Metodyki zarządzania projektami Prince2
Zasady metodyki Prince 2 projekt jest skończonym zbiorem aktywności, mającym swój początek i koniec projekt musi być zarządzany tak, aby skończył się sukcesem właściwe zaangażowanie zainteresowanych stron, wszyscy muszą mieć pełną jasność po co dany projekt jest realizowany co zamierzamy osiągnąć jak zamierzamy to osiągnąć w jakim stopniu strony ponoszą odpowiedzialność za powodzenie projektu
Podstawą PRINCE 2 jest osiem procesów Przygotowanie założeń projektu Planowanie Konstruowanie projektu Strategiczne decyzje projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktów Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Przygotowanie założeń projektu Określenie zespołu zarządzania projektem i jego funkcji Dokument „Podstawowe założenia projektu” Określenie formuły organizacyjnej projektu Rejestr ryzyka Wstępny plan konstruowania projektu.
Planowanie projektu Projektowanie planu Określenie i analizowanie produktów Określenie działań i zależności pomiędzy nimi Szacowanie Harmonogramowanie Analizowanie ryzyk Kompletowanie planu
Inicjowanie projektu Obejmuje wszelkie działania przygotowujące i rozpoczynające realizację projektu Składowe procesu: planowanie jakości ustanowienie elementów sterowania projektem ustanowienie systemu dokumentacji Wynikiem procesu jest "dokument inicjujący" projekt
Strategiczne decyzje projektu Decyzja o rozpoczęciu konstruowania projektu Decyzja o realizacji projektu Decyzja o wprowadzeniu w życie planu kolejnego etapu lub planu awaryjnego Doraźne decyzje strategiczne Zatwierdzenie zamknięcia projektu
Sterowanie etapem Jest to główny mechanizm w projektach zgodnych z Prince2 Elementy składowe: zgoda na wykonanie grupy zadań ocena postępów rejestrowanie zagadnień projektowych (zmiany i decyzje) analizowanie zagadnień projektowych dokonywanie przeglądu stanu etapu raportowanie o ważnych zdarzeniach podejmowanie działań korygujących przenoszenie zagadnień projektowych na wyższy szczebel odbieranie wykonanej grupy zadań
Sterowanie etapem Jest to główny mechanizm w projektach zgodnych z Prince2 Elementy składowe: zgoda na wykonanie grupy zadań ocena postępów rejestrowanie zagadnień projektowych (zmiany i decyzje) analizowanie zagadnień projektowych dokonywanie przeglądu stanu etapu raportowanie o ważnych zdarzeniach podejmowanie działań korygujących przenoszenie zagadnień projektowych na wyższy szczebel odbieranie wykonanej grupy zadań
Zarządzanie wytwarzaniem produktu Jest to proces, który skupia się na tworzeniu, modyfikowaniu i uzyskiwaniu produktów projektu Elementy składowe procesu: sprawdzanie autoryzacji pakietów roboczych planowanie pracy zespołów kontrola wykonania prac kontrola spełniania kryteriów jakościowych raportowanie postępu realizacji zadań i jakości Kierownikowi projektu uzyskiwanie akceptacji produktu końcowego projektu
Zarządzanie zakresem etapu Celem tego procesu jest: zagwarantowanie, że wszystkie produkty zaplanowane dla bieżącego etapu zostały wykonane i spełniły określone dla nich kryteria jakości; dostarczenie informacji o harmonogramie, wynikach technicznych i budżecie; stworzenie mechanizmu ustanawiania tolerancji dla następnego etapu - tolerancja jest elementem sterowania określającym liczbowo wartości graniczne dla terminu i kosztów, poza które kierownik projektu nie może wyprowadzić projektu bez zgody komitetu sterującego; zapisanie wszelkich informacji lub doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji projektu wpływających na kolejne etapy
Zarządzanie zakresem etapu Proces ten obejmuje następujące podprocesy: Planowanie etapu Uaktualnienia planu projektu Uaktualnienie uzasadnienia biznesowego projektu Uaktualnienie rejestru ryzyka Raportowanie końca etapu Opracowanie planu naprawczego
Zamykanie projektu Jest to proces przygotowujący projekt do zamknięcia w sposób uporządkowany Głównym celem procesu jest zagwarantowanie właściwego zakończenia projektu przed jego formalnym zamknięciem przez naczelne kierownictwo Elementy składowe: Przygotowanie projektu do zamknięcia Określanie działań następczych Przegląd oceniający projekt
Jednolity system dokumentacji projektów Prince2 wprowadza ujednolicony system dokumentacji, opierający się na 4 rodzajach dokumentów (podział rodzajowy): Teczka projektu Teczka etapu (teczki etapów) Teczka jakości Teczka merytoryczna
Teczka projektu Organizacja projektu Plany Uzasadnienie biznesowe Rejestr ryzyka Dokumenty dotyczące sterowania Lista produktów Sprawozdanie z nabytych doświadczeń
Teczka etapu Organizacja Plany Dziennik etapu Korespondencja Lista produktów
Teczka jakości Charakterystyka produktów Oceny jakości Zagadnienia realizacyjne (problemy) Rejestr problemów realizacyjnych Rejestr jakości
Teczka merytoryczna Elementy konfiguracji Rejestr konfiguracji Lokalizacja elementów Poprawki specyfikacji