PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROGRAM NIWELOWANIA AGRESJI ORAZ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI PROSPOŁECZNYCH
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Mechanizmy obronne.
Pomiędzy odwagą a tchórzostwem
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH JAKO PRZEJAW KRYZYSU DORASTANIA
DEPRESJA w wieku młodzieńczym, próby samobójcze.
O aktywności dorosłych i seniorów
Materiały z warsztatów
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Zapraszają na warsztaty
Wolontariat w Placówce Wielofunkcyjnej „Nasz Dom” Rumia
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Motywacja.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
ALKOHOLIZM.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Psychoanaliza Freuda.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Temat 3: Integralność danych. Integralność danych, określana również mianem spójności danych, jest to funkcja SZBD, która gwarantuje, że dane nie zostaną.
Przygotowała Agnieszka Rutkowska
Postawa asertywna.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Metody komunikowania się
Charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójne wzorce zachowania
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
Psychopatologia emocji
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Diagnoza do psychoterapii cz.II
Emocje Marta Riess.
Psychologia w zarządzaniu
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY

POJĘCIE AGRESJI aggresio – łac. napad Wszelkie wrogie działanie fizyczne lub słowne, zwykle gwałtowne, będące na ogół reakcją na frustrację i mające na celu szkodę obiektu (Ekel J. 1965)

POJĘCIE AGRESJI Ekspresja wrogości oraz towarzyszących jej uczuć (złości, wściekłości, nienawiści) stanowiąca odpowiedź na przeżywaną w relacji frustrację potrzeb, pragnień, oczekiwań.

FORMY AGRESJI Agresja czynna przejawiająca się realizowaniem wrogich, nienawistnych pragnień poprzez działanie. Agresja pasywna związana z powstrzymywaniem się od podejmowania działania.

AGRESJA JAKO KATEGORIA KLINICZNA w ICD-10 i DSM-IV Agresja jest przyjmowana jako jeden z objawów w różnych etiologicznie jednostkach diagnostycznych

AGRESJA I WROGOŚĆ W DIAGNOZIE PSYCHODYNAMICZNEJ Agresja realna i fantazmatyczna, czynna i pasywna jest komponentą mechanizmów obronnych/adaptacyjnych używanych do redukowania lęku.

MECHANIZMY OBRONNE I ADAPTACYJNE Funkcja obron: uniknięcie/zapanowanie nad lękiem i innymi dezorganizującymi uczuciami. Utrzymanie spójności JA (samooceny)

MECHANIZMY OBRONNE I ADAPTACYJNE Obrona jako kategoria diagnostyczna Chronienie przed/chronienie JA Determinanty obron: temperament, doświadczenie, modelowanie, informacje zwrotne

TYPY MECHANIZMÓW OBRONNYCH Prymitywne (pierwotne) Dojrzałe

PRYMITYWNE MECHANIZMY OBRONNE Odnoszą się do granic JA/świat zewnętrzny Są prewerbalne, prelogiczne, wszechogarniające Brak zasady rzeczywistości oraz rozumienia stałości i odrębności tego co znajduje się poza JA (brak stałości JA)

PRYMITYWNE MECHANIZMY OBRONNE związane z agresywnością Prymitywne wycofanie Omnipotentna kontrola Prymitywna idealizacja/dewaluacje Spliting Acting-out

WŚCIEKŁOŚĆ (NARCYSTYCZNA) frustracja-złość-agresja Wściekłość i indukowana przez nią agresja są odpowiedzią na konfrontację z brakiem własnej omnipotencji. Pozwalają na odzyskanie poczucia sprawstwa.

WŚCIEKŁOŚĆ Brak umiejętności odroczenia nagrody (odporności na frustrację). Brak przestrzeni w relacji na bezpieczne złoszczenie się.

ZŁOŚĆ JAKO SYGNAŁ

ZŁOŚĆ, WŚCIEKŁOŚĆ, NIENAWIŚĆ I AGRESJA W UJĘCIU ROZWOJOWYM Pozycja depresyjna w koncepcji M.Klein: trwa od 3 miesiąca do 3 roku życia; dziecko uwewnętrznia relację z obiektem, buduje ambiwalencję obiektu oraz własnych związanych z nim ambiwalentnych pragnień. Dzięki zintrojektowaniu obiektu jego utrata oznacza przeżycie możliwego do zniesienia żalu (żałoba)

ZWIĄZEK AGRESJI I DEPRESYJNOŚCI U DZIECI I MŁODZIEŻY Depresyjność to świadomie podejmowane działania, których skutkiem jest szkodzenie sobie.

DEPRESYJNOŚĆ I AGRESJA W PROCESIE SEPARACJI-INDYWIDUACJI Rozwiązanie dylematów separacyjnych (autonomia/zależność) poprzez atakowanie relacji.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