Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Indywidualne nauczanie
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Efekty kształcenia w świetle wyników egzaminów zewnętrznych.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Zmiany w prawie oświatowym
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jelenia Góra, 26 sierpnia 2013 r. Wałbrzych, 27 sierpnia 2013 r. Legnica, 28 sierpnia 2013 r. Wrocław, 30 sierpnia 2013 r.

Słowo o sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym i maturalnym

Średnie wyniki sprawdzianu szóstoklasisty WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE ROK EGZAMINU WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE KRAJ 2007 26.6 2008 25.4 25.8 2009 22.4 22.6 2010 24.3 24.6 2011 24.8 25.3 2012 22.5 22.75 2013 23.6 24.03

Sprawdzian szóstoklasisty 2011 Lp. województwo średnia pkt. 2011 1 małopolskie 26,16 9 warmińsko-mazurskie 24,9 2 mazowieckie 25,96 10 śląskie 3 podkarpackie 25,84 11 pomorskie 24,88 4 podlaskie 25,7 12 lubuskie 5 lubelskie 25,52 13 świętokrzyskie 24,84 6 łódzkie 25,36 14 dolnośląskie 24,8 7 opolskie 25,1 15 wielkopolskie 24,69 8 kujawsko-pomorskie 24,94 16 zachodniopomorskie 24,42

Sprawdzian szóstoklasisty 2012 Lp. województwo średnia pkt. 2012 1 mazowieckie 23,87 9 pomorskie 22,34 2 małopolskie 23,66 10 świętokrzyskie 22,33 3 podlaskie 23,1 11 lubuskie 22,27 4 podkarpackie 22,97 12 opolskie 22,2 5 łódzkie 22,9 13 kujawsko-pomorskie 22,14 6 lubelskie 22,8 14 warmińsko-mazurskie 22,1 7 śląskie 22,56 15 wielkopolskie 21,98 8 dolnośląskie 22,5 16 zachodniopomorskie 21,93

Sprawdzian szóstoklasisty 2013 Lp. województwo średnia pkt. 2013 1 mazowieckie 25.22 9 pomorskie 23.69 2 małopolskie 25.1 10 dolnośląskie 23.6 3 podkarpackie 24.3 11 kujawsko-pomorskie 4 lubelskie 24.0 12 śląskie 23.55 5 lubuskie 13 opolskie 23.5 6 łódzkie 23.99 14 wielkopolskie 23,38 7 podlaskie 23.9 15 warmińsko-mazurskie 23,2 8 świętokrzyskie 23.72 16 zachodniopomorskie 22.99

Średnie wyniki sprawdzianu po klasie VI szkoły podstawowej w miastach wojewódzkich w 2013 roku

Egzamin Gimnazjalny 2012 2013 ŚREDNIE WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Rok egzaminu cz. humanistyczna cz. matematyczno-przyrodnicza dolnośląskie kraj  2012   Język polski historia matematyka przedmioty przyrodnicze  63,3%  59,7%  65%  61%  46,1%  49,3%  47%  50% 2013 60% 57% 62% 58% 46% 48% 59%

historia/wiedza o społeczeństwie przedmioty przyrodnicze Egzamin Gimnazjalny warstwa   język polski historia/wiedza o społeczeństwie matematyka przedmioty przyrodnicze średnia % dolnośląskie kraj wieś 57 60 55 56 43 46 58 miasto do 20 tys. 54 42 miasto od 20 tys. do 100 tys. 62 48 59 miasto pow. 100 tys. 64 66 61 52

Egzamin Gimnazjalny warstwa   język angielski podstawowy język angielski rozszerzony język niemiecki podstawowy język niemiecki rozszerzony średnia % dolnośląskie kraj wieś 56 58 40 38 57 37 39 miasto do 20 tys. 60 41 43 54 34 miasto od 20 tys. do 100 tys. 64 66 51 49 59 miasto pow. 100 tys. 70 71 53 61 45 50

Średnie wyniki w % egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego w miastach wojewódzkich w 2013 roku

Średnie wyniki w % egzaminu gimnazjalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie w miastach wojewódzkich w 2013 roku

Średnie wyniki w % egzaminu gimnazjalnego z matematyki w miastach wojewódzkich w 2013 roku

Średnie wyniki w % egzaminu gimnazjalnego z przedmiotów przyrodniczych w miastach wojewódzkich w 2013 roku

Odsetek sukcesów w województwach w maju 2013r. Odsetek zdających, którzy mają prawo do przystąpienia do egzaminu w sierpniu 2013r.

Egzamin maturalny –wybrane dane statystyczne stan na koniec czerwca 2012 i 2013 Typ szkoły matura 2012 - zdawalność woj. dolnośląskie matura 2013 - zdawalność woj. dolnośląskie zdawalność Różnice w pkt. % w porównaniu do 2011 w porównaniu do 2012 LO 87,9% +3,6 87,6% -0,2 LP 46,7% +13,5 - T 65,5% +7,9 66,3% +0,7 Ogółem 80,1% +7,7 81% +0,9

Proces edukacyjny a współpraca i współdziałanie nauczycieli z uczniami

Nowe akty prawne Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2013 poz. 827) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej: z dnia 14 września 2012 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz.U. 2012 poz. 1117) z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U. 2012 poz. 1129) z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. 2012 poz. 1538) z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013 poz. 199)

Nowe akty prawne c.d.: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej: z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz.U. 2013 poz. 369) z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz.U. 2013 poz. 380) z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013 poz. 393) z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529) z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532)

Nowe akty prawne c.d.: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające dotychczas obowiązujące akty prawne: z dnia 16 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. 2012 poz. 1152) z dnia 26 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2012 poz. 1196) z dnia 8 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz.U. 2013 poz. 245) z dnia 5 marca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. 2013 poz. 384) z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych (Dz.U. 2013 poz. 520) z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2013 poz. 560)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego 2) w § 7: a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: „1. Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana w zakresie wymagań, o których mowa w ust. 4. 2. Ewaluacja zewnętrzna obejmuje: 1) zbieranie i analizowanie informacji w zakresie wymagań, o których mowa w ust. 4; (...)”

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (...) w § 2: b) dodaje się pkt 11 w brzmieniu: „11) monitorowaniu – należy przez to rozumieć działanie prowadzone w szkole lub placówce obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.”; (...)

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014

Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie kontroli w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, oddziałach ogólnodostępnych lub/i integracyjnych: „Organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych"; w publicznych technikach: „Zgodność szkolnego planu nauczania technikum z ramowym planem nauczania dla ww. szkoły"; w publicznych i niepublicznych zasadniczych szkołach zawodowych, technikach (z wyłączeniem techników uzupełniających) i szkołach policealnych: „Zgodność kształcenia w szkołach zawodowych z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego";

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie kontroli w publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli: „Realizacja przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli zadań polegających na informowaniu szkół i placówek o kierunkach polityki oświatowej państwa ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty"; w publicznych szkołach podstawowych: „Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy świetlicy szkolnej zorganizowanej w publicznej szkole podstawowej "; w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i gimnazjach: „Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole";

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie kontroli w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach: „Wybór podręczników przez nauczycieli i działania organizacyjne dyrektora szkoły umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły”; w publicznych gimnazjach: „Zgodność realizacji wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum”; w publicznych szkołach podstawowych: „Zgodność realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w klasach I – III publicznej szkoły podstawowej”; w szkołach niepublicznych: „Spełnianie warunków określonych w art. 7 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przez szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej”.

Ewaluacja całościowa (10% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym) Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji Ewaluacja całościowa (10% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym) Ewaluacja problemowa (60 % wszystkich ewaluacji w roku szkolnym) Ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (30 % wszystkich ewaluacji w roku szkolnym)

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji W przedszkolach - w zakresie wymagań: „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”; „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”; „Respektowane są normy społeczne”;

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji W szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego – w zakresie wymagań: „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”; „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”; „Respektowane są normy społeczne”;

W placówkach oświatowo-wychowawczych – w zakresie wymagań: Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji W placówkach oświatowo-wychowawczych – w zakresie wymagań: „Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków i umożliwiającą organizację pracy w sposób sprzyjający osiąganiu celów”; „Respektowane są normy społeczne”;

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji W placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych i bibliotekach pedagogicznych – w zakresie wymagań: „Promowana jest wartość edukacji”; „Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju”; „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”;

„Respektowane są normy społeczne”; Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji W specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania – w zakresie wymagań: „Planuje i organizuje się pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki”; „Respektowane są normy społeczne”;

Kierunki realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego w zakresie ewaluacji W młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – w zakresie wymagań: „Podejmowane w placówce działania są zorganizowane w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki”; „Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”; „Respektowane są normy społeczne”.

W roku szkolnym 2013/2014 monitorowane będą: Monitorowanie W roku szkolnym 2013/2014 monitorowane będą: Proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach. Wspieranie szkół przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia IV edycja akcji ratowania polskich nekropolii na wschodzie Serdeczne Podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w przywracanie do życia kresowych mogił.

Nagroda Dolnośląskiego Kuratora Oświaty Orzeł Dolnośląski dla wybitnego ucznia szkoły ponadgimnazjalnej z terenu województwa dolnośląskiego

Być nauczycielem we właściwym sensie to znaczy być uczniem Być nauczycielem we właściwym sensie to znaczy być uczniem. Nauczanie zaczyna się wtedy, gdy ty - nauczyciel - uczysz się od ucznia, stawiasz się w jego położeniu tak, abyś mógł zrozumieć, co on rozumie i poznać sposób, w jaki to czy owo pojmuje. SOREN KIERKEGAARD

Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jelenia Góra, 26 sierpnia 2013 r. Wałbrzych, 27 sierpnia 2013 r. Legnica, 28 sierpnia 2013 r. Wrocław, 30 sierpnia 2013 r.