prowadzenie: Dorota Maciejewska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Ocenianie i jego wpływ na efekty kształcenia
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRZEMOC I AGRESJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Prezentacja multimedialna
Niby banalne pytanie, a jednak nie jest tak łatwo na nie odpowiedzieć
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Lider- Przywódca.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Młodzież i jej autorytety
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
w praktyce pedagogicznej
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Idea oceniania kształtującego
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
RODZINA.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
i sposoby radzenia sobie z nimi
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Poczucie własnej wartości dziecka
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

prowadzenie: Dorota Maciejewska „KLASA JAKO POLE MINOWE” – WARSZTAT UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH MŁODEGO NAUCZYCIELA Budowanie i utrzymywanie autorytetu przez nauczyciela w relacjach z uczniem prowadzenie: Dorota Maciejewska

Cel: Rozwijanie potencjału własnego uczestników umożliwiającego wywieranie wpływu wychowawczego.

Różnice między manipulacją a wywieraniem wpływu ĆWICZENIE

Manipulacja - choć bywa skuteczna, daje rezultaty, na krótką metę, potem zwraca się przeciwko osobie ją stosującej: a) działa krótko, ponieważ wpływa na zachowania, a nie przekonania. b) ludzie dość szybko orientują się, że ktoś nimi manipulował, to odkrycie ma wpływ na relacje, najczęściej reagują odrzuceniem jej.

Nauczyciel nie powinien być idolem dla swoich uczniów – idol nie stawia wymagań, chce by go uwielbiano. Czym jest autorytet? Autorytet to………

AUTORYTET to „Osoba zasługująca na takie miano.” (ZE WZGLĘDU NA TO JAKA JEST, KIM JEST, JAK ŻYJE) W takim sensie jako o autorytecie można mówić o Mahatmie Ghandim czy Janie Pawle II

AUTORYTET to „Zespół cech osobowych i kompetencji sprawiających, że chętnie, bez przymusu, nakazu, czy strachu podporządkowujemy się danej osobie.”

AUTORYTET to „Relacja między osobą będącą autorytetem i osobą odczuwającą wobec niej uznanie, podziw i sympatię”.

relacja NAUCZYCIEL UCZEŃ uznanie podziw sympatia

AUTORYTET WYZWALAJĄCY inspiruje ucznia do: RODZAJE AUTORYTETU   AUTORYTET WYZWALAJĄCY inspiruje ucznia do: budowania z nauczycielem relacji i bliskości opartej na zaufaniu, do samodzielnego podejmowania decyzji, pogłębiania poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.   AUTORYTET UJARZMIAJĄCY podporządkowuje ucznia dając: posłuszeństwo i zdyscyplinowanie ucznia, niekwestionowanie decyzji nauczyciela, szacunek i respekt w stosunku do nauczyciela.

Nigdy nie będziesz autorytetem dla wszystkich uczniów. Pamiętaj ! Nigdy nie będziesz autorytetem dla wszystkich uczniów. Siła władzy - ćwiczenie

1. WŁADAZ FORMALNA Siła wpływu przy pomocy władzy formalnej nie buduje relacji, wyklucza relację partnerską. Kontakt jest mało twórczy. Korzystają z niej osoby lękowe. Gdyby nie miejsce zajmowane w strukturze i wynikające z tego możliwości, taka osoba nie miałaby władzy.

Władza karania wykorzystuje: To władza, która ma oparcie w sankcjach. To odpowiedź na pytanie „co ja mogę im zrobić?” Władza karania wykorzystuje: kary i sankcje formalne, fizyczne, karanie relacyjne słowem, mimiką, gestem.

3. WŁADZA NAGRADZANIA Jest rodzajem władzy zaniedbywanej, opiera się na nagradzaniu poprzez nagrody relacyjne – społeczne. A to one właśnie, a nie nagrody fizyczne mają dużo większą siłę wpływu- wychowują.

4. WŁADZA EKSPERTSKA Ten rodzaj władzy opiera się na przekonaniu uczniów o tym, że wiecie, potraficie jesteście profesjonalistami w jakiejś dziedzinie, to sprawia że słuchają. Ekspert w danej dziedzinie to ktoś kto wie, umie i chce.

5. WŁADZA WZORCA (odniesienia) Ten rodzaj władzy opiera się na lubieniu i podziwie dla osoby. Różnica tą władzą a ekspercką polega na tym, że jesteśmy wzorem odniesienia jako całość, a nie tyko w zakresie określonym naszym ekspertstwem. Jesteśmy podziwiani jako człowiek – za całokształt. Ten rodzaj władzy buduje autorytet, choć na krótko.  

TO SIŁA ARGUMENTÓW ZAWAŻYŁA A NIE STAN POSIADANIA siła jest wartością psychologiczną, która tkwi w tobie, masz taką siłę w jaką wierzysz i do jakiej jesteś w stanie przekonać drugą stronę, innych.

Ocena zachowań w scenkach Część ćwiczeniowa Ocena zachowań w scenkach Konstruktywne rozwiązanie to takie, które: jest skuteczne wychowawczo, wywiera wpływ, nie narusza autorytetu nauczyciela, wykorzystuje siłę autorytetu.

Sytuacja 1- uczeń przyłapany na „ściąganiu” Konstruktywne rozwiązanie to takie, które zawiera: jasno sformułowaną informację przypominającą normę (ściąganie = oszustwo), wyraźnie określa stanowisko nauczyciela w tej sprawie (nie zgadzam się na ściąganie), pokazuje uczniom konsekwencje i nieskuteczność takiego zachowania.

Sytuacja 2 – kłótnia uczniów Konstruktywne rozwiązanie to takie, w którym nauczyciel: przerywa kłótnię, przywołuje normę komunikacyjną (nie wyzywamy się), rozwiązanie problemu związanego z relacjami podejmuje w dogodniejszych warunkach i czasie.

Sytuacja 3 – wyśmiewanie Konstruktywne rozwiązanie to takie, w którym nauczyciel: nie przedłuża sytuacji narażającej ucznia na negatywną ocenę rówieśników, daje szansę na poprawę lub czas na pomoc, ocenia krytycznie zachowanie uczniów, nie pozwala na zachowania urażające godność, ostrzega o konsekwencjach takiego zachowania.

Sytuacja 4 – rozmowy uczniów Konstruktywne rozwiązanie to takie, w którym nauczyciel: reguluje zachowanie uczniów, bez agresji jasno i stanowczo, próbuje ustalić przyczynę zachowania uczniów i stosownie ją wyjaśnia.

ROZMOWA KORYGUJĄCA Nazywam zachowanie (fakty). Odnoszę się do reguł, zasad (tych, które złamał uczeń). Przekazuję dlaczego ważne jest przestrzeganie tych zasad. Wyrażam oczekiwanie (prośba).

Podsumowanie wywieranie wpływu na uczniów nie jest sztuką manipulacji, tylko używania autorytetu i władzy, nauczyciel z autorytetem to nie idol, ale osoba pozostająca w dobrej relacji z uczniem opierającej się na szacunku, podziwie i lubieniu uruchamiającej chęć naśladowania, Twój autorytet może opierać się na różnych kompetencjach i walorach osobistych – bardzo ważna jest siła psychiczna, nigdy nie będziesz autorytetem dla wszystkich uczniów, można interweniować w każde zachowanie uczniów nie tracąc przy tym autorytetu.