Jak „sprzedać “ swoją bibliotekę?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Wojciech Budzyński Strategia kształtowania postaw społecznych odnośnie rozbudowy sieci dróg i autostrad w Polsce
Czym jest rzecznictwo? I dlaczego warto się w nie angażować?
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Project management w procesie budowy grona
Organizacje pozarządowe
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Rodzice Wolontariuszami Udział i zaangażowanie rodziców 26 listopada 2011 – Warszawa Johannes THEINER, Prezes EPA.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Ministerstwo Gospodarki Polskaa globalny kryzys Waldemar Pawlak Wicepremier, Minister Gospodarki WARSZAWA 06 czerwca 2009r.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Lobbing Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na rzecz bibliotekarzy i bibliotek Elżbieta Stefańczyk – przewodnicząca SBP 1.
Transformacja Z (13.6).
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska na lata Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny.
Pozytywny wizerunek lobbingu?
Podsumowanie działalności Zarządu Banku za okres
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbing czyli zadanie kierownictwa biblioteki Barbara Lison, Bremen 2009.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Departament Analiz i Komunikacji Publicznej
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Łeba, sierpnia 2012 Konferencja ogólnopolska: Perspektywy rozwoju infrastruktury społecznej na rzecz edukacji i aktywności osób starszych - rola.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
1.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Innowacyjne metody napawania
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie zimowym Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Zadanie rekrutacyjne na XX sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Kalendarz 2020.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Zapis prezentacji:

Jak „sprzedać “ swoją bibliotekę? Lobbing czyli zadanie kierownictwa biblioteki Tytuł mojego wykładu brzmi może trochę prowokacyjnie – ale odrobinę prowokując chciałam zwrócić uwagę na znaczenie lobbingu dla naszej pracy w bibliotece. Barbara Lison, Bremen 2008

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? STAN OBECNY: Aby spełnić oczekiwania zleceniodawców, klientów, ale także pracowników biblioteki, kierownictwu placówki potrzebne są kompetencje w dziedzinie strategii zarządzania, a więc kompetencje dotychczas nie wymagane w służbie publicznej, do niedawna także nie uwzględniane w klasycznym kształceniu bibliotekarzy. Podstawowe zasady naszego zawodu i związane z nimi wymagania znacznie zmieniły się w ciągu ostatnich dwudziestu lat – nie tylko w odniesieniu do warunków technicznych, ale również wymaganych kompetencji w dziedzinie zarządzania. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbysta Decydent Członek kierownictwa Partner - klient Partner – administracja publiczna Ambasador Organizator Planista Strateg Controller spezielist Marketing- Kierownictwo biblioteki wobec wyzwania wszechstronności: Rozwój i sterowanie całą organizacją Pozyskiwanie zasobów Funkcje reprezentacyjne: także lobbing Od dyrektorów bibliotek wymaga się aktywności w wielu dziedzinach związanych z zarządzaniem. Lobbing jest tylko jednym z licznych zadań, ale za to, według powierzchownej oceny, jednym z najbardziej nietypowych. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbing i marketing: „W zasadzie nic nowego pod słońcem“ 1992 1987 Także w bibliotekarskiej literaturze przedmiotu temat znany już ok. 20 lat – jednak bardzo powoli „przenika” do zawodu bibliotekarza! 1982 Z drugiej strony już od dobrych 20 lat tematyka ta jest obecna w sektorze bibliotecznym w Niemczech; badane są praktyczne zależności. 2000 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Bardzo podoba mi się porównanie lobbingu do gry – tak jak dokonuje tego powyższa publikacja francuska. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? „Lobby“, ameryk.= Kuluary angielskiego parlamentu, w których członkowie Izby Gmin prowadzili rozmowy z osobami spoza parlamentu; poźniej także w znaczeniu hotelowego holu recepcyjnego – pochodzi od łacińskiego „lobia“ (galeria) W znaczeniu przenośnym „lobby“ już ponad 150 lat oznacza pewną grupę interesów, starającą się wywrzeć korzystny dla siebie wpływ głównie na parlamentarzystów i administrację. Tutaj dokładniejsze spojrzenie na pojęcie lobbingu i jego etymologię, a także na definicję grupy interesów określanej mianem „lobby“. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbing Wywieranie przez reprezentacje interesów wpływu na decydentów – we własnym interesie lub w interesie innych osób – dążących poprzez zarządzanie interesami do osiągnięcia wybranych celów lub przedsięwzięć Marketing Całość środków służących ukierunkowaniu działalności i zbytu wyrobów przedsiębiorstwa na zadane cele i na konkurencję Często mylone są te dwa pojęcia „marketing“ i „lobbing“ lub też nie rozdziela się prawidłowo znaczenia tych słów. Stąd tutaj wyraźne ich funkcjonalne rozgraniczenie. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Cele lobbingu: Sprzedanie przedsięwzięcia / projektu = realizacja Realizacja własnych interesów różnego rodzaju Osiąganie własnych celów w procesie wymiany Zyskanie ogólnego wpływu na decydentów / media Działanie „za kulisami“ – pośrednie wywieranie wpływu Tutaj przedstawione są główne cele lobbingu. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Opinie na temat lobbingu : „Lobbing jest dobry“ Bezpośrednie, pluralistyczne wywieranie wpływu Często jedynym środkiem jest realizacja interesów sposobem pośrednim Wymaga zaangażowania zainteresowanych Każda inicjatywa obywatelska to organizacja lobby „Lobbing jest niedobry“ Nierównowaga interesów Nieostra granica korupcji Poprawianie złych argumentów Rządy „zakulisowe“ „Pieniądz rządzi światem“ Lobbing jako postępowanie społeczne i metoda komunikowania się jest wciąż kontrowersyjny. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Przykłady„realnie istniejącego“ lobbingu Liczba zarejestrowanych lobbistów (2005 r.) Berlin – 6.000 Bruksela – 15.000 Waszyngton – 27.000 Obecne działania koncernów samochodowych i energetycznych w związku z ochroną klimatu Reforma służby zdrowia a przemysł farmaceutyczny Reakcja organizacji hotelarzy i restauratorów DeHoGa na zakaz palenia w zakładach gastronomicznych Patrząc na liczbę zarejestrowanych lobbistów można uznać sceptycyzm za uzasadniony. Etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. … 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Jak nasi koledzy za granicą oceniają działania lobbingowe na rzecz bibliotek? Maurice Freedman (ALA): „Sądzę, że niemieccy bibliotekarze powinni działania lobbingowe uznać za element swojego zawodu“ (BuB 55, 2003, 10/11, 631) Holly Murten (Ambasada USA, Berlin): „Lobbing na rzecz bibliotek to proces „przekształcania biernego poparcia w aktywne działanie“ (www.usembassy.de/germany/libusa1.html) Jonathan Douglas (MLA): „Strategic Advocacy - Lobbing government and public“ (British Council Workshop „Library Marketing for the 21st century“, Berlin 7.3.2005) Nasi koledzy z krajów anglojęzycznych podchodzą do tematu lobbingu z daleko większą swobodą. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Uprawianie lobbingu a demokracja W teorii demokracji lobbing jest zagadnieniem kontrowersyjnym: Z jednej strony jest to forma bezpośredniego pluralistycznego wywierania wpływu na system polityczny. Z drugiej strony praktyka dowodzi, że niezbędne przesłanki skutecznego lobbingu, w szczególności koszty osobowe i finansowe, są w stanie ponosić tylko określone grupy interesów, np. związki przemysłowców i stowarzyszenia przedsiębiorstw lub związki zawodowe. Krytycy lobbingu uważają lobbing za działanie na korzyść firm i wpływowych grup interesów. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Uprawianie lobbingu a demokracja Organizacje pozarządowe często nie dysponują porównywalnymi zasobami finansowymi i osobowymi, a poszczególne grupy społeczne często albo nie mają organizacji, które miałyby je reprezentować albo czują się przez nie niedostatecznie reprezentowane (np. pracownicy, konsumenci, pacjenci, studenci, młodzież, subkultury, bezrobotni, cudzoziemcy). Dlatego też wspomniane grupy najczęściej nie mają za sobą silnego lobby, kiedy więc wchodzą w konflikt z grupami interesów o mocnym lobbingu, mają ograniczone możliwości prezