dr hab. Aldona Wiktorska-Święcka Polish Governance Institute

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starzenie się ludności a rozwój srebnej, białej, zielonej gospodarki
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
dr Krzysztof B. Matusiak
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. LIDER PROJEKTU: PARTNER PROJEKTU: Projekt współfinansowany.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
GRC.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Planowanie przepływów materiałów
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Citr Centrum Innowacji Technologii i Rozwoju Sp. z o.o.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Wsparcie procesu umiędzynarodowienia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
MARKETING INTERNETOWY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Bony na innowacje dla MŚP
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

dr hab. Aldona Wiktorska-Święcka Polish Governance Institute Nowe rozwiązania instytucjonalne w procesie generowania i zarządzania innowacjami społecznymi dr hab. Aldona Wiktorska-Święcka Polish Governance Institute

1. Innowacje w rozwoju 2. Innowacje społeczne 3 1. Innowacje w rozwoju 2. Innowacje społeczne 3. Governance jako stymulator innowacji społecznych 4. Instytucje 5. Instytucje proinnowacyjne 6. Governance i innowacje społeczne w praktyce

Innowacje w rozwoju

Rynek Obywatel in actu Sektor publiczny Sektor obywatelski

Rynek Obywatel in actu Sektor publiczny Sektor obywatelski

Rynek Sektor publiczny Sektor obywatelski Zarządzanie różnorodnością Zrównoważony rozwój Rynek Corporate governance Społeczna odpowiedzialność biznesu Corporate citizenship think-tank Metropolie i aglomeracje Sektor publiczny Sektor obywatelski Zarządzanie wiedzą

media a polityka Rynek Obywatel in actu Sektor publiczny Sektor obywatelski

Sektor prywatny GOVERNANCE Sektor obywatelski Sektor publiczny

Governance : zarządzanie wielopoziomowe, ład korporacyjny, dobre rządzenie

Innowacje społeczne

„…szczególne narzędzie przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub do świadczenie nowych usług” Peter Drucker „… gdy po raz pierwszy stanie się ona przedmiotem handlu” Charles Freeman „…istotna zmiana funkcji produkcji, polegająca na odmiennym niż uprzednio kombinowaniu tzn. łączeniu ze sobą czynników produkcji” Joseph Schumpeter „… jest złożonym zjawiskiem i zbiorem umiejętności, odmiennym sposobem organizowania, syntezy i wyrażania wiedzy, postrzegania świata i tworzenia nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów” G.S. Altshuller

Innowacja produktowa: dotycząca wyrobów i procesów (wszelkiego rodzaju zmiany polegające na udoskonaleniu wyrobu już wytwarzanego przez przedsiębiorstwo, bądź na rozszerzeniu struktury asortymentowej o nowy produkt, np. całkowicie nowe technologie, połączenie istniejących technologii w nowych zastosowaniach lub wykorzystanie nowej wiedzy). Wdrożenie oznacza wprowadzenie na rynek. Produkt należy rozumieć w ujęciu marketingowym, (obejmuje towary i usługi).

Innowacje procesowe (technologiczne): zmiany w stosowanych przez organizację metodach wytwarzania, a także w sposobach docierania z produktem do odbiorców (mogą polegać na dokonywaniu zmian w urządzeniach lub w organizacji produkcji, mogą stanowić połączenie tych dwóch rodzajów zmian lub być wynikiem wykorzystania nowej wiedzy). Mogą mieć na celu produkcje lub dostarczenie nowych lub udoskonalonych produktów, które nie mogłyby być wytworzone czy też dostarczone przy pomocy metod konwencjonalnych. Celem tych metod może być także zwiększenie efektywności produkcji lub dostarczenie istniejących produktów.

Innowacje społeczne: 1) celem jest opracowanie i wdrożenie rozwiązania zapewniającego poprawę jakości życia społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem tych grup i obszarów, w których istnieje rzeczywista potrzeba innowacyjnych rozwiązań i podejmowania nowych inicjatyw społecznych; 2) przedmiotem jest innowacyjne: rozwiązanie techniczne/produkt/usługa lub procedura pozwalająca na rozwiązanie złożonych problemów społecznych; 3) w ramach projektu zapewniona jest współpraca międzysektorowa na poziomie lokalnym, regionalnym lub krajowym o dużej wartości dodanej. NCBIR

