„Żywność z Pomorza” Strategia rozwoju klastra spożywczego województwa pomorskiego (wersja do konsultacji) Seminarium jest organizowane w ramach projektu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
Projekty planowane do realizacji w ramach nadkontraktacji ZPORR
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
SPOTKANIE WARSZTATOWE
System Promocji Żywność z Pomorza
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badania i rozwój w funduszach strukturalnych w Polsce
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Strefowy Klaster Edukacyjny.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Programowanie perspektywy finansowej
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rola sektora samorządowego INNOWACYJNY ŚLĄSKI KLASTER CZYSTYCH TECHNOLOGII WĘGLOWYCH Rola sektora samorządowego KONFERENCJA ”FUTURE EU ENERGY MIX – WILL.
Co PGL LP robią w klastrze?
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

„Żywność z Pomorza” Strategia rozwoju klastra spożywczego województwa pomorskiego (wersja do konsultacji) Seminarium jest organizowane w ramach projektu ”Stymulowanie innowacyjności gospodarki województwa pomorskiego przez wspieranie klastrów – koncepcja polityki i działania pilotażowe” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa w ramach ZPORR (działanie 2.6.). Projekt jest realizowany przez IBnGR oraz Samorząd Województwa Pomorskiego.

Sektor spożywczy w województwie pomorskim Pomorski klaster spożywczy, to: rolnictwo, łowiectwo rybactwo produkcja żywności handel hurtowy i detaliczny hotele i restauracje administracja lokalna środowisko naukowo- badawczego finanse marketing logistyka

Skup surowca Konsument Hurt Gospodarstwa rolne, rybackie, etc Mapa klastra spożywczego – stan bieżący Dostawcy materiału siewnego Dostawcy trzody i bydła oraz drobiu Dostawcy narybku Dostawcy maszyn i urządzeń Dostawcy opakowań Dostawcy dodatków i środków spożywczych Dostawcy transportu i logistyki Organizacje branżowe Media Targi Agencje reklamowe PR Związki zawodowe Instytucje finansowe Instytucje wsparcia biznesu Szkolnictwo gimnazjalne Szkolnictwo zawodowe Szkolnictwo średnie Samorząd wojewódzki Administracja państwowa Samorząd lokalny Jednostki naukowo-badawcze Jednostki certyfikujące i akredytujące Szkolnictwo wyższe Kształcenie ustawiczne Państwowe organy kontroli i nadzoru Skup surowca Przetwórstwo wstępne Przetwórstwo właściwe Sieci handlowe Konsument Hurt Gospodarstwa rolne, rybackie, etc

Zidentyfikowane problemy Obszary funkcyjne: Marketing Regionalny Innowacyjność Analizy rynkowe Zasoby ludzkie Koordynacja i współpraca

Koordynacja i współpraca Zidentyfikowane problemy Zidentyfikowane problemy w klastrze spożywczym województwie pomorskiego Marketing Regionalny wysoki udział marek globalnych w pomorskim koszyku zakupów (AC Nielsen) działanie większości firm w segmencie „niska cena” Analizy rynkowe niski potencjał podmiotów z sektora do budowania brandów konsumenckich brak świadomości konsumentów z Pomorza i z kraju marki identyfikującej art. spożywcze z naszego regionu brak marketingu regionalnego „pomorskość”, czyli co? Innowacyjność niski udział nakładów na innowacje w firmach (~0,4% na B&R) śladowy udział wydatków na zakup technologii (~0,3% na licencje, prawa) brak wyspecjalizowanych komórek B&R w firmach niska rentowność sektora nie generująca wystarczających środków na prowadzenie własnych badań nieliczne doświadczenia pomorskich firm we współpracy z ośrodkami naukowo-badawczymi Analizy Rynkowe brak prowadzenia przez firmy kompleksowych badań konsumenckich, brak dostępu do profesjonalnych analiz rynkowych oraz monitoringu trendów (czynnik finansowy, ludzki) niskie wydatki firm na know-how duża rola doświadczenia i intuicji w prowadzeniu biznesu brak lokalnego ośrodka dystrybucji wiedzy o branży Zasoby ludzkie zawód w przetwórstwie spożywczym „nienobilitujący i nieciekawy” brak informacji o atrakcyjności zawodów branży spożywczej w pomorskich szkołach na poziomie podstawowym i średnim nadmiar absolwentów szkolnictwa wyższego dla sektora, ale nie w pełni przygotowanych wg. firm brak kandydatów do szkół kształcenia zawodowego i średniego niedostosowanie programów nauczania do potrzeb firm zawód w przetwórstwie spożywczym „nienobilitujący i nieciekawy” brak praktyk zawodowych dla studentów w przedsiębiorstwach emigracja zarobkowa Koordynacja i współpraca nieliczne doświadczenia w tworzeniu lobbingu na rzecz branży brak lokalnego ośrodka – partnera do wymiany informacji w klastrze działania dotyczące promocji Pomorza rozsiane w wielu miejscach (szczególnie w przypadku UM) nastawienie administracji tylko na żywność tradycyjną, a nie na przetwórstwo brak pozytywnych doświadczeń we wzajemnej współpracy: biznes-administracja brak wypracowanej modeli współdziałania poszczególnych aktorów klastra niski poziom wzajemnego poszanowania partnerów w klastrze

Analiza SWOT Szanse: sektor priorytetowy w Strategii Rozwoju Regionu zmiana trendów nabywczych Polaków (nie tylko produkt najtańszy, ale także o potwierdzonej jakości) poszukiwanie produktów markowych (Mlekovita, Łaciate w pierwszej 20 markowych firm) realny wzrost wartości nabywczej konsumentów 1/3

Analiza SWOT Szanse: wzrost świadomości konsumentów w kwestiach związanych z żywieniem i jego jakością konsumenci nastawieni na żywność: „odżywczą”, „odchudzającą”, „leczącą” „wygodną” nowe zachowania konsumenckie (sposób zakupów, styl życia) dynamiczny rozwój segmentu klientów zainteresowanych produktami delikatesowymi w kraju możliwość wykreowania zwiększonego popytu na produkty z Pomorza 2/3

Analiza SWOT Szanse: potencjał naukowo-badawczy w regionie z perspektywami rozwoju duży udział niewykorzystanych doświadczonych kadr w wieku 45+ w regionie wzrost siły przetargowej w kontaktach z administracją oraz władzami samorządowymi dla środowiska wzrost siły przetargowej poprzez współpracę biznesu vs. partnerzy uświadomienie partnerów, iż idea klaster to skoncentrowanie kompetencji związanych z sektorem 3/3

Analiza SWOT Zagrożenia: nieskoordynowanie działań promocyjnych w regionie brak wykwalifikowanej kadry na rynku pracy z doświadczeniem w budowaniu marek konsumenckich niedostrzeganie przez producentów i dystrybucję wykwalifikowanych kadr w wieku powyżej 45 lat nie w pełni uświadomiony i wykorzystany potencjał B&R w pomorskich przedsiębiorstwach sektora spożywczego 1/2

Analiza SWOT Zagrożenia: niepożądanie przez przemysł za nowo tworzonymi się trendami rynkowymi mała intensywność prac rozwojowych i wdrożeń innowacyjnych dla sektora spożywczego w pomorskich uczelniach nastawienie na proces dydaktyczno-edukacyjny, a nie doświadczalno-badawczych wśród kadr pomorskich uczelni wyższych 2/2

Misja klastra spożywczego Misja inicjatywy klastrowej „Żywność z Pomorza” Podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności pomorskiego sektora spożywczego, prowadzenie działań, które będą służyć rozwojowi firm spożywczych z regionu oraz tworzenie sprzyjających warunków dla prowadzenia działalności biznesowej poprzez animowanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, administracją, stowarzyszeniami branżowymi, placówkami edukacyjnymi i badawczo-rozwojowymi oraz innymi zainteresowanymi podmiotami, a w rezultacie stymulowanie wzrostu społeczno-gospodarczego w regionie

Misja klastra spożywczego Misja dla podmiotów w klastrze Oferowanie pomorskich produktów spożywczych o najwyższej jakości i smaku, spełniających oczekiwania konsumentów, produkowanych i dostarczanych na rynek z poszanowaniem zasad wzajemnej uczciwej konkurencji, obowiązujących przepisów i regulacji, zasad zachowania bezpieczeństwa i higieny oraz środowiska naturalnego, aby trwałe budować i umacniać zaufanie klientów do Żywności z Pomorza. 

Misja klastra spożywczego Misja dla podmiotów w klastrze Żywność z Pomorza to wysoce rozpoznawalna marka przez konsumentów w Polsce i na świecie, za którą stoi niepowtarzalna jakość produktów spożywczych wywodząca się z doświadczeń lokalnych przedsiębiorców i dystrybutorów, będąca unikalną wartością dla konsumentów, dla których ważnym jest wybór produktów odnoszących się do walorów regionu pomorskiego, jego dziedzictwa kulturowego oraz lokalnych smaków i zapachów.

Wizja klastra „Żywność z Pomorza” w 2018 r. W 2018 roku Inicjatywa klastrowa jest postrzegana jako prężna organizacja przyczyniająca się do wykorzystywania szans płynących z rynku przez uczestniczące w nim podmioty, podążająca i moderująca rozwój technologiczny sektora oraz kształtująca właściwe postawy konsumenckie.   Inicjatywa klastrowa łączy wszystkie zainteresowane podmioty, mające na względzie w prowadzenie działalności w sposób zgodny z przyjętą etyką oraz dobrymi praktykami, z zachowaniem poszanowania praw: swoich właścicieli, akcjonariuszy, klientów, pracowników, grup lokalnych i etnicznych oraz z szacunkiem do zasobów środowiska naturalnego.

Rozwój powiązań biznesowych w sektorze regionu Cele nadrzędne klastra „Żywność z Pomorza” Maksymalny wzrost wartości podmiotów inicjatywy wynikający z podejmowanej wzajemnie współpracy Rozwój powiązań biznesowych w sektorze regionu Program promocyjny „Żywność z Pomorza” Rozwój żywności funkcjonalnej Akademia Umiejętności i Kompetencji Sektora Spożywczego Centrum Analizy Sektorowej i Informacji Lobbing Kreacja marki „Najlepsze Smaki – Pomorskie” Kapituła Smaku

Cele nadrzędne klastra „Żywność z Pomorza” Cele kierunkowe wzrost konkurencyjności pomorskich przedsiębiorstw sektora spożywczego w stosunku do przedsiębiorstw z innych regionów wzrost udziału produkcji sektora spożywczego w Produkcie Regionalnym Brutto (PRB) woj. pomorskiego wzrost udziału spożycia żywności z Pomorza w spożyciu żywności w woj. pomorskim

Rozwój powiązań biznesowych w regionie Efekty rozwój przedsiębiorstw i tworzenie nowych podmiotów tworzenie wysokiej wartości dodanej podnoszenie konkurencyjności lokalnych firm tworzenie innowacyjnych rozwiązań rozwój potencjału edukacyjnego i naukowego Adresaci przedsiębiorstwa sektora rolno- spożywczego ośrodki edukacyjno-badawcze dostawcy surowców sektor turystyczny podmioty komercyjne powiązane z sektorem

Program promocyjny „Żywność z Pomorza” – marka „Najlepsze Smaki - Pomorskie” Efekty wzrost świadomości i tożsamości lokalnej rozwój gospodarczy regionu i dostępność zatrudnienia podniesienie wpływów budżetowych podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu Adresaci konsumenci (mieszkańcy i turyści województwa) przedsiębiorstwa sektora rolno-spożywczego dystrybutorzy żywności pomorskiej jednostki administracji lokalnej

Cele strategiczne Zintegrowany system promocji żywności z Pomorza: analiza potencjału popytowego regionu i kraju kreacja marki „Najlepsze Smaki – Pomorskie” powołanie Kapituły Smaku ŻzP kreacja identyfikacji marki „Najlepsze Smaki – Pomorskie” zaangażowanie istniejącej sieci dystrybucji i budowa własnej kampanie promocyjna kampanie społeczne kampanie komercyjne

Cele strategiczne Rozwój żywności funkcjonalnej i wygodnej: powołanie Biura ds. Innowacji Spożywczych koordynacja projektów badawczych dla sektora spożywczego formułowanie przez BI listy priorytetów i zapotrzebowania firm spożywczych (foresight branżowy) przekazywanie listy priorytetów do regionalnych uczelni i instytutów Biuro Innowacji koordynuje poszczególne projekty oraz przygotowuje wnioski o pozyskiwanie finansowania ze środków zewnętrznych organizowanie cyklicznych spotkań naukowców i managerów produktów z przedsiębiorstw

Cele strategiczne Rozwój systemu edukacji na potrzeby sektora: szkolnictwo podstawowe i średnie opracowanie pomorskiego programu promocji zawodów sektora spożywczego reaktywacja klas zawodowych na potrzeby sektora pod patronatem poszczególnych firm i marek spożywczych powołanie fundacji stypendialnej dla uczniów i nauczycieli 1/3

Cele strategiczne Rozwój systemu edukacji na potrzeby sektora: szkolnictwo wyższe opracowanie programów studiów w kierunku specjalizacji dedykowanych dla sektora spożywczego wprowadzenie specjalizacji na kierunkach studiów w pomorskich uczelniach przygotowujących do pracy w sektorze spożywczym system praktyk studenckich w pomorskich przedsiębiorstwach i wymiany zagranicznej studentów, doktorantów oraz naukowców, system wymiennych staży dla naukowców i pracowników pozwalający na realizację wspólnych projektów i wymianę know-how 2/3

Cele strategiczne Rozwój systemu edukacji na potrzeby sektora: Akademia Umiejętności i Kompetencji Sektora Spożywczego opracowanie programu edukacji i rozwoju kadr dla obecnych i przyszłych pracowników sektora spożywczego, przygotowywanie nowych pracowników do podejmowania prac w przemyśle (z uwzględnieniem wiedzy ogólne i branżowej) kompetencji i umiejętności dotychczasowych pracowników poprzez cykliczne szkolenia pozwalające na rozszerzenie dotychczasowej wiedzy oraz wzbogacenie o nowoczesne systemy funkcjonalne w sektorze 3/3

Cele strategiczne Centrum Analizy Sektorowej i Informacji: badania marketingowe ustalenie potrzeb członków klastra w zakresie niezbędnych danych o rynku i trendach prowadzenie własnych ankiet i paneli badawczych regularne wykonywanie „białego wywiadu gospodarczego” na podstawie dostępnych informacji medialnych oraz fachowych publikacji regularny zakup danych monitorujących stan sektora przygotowywanie i publikacja raportów z badań dla członków klastra 1/2

Cele strategiczne Centrum Analizy Sektorowej i Informacji: programy międzyregionalne i międzynarodowe wyszukiwanie i uczestnictwo w międzyregionalnych projektach celem wymiany know-how oraz wykorzystywania i wdrażania w klasterze „dobrych praktyk” z innych regionów konferencje, seminaria, wykłady pogłębianie wiedzy z zakresu budowy klastra oraz obszarów związanych bezpośrednio z podnoszeniem konkurencyjności i innowacyjności sektora spożywczego 2/2

Cele strategiczne Lobbing: udział w wydarzeniach dotyczących tworzenia polityki dla sektora uczestnictwo w spotkaniach wielostronnych i bilateralnych związanych z działaniami bezpośrednimi i pośrednimi dla sektora reprezentowania sektora przed jednostkami administracji lokalnej, rządowej, jednostkami naukowo-badawczymi 2/2

Schemat Skup surowca Przetwórstwo wstępne Przetwórstwo właściwe Dostawcy materiału siewnego Dostawcy trzody i bydła oraz drobiu Dostawcy narybku Dostawcy maszyn i urządzeń Dostawcy opakowań Dostawcy dodatków i środków spożywczych Dostawcy transportu i logistyki Organizacje branżowe PR Związki zawodowe Instytucje finansowe Instytucje wsparcia biznesu Szkolnictwo gimnazjalne Szkolnictwo zawodowe Szkolnictwo średnie Samorząd wojewódzki Administracja państwowa Samorząd lokalny Jednostki naukowo-badawcze Jednostki certyfikujące i akredytujące Szkolnictwo wyższe Kształcenie ustawiczne Państwowe organy kontroli i nadzoru Skup surowca Przetwórstwo wstępne Przetwórstwo właściwe Sieci handlowe Konsument Hurt Gospodarstwa rolne, rybackie, etc Agencje reklamowe Media Targi AUKSS Biuro Klastra Program Żywność z Pomorza Biuro Innowacji AUKSS – Akademia Umiejętności i Kompetencji Sektora Spożywczego Mapa klastra spożywczego – stan docelowy Schemat CASI – Centrum Analiz Sektorowych i Informacji CASI

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Ul. Do Studzienki 63 80-227 Gdańsk-Wrzeszcz tel. 0 58 524 49 00/50 fax. 0 58 524 49 08 www.ibngr.edu.pl innowacje@ibngr.pl http://www.zywnosc.pomorskie.klastry.pl/ Seminarium jest organizowane w ramach projektu ”Stymulowanie innowacyjności gospodarki województwa pomorskiego przez wspieranie klastrów – koncepcja polityki i działania pilotażowe” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa w ramach ZPORR (działanie 2.6.). Projekt jest realizowany przez IBnGR oraz Samorząd Województwa Pomorskiego.