Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE) oraz Dyrektywy Azotanowej (91/676/EWG) Inż. Katarzyna Banaszak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

„Polepszenie jakości powietrza
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Ochrona środowiska – Dyrektywa Azotanowa
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Mała retencja w lasach.
DYREKTYWA AZOTANOWA DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWE I PRZYSZŁOŚCIOWE Alina Rynkiewicz - Radca Prezesa w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej Poznań 19 – 20.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA Programu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW w Polsce oraz Programu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW w odniesieniu do obszarów.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Przyjazna Kłodnica.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach I POSIEDZENIE RAD GOSPODARKI WODNEJ REGIONÓW.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Środowiskowa odpowiedzialność w polityce inwestycyjnej
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
OKR Ę GOWA STACJA CHEMICZNO-ROLNICZA GLIWICE Dyrektor dr Zygmunt Adrianek.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
Zapis prezentacji:

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE) oraz Dyrektywy Azotanowej (91/676/EWG) Inż. Katarzyna Banaszak Dr inż. Franciszek Pistelok RZGW Gliwice 06.03.2008 r. Katowice

- transpozycja zapisów Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE)‏ Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Art. 47 Ustawy Prawo wodne – Dyrektor RZGW określi w drodze rozporządzenia wody wrażliwe i obszary szczególnie narażone (OSN) na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz opracuje program działań naprawczych. - transpozycja zapisów do polskiego prawodawstwa wymagań Dyrektywy Rady (91/676/EWG) z dnia 12 grudnia 1991r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (tzw. Dyrektywy Azotanowej)‏ Cel: „zmniejszenie zanieczyszczenia wody spowodowanego lub wywołanego przez azotany pochodzące ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” Art. 113 Ustawy PW – Planowanie w gospodarowaniu wodami obejmuje m.in.: - plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza - program wodno- środowiskowy kraju uwzgl. podział na obszary dorzeczy. - transpozycja zapisów Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE)‏

Powiązanie Dyrektywy Azotanowej z planowaniem w gospodarowaniu wodami Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Powiązanie Dyrektywy Azotanowej z planowaniem w gospodarowaniu wodami PLAN GOSPODAROWANIA WODAMI CHARAKTERYSTYKA OBSZARU DORZECZA OCENA STANU I OCENA RYZYKA IDENTYFIKACJA ODDZIAŁYWAŃ I WPŁYWÓW CELE ŚRODOWISKOWE MONITORING KONSULTACJE SPOŁECZNE DZIAŁANIA Z PROGRAMU WODNO- ŚRODOWISKOWEGO WYKAZY OBSZARÓW CHRONIONYCH WYZNACZENIE OSN PROGRAM DZIAŁAŃ NA OSN

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Rolnicze użytkowanie terenu jako znaczący element gospodarowania w regionach wodnych: Małej Wisły, Górnej Odry i Czadeczki Sposób zagospodarowania (wg Corine Land Cover) w ujęciu procentowym w regionach wodnych i w woj. śląskim 45,1 46,80 8,10 RW Czadeczki 2,11 1,22 2,30 Tereny wodne 0,06 0,04 0,10 Strefy podmokłe 29,17 23,47 33,10 Tereny leśne 50,53 60,52 Tereny rolne 18,40 14,75 17,70 Tereny zantropogenizowane Teren województwa śląskiego w zasięgu RZGW Gliwice RW Górnej Odry RW Małej Wisły Rodzaj zagospodarowania terenu

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Zagospodarowanie terenu woj. śląskiego na obszarze RZGW Gliwice (wg Corine Land Cover)‏

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej

powyżej 50 mg NO3/ dm3- dla wód zanieczyszczonych Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Podstawę wyznaczenia wód wrażliwych oraz obszarów szczególnie narażonych (OSN) na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł rolniczych, stanowi zawartość azotanów (pochodzenia rolniczego) w wodach, w stężeniach: powyżej 50 mg NO3/ dm3- dla wód zanieczyszczonych od 40 do 50 mg NO3/ dm3 i wykazywanie tendencji wzrostowej- dla wód zagrożonych, lub wody te wykazują eutrofizację/ tendencję do eutrofizacji, którą skutecznie można zwalczać przez zmniejszenie dawek dostarczanego azotu.

Przekroczenia w wodach podziemnych: Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Na terenie RZGW Gliwice w 2003 r. wyznaczono jeden obszar szczególnie narażony o powierzchni 317,14 km2 w obrębie: Zbiornika wód podziemnych Nr 332 Subniecka Kędzierzyńsko – Głubczycka w granicach gminy Polska Cerekiew Wód podziemnych użytkowego poziomu wodonośnego w granicach gmin Baborów i Kietrz Przekroczenia w wodach podziemnych: - punkt badawczy Boguchwałów - zawartość NO3 kształtowała się na poziomie ponad 60 mg/dm3, max zawartość- 138,9 mg NO3/dm3 wystąpiła w 1993 r.; - punkt badawczy Polska Cerekiew - max zawartości NO3 w wodach podziemnych wystąpiła w 1996 r.- 282,32 mg NO3/dm3; W kolejnych latach stęż. NO3 utrzymywały się na bardzo wysokim poziomie, rzędu ponad 100 mg NO3/dm3 (1997 – 153,68 mg NO3/dm3; 2000 – 157,66 mg NO3/dm3 ).

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Opracowanie i wprowadzenia programu działań jako następstwo wyznaczenia wód wrażliwych i obszarów szczególnie narażonych Zadania dla użytkowników gospodarstw rolnych zawarte w Programie działań POPRAWA PRAKTYKI ROLNICZEJ Ograniczenia okresów stosowania nawozów. Dawki i sposoby nawożenia. Nawożenie na zboczach. Przechowywanie nawozów. Nawożenie w pobliżu cieków i zbiorników wodnych. Właściwe użytkowanie gruntów i organizacja produkcji. Bilanse składników mineralnych i plany nawozowe. Pozostałe zadania w programie (administracja samorządowa, WIOŚ, Sanepid, Stacje Chemiczno- Rolnicze, WODR): Ewidencja i kontrola Monitoring Informowanie i doradztwo Pomoc

Oszacowanie rzeczywistych kosztów wdrożenia w/w programu na OSN – Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Konsekwencje finansowe wyznaczenia OSN w 2003 r. i wdrażania programu działań w okresie maj 2004 – kwiecień 2008 r. Planowany koszt wdrożenia programu wg Rozporządzenia Dyrektora RZGW Gliwice Nr 4/2004 – 16 222 000 PLN ( w tym 15 000 000 to zadania inwestycyjne) Oszacowanie rzeczywistych kosztów wdrożenia w/w programu na OSN – ŁĄCZNIE – 3 525 781,07 PLN (21,7 % kosztów planowanych): w tym: - 3 257 327,07 PLN - zadania inwestycyjne w gospodarstwach (płyty, zbiorniki)‏ - 148 490 PLN – doradztwo, szkolenia, kontrola gospodarstw rolnych - 119 964 PLN – monitoring wód powierzchniowych, podziemnych, wód glebowych Przyczyna zróżnicowania środków planowanych, a oszacowanych rzeczywistych kosztów wdrożenia programu działań na OSN – nie zapewnienie środków finansowych na realizację programu działań

Problemy napotkane w trakcie wdrażania Dyrektywy Azotanowej Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Problemy napotkane w trakcie wdrażania Dyrektywy Azotanowej Trudności z akceptacją przez społeczności lokalne wyznaczenia wód wrażliwych i obszaru narażonego w ich miejscu zamieszkania Problemy finansowe rolników Problemy finansowe oraz kadrowe instytucji zaangażowanych w realizację Programu działań Niepełna realizacja założeń programowych Problemy rolników z uzyskiwaniem płatności rolnośrodowiskowych z PROW Małe zagęszczenie punktów monitoringu wód podziemnych dla uzyskania informacji o jakości wód

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Wyniki oceny ryzyka nieosiągnięcia przez wody celów środowiskowych do 2015 r. w regionie wodnym Małej Wisły

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Wyniki oceny ryzyka nieosiągnięcia przez wody celów środowiskowych do 2015 r. w regionie wodnym Górnej Odry

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Wyniki oceny ryzyka nieosiągnięcia przez wody celów środowiskowych do 2015 r. w regionie wodnym Czadeczki

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej Główne kierunki działań zmierzające do zmniejszenia oddziaływań sektora rolniczego na stan wód, możliwe do wprowadzenia w programie wodno- środowiskowym kraju 1. Propagowanie tzw. dobrych praktyk rolniczych w celu zmniejszenia zanieczyszczeń obszarowych przez związki biogenne. 2. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury do przechowywania nawozów naturalnych i pasz soczystych. 3. Edukacja oraz propagowanie właściwych postaw i zachowań, zmierzających do ochrony jakości i ilości zasobów wodnych. 4. Opracowanie i wdrażanie programów edukacyjnych. 5. Kontrola właściwego gospodarowania na użytkach rolnych oraz w obrębie gospodarstwa.

Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania RDW oraz Dyrektywy Azotanowej WNIOSKI: 1. Powodzenie realizacji działań w ramach programów działań (na OSN, w programie wodno- środowiskowym) uzależnione będzie od dostępności źródeł finansowania i sytuacji ekonomicznej odpowiedzialnych podmiotów; 2. W następstwie wprowadzanych działań dla osiągnięcia celów środowiskowych przez części wód, nieodzowne jest ponoszenie kosztów przez użytkowników, generujące nierzadko konieczność zmiany formy działalności bądź jej zaprzestania. 3. Planowane środki w ramach PROW 2007 – 2013 jako dodatkowe źródło finansowania działań: - zwiększony poziom wsparcia dofinansowania na modernizację gospodarstw w obszarach szczególnie narażonych, - płatności dla obszarów związanych z wdrażaniem zadań z programu wodno- środowiskowego kraju. 4. Ograniczenie środków finansowych w ramach płatności rolnośrodowiskowych na realizację zadań z programów działań na OSN w ramach PROW 2007 - 2013. 5. Planowanie działań powinno być wykonywane na solidnych podstawach merytorycznych.