Innowacje społeczne: „innowacje społeczne mogą stanowić istotny krok naprzód w radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi i kryzysem. W czasie poważnych ograniczeń budżetowych, społeczne innowacje mogą być skutecznym sposobem reagowania na wyzwania społeczne, zachęcania ludzi do kreatywności oraz opracowania rozwiązań lepszego wykorzystania ograniczonych zasobów” European Commission

Innowacje społeczne: „są społeczne co do celów, jak i środków. … Innowacje społeczne: „są społeczne co do celów, jak i środków. …. nowe pomysły (produkty, usługi i modele), które jednocześnie spełniają potrzeby w zakresie tworzenia nowych relacji społecznych i współpracy. Innymi słowy są to innowacje, które są nie tylko dobre dla społeczeństwa, ale także zwiększają zdolności społeczeństwa do działania”. European Commission

Innowacje społeczne: 1. Rozwiązania muszą koncentrować się na beneficjentach, być przez nich tworzone oraz wykorzystywane; 2. Skupiać się na mocnych stronach jednostek i społeczności, a nie na ich słabościach; 3. Czerpać korzyści z różnorodności (grupy etniczne, religie, wiek, płeć, itd.), a nie wyłącznie ograniczać do walki z dyskryminacją; 4. Opracować kompleksowe podejście, a nie rozdrabniać rozwiązania adresowane do różnych problemów różnych ludzi; 5. Wzmacniać i rozszerzać partnerstwo; 6. Współpraca i networking jako sposób stymulowania społecznej innowacja

Innowacje społeczne: 7. tworzenie lokalnych rozwiązań pomocowych; 8 Innowacje społeczne: 7. tworzenie lokalnych rozwiązań pomocowych; 8. Inwestowanie we współpracę niż konkurencję; 9. Mainstreaming i utrzymanie innowacji społecznych w celu optymalizacji inwestycji w nowe rozwiązania i mnożenie ich wartości dodanej 10. Wartościowanie potwierdzania umiejętności 11. Uznawanie i docenianie społecznych artystów (?) 12. Wprowadzenie nowego porządku jako stylu uczenia się Social Innovation, New Perspectives by Ana Vale, Societade e Trabalho Booklets 12- 2009

Instytucje

Instytucje proinnowacyjne

Cechami charakteryzującymi governance powinny być: 1 Cechami charakteryzującymi governance powinny być: 1. zabezpieczenie demokratycznej legitymizacji poprzez mechanizmy kooperacji; 2. systemowe włączanie aktorów społecznych; 3. systemowa i regularna komunikacja i informacja jako centralna funkcja zarządzania. Cechy minimalne struktur governance to zapewnienie legitymizacji demokratycznej, kompetencji planowania strategicznego, kompetencji przeprowadzania projektów regionalnych, jak również niezbędnych zasobów finansowych i personalnych.

Governance jako stymulator innowacji społecznych

Sposób zarządzania krąży wokół bogatego spektrum modeli, które wahają się od stosunkowo „ciężkich” do stosunkowo „lekkich” w sensie zakresu możliwych rozwiązań instytucjonalnych. Na końcowym biegunie „ciężkiego” podejścia znajdują się modele funkcjonalne, których struktury zarządzania są przekształcone w celu dopasowania lub przybliżenia do funkcjonalnego obszaru gospodarczego (np. powołanie formalnych władz metropolii oraz połączenie gmin). W połowie skali znajduje się szeroka gama rozwiązań spółdzielczych poprzez współzależność wspólnych organów, najczęściej na zasadzie dobrowolności, jak np. sektorowe lub wielosektorowe agencje, których głównym zadania zazwyczaj obejmują transport, planowanie urbanistyczne lub rozwój gospodarczy, a także edukacja, kwestie społeczne i rynek pracy. Na drugim biegunie, wśród „lekkich” rozwiązań znajdują się nieformalne ciała koordynacyjne, takie jak platformy, stowarzyszenia lub partnerstwa strategiczne, często opierając się na istniejących sieciach zainteresowanych podmiotów, niekoniecznie zgodnie z logiką granic terytorialnych (OECD 2006).

Governance i innowacje społeczne w praktyce

Po katastrofie smoleńskiej Wrocław, 10.04.2010 Po katastrofie smoleńskiej www.wroclaw.gazeta.pl

Wrocław, 22.05.2010 Walka o Kozanów www.wroclaw.gazeta.pl

Protest przeciwko ACTA Wrocław, 25.01.2012 Protest przeciwko ACTA www.wroclaw.gazeta.pl

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