Podejście LEADER w nowym okresie programowania – RLKS/CLLD Pola dyskusji Nałęczów, 14-16 listopada 2012 Adam Panasiuk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ZIELONY PIERŚCIEŃ TARNOWA
Advertisements

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wrzesień 2012 Wydział
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
ZAŁOŻENIA OSI PRIORYTETOWEJ 4 Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Założenia i plany Dla Animatorów tworzących Lokalne Grupy Działania Przygotowała Ewa Monika Ratajska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Program Leader Instrument zintegrowanego zarządzania rozwojem lokalnym.
Środki Wspólnej Polityki Rolnej dla rozwoju turystyki na obszarach wiejskich nowa perspektywa finansowa Kielce, AGROTRAVEL, 11 kwietnia 2014 Departament.
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
ROZWÓJ LOKALNY KIEROWANY PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ W PROJEKCIE RPO WOJ. KUJAWSKO – POMORSKIEGO NA LATA Barlinek, 1 październik 2013 roku.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Paczków dnia r..
Lokalna Grupa Działania Dorzecze Bobrzy
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Wsparcie aktywności gospodarczej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Podejście LEADER w nowym okresie programowania – RLKS/CLLD Pola dyskusji Nałęczów, listopada 2012 Adam Panasiuk

RLKS - CLLD Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (community – led local development) to instrument, którego celem jest wdrażanie części działań ukierunkowanych na rozwój lokalny, które mogą lub powinny być realizowane przez lokalne społeczności. RLKS jest kontynuacją i rozwinięciem podejścia LEADER.

Główne zmiany w podejściu LEADER Włączenie obszarów miejskich, Wielofunduszowość – zaangażowanie funduszów EFS i EFRR oraz ewentualnie EFMR – wybór w LSR funduszu wiodącego, Odrzucenie dwutorowości w funduszach (np. OiRW, TiRM, RwKDN w latach ), wprowadzenie czytelnej linii demarkacyjnej w podziale działań, Przekazanie LGD większego zakresu kompetencji, Projekty parasolowe – mikrogranty zarządzane przez LGD

Tematyczny zakres RLKS Poprawa dostępu mieszkańców do podstawowych dóbr i usług (edukacja, pomoc społeczna, zdrowie, kultura/dziedzictwo), Działania z zakresu rynku pracy (aktywizacja bezrobotnych, pobudzanie lokalnej przedsiębiorczości, rozwój turystyki), Walka z ubóstwem i wspieranie włączenia społecznego, Budowanie zdolności administracyjnych lokalnych JST w partnerstwie ze społecznością lokalną.

Problemy do rozwiązania

I. Propozycje ukierunkowania dla LGD Propozycja MRR Zasoby cyfrowe istotne dla rozwoju turystyki wiejskiej i obszarów wiejskich w tym katalogowanie zasobów, rozwój oferty, usług ICT (technologii informacyjno- komunikacyjnej), w tym wirtualne muzea w ramach LSR; Aplikacje i usługi ICT wspierające zrównoważony rozwój i konkurencyjność obszarów wiejskich oraz rolnictwa i przetwórstwa żywności w tym projekty wspólne przedsiębiorców/rolników realizowane w ramach LSR umożliwiające wspólną promocję, marketing z wykorzystaniem ICT; Przetwórstwo, wprowadzanie na rynek w tym sprzedaż bezpośrednia i marketing artykułów rolnych na małą skalę lub artykułów o charakterze lokalnym / o znikomym znaczeniu w handlu artykułami rolno-spożywczymi;

I. Propozycje ukierunkowania dla LGD Propozycja MRR Promocja produktów rolno-spożywczych, w tym tradycyjnej żywności na rynkach lokalnych podczas wystaw lub targów – wsparcie dla rolników; Wykorzystanie energii odnawialnej w gospodarstwach rolnych oraz przetwórstwie i marketingu artykułów rolnych (inwestycje, zakup urządzeń); Rozpoczęcie i rozwój działalności pozarolniczej, w tym różnicowanie działalności w gospodarstwie rolnym (w szczególności działalność agroturystyczna, wykorzystująca lokalne zasoby przyrodnicze, kulturowe itp)- dofinansowanie inwestycji/premia na start; Infrastruktura rekreacyjno-sportowa (boiska, korty, baseny, trasy narciarstwa biegowego, itp.);

I. Propozycje ukierunkowania dla LGD Propozycja MRR Mała infrastruktura turystyczna (ścieżki rowerowe, pola biwakowe, punkty biwakowe, centra informacji turystycznej, wioski tematyczne itp.); Zachowanie i ochrona dziedzictwa historycznego (zabytki ruchome i nieruchome pomniki historyczne, miejsca pamięci, muzea, skanseny, izby regionalne itp), dziedzictwa przyrodniczego (tradycyjne odmiany roślin pomniki przyrody) oraz dziedzictwa kulturowego (warsztaty z zakresu kultywowania tradycji, tradycyjne zawody, centra informacji kulturalnej); Promocja kultury i postaw proekologicznych (akcje promujące proekologiczne zachowania, w tym konkursy oraz wspólne wykorzystywanie proekologicznych technologii na małą skalę); Wsparcie działalności statutowej organizacji pozarządowych w zakresie projektów mających na celu budowanie kapitału społecznego (kluby, koła zainteresowań, koła gospodyń wiejskich) z wyłączeniem szkół, przedszkoli, żłobków.

