Tramwaje w Nottingham
http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- nottham.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- nottham.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://en.wikipedia.org/wiki/Nottingham_Express_Tra nsit http://www.thetram.net/home.asp
Linia ta łączy północne przedmieścia z Midland Station w centrum W latach 1877 - 1902 w Nottingham były eksploatowane tramwaje konne, natomiast w latach 1897 - 1936 - elektryczne W 2004 roku po niemal 70-letniej przerwie uruchomiono pierwszą linię tramwajową z planowanego systemu nowoczesnych tramwajów o nazwie Nottingham Express Transit (NET) Linia ta łączy północne przedmieścia z Midland Station w centrum W północnej części linia posiada dwa odgałęzienia W środkowej części linia przebiega różnymi trasami w przeciwnych kierunkach tworząc tzw. „pętlę” Hyson Green
W nadchodzących latach trasa linii tramwajowej ma być przedłużona do przedmieść południowych (linia czerwona i żółta)
Old Market Square, w tle Ratusz - centralny odcinek nowootwartej linii przechodzi przez śródmiejską strefę pieszą
Market Street - tramwaj obok Theatre Royal
Waverley Street - tory w jezdni są typowe dla tego systemu, malowanie jezdni ma wykluczyć próby wyprzedzania tramwaju, warto zwrócić uwagę na wyodrębnione pasy rowerowe, oczywiście nie dopuszcza się parkowania
Noel Street - tramwaj wyjeżdża z jednokierunkowej Terrace Street na południowym skraju "pętli" Hyson Green Ze względu na rozgałęzienie torów na długości łuku zastosowano wcześniejszy rozjazd i podwójną szynę
To samo miejsce widziane w drugą stronę, w oddali widoczny przystanek "The Forest”; eksploatowane tramwaje to Incentro Bombardiera o długości 33 m
Przystanek "The Forest" - może pełnić również funkcję krańcówki, gdyż wyposażono go w osobny tor do zmiany kierunku jazdy
Shipstone Street at Radford Road - stare domy, staroświeckie sklepy i nowe tramwaje
"pętla" Hyson Green w okolicy Gladstone Street
"Tramwaj zmienia nasze życie w piekło "Tramwaj zmienia nasze życie w piekło. Wibracje i hałas” - nie wszyscy są zadowoleni z nowego środka transportu
Radford Road - kierowca blokujący przejazd tramwaju (roztargnienie albo zemsta za pogorszenie warunków poruszania się samochodami)
Przystanek "Wilkinson Street" położony na północnym końcu "pętli" w Hyson Green - powiązany z dużym parkingiem Park & Ride na 912 miejsc; tory na prawo idą do zajezdni
W oddali widać, jak linia wznosi się na wiadukt ponad Robin Hood Line (kolej sieci krajowej), której później towarzyszy
Zajezdnia przy Wilkinson Street
Trasa wzdłuż kolei Robin Hood Line - tramwaje nie mają rogatek na przejazdach (zatrzymują się łatwiej niż pociągi, po za tym ich prędkość i tak ogranicza przystanek)
Szybka jazda wzdłuż Robin Hood Line - prędkość 80 km/h; część trasy jest jednotorowa
Broad Meadow w centrum miasta na początku trasy do Phoenix Park
Tramwaj opuszcza odbudowany wiadukt kolei Great Central i wjeżdża w ulicę Middle Hill (dotychczasowa krańcówka widoczna w oddali)
Middle Hill przy Victoria Street - linia tramwajowa powinna przyciągać inwestorów, ponieważ zwiększa dostępność terenu i jak widać, nowe budynki powstają
Wilkinson Street - specjalne znaki drogowe dla rowerzystów chcących uniknąć szyn w jezdni oraz dla kierowców w celu skorzystania z Park & Ride
Kolumny informacyjne dla pasażerów mają zamontowane panele umożliwiające bezpośrednią pomoc z dyspozytorni NET
Druga strona kolumny informacyjnej przedstawia schemat linii tramwajowej
Przystankowa tablica informacyjna - czytamy z niej na przykład, że każdy przystanek jest "na żądanie”, bilet całodzienny - 2 funty, tygodniowy - 9 funtów
Wszystkie tramwaje NET mają konduktorów na pokładzie, którzy sprzedają bilety - nie ma więc żadnych automatów biletowych Zalety takiego rozwiązania to: przeciwdziałanie wandalizmowi, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa pasażerów oraz eliminacja przejazdów bez biletów