Collegium Copernicanum cel spotkania: dyskusja nad powołaniem międzywydziałowego koła naukowego Wprowadzenie do dyskusji Stanisław Czachorowski Propozycja wspólnego wykładu Leszek Szarzyński
Problem Niż demograficzny (najbliższe 15 lat) Wzrastająca konkurencja i wyjazdy zagraniczne Atrakcyjność studiowania w Olsztynie oraz perspektywy dobrej pracy Przykład: udział w projekcie finansowanym z UE, Ełk 2005
Szukanie pracy Wiedza teoretyczna Absolwenci są za starzy i bez doświadczenia Praktyki zawodowe są nieliczne Lepiej sobie radzą studenci pracujący dorywczo, wolontariusze, uzupełniający doświadczenie, współpracujący z różnymi organizacjami i instytucjami, stowarzyszeniami, klubami Przykład: andrzejki w szkole przy szpitalu psychiatrycznym (przy okazji udział w projekcie edukacyjnym)
Kształcenie poprzez projekty Uzupełnienie nauczania teoretycznego i tradycyjnego Uniwersytet wspomagający tworzenie biografii (doświadczenie do CV) Poza promocją ważne jest ułatwianie kontaktu z potencjalnymi pracodawcami i kształcenie przez projekty Z uniwersytetem na Ty, Orneta 2005, burmistrz jako potencjalny pracodawca
Co to jest projekt? Od początku do końca (od planowania do świętowania) Skupienie się na konkretnym zadaniu, przedsięwzięciu Zbliżenie do rzeczywistości (wieloaspektwej) Interdyscyplinarność i współpraca w grupie Najlepiej międzywydziałowo i różnowiekowo Dzień Ziemi, kwiecień 2005, udział studentów zagranicznych z Socratesa
Misja uniwersytetu, m.in.: Edukacja społeczności lokalnej Krzewienie kultury w regionie Popularyzowanie osiągnięć naukowych Dni Ochrony Środowiska 2005
Koła naukowe Dlaczego pełniejsze i bardziej otwarte kształcenie ma być zarezerwowane dla nielicznego odsetka studentów? Ograniczenie - mała liczba opiekunów naukowych (koła) Przy liczniejszych grupach utrudniony kontakt studenta z profesorem Centrum Edukacji Ekologicznej, Ełk, współpraca w tworzeniu Muzeum Jeziora, warsztaty plastyczne
Collegium Copernicanum Na bazie doświadczeń kół naukowych oraz akcji-projektów np. Z uniwersytetem na TY: 1. Międzywydziałowe koło naukowe? 2. Collegium Copernicanum (wzorując się na ogólnopolskim Collegium Invisibile – nauki humanistyczne i ekonomiczne) Mikołaj Kopernik jako patron – region i wszechstronność zainteresowań
Cel główny Włączenie kształcenia poprzez projekty Swoiste koło międzywydziałowe Niemiecko-polskie zajęcia terenowe w formie projektu, Meklemburgia 2005
CC dla studenta Poczucie przynależności do elitarnej grupy Bliższy kontakt z profesorem-tutorem i realizacja indywidualnej ścieżki studiów Więcej kadry zaangażowanej jako tutorzy Nie będzie kolidowało z innymi kołami (i forami aktywności studenckiej) Pełniejsza aktywność obcokrajowców w ramach programu Socrates-Erasmus
Ramy organizacyjne Wymaga ustalenia i przedyskutowania (kilka różnych możliwości i rozwiązań) Rada programowa (wydział?, studia międzywydziałowe? Senat uczeni? Tutor (do 15 studentów?) Finansowanie z budżetu uczelni oraz projektów
Formy działania Konferencje i seminaria studencie Projekty naukowe Projekty edukacyjne realizowane w regionie lub/i Olszynie Otwarte spotkania dyskusyjne Polsko-rosyjskie (biologia, geografia) badania terenowe, grant UE, Ełk 2005
Warto się nad tym zastanowić! Jakie będą kolejne kroki?
Z czym wyjdziemy dzisiaj? Kto (i jak) zechce się włączyć w prace przygotowawcze – grupa inicjatorów Otwarte spotkanie z wykładem (marzec 2006) – wybrać miejsce… Decyzja o spotkaniach wieczornych na Starówce lub Kortowie (a może la boca?) Co tydzień w każdą środę?
Przykład: Z uniwersytetem na Ty Leszek Szarzyński – zaproszenie do wspólnego wykładu (marzec 2006)
Co dalej? Czas na przedyskutowanie pomysłu Collegium Copernicanum Zacznijmy od wspólnego przedsięwzięcia (wykład w marcu 2006)