WEBQUEST JOLANTA MUSIALIK KURS BELFER ONLINE 21/SM/K/2011 GRUPA WIEKOWA KLASA VI SZKOŁA PODSTAWOWA GIMNASTYKA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNA
Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela
Wprowadzenie WADY POSTAWY CIAŁA „... dobrze ukształtowanego dziecięcia trzeba pilnować, aby równie dobrze rosło, aby tej pierwiastkowej budowy nie nadwyrężyło, słabych zaś i źle utworzonych tak należy kierować i prowadzić, aby te zboczenia sprostować i uchybienia, ile można naprawić„ J.ŚNIADECKI
Wady postawy czy to już choroba cywilizacyjna? Wprowadzenie Postawę ciała nazywamy indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych odcinków tułowia oraz nóg w pozycji stojącej. Według Kasperczyka wady postawy to odchylenie od ogólnie przyjętych cech postawy prawidłowej, właściwej danej kategorii wieku, płci i typu budowy. Proste wady określamy niekiedy jako błędy postawy. Zmiany strukturalne oraz różnorodne deformacje w obrębie narządu ruchu nazywamy wadami budowy np. wady klatki piersiowej, koślawość kolan, skoliozy. Raport Światowej Organizacji Zdrowia zawiera alarmujące dane o stanie narządów ruchu u dzieci i młodzieży do 20. roku życia. Szacuje się, że odsetek wad postawy wynosi ponad 96 procent. Nawet około 80 procent dzieci w Polsce ma nieprawidłową postawę ciała. Coraz wygodniejszy styl życia i coraz mniej ruchu fizycznego to w znacznym stopniu przyczyny chorób cywilizacyjnych. Wady postawy stały się chorobą cywilizacyjną, a dekadę 2000 – 2010 roku ogłoszono Dekadą Chorób Kości. Wady postawy czy to już choroba cywilizacyjna?
Zadanie Waszym zadaniem jest znalezienie informacji dotyczących wad postawy: ogólnej charakterystyki wad postawy czynników wpływających na postawę przyczyn ich powstania skutków ich posiadania Następny krok to usystematyzowanie poszczególnych wad postawy i przygotowanie krótkich notatek na temat, każdej wady postawy z odpowiednią grafiką. Przedstawienie materiałów dokumentujących działania związane z ich korekcją: niedopuszczenia do powstania wad postawy ciała likwidacją istniejącej wady postawy lub zahamowaniem jej progresji Efektem Waszej pracy będzie prezentacja wykonana w programie Microsoft Power Point, która spowoduje proces zmian: rozwijanie świadomości związku środowiska i zdrowia rozwijanie u uczniów zainteresowań dotyczących zdrowia kształtowanie nawyku prawidłowej postawy przekonanie do pełnego uczestnictwa w wychowaniu fizycznym
Zadanie Dolegliwości związane z bólami kręgosłupa stanowią poważny problem społeczny. Blisko 60% kobiet i 45% mężczyzn deklaruje, że w ich przypadku taki problem wystąpił Tak! Sport, ruch, ćwiczenia to podstawa naszej diety! Najnowsze badania naukowe potwierdzają tradycyjne przysłowia takie jak, "sport to zdrowie„, "w zdrowym ciele zdrowy duch".
Proces Będziecie pracować w grupach. W każdej grupie wybierzecie lidera, odpowiedzialnego za przebieg Waszych działań i wybieranie informacji, które zamieścicie w prezentacji. Prace podzielcie między siebie sprawiedliwie. Pamiętajcie, że jeśli wszyscy będziecie pracować na miarę swoich możliwości, prezentację wykonacie szybciej i lepiej. Spróbujcie wyszukać informacji na zadany temat, następnie stwórzcie opracowania w formie prezentacji multimedialnej.
Proces W przemyślany sposób dobierajcie przykłady umieszczane w Waszej prezentacji. Przy tworzeniu prezentacji dołączcie materiały odnośnie wychowania zdrowotnego jako nadrzędnej konieczności warunkującej kształtowanie nawyków służących konserwacji i doskonaleniu zdrowia. Przy wyszukiwaniu informacji możecie korzystać ze stron, do których linki znajdują się w źródłach, zasobach lub znaleźć inne źródła informacji. Prezentacja musi być gotowa za miesiąc. Maksymalny czas prezentacji ok. 6 minut.
Źródła Tu znajdziesz linki stron, które pomogą Ci dotrzeć do informacji na temat: http://www.wikipedia.pl http://www.zemlamed.pl/wadypostawy.html http://anidur.fm.interia.pl/ Możesz również użyć następujących wyszukiwarek internetowych: http://www.google.pl http://www.infoseek.pl/
Wasza praca będzie oceniona zespołowo. Kryteria oceny są następujące: Ewaluacja Wasza praca będzie oceniona zespołowo. Kryteria oceny są następujące: Minimalne 0-1 pkt Średnie 2 pkt Dobre 3 pkt Wzorowe 4 pkt Pkt Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczna argumentacja i uzasadnienie wyboru) Duża pobieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełny opis Poprawnie zrealizowany temat lecz brak szczegółów oraz uzasadnienia własnej opinii Pokaźny zbiór informacji lecz powściągliwa argumentacja i mało przekonywujące uzasadnienie Wymienione wszystkie wymagane informacje, obszerne, logiczne i poprawnie merytorycznie sformułowania dotyczące argumentacji i uzasadnienia wyboru 1-4 Ogólne wrażenia estetyczne (styl i forma prezentacji ustnej) Prezentacja mało ciekawa, brak pewności siebie, brak przygotowania oraz własnej opinii Prezentacja ciekawa lecz brak zaangażowania w pracę wszystkich członków grupy, brak własnej opinii Bardzo ciekawa prezentacja, dobry styl, przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób, widoczne zaangażowanie uczniów w realizację projektu Wzorowa, oryginalna prezentacja, przedstawienie informacji w interesujący sposób widoczne zaangażowanie wszystkich uczniów poparte dużą pewnością siebie Poprawność i jakość wykonania prezentacji w Microsoft Power Point (przejrzystość, czytelność, szata graficzna, jakość elementów graficznych) Prezentacja nieczytelna uboga, źle dobrana animacja Prezentacja dość przejrzysta, niepoprawny dobór kolorów, uboga ilość grafiki i zły dobór animacji Prezentacja ciekawa graficznie, prawidłowy dobór kolorów, prawidłowo uporządkowane wiadomości Bardzo dobrze przygotowana prezentacja, przejrzysta, czytelna, odpowiedni dobór kolorów, animacji ii innych elementów multimedialnych Koordynacja działań i zespołowość podczas pracy nad zadaniem (umiejętność współpracy w grupie) Całkowity brak współpracy Praca indywidualna, mała kolektywność Dobra współorganizacja pracy, współdziałanie w grupie Doskonała współpraca całej grupy
Ewaluacja Skala ocen: OCENA ILOŚĆ PUNKTÓW CELUJĄCA 16-15 BARDZO DOBRA 14-13 DOBRA 12-10 DOSTATECZNA 9-8 DOPUSZCZAJĄCA 7-6 NIEDOSTATECZNA 5-0
Konkluzja Wady postawy zostały sklasyfikowane jako choroba cywilizacyjna. Konieczna jest szeroka wiedza na temat poszczególnych wad postawy, ich wpływu na zmiany organizmu i prawidłowego funkcjonowania człowieka zarówno w życiu dziecka i dorosłym. Zmiany postaw i kontrolowanie własnego organizmu jest niezbędnym czynnikiem zdrowego silnego społeczeństwa. Poprzez prezentację i poszerzanie wiedzy na temat wychowania zdrowotnego powiększamy grono zdrowego społeczeństwa, zachęcając do pozytywnego zainteresowania zdrowiem w oparciu o niezbędne wiadomości, leczenie, pielęgnację, rehabilitację oraz stosowanie zasad higieny w życiu jednostki i zbiorowości.
Konkluzja Ważą niewiele ponad 20 kilogramów, a codziennie dźwigają do szkoły tornistry, plecaki o wadze przekraczającej cztery, pięć, a nawet siedem kilogramów. Na taki wysiłek narażone są tysiące uczniów polskich podstawówek. Nieprawidłowy dobór szkolnego tornistra może spowodować u dzieci trwałe wady postawy. Aby do tego nie dopuścić, zwracajmy baczną uwagę na to, co nasze dzieci noszą w swoich tornistrach i jak je noszą.
Konkluzja
Podręcznik dla nauczyciela Wykonanie i prezentacja projektu składa się z dwóch części. Czas wykonania projektu–miesiąc. W pierwszej części uczniowie pracują samodzielnie w domu: zapoznają się z projektem, znajdują w sieci informacje przydatne do rozwiązania problemu w czasie konsultacji, przedstawiają nauczycielowi problemy związane z wykonaniem prezentacji W drugiej części: na lekcji liderzy przedstawiają prezentację WebQuest może być wykorzystany w realizacji projektów z każdego przedmiotu.