I. Propozycje ukierunkowania dla LGD Propozycja MRR Ponadto: Wsparcie przygotowawcze - budowanie potencjału, sieciowanie, szkolenia i wsparcie przygotowania LSR dla istniejących LGD; Wsparcie bieżącej działalności LGD (biuro, pracownicy, działalność informacyjno- promocyjna i animacja). LGD będą mogły wybrać tylko niektóre zakresy ukierunkowania do realizacji.

I. Propozycje ukierunkowania dla LGD Rozszerzać (np. o tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, czy podstawowe usługi dla ludności), przyjąć propozycję bez zmian, czy zawęzić proponowany przez MRiRW zakres ukierunkowania dla LGD? Należy przy tym zwrócić uwagę, że przy założeniu niepokrycia całego obszaru wiejskiego Polski i odrzucenia dwutorowości w działaniach zwiększenie zakresu ukierunkowania LGD wiąże się z powiększeniem zakresu wyłączenia z funduszy unijnych dla obszarów nieobjętych wybranymi LGD do realizacji LSR.

II. Funkcjonowanie LGD i LGR na jednym obszarze Możliwe warianty: Odrzucenie możliwości funkcjonowania osobnego LGD i LGR na jednym obszarze – konieczność połączenia struktur (możliwość realizowania PO RYBY tylko na części obszaru LGD, który spełnia wymóg rybackości); Pozostawienie samodzielności w działaniu LGD i LGR bez ingerowania w unifikację struktur (oznacza to niewłączenie EFMR do RLKS); Pozostawienie decyzji unifikacji lub zachowania samodzielności LGR i LGD – brak odgórnych rozwiązań prawnych.

III. Wielkość obszaru LGD Propozycja MRiRW: 30 tyś. mieszkańców – przyjąć, zwiększać, czy zmniejszać? Maksymalna wielkość 150 tyś mieszkańców nie ulegnie zmianie.

IV. Zaangażowanie miast w LGD Propozycja MRiRW: nie wprowadzanie górnego limitu liczby mieszkańców miast Możliwe rozwiązania: Wprowadzenie górnego limitu dla miast, np. 30 tyś mieszkańców; Wprowadzenie ograniczenia procentowego ludności miejskiej w obszarze LGD, np. do 40%; Wprowadzenie ograniczenia budżetowego w LGD dla beneficjentów miejskich, np. 30% w EFS i 20% w EFRR – dla wszystkich miast lub np. dla miast pow. 30 tyś. W ramach EFROW zostanie wprowadzona jednolita definicja obszaru miejskiego (rozważany jest próg od 5 do 20 tyś), więc pomimo włączenia miast nie będą one mogły korzystać ze środków EFROW, jeżeli przekracza określony przez MRiRW próg.

V. Zakres kompetencyjny LGD Możliwe rozwiązania: Zachowanie decyzji co do wyboru operacji do realizacji, bez prowadzenia kontroli wniosków? Kontrola kompletności (formalna) wniosków przez LGD – np. usunięcie błędów z wezwania do uzupełnień warunkiem wyboru operacji do realizacji (konieczność akredytacji LGD przez IZ)? Kontrola administracyjna z kwalifikowalności kosztów i podpisywanie umów z beneficjentem? Wypłata środków?

V. Zakres kompetencyjny LGD Ponadto do rozważenia są rozwiązania dotyczące: Ustalania przez LGD kwot wsparcia – maksymalnie do poziomu określonego w rozporządzeniu? Nabory ciągłe, czy konkursowe? Możliwość składania przez beneficjenta fiszek wstępnych, przedprojektowych - po pozytywnej ocenie beneficjent pracuje z pracownikiem LGD nad projektem (odrzucenie zbędnych kosztów związanych z przygotowaniem wniosku)? Projekty parasolowe – wsparcie do 10 tyś zł w ramach konkursów LGD do 100 tyś euro, z uproszczoną dla beneficjenta procedurą, nie weryfikowane przez IZ, lecz jedynie przez LGD; Przejęcie pełnej kompetencji w małych projektach do np. 50 tyś zł. Projekty własne LGD – kluczowe.

VI. Wielofunduszowość W LSR będziemy zobowiązani do wyboru funduszu wiodącego; Określenie linii demarkacyjnej w EFS i EFRR należy do samorządów województwa; W EFROW podziałowi ulegnie Odnowa i Rozwój Wsi (operacje o mniejszym zakresie dla LGD) oraz Różnicowanie w Kierunku Działalności Nierolniczej (dla LGD agroturystyka i drobne usługi). Tworzenie i Rozwój Mikroprzedsiębiorstw jest planowane do wyłączenia z RLKS.

VII. Kryteria wyboru LGD do realizacji LSR W związku z obowiązkiem zachowania zasady konkurencyjności w wyborze LGD do realizacji LSR nie ma możliwości przyznania kwot wsparcia dla wybranych LGD w oparciu o liczbę mieszkańców. W związku z tym istotne będą kryteria wyboru LGD, opracowywane centralnie, ale po konsultacji z regionami i partnerami społecznymi. Propozycje kryteriów: Jakościowe (badanie przygotowanego LSR, doświadczenia i potencjału LGD); Strukturalne (ocena obszaru LGD, np. gęstość zaludnienia, stopa bezrobocia); Inne.

Dziękuję za uwagę