POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU Podstawy prawne działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej to: - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)

ZADANIA ZESPOŁU 1)ustala zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne; 2)określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu lub opinii oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i indywidualnych możliwości psychofizycznych; Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego jest to część indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego opracowywanego w ramach prac zespołu;

ZADANIA ZESPOŁU 3) podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych; 4) stosownie do zalecanych form i sposobów pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresów jej udzielania, określa działania wspierające wobec rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i uczniów; 5) opracowuje plan działań wspierających;

ZADANIA ZESPOŁU 6) dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku, w tym efektywności prowadzonych zajęć; dokonując oceny określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dziecku dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi część wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 7) zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia lub opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.

ZESPÓŁ- WYCHOWAWCA , INNI NAUCZYCIELE UCZĄCY ORAZ PSYCHOLOG I PEDAGOG Zespół jest to grupa ludzi o następujących cechach: Mają wspólny cel, Współpracują ze sobą, Zależą wzajemnie od siebie w ten sposób, że sukces każdego zależy od sukcesu zespołu i sukces zespołu zależy od każdego z nich- PAMIĘTAJMY UCZEŃ W TYM JEST NAJWAŻNIEJSZY!!!

Przed opracowaniem organizacji Zespół dokonuje oceny efektywności dotychczas realizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i na tej podstawie określa formy, wymiar godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym.

ANALIZA ORZECZENIA LUB OPINII Opinia poradni zawiera: 1) oznaczenie poradni wydającej opinię; 2) numer opinii; 3) datę wydania opinii; 4) dane identyfikacyjne ucznia (szkoła, klasa); 5) diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby; 6) zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 7) podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię; 8) podpis dyrektora poradni.

ROZPOZNANIE INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA Obszary rozpoznania : Warunki uczenia się Przebieg uczenia się Wyniki procesu uczenia się

WYNIKI PROCESU UCZENIA SIĘ Techniki szkolne Wiadomości i umiejętności Pożądane cechy osobowe Pożądane zachowania społeczne

PRZEBIEG UCZENIA SIĘ Zależy od czynników zewnętrznych i wewnętrznych

WARUNKI UCZENIA SIĘ Czynniki zewnętrzne: - Rodzinne - Rówieśnicze - Szkolne

Czynniki wewnętrzne Motywacja do uczenia się Kontrola emocjonalna Zainteresowania Uwaga, pamięć, myślenie Czytanie, pisanie, liczenie

CO Z TĄ KARTĄ? - DOKUMENTACJA Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających. Po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły, rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji pozostaje kopia karty. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor szkoły, do której uczeń uczęszczał, przekazuje kopię karty do szkoły lub placówki […] do której uczeń został przyjęty.

Rola członków zespołu Wszyscy członkowie: nauczyciele, wychowawcy i specjaliści działają jako zespół i prowadzą zintegrowane działania. Ich czynności powinny być spójne, planowe, skoordynowane. Decyzje powinny być przemyślane, wzajemnie uzgodnione, uzupełniające się. Każdy członek zespołu może wnieść cenne informacje na temat potrzeb i możliwości danego ucznia. W zależności od kwalifikacji zawodowych, dotychczasowego doświadczenia oraz pełnionej funkcji (stanowiska) w szkole lub placówce członkowie mogą być „ekspertami” w danym zakresie i realizować różne zadania w ramach pracy zespołu.

Rola członków zespołu związana jest z ich funkcją w szkole, np.: Wychowawca klasy - jest koordynatorem zespołu dotyczącego uczniów jego klasy: zna potrzeby i możliwości ucznia, rozpoznaje problemy związane z funkcjonowaniem ucznia w klasie szkolnej, zna trudności z jakimi uczeń się boryka, jego porażki i sukcesy, integruje zespół klasowy, współpracuje z rodzicami ucznia, integruje działania innych nauczycieli.

Rola członków zespołu Nauczyciel zajęć edukacyjnych: dostosowuje program nauczania, dostosowuje wymagania, kryteria i formy oceniania do potrzeb ucznia, stosuje odpowiednie metody pracy, odnajduje mocne strony ucznia, obserwuje efekty pracy na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych, przekazuje wiedzę na temat funkcjonowania ucznia na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych.

Rola członków zespołu Psycholog pomaga w odczytaniu diagnozy i zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, informuje o skutecznych formach terapii, proponuje najlepsze dla danego ucznia rozwiązania, przekazuje informacje na temat możliwości psychofizycznych ucznia, przekazuje wiele cennych informacji potrzebnych w opracowaniu IPET-u, proponuje sposoby wspierania mocnych stron ucznia, realizuje różne formy terapii, informuje o ich rezultatach.

Rola członków zespołu Pedagog specjalny dzieli się wiedzą z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia, informuje o ograniczeniach wynikających z rodzaju niepełnosprawności, rekomenduje najwłaściwsze formy i metody pracy z uczniem, pomaga nauczycielom w doborze odpowiednich pomocy dydaktycznych, przekazuje wiele cennych informacji potrzebnych w opracowaniu IPET-u, wspólnie z nauczycielami prowadzi zajęcia edukacyjne i specjalistyczne oraz pracę wychowawczą, obserwuje funkcjonowanie ucznia w klasie, podejmuje działania na rzecz integracji klasy, wzbudza empatię wśród innych uczniów.

Rola członków zespołu Pedagog wskazuje, jak zapobiegać zaburzeniom zachowania, prowadzi działania przeciw wykluczeniu edukacyjnemu i społecznemu ucznia, proponuje program pracy kompensacyjno-korekcyjnej, współtworzy plan działań wspierających rodziców, tworzy szeroką koalicję na rzecz ucznia, szuka sprzymierzeńców poza szkołą, nawiązuje współpracę z organizacjami pozarządowymi, pomocą społeczną itp.

Rola członków zespołu Doradca zawodowy przygotowuje ucznia do świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej – zgodnej z jego możliwościami, organizuje działania doradcze wobec jego rodziców.

Zespołowa formuła pracy pozwala na: pełne wykorzystanie zasobów kadrowych szkoły lub placówki, wymianę doświadczenia zawodowego i zastosowanie przykładów dobrej praktyki, zintensyfikowanie działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

(Materiały dla nauczycieli) Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- przedstawione są tam modele pracy z uczniami (Materiały dla nauczycieli) www.men.gov.pl

Dziękuję za uwagę! OPRACOWAŁA: mgr Bożena Bazal – pedagog szkolny ZSP w Bytowie