Rynkowej- konsument i jego Obywatel w Gospodarce Rynkowej- konsument i jego Prawa.
opiekun: Anna Jagiełło Współpraca MGP w ramach projektu „As kompetencji” między szkołami: Zespół szkół w Krzyżu Wlkp. I zespóŁ szkół ponaDgimnazjalnych w czarnkowie 97_79_P_G1 opiekun: Anna Jagiełło 97_13_P_G1 Opiekun: Anna Dolna kursanci: Monika Borkowska Krystyna Grenda Adrian Krawczyński Konrad Richert Anna Grygorcewicz Justyna Jóźwiak Magdalena Wawrzyn Andrzej Dąbrowski Marta Dubkiewicz Krzysztof Gapski Patrycja Pocheć Patrycja Kozłowska Małgorzata Gruczoł kursanci: Sonia Baczyńska Milena Szyc Julita Słabolepsza Joanna Gumna Maria Borowiecka Katarzyna Ceglarek Natalia Grośty Dominika Jarosz Angelika Stróżynska Malwina Radunz Marta Piątek Daria Nyklewicz
Po nawiązaniu współpracy międzyszkolnej, obie grupy uczestniczyły w spotkaniu z powiatowym rzecznikiem konsumentów w trzciance
KONSUMENT - to osoba kupującą dobra lub usługi. Dokonując wyboru dóbr i usług, wpływa na kształtowanie się rynku. Jedynym elementem mającym nakłonić konsumentów do skorzystania z oferty jest reklama
OCHRONA KONSUMENTÓW Prawa konsumentów Instytucje chroniące konsumentów
INSTYTUCJE CHRONIĄCE PRAW KONSUMENTA Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji Inspekcja Handlowa Państwowa Inspekcja Sanitarna Federacji Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Prawa konsumenckie wynikają z : gwarancji rękojmi umowy zakupu
Niezgodność towaru z umową Towar można uznać za niezgodny z umową, gdy spełnia jeden z podanych warunków: * nie nadaje się do celu do jakiego zwykle się go używa, np. w butach zimowych odkleja się podeszwa na skutek kontaktu z wodą, a przecież z założenia takie buty powinny być odporne na wodę i śnieg. * nie posiada właściwości jakie powinny być typowe dla tego towaru lub jakie obiecywał sprzedawca lub gwarantował w reklamie czy w opisie na opakowaniu (np. w reklamie jest zapewnienie, że oferowany preparat jest skuteczny na pewne dolegliwości, a w praktyce nie widać efektów jego działania). * utracił swoje właściwości lub cechy przydatności do użycia przed okresem gwarantowanym przez producenta. * wada towaru nastąpiła na skutek nieprawidłowego zamontowania lub uruchomienia, o ile te czynności były wykonywane w ramach umowy sprzedaży, przez sprzedawcę, osobę do tego upoważnioną lub nawet przez użytkownika robiącego to zgodnie z załączoną instrukcją.
Gwarancja Dokument gwarancyjny musi spełniać pewne wymogi: * gwarancja musi być przyznana klientowi bez osobnej opłaty, * w gwarancji musi być określony sprzedawca, producent i jego przedstawiciel na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, * musi być określona osoba uprawniona do przyjmowania gwarancji lub podana lista zakładów serwisowych, * gwarancja musi precyzować terytorialny zasięg ochrony, okres gwarancji i inne dane potrzebne do dochodzenia roszczeń gwarancyjnych, * w dokumencie musi być zapis, że gwarancja nie wyłącza i nie ogranicza uprawnień klienta wynikających z niezgodności towaru z umową,
Rękojmia Odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. W polskim prawie cywilnym jest uregulowana w (art. 556-576 Kodeksu Cywilnego) przy umowie sprzedaży, ma również odpowiednie zastosowanie do innych stosunków prawnych. W przypadku sprzedaży rzeczy ruchomej z udziałem konsumentów nie stosuje się rękojmi, lecz niezgodność towaru z umową (Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176)).
Jak konsument przez swoje decyzje wpływa na kształtowanie się rynku Konsument posiada pełną i prawdziwą wiedzę na temat produktów. Posiadając pełną i prawdziwą informację o produktach, konsument sam potrafi najlepiej ocenić na czym polegają jego korzyści. Zachowanie konsumenta zależy od: dochodu konsumenta, gustu konsumenta, ceny, popytu zainteresowań . .
Cd. Jak konsument przez swoje decyzje wpływa na kształtowanie się rynku W gospodarce rynkowej konsument jest „królem”. Klient poprzez swoje decyzje zakupu wpływa na to, co ma być produkowane. W pewien sposób to on decyduje o sukcesie oraz klęsce nowych produktów. I to o jego, pieniądze producenci toczą walkę między sobą. Konsument pod wpływem milionów reklam, promocji oraz super ofert ulega namowom producentów i dokonuje zakupu, a producenci liczą zyski. Główną rolę w tej walce odgrywają pieniądze konsumentów. Pieniądze, które wydają konsumenci dają wielką możliwość wyboru na rynku dóbr i usług. Producenci nigdy nie zapomną o konsumentach, ponieważ to oni są ich głównym czynnikiem dochodów.
Rozstrzyganie sporów konsumenckich Rozstrzyganie sporów konsumenckich może odbywać się poprzez: Mediacja – procedura, w ramach której konsument i przedsiębiorca rozstrzygają spór sami, przy udziale mediatora. Mediator nie rozstrzyga, która ze stron ma rację, ułatwia jedynie stronom porozumienie się, dbając przy tym, by odbyło się to zgodnie z przepisami prawa. Sąd polubowny / arbitraż – procedura, w której spór rozstrzyga i wyrok wydaje specjalnie powołany organ, złożony z bezstronnych specjalistów, tzw. arbitrów. Postępowanie pozasądowe możliwe jest po zakończeniu postępowania reklamacyjnego, jest ono dobrowolne, szybkie, tanie, łatwe. Aby rozstrzygnąć spór należy złożyć wniosek o przeprowadzenie mediacji lub wniosek o rozpoznanie sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej, właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Prawa przysługujące konsumentom w polsce prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa prawo do informacji prawo do ochrony konsumenta przed uciążliwą reklamą zakaz informacji wprowadzającej w błąd
Uprawnienia konsumenta wobec sprzedawcy prawo do reprezentacji swoich interesów prawo do ochrony interesu ekonomicznego prawo do informacji o towarze i ostrzeżeń o nim prawo do dochodzenia swoich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową prawo do uczciwej reklamy prawo do czytelnego oznaczenia cen
Ankieta dotycząca konsumentów i ich praw. 1.Płeć: a) kobieta b)mężczyzna 2.Wykształcenie: a) uczeń b) zawodowe c) średnie d) wyższe 3.Miejsce pochodzenia: a )miasto b) wieś 4.Wiek a) 13- 18 b) 19-50 c) powyżej 50-ciu lat 5.Czy uważa się Pan/i za konsumenta na rynku dóbr i usług? a) tak b) nie
6.Czy był/a Pan/i w sytuacji w której musiał/a Pan/i dochodzić swoich praw jako konsument (np. gwarancja, reklamacja)? a) tak, np. w sytuacji gdy …………………………………………………………. b) nie 7.Czy jest Pan/i świadoma swoich praw konsumenckich? a) tak 8.Jaka zna Pan/i instytucję udzielającą pomocy w sytuacji konieczności dochodzenia swoich praw jako konsument? ……………………………………………………………………………………… 9.Czy napis na wywieszce w sklepie „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się„ jest: a) zgodny z prawem b) nie zgodny z prawem 10.Czy miał/a Pan/i kontakt z nieuczciwą reklamą?(przekaz w którym dużymi czcionkami zachwala się pewną usługę, a dokładne warunki podane są małą czcionką na dole) a) tak (w jakiej sytuacji?).......................................
Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród społeczeństwa z Czarnkowa na temat „ konsument i jego prawa”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wŚród społeczeństwa z krzyża wlkp Wyniki ankiety przeprowadzonej wŚród społeczeństwa z krzyża wlkp. Na temat „ konsument i jego prawa”
PORÓWNANIE WYNIKÓW ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD SPOLECZEŃSTWA Krzyża Wlkp. I czarnkowa
Wśród badanych z Krzyża jak i Czarnkowa dominowały kobiety Wśród badanych z Krzyża jak i Czarnkowa dominowały kobiety. Respondenci najczęściej posiadali wykształcenie średnie w obu gminach. Większość badanych pochodziła z miasta i obejmowała przedział wiekowy od 19 do 50 lat. Respondenci uważają się za konsumentów na rynku dóbr i usług prawie w 100%. W Krzyżu ponad 80% badanych nie musiało dochodzić swoich praw konsumenckich, a w Czarnkowie ponad 80% dochodziło swoich praw. Konsumenci obu gmin świadomi są swoich praw. Badani generalnie mieli kontakt z nieuczciwą reklamą. Mieszkańcy mają świadomość, że hasło: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” jest niezgodne z prawem. Społeczeństwo wie do kogo zwrócić się w przypadku ewentualnych problemów z nieuczciwym sprzedawcą lub producentem. Najczęściej wymienianą instytucją był Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ
bibliografia Dane zaczerpnięte z wizyty u Powiatowego Rzecznika Konsumentów Zasoby Internetu Podstawy przedsiębiorczości, M. Biernacka, J. Korba, Z. Smutek, OPERON Podstawy Przedsiębiorczości, B.A. Cichańska, Wydawnictwo Szkolne PWN, Przedsiębiorczość- klucz do sukcesu, A. Mikinia, M. Sienna, rea