Jako instrument finansowania inwestycji rewitalizacyjnych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Advertisements

Oferta kredytowa Marzec 2005.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
„Rynek giełdowy dla małych i innowacyjnych firm”
Kredyt mieszkaniowy w trudnych czasach - Iwona Witek
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Upper Finance Med Consulting
ROLA BANKU W PROCESIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW POMOCOWYCH Z UE
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
PAPIERY WARTOŚCIOWE.
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
Giełda dla początkujących
Rynek kapitałowo - pieniężny
Agnieszka Potocka Karol Niewiadomski
Zróżnicowanie konstrukcyjne obligacji denominowanych w walutach obcych
Obligacje jako instrument finansowania
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Możliwości pozyskiwania kapitału na rynku publicznym i niepublicznym
Instrumenty finansowe rynku pieniężnego
Eurotel SA GRUPA TELEKOMUNKACYJNA
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Ważniejsze kroki w drodze na parkiet Przygotowanie i przekształcenie spółki; Sporządzenie prospektu emisyjnego; Złożenie wniosku do KPWiG; Decyzja o upublicznieniu;
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Opracowali: Maksymilian Truś Karol Jarosz
Catalyst – oferta dla przedsiębiorstw
Restrukturyzacja zobowiązań
Rola domu maklerskiego w procesie wprowadzania spółki na giełdę
W oparciu o zasoby WFOŚiGW w Katowicach oraz giełdowy rynek obligacji Catalyst Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jako instrument finansowania inwestycji w zadłużonych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Finansowanie dla przedsiębiorstw - alternatywne źródła pozyskiwania finansowania
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Michał Janiszek. Informacje podstawowe 30 września 2009 roku Platformy transakcyjne GPW i BondSpot 4 platformy Dwie dla klientów indywidualnych (GPW)
Zróżnicowane konstrukcje obligacji.
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Zróżnicowanie konstrukcyjne obligacji
Zróżnicowanie konstrukcyjne obligacji w zakresie oprocentowania, występowania kuponów, wykorzystywanej waluty; przykłady i przyczyny wyboru poszczególnych.
PAPIERY KOMERCYJNE & BANKOWE PAPIERY WARTOŚCIOWE
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
PAPIERY KOMERCYJNE & BANKOWE PAPIERY WARTOŚCIOWE
Damian Zagórski Marta Markiewicz Podstawowe rodzaje obligacji: -Skarbowe -Komunalne -Przedsiębiorstw 2. Konstrukcja obligacji: -oprocentowanie:
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.
Prezentacja pierwszego programu emisji obligacji przychodowych w Polsce zorganizowanego dla Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy Sp. z o.o.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Rynek instrumentów dłużnych CATALYST
Finanse przedsiębiorstwa (5) dr Wanda Pełka
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Papiery komercyjne, bankowe papiery wartościowe.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Komercyjna oferta finansowania społecznego budownictwa czynszowego Departament Budownictwa Społecznego.
Obligacje.
OBLIGACJE SFG ćwiczenia 5 Zagadnienia podstawowe Marcin Ignatowski
CATALYST – nowy rynek obligacji GPW Perspektywa uczestnika rynku, inwestora i emitenta. I Seminarium, 29 września 2009 r.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem 1 Dr Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem”, 2013.
Inwestowanie może być zdefiniowane, jako pewnego rodzaju wyrzeczenie się bieżącej konsumpcji dla osiągnięcia przyszłej, niepewnej korzyści. I.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Ministerstwo Finansów
Papiery wartościowe.
Zapis prezentacji:

jako instrument finansowania inwestycji rewitalizacyjnych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku

Operator projektu przygotowanie wstępnych analiz pozyskanie finansowania w tym emisja obligacji koordynacja realizacji i rozliczenia inwestycji Koszty rewitalizacji finansowanie z WFOŚiGW 80 proc. kosztów kwalifikowanych finansowanie oparte o obligacje 20 proc. kosztów kwalifikowanych (wkład własny) 100 proc. kosztów niekwalifikowanych

Papiery wartościowe emitowane w serii emitentem m.in. JST, ich związki i spółki komunalne obligacje reprezentują prawa majątkowe podzielone są na określoną liczbę równych jednostek Sprzedawane / emitowane na rzecz inwestorów emitent staje się dłużnikiem właścicieli obligacji emitent zobowiązuje się do określonego świadczenia w przypadku JST co do zasady pieniężnego Mogą być notowane na giełdzie W terminie zapadalności wykupywane i umarzane przez emitenta

Przygotowanie wstępnych analiz możliwości budżetowe JST ustawowe limity zadłużenia JST wolne środki na równoległe inwestycje horyzont spłaty zadłużenia wielkość niezbędnego finansowania zakres i struktura finansowania finansowanie z WFOŚiGW oraz oparte o obligacje rozwiązania zawsze szyte na miarę Powołanie Operatora projektu Uzyskanie promesy finansowania WFOŚiGW

Emisja obligacji uchwała rady na podstawie wstępnych analiz kwota emisji, nominał i waluta oraz próg emisji (PLN) typ obligacji (na okaziciela) struktura emisji (transze, serie, termin emisji i wykupu) cena emisyjna (dyskonto) źródło spłaty emisji sposób emisji (emisja prywatna lub publiczna) cel emisji (realizacji projektu rewitalizacji) pozytywna opinia RIO

Emisja obligacji c.d. przygotowanie dokumentacji emisyjnej plasowanie emisji i pozyskanie środków oferta prywatna maks. 99 oznaczonych adresatów, bez pośrednictwa mediów oferta publiczna możliwość skierowania oferty do mieszkańców rejestracja i dematerializacji obligacji w KDPW wprowadzenie obligacji na Catalyst Realizacja promesy finansowania WFOŚiGW

Orientacyjny czas trwania etapów Programu analizy wstępne, Operator, promesa: 2-6 mies. uchwała rady, opinia RIO, dokumentacja: 1-2 mies. plasowanie emisji i pozyskanie środków: 1 mies. wprowadzenie na Catalyst: 1 mies. Na wszystkich etapach Programu wsparcie dla JST specjalistów z WFOŚiGW i Nobilis Counsels sporządzanie analiz finansowych i budżetowych JST pozyskiwanie finansowania z WFOŚiGW emisja obligacji koordynacja działań w ramach Programu

Finanse publiczne typowa emisja obligacji podlega limitom zadłużenia JST art. 169 i 170 u.f.p. z 2005 roku art. 243 u.f.p. z 2009 roku planując emisje długoterminowe trzeba uwzględnić zmiany w sposobie liczenia limitów od 2014 roku możliwość nieuwzględnienia emisji obligacji w ustawowych limitach zadłużenia JST obligacje przychodowe Zamówienia publiczne wyłączenie spod rządów Prawa zamówień publicznych

Na okaziciela, zdematerializowane Emitowane w transzach i seriach Terminy zapadalności nawet do 15 lat typowe terminy zapadalności 7-8 lat Świadczenia wyłącznie pieniężne półroczny okres odsetkowy, bez kapitalizacji odsetek oprocentowanie zmienne: WIBOR6M + marża Niezabezpieczone Emisja prywatna na rynku krajowym Autoryzowane lub notowane na Catalyst

Operator projektu: JST Cel: realizacja programu rewitalizacji Czas trwania inwestycji: 2 lata Kwota emisji: 10,0 mln PLN Struktura emisji transza w 2011 roku – 6,0 mln zł seria A11 – 1,0 mln PLN z terminem wykupu w 2015 roku seria B11 – 2,0 mln PLN z terminem wykupu w 2017 roku seria C11 – 3,0 mln PLN z terminem wykupu w 2019 roku transza w 2012 roku – 4,0 mln zł seria D12 – 4,0 mln PLN z terminem wykupu w 2020 roku

Oprocentowanie (szacunki wg danych bieżących) zmienne, WIBOR6M + średnio 1,0 pkt proc. marży WIBOR6M obecnie 4,5 proc. typowe marże na rynku na poziomie 0,5-2,5 pkt proc. Emisja niezabezpieczona Plasowana w ofercie prywatnej Wprowadzona do obrotu w ASO na Catalyst

Czynniki obniżające marżę wielkość JST dobry stan finansów JST krótszy termin wykupu obligacji kompletna, przejrzysta dokumentacja ofertowa konkurencja między nabywcami obligacji planowane wprowadzenie do obrotu na Catalyst Czynniki obniżające pozostałe koszty ostrożny dobór firmy doradczej optymalna struktura emisji rezygnacja z usług subemisji

Elastyczność terminy emisji i wykupu ustalenie okresu karencji wybór okresów odsetkowych dostosowanie do możliwości budżetu Długi okres zapadalności nawet do 15 lat możliwość rolowania emisji Uproszczona procedura wyłączenie spod rządów Prawa zamówień publicznych

Aspekty wizerunkowe prestiż dla władz JST lepszy odbiór społeczny możliwość obejmowania emisji przez mieszkańców Mniejsze obciążenia dla budżetu spłata tylko rat odsetkowych długie okresy odsetkowe niskie marże dzięki konkurencji między inwestorami niższy koszt pieniądza w przyszłości Możliwość nieuwzględnienia emisji w ustawowych limitach zadłużenia JST

Większa elastyczność lepsze dostosowanie struktury do możliwości budżetu luźniejsze wymogi dotyczące określenia celów emisji Niższy koszt obsługi zadłużenia niższe lub porównywalne marże, brak zabezpieczeń mniejsze obciążenia w czasie trwania inwestycji dłuższe okresy odsetkowe – niższe odsetki konkurencja między podmiotami obejmującymi emisję Wyłączenie z Prawa zamówień publicznych Łatwa możliwość rolowania zadłużenia Lepiej odbierane społecznie

Kancelaria adwokacka Nobilis Counsels Polewczak Gładysz Grocholski sp.k. w Warszawie Błażej Gładysz, Partner Założyciel ul. Krakowskie Przedmieście 13, Warszawa Hotel Europejski, I p., lok tel.: (22) faks: (22) internet: