Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynki finansowe poruszają się we fraktalach, co oznacza że podobne zachowania rynkowe można prześledzić w historii. Rynki finansowe mogą być traktowane.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
uczyć się języka angielskiego
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Demokracja w szkole.
Kształcenie praktyczne
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
ECODZIKUSKI PROWADZĄCY : mgr Anna Nowak. Wzbogacenie wiedzy,umiejętności uczniów z uwzględnieniem kierunku dalszego kształcenia Umożliwienie uczniom zrozumienia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
13. Kontrolowanie agresji
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius ( ) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Czytanie ze zrozumieniem
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Czytanie ze zrozumieniem
Numerical Literacy Terminy używane zamiennie: Numeracy / Mathematical Literacy. Pojęcie po raz pierwszy użyte w 1959 roku w Wielkiej Brytanii przed Komitet.
Czytanie ze zrozumieniem
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Czytanie ze zrozumieniem
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Rozumienie czytanego tekstu
Czytanie ze zrozumieniem
Szkolenie dla opiekunów Centów
„Zdolności a umiejętności”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
compulsory full-time education
Dysleksja i trudności szkolne
Idea oceniania kształtującego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
The Leader in Me.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekt Kim będziesz?.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
KLASA Społeczno-prawna
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.

Definicje Zdolność poznawcza: odnosi się do umysłu ludzkiego i charakteryzuje się umiejętnościami: rozumienia, zapamiętywania oraz przetwarzania informacji. Zdolność metapoznania: odnosi się do posiadanej przez człowieka znajomości funkcjonowania własnych procesów poznawczych oraz do prób kontrolowania tych procesów. Zdolność metapoznania odniesiona do czynności czytania, określa się mianem metazrozumienia (czytania ze zrozumieniem).

Komponenty czytania ze zrozumieniem (metazrozumienia) znajomość procesów poznawczych zarządzanie procesami poznawczymi Znajomość procesów poznawczych = oznacza u czytelnika świdomość jego nawyków, strategii, źródeł potrzebych mu do efektywnego czytania. = Znajomość własnych procesów poznawczych, opiera się na znajomości: - siebie samego (swoich możliwości i ograniczeń poznawczych, swojej motywacji,...) -rodzaju zadania (różnych typów tekstu, przesłania lektury,...) -strategii (podejścia mającego pozwolić rozwiązać dany problem,...).

Komponenty czytania ze zrozumieniem Samodzielne zarządzenie zrozumieniem = oznacza zdolność czytelnika do wykorzystywania własnych procesów autoregulacyjnych, dążenie do zrozumienia (proces zrozumienia). = - wiedzą o tym, KIEDY rozumiemy lub też nie, - wiedzą o tym, CO rozumiemy lub też nie rozumiemy, - wiedzą o tym, CZEGO POTRZEBUEMY, aby zrozumieć, - wiedzą o tym, CO MOŻEMY ZROBIĆ, jesli czegoś nie rozumiemy. Exercice avec le jeu de carte. Exercice avec le jeu de carte. (str.154-6)

Nauczanie procesu czytania ze zrozumieniem Ćwiczenie procesów metapoznawczych u uczniów, ma na nich zbawienny wpływ. Techniki temu służące: - kwestionariusze; grupowe (str.157-8) indywidualne (str ) - dyskusje metapoznawcze: podjęcie po wykonaniu jakiejś pracy lub ćwiczeniu, rozmowy pozwalającej uczniom nabrania dystansu do zadania i określenia, czego właśnie dokonali, jakie przechodzili etapy w realizacji zadania, dlaczego wykonywali dane zadanie, etc.) - zezwolenie na pojawienie sie błędów i pozytywne ich wykorzystanie: nazwanie błędu i wytłumaczenie, gdzie się pojawł, jakiej strategii brakło, by wykonać zadanie bez pomyłki. Program w skrócie (str. 212)