OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012
Warunki zaliczenia przedmiotu Ćwiczenia: Obecności: 10 pkt. (1 nieobecność – 5 pkt., 2 i więcej – 0 pkt.) Aktywność na zajęciach / opracowanie referatu:15 pkt. Kolokwium sprawdzające: 75 pkt. Przedziały punktowe: 0 – 50 punktów => ocena 2,0 51 – 60 punktów => ocena 3,0 61 – 70 punktów => ocena 3,5 71 – 80 punktów => ocena 4,0 81 – 90 punktów => ocena 4,5 91 – 100 punktów => ocena 5,0 E-learning: AFD – przynajmniej 2 wypowiedzi (odpowiedzi na zadane pytania) CZAT Test sprawdzający (na kolokwium zaliczeniowym z ćwiczeń)
Literatura Literatura obowiązkowa: „Obsługa ruchu turystycznego”, praca zbiorowa pod red. Z. Kruczka, KSH, Kraków 2004 „Kompendium pilota wycieczek”, praca zbiorowa pod red. Z Kruczka, Wyd. Proksenia, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: „Vademecum pilota grup turystycznych”, praca zbiorowa pod red. G. Gołembskiego, WSE Poznań "Kompendium pilota wycieczek" Praca zbiorowa pod red. Z. Kruczka, Wyd. Proksenia, Kraków 2004.
Czym jest biuro podróży? „Przedsiębiorstwa turystyczne są jednostkami gospodarczymi, które poprzez ciągłe łączenie odpowiednich środków produkcji (praca, kapitał, ziemia) mają na celu udostępnienie usług turystycznych w sposób ekonomiczny.” (definicja Claude’a Kaspera) Podmiot gospodarczy prowadzący działalność w zakresie: organizowania, realizowania, sprzedawania, usług niezbędnych dla podróżującego, jak i sprzedaży usług towarzyszących i komplementarnych. (podręcznik)
Czym jest biuro podróży? Biuro podróży jest lub może być organizatorem podróży, jak również pośredniczyć w sprzedaży usług innych producentów.
Trochę historii… 3 typy biur podróży w polsce (do końca lat 80-tych): Biura państwowe i spółdzielcze z rozbudowaną siecią placówek terenowych (np. Orbis, Gromada), Biura organizacji społecznych i młodzieżowych (BTZ PTTK, Almatur, Logostour, Harctur), Przedsiębiorstwa terenowe działające najczęściej w obrębie jednego województwa (często właściciele komunalnej bazy hotelowej).
Trochę historii… Lata 90 – rozwój branży turystycznej, „boom” na biura podróży działalność organizatorska jak również w zakresie pośrednictwa (sprzedaż biletów) brak doświadczenia i niski kapitał duża liczba ofert na wyjazdy zagraniczne oraz podobne kierunki wyjazdów wejście na rynek dużych zagranicznych producentów ofert wyjazdowych nadwyżka podaży nad popytem brak rozwoju sieci sprzedaży ofert Ustawa o usługach turystycznych (29.08.1997 r. ) – podział biur podróży na: Organizatorów turystyki Pośredników turystycznych Agentów turystycznych wymóg posiadania zezwolenia dla organizatorów i pośredników turystycznych 2003 – zahamowanie wzrostu liczby biur podróży nasycenie rynku, wzrost specjalizacji biur w określonych kierunkach bądź rynkach, tworzenie sieci sprzedaży własnych imprez, Pośredniczenie w sprzedaży ofert wielu organizatorów (małe biura) lub przekształcenie w oddziały lub agencje sprzedające oferty jednego zagranicznego organizatora (np. Scan Holiday)
Organizator, pośrednik i agent turystyczny… organizator turystyki - przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną; pośrednik turystyczny - przedsiębiorca, którego działalność polega na wykonywaniu, na zlecenie klienta, czynności faktycznych i prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych; agent turystyczny - przedsiębiorca, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców posiadających siedzibę w kraju;
Obecne trendy Organizacja imprez wyjazdowych zagranicznych w rękach wyspecjalizowanych biur podróży bądź konsorcjów biur podróży, przekształcanie małych biur w agentów Usługi turystyczne krajowe – biura występują zarówno w roli organizatora jak i pośrednika sprzedając oferty innych biur podróży lub bezpośrednio ofertę obiektów noclegowych Duże biura – działalność skupiona w wyspecjalizowanych oddziałach bądź komórkach organizacyjnych Małe biura – wymagana wszechstronność pracowników Specjalizacja i rozszerzanie działalności w miarę wzrostu Biura internetowe oraz zmiana preferencji klientów – odejście od tradycyjnych biur podróży i trend samodzielnej rezerwacji internetowej.