Zadawanie pytań.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
AUTOPREZENTACJA.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Metody badawcze w psychologii
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
PYTANIA analiza formalna (logiczna)
Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Konferencja MaterCare International
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Psychologia w zarządzaniu
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
INFORMACJA MARKETINGOWA
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Metody komunikowania się
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Metody komunikacji.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Zadawanie pytań

Funkcje pytań Zdobywanie informacji Motywowanie do udziału w wywiadzie

Rodzaje pytań Pytania otwarte Pytania zamknięte Pytania wprost Pytania nie wprost pytania uwikłane pytania projekcyjne Pytania sugerujące (naprowadzające) Pytania odroczone Pytania przejściowe

Zadawanie pytań Konstrukcja lejkowa Konstrukcja odwróconego lejka Progresja

Język wywiadu Język badającego musi być zrozumiały dla osoby badanej Dostosowujemy język do poziomu intelektualnego i możliwości werbalnych osoby badanej Nie musi to być język, którym sam badany się posługuje Unikamy sztuczności Unikamy języka naukowego,przeintelektualizowanego Pojęcia naukowe przekładamy na język pojęć znanych badanemu Bez przesady, uważamy, żeby nie zniekształcić pytania Przesadne uproszczenia mogą być interpretowane jako lekceważenie rozmówcy

Obserwacja

Wygląd zewnętrzny Cechy fizyczne Ubiór Kosmetyka i higiena

Zachowanie Wskaźniki temperamentu Ekspresja emocjonalna i wegetatywne wskaźniki emocji Formalne cechy zachowania werbalnego Zachowanie badanego w interakcji z diagnostą Niespójność zachowania

Tematyka wywiadu Zależy od celu wywiadu orientacji teoretycznej badającego

Planowanie tematyki wywiadu Określenie celu wywiadu (Po co prowadzę wywiad?) (Wybór orientacji teoretycznej) Sformułowanie pytań diagnostycznych / hipotez (Czego chcę się dowiedzieć?) Hipotezy, które można sprawdzić Dobór wskaźników Jakie informacje potwierdzą hipotezę? Co muszę wiedzieć o osobie badanej by zweryfikować hipotezę/ odpowiedzieć na pytanie Operacjonalizacja wskaźników (O co zapytać?)

Przykłady planowania tematyki wywiadu wg. Szustrowej 1. Cel: wyjaśnić przyczyny trudności osoby X w nawiązywaniu trwałych kontaktów emocjonalnych z osobami płci przeciwnej 2. Kategorie opisu (orientacja teoretyczna) : poznawcze koncepcje założenie: przyczyny tkwią w szczególnym sposobie postrzegania siebie i świata 3. Sformułowanie pytań diagnostycznych / hipotez Hipotezy: W obrazie własnej osoby dominuje przekonanie o niskiej własnej wartości, lub niepewności co do własnej wartości (szczególnie w zakresie atrakcyjności i kompetencji interpersonalnych) Inni ludzie i relacje między nimi postrzegane są w kategoriach wrogości i manipulacji Bliski kontakt z inną osobą postrzegany jest w kategoriach zagrożenia dla własnej autonomii i tożsamości

4. Czego chcę się dowiedzieć? Dobór wskaźników Wywiad powinien dostarczyć informacji na temat: sposobu spostrzegania siebie, swoich kontaktów z ludźmi a szczególnie osobami płci przeciwnej, sposobu spostrzegania relacji kobieta- mężczyzna 5. O co pytać. (operacjonalizacja wskaźników). W wywiadzie należałoby poruszyć następujące tematy: Osoby płci przeciwnej w doświadczeniu osoby badanej, charakterystyka relacji z nimi, przebieg kontaktów Osoby ze świata społecznego osoby badanej ,ich wzajemne relacje (charakterystyka związków miedzy mężczyznami i kobietami w tym gronie , przede wszystkim związku matka-ojciec i własnego związku z rodzicami) Poglądy osoby badanej na temat kobiet i mężczyzn i typowych relacji między nimi -samoopis i samoocena w zakresie atrakcyjności i kompetencji w kontaktach z płcią przeciwną

Przykładowe tematy Style radzenia sobie ze stresem Rozwiązywanie problemów Stosunek do autorytetu Samoocena Funkcjonowanie w rolach społecznych Realizacja celów Poczucie sprawstwa (umiejscowienie kontroli) Poziom aspiracji Nawiązywanie relacji społecznych i ich specyfika

Po co prowadzę wywiad? Na jakie szczegółowe pytania chcę poznać odpowiedź? Co muszę wiedzieć o człowieku, by taką odpowiedź sformułować? O czym powinienem rozmawiać by zdobyć o tym wiedzę?