Pamięć.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
uczyć się języka angielskiego
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
TIK w szkole podstawowej
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Sprawdzian także dla rodziców
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
"Zapomnij o zapominaniu!"
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Autor: Justyna Radomska
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Jak uczyć się skutecznie?
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Komputer w naszym życiu
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Nowoczesne techniki uczenia się
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Nowoczesne techniki uczenia się
Jaki jest Twój dominujący zmysł?
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Wszyscy jesteśmy zdolni!
Czytanie wspiera rozwój dziecka
WYMARZONY ZAWÓD.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

pamięć

Starożytni Grecy VI w pne Parmenides – mieszanina światła i ciemności lub zimna i ciepła V w pne Diogenes z Apolonii – równomierna dystrybucja powietrza w ciele człowieka IV w pne Platon – „tabliczka woskowa” IV w pne Arystoteles – przepływ krwi III w pne Herofilus – „duchy ożywione i zwierzęce”

Rzymianie Cyceron (I w pne) Kwintylian (I w ne) Przyjęli hipotezę „tabliczki woskowej” Rozwinęli mnemotechnikę i systemy pamięciowe

XVIII w Dawid Hartley wibracyjna teoria pamięci Zanotti połączył zjawiska elektryczne z funkcjonowaniem mózgu Bonet połączył teorię wibracyjną z elastycznością włókien nerwowych

XIX w Jerzy Prochaska - odrzucił teorię „duchów zwierzęcych” - uważał, że zbyt mała wiedza czyni wszelkie spekulacje na temat lokalizacji pamięci w mózgu zwykła stratą czasu Pierre Flourens - miejscem pamięci jest każda część mózgu, mózg działa jako całość

Pamięć jest zjawiskiem o podłożu neurofizjologicznym, umożliwiającym podejmowanie decyzji w oparciu o wcześniejsze doświadczenia Wysoki walor przystosowawczy spowodował wczesne pojawienie się pamięci w ewolucji zwierząt: pamięći zdolność uczenia występuje już u najniższych wolnożyjących tkankowców

Nawet tak prymitywne bezmózgie stworzenie można czegoś nauczyć… … a wypławki, które zjadły wytrenowane wypławki uczyły się lepiej

- zwierzę o największych znanych komórkach nerwowych Drosophilia melanogaster - Jest mniejsza niż 1 komórka nerwowa aplyzji, ale ma bardziej złożone zachowanie i można badać tysiące osobników jednocześnie Aplysia californica - zwierzę o największych znanych komórkach nerwowych

ENGRAM = ślad pamięciowy - zmiana w ukł. nerwowym wywołana chwilowym pobudzeniem, utrzymująca się przez pewien czas. Engram jest reprezentacją doznań związanych z percepcją, przeżyciem lub działaniem UCZENIE - związane z doświadczeniem tworzenie trwałych engramów, lub trwałe przekształcanie istniejących engramów pod wpływem doświadczenia PAMIĘĆ - tworzenie, przekształcanie i przechowywanie engramów oraz ich wykorzystanie w celu sterowania zachowaniem PRZYWOŁANIE - przeniesienie engramów z magazynów do obszarów pamięci roboczej

Klasyfikacja pamięci 1 - ze względu na trwałość sensoryczna – ok. 1s robocza – ok. 30 s krótkotrwała – szybko tworzona, labilna, nie wymaga nowej syntezy RNA ani białek; do kilku godzin długotrwała – skonsolidowana, wymaga nowej syntezy RNA i/lub białek; lata

Klasyfikacja pamięci 2 - ze względu na jakość deklaratywna – świadoma, łatwa do przekazywania; ulega amnezji epizodyczna – „kalendarzyk z notatkami” semantyczna – encyklopedia, wiedza ogólna autobiograficzna – info o mnie proceduralna – poza świadomością, odporna na amnezję

Anatomia pamięci Kora przedczołowa - p. robocza Prążkowie -p. operacyjna, motoryczna J. migdałowate - p. emocjonalna Hipokamp -p. przestrzenna

MOLEKULARNY MECHANIZM PAMIĘCI • POBUDZENIE RECEPTORA • TWORZENIE WTÓRNEGO PRZEKAŹNIKA • POBUDZENIE CZYNNIKÓW TRANSKRYPCYJNYCH • AKTYWACJA GENÓW • SYNTEZA BIAŁKA prowadząca do zmian morfologicznych i czynnościowych, których wynikiem jest zmiana siły sprzężenia synaptycznego. Warunkuje to, m.in., tworzenie uprzywilejowanych szlaków pobudzeń aktywujących czynnościowe sieci neuronalne

1 mózg? 2 mózgi? Logika Rytm Słowa Wyobraźnia Zbiory Barwa Liczby Kolejność Liniowość Analiza Rytm Wyobraźnia Barwa Wymiary Relacje przestrzenne Obraz całości - synteza

Rodzaje inteligencji

Inteligencja językowa Zorganizowany Systematyczny Umiejętność rozumowania Lubi słuchać, czytać, pisać Nie ma problemów z ortografią Lubi gry słowne Pamięta szczegóły Dobry mówca Opowiadać historyjki Gry pamięciowe Czytać/pisać opowiadania Czytać artykuły prasowe Przeprowadzać wywiady Układać zagadki Łączyć czytanie i pisanie z innymi dziedzinami Toczyć dyskusje

Inteligencja logiczno-matematyczna Lubi myśleć abstrakcyjnie Lubi precyzyjnie się wysławiać Lubi liczyć Lubi być dobrze zorganizowany Stosuje logiczne struktury myślowe Lubi pracować z komputerem Lubi rozwiązywać problemy Lubi eksperymentować w logiczny sposób Robi uporządkowane notatki Stymulować rozwiązywanie problemów Gry matematyczne Analizować i interpretować dane Rozumować Doświadczenia praktyczne Myśleć dedukcyjnie Mieć miejsce na wszystko Włączać organizację i matematykę do innych przedmiotów

Inteligencja wizualno-przestrzenna Myśli obrazami Tworzy w umyśle rozmaite wizerunki rzeczywistości Używa przenośni Ma poczucie sensu całości Lubi sztukę: malarstwo, rzeźbę Bez trudu odczytuje mapy, wykresy Zapamiętuje informacje w postaci obrazów Ma dobre wyczucie koloru Podczas tworzenia obrazu danej rzeczy korzysta ze wszystkich zmysłów Korzystać z ilustracji Rysować wykresy i mapy Łączyć sztukę z innymi przedmiotami Korzystać z map skojarzeń Wizualizować różne zagadnienia Oglądać filmy lub tworzyć własne Grupować elementy Zmieniać swoje położenie w pomieszczeniu, by uzyskać różne perspektywy Podkreślać na kolorowo

Inteligencja muzyczna Wrażliwość na rytm, tonację i barwę dźwięków Wrażliwość na ładunek emocjonalny muzyki Wrażliwość na złożoną strukturę muzyki Czasami głębokie uduchowienie Graj na instrumencie Ucz się przez piosenki Ucz się przy muzyce barokowej Pracuj z muzyką Śpiewaj w chórze Komponuj muzykę Zmieniaj nastrój za pomocą muzyki Odprężaj się przy muzyce Ucz się przez rapowanie, wiersze, chóralne czytanie

Inteligencja kinestetyczna Wyjątkowe panowanie nad ciałem, przedmiotami Uczy się przez ruch Lubi sport, działanie Lubi dotykać Uczy się przez udział w procesie nauczania Uzdolniony manualnie, technicznie Wykonuj ćwiczenia fizyczne, stawaj się podczas nich przedmiotem, o którym się uczysz Wykorzystaj taniec, ruch do nauki Odgrywaj to, czego się uczysz Używaj pomocy naukowych, modeli Powtarzaj materiał gdy pływasz lub biegasz Bierz udział w grach zespołowych Klaszcz, skacz, tup

Inteligencja interpersonalna Dobry negocjator Łatwo nawiązuje kontakty Potrafi odczytywać cudze intencje Lubi przebywać wśród ludzi Ma wielu przyjaciół Lubi współpracować Czasem manipuluje Ucz się wspólnie z innymi Rób dużo przerw – czas na kontakty towarzyskie Zamień naukę na zabawę Pracuj w zespołach Ucz się prze pomaganie innym Określaj związki przyczynowo-skutkowe Świętuj to, czego się nauczyłeś

Inteligencja intrapersonalna Znajomość siebie (uczucia, wady, zalety) Wyczulony na własny cel życiowy, na uznawane przez siebie wartości Potrafi sam się motywować Ma intuicję Bardzo skryty Pragnie odróżniać się od większości Prowadź osobiste rozmowy „od serca” Korzystaj z działań stymulujących rozwój osobisty, by przełamać czynniki blokujące uczenie się Myśl o swoim myśleniu Zostawiaj sobie czas na refleksję Prowadź samodzielne badania Słuchaj swojej intuicji Pisz dziennik Dyskutuj o swoich doświad-czeniach i uczuciach