Tramwaje w Saint Etienne
http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- stetienne.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- stetienne.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Saint- %C3%89tienne http://www.railfaneurope.net/pix_frameset. html
Niestety większą część sieci zlikwidowano około 1954 roku W 1881 roku otwarto pierwszą linię tramwaju parowego między Bellevue i Terrasse Zelektryfikowano ją dopiero w 1907roku, konwersja innych tras miała miejsce wcześniej Niestety większą część sieci zlikwidowano około 1954 roku Na szczęście pierwotna linia przetrwała jako jeden z trzech systemów tramwajowych we Francji Linia przebiega południkowo główną ulicą śródmieścia Poddano ją gruntownej modernizacji do standardu nowoczesnego tramwaju, dobudowano również jej przedłużenia w latach: 1983, 1991 i 2006 W końcu 2007 roku 35 tramwajów obsługiwało 11,6 km sieci
Rue Charles de Gaulle - torowisko na ulicy z ruchem uspokojonym, z jezdnią zwężoną do jednego pasa ruchu, dzięki czemu uzyskano wydzielenie torowiska
Rue du Général Leclerc przy Place Anatole France Jednokierunkowe i niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane w latach 1991-98 przez firmy Alsthom i Vevey są wąskotorowym rozwinięciem modelu wprowadzonego w Grenoble
Rue Charles de Gaulle między Place Jean Jaurès i Place de l'Hôtel de Ville (najbardziej centralny fragment trasy) - dopuszcza się tutaj ruch kołowy w jedną stronę, ale nie jest on wielki wskutek zakazu przejeżdżania przez Place Jean Jaurès
Budynek z podcieniem to Ratusz
Place Jean Jaurès - przystanek przed zarządem prefektury
Rue du Général Foy przy Place du Peuple - dość odważne rozwiązanie przystanku, zważywszy na małą szerokość chodnika
Place du Peuple to miejsce, gdzie odchodzi linia do głównego dworca kolejowego
Place du Peuple to także węzeł strefy pieszej ...
... któremu budynki i drzewa nadają malowniczy charakter
Cours Victor Hugo widziana z Place du Peuple - plac został zmieniony w strefę pieszo- tramwajową dopiero w 2006 roku, wraz z otwarciem linii do dworca
Place du Peuple - handlową ulicę Rue Gambetta (z lewej) uznano za zbyt wąską dla tramwajów i pieszych, dlatego linia używa jej tylko w kierunku na północ, tramwaje jadące na południe używają Cours Victor Hugo (z prawej)
Rue Gambetta widziana od Place du Peuple - jednokierunkowy ruch samochodów dopuszczony jest w dalszej części ulicy
Rue Gambetta widziana przez Place Anatole France z jadącym na północ tramwajem, który zbliża się do przystanku, z lewej tor dla kierunku południowego w Rue du Général Leclerc
Sygnalizacja wzbudzana przez tramwaj Świecący się pod sygnalizatorem romb oznacza przyjęcie zgłoszenia dla ustawienia przejazdu tramwaju (zaraz zgaśnie wraz z sygnałem "wolna droga” pokazywanym na sygnalizatorze)
Rue du 11 Novembre na południowym krańcu śródmieścia - „oszczędne” urządzenie przekroju poprzecznego ulicy ...
... betonowe pasy obok torów przeznaczone są dla rowerów, ulica ma 25-30 m szerokości
Rue du 11 Novembre staje się węższa przy Rue Edouard Vaillant - ruch w kierunku centrum (prawa jezdnia) jest skierowany na ulice obwodowe
Rue du 11 Novembre - przystanek po lewej jako antyzatoka
Place Anatole France Architektura przystanku i plac miejski
Rue Gambetta przy Place Anatole France - cały ruch skierowany jest poza strefę przystanku (w przyszłości ma tu powstać nowe odgałęzienie sieci tramwajowej - linia do Métare)
Place du Peuple - początek linii do dworca otwartej w 2006 roku
Przystanek na Place Fourneyron (obok pomnik żołnierzy walczących w Indochinach)
Avenue Libération widziana od Place Fourneyron - nowo zbudowane torowisko zajmuje sporo miejsca
Place Fourneyron - dzięki zmniejszeniu liczby jezdni plac zmienił się w miły pieszy skwer, z ruchem kołowym na niektórych obrzeżach
Przestronny Square de Stalingrad przed dworcem St-Etienne Châteaucreux
Okrągły parking w oddali przykrywa pętlę tramwajową
Pętla przy dworcu Châteaucreux
Do północnych dzielnic tramwaje jadą po Rue Bergson zwykle po wydzielonym torowisku
Krańcówka Hôpital Nord w St- Priest-en-Jarez znajduje się niedaleko od głównego wejścia do szpitala
Place Massenet na północnej granicy miasta - tramwajowo-autobusowy węzeł przesiadkowy Terrasse zbudowany dokładnie na stropie tunelu autostrady
Typowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz informacji dynamicznej - niezbyt czytelny przy słabym świetle zimowego dnia
Nowa zajezdnia tramwajowo-autobusowa STAS w St-Priest-en-Jarez, z oryginalnie zaprojektowanym zadaszeniem
Schemat nowej zajezdni