Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Definicje Zdolność poznawcza: odnosi się do umysłu ludzkiego i charakteryzuje się umiejętnościami: rozumienia, zapamiętywania oraz przetwarzania informacji. Zdolność metapoznania: odnosi się do posiadanej przez człowieka znajomości funkcjonowania własnych procesów poznawczych oraz do prób kontrolowania tych procesów. Zdolność metapoznania odniesiona do czynności czytania, określa się mianem metazrozumienia (czytania ze zrozumieniem).
Komponenty czytania ze zrozumieniem (metazrozumienia) znajomość procesów poznawczych zarządzanie procesami poznawczymi Znajomość procesów poznawczych = oznacza u czytelnika świdomość jego nawyków, strategii, źródeł potrzebych mu do efektywnego czytania. = Znajomość własnych procesów poznawczych, opiera się na znajomości: - siebie samego (swoich możliwości i ograniczeń poznawczych, swojej motywacji,...) -rodzaju zadania (różnych typów tekstu, przesłania lektury,...) -strategii (podejścia mającego pozwolić rozwiązać dany problem,...).
Komponenty czytania ze zrozumieniem Samodzielne zarządzenie zrozumieniem = oznacza zdolność czytelnika do wykorzystywania własnych procesów autoregulacyjnych, dążenie do zrozumienia (proces zrozumienia). = - wiedzą o tym, KIEDY rozumiemy lub też nie, - wiedzą o tym, CO rozumiemy lub też nie rozumiemy, - wiedzą o tym, CZEGO POTRZEBUEMY, aby zrozumieć, - wiedzą o tym, CO MOŻEMY ZROBIĆ, jesli czegoś nie rozumiemy. Exercice avec le jeu de carte. Exercice avec le jeu de carte. (str.154-6)
Nauczanie procesu czytania ze zrozumieniem Ćwiczenie procesów metapoznawczych u uczniów, ma na nich zbawienny wpływ. Techniki temu służące: - kwestionariusze; grupowe (str.157-8) indywidualne (str ) - dyskusje metapoznawcze: podjęcie po wykonaniu jakiejś pracy lub ćwiczeniu, rozmowy pozwalającej uczniom nabrania dystansu do zadania i określenia, czego właśnie dokonali, jakie przechodzili etapy w realizacji zadania, dlaczego wykonywali dane zadanie, etc.) - zezwolenie na pojawienie sie błędów i pozytywne ich wykorzystanie: nazwanie błędu i wytłumaczenie, gdzie się pojawł, jakiej strategii brakło, by wykonać zadanie bez pomyłki. Program w skrócie (str. 212)