Konferencja regionalna projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” TIK w szkole podstawowej arkusze kalkulacyjne i narzędzia do graficznej prezentacji danych w szkole
Początki z arkuszem kalkulacyjnym w szóstej klasie szkoły podstawowej Wyjaśniamy na lekcjach wcześniejszych podstawowej pojęcia: Co to jest arkusz kalkulacyjny; Komórka i adres komórki; Kolumny i wiersze; Rodzaje wprowadzanych danych: tekst, dane, dane jako tekst, formuły; Poruszanie się po arkuszu; Kształty myszki w określonych sytuacjach w arkuszu; Proste obliczenia i wprowadzanie danych. Tak przygotowani uczniowie zaczynają pracę z danymi i tworzą wykresy. ZACZYNAMY
Wprowadzanie danych przez uczniów Wprowadzanie danych przez uczniów. Każdy uczeń chce wiedzieć jaką ma średnią w danej klasie, na koniec roku, na koniec szkoły.
Waluta np. PLN – polski złoty Miejsca dziesiętne
Formatujemy podobnie jak w Word – czcionkę, dodajemy obramowanie itp.
Zaczynamy tworzyć wykres na bazie danych
Zaczynamy tworzyć wykres na bazie danych
Przedstawienie wybranych danych – postępy z matematyki w klasach od 4 do 6
Analiza wyników tylko w klasie 5
Czytelność wykresów na bazie poprzednich danych
Wykres radarowy – czy jest on czytelny ???
Wykres kołowy – czy zawiera wszystkie dane ???
Uwagi do zajęć : Uczniowie dość łatwo wprowadzają dane do arkusza; Nie ma problemu z tworzeniem wykresu, ale … a/ czy każdy wykres przedstawia dane? b/ czy wykres jest czytelny? c/ czy bardziej oryginalny wykres jest lepszy? Umiejętność segregowania danych, które maja być przedstawione na wykresie; Czy uczniowie wiedzą, które dane chcą widzieć na wykresie? Estetyka wykonania wydawałoby się prostych czynności w arkuszu, które nie sprawiają uczniom problemu, ale pytanie ucznia po co???
Pytania do uczniów: Jakie wykresy poznali na lekcji? Podpowiedź: np. kołowe Jakie wykresy spotykają w swoim życiu: w prasie, w telewizji? Dlaczego to są takie wykresy? Zadanie dla dzieci do przedstawienia na wykresie: Janek i Tomek poszli na lody. Janek kupił sobie 4 gałki lodów, a Tomek zapomniał pieniędzy i nie kupił żadnej gałki lodów. Ile lodów średnio zjedli koledzy Janek i Tomek – przedstaw to na wykresie
Ważne jest jedno – Co chcemy pokazać!!!! mgr Włodzimierz Sidorow W podobny sposób możemy przedstawiać graficznie wyniki naszej pracy w Open Office lub innym programami graficznym. Ważne jest jedno – Co chcemy pokazać!!!! Dziękuję za uwagę mgr Włodzimierz Sidorow