy podatek, bo im wyższe koszty działalności firmy, tym mniej płaci się.

Policjanci rozbili zorganizowaną grupę przestępczą, która kupowała olej przemysłowy, przerabiała go i sprzedawała jako pełnowartościowy olej napędowy. Szajka działała pod przykrywką zarejestrowanej firmy posiadającej koncesję na handel paliwami i usługi transportowe.

Przemyt i wyłudzenia podatku W ramach przestępstw podatkowych największe szkody finansowe w budżecie państwa powodowane są poprzez przemyt do Polski towarów bez naliczania należnego podatku akcyzowego oraz wyłudzenia zwrotów podatku od towarów i usług.

Zaleganie z płatnościami Najwięcej, bo 33,8 mld zł, przedsiębiorstwa są winne fiskusowi. Kolejne 21 mld zł wynoszą zaległości wobec ZUS. Prawie 4 mld zł firmy nie zapłaciły samorządom.

Zaległości płatnicze WOBEC ZUS I KRUS Ponad 681,2 mln zł wyniosły zaległości wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a 46,8 mln zł wobec Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zobowiązania wobec KRUS wynoszą zaledwie 16 tys. zł. Takie dane można znaleźć w informacji opublikowanej wczoraj przez Ministerstwo Finansów.

Etyka wobec państwa Lojalna współpraca z instytucjami publicznymi Stosowanie jedynie dozwolonych prawem kontaktów z organami władzy Wywiązywanie się z obowiązków publicznych Odpowiedzialność obywatelska

Firma a środowisko

Etyczne zachowania firmy wobec Środowiska naturalnego korzystanie ze środowiska wyłącznie na podstawie i w granicach pozwoleń monitorowanie emisji pyłów i gazów do powietrza terminowe dokonywanie opłat za korzystanie ze środowiska racjonalne korzystanie z zasobów środowiska stosowanie kompensacji przyrodniczej przeciwdziałanie awariom przemysłowym

Redukcja negatywnego oddziaływania na środowisko zmniejszenie zużycia wody i energii korzystanie z energii odnawialnej instalowanie filtrów na kominach stosowanie nowoczesnych technologii wytwarzania przyjaznych dla środowiska racjonalne i oszczędne gospodarowanie terenem zmniejszenie ilości odpadów

Nieetyczne zachowania wobec Środowiska korzystanie ze środowiska bez zezwolenia zaniżanie opłat za korzystanie ze środowiska nielegalna produkcja i składowanie odpadów wywóz odpadów w miejsca niedozwolone nadmierna emisja gazów i pyłów

przekraczanie standardów emisyjnych nieracjonalne zużycie wody, surowców, energii, ziemi dewastacja terenów uciążliwe zapachy

Instytucje i urzędy uprawnione do kontroli przestrzegania etyki biznesu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Państwowa Inspekcja Pracy Inspekcja Handlowa Państwowa Inspekcja Sanitarna Inspekcja Ochrony Środowiska Centralne Biuro Antykorupcyjne Urzędy skarbowe

Przepisy regulujące etykę w biznesie Dyrektywa UE 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych, Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowych (Dz U 2007, nr 171, poz. 1206) Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.)

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176, ze zm.) Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.Nr 22, poz. 271 ze zm.) Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 25) Kodeks pracy Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708).

bibliografia http://www.se.pl/unikanie-placenia-podatku,101039 http://tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl/tag/oszust wa-podatkowe.html http://gospodarka.dziennik.pl/ http://www.konsumentnarynku.pl/nieuczciwa_praktyka _rynkowa http://www.paiz.gov.pl/prawo/prawo_pracy http://www.kodekspracy.pl http://www.wprost.pl

http://www.uokik.gov.pl/ http://podatki.gazetaprawna.pl http://www.antykorupcja.gov.pl/portal/ak/47/63/ http://pl.wikipedia.org/wiki/ www.bankier.pl http://www.firma.egospodarka.pl

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Życzymy wszystkim samych etycznych relacji z firmami Wykonawcy projektu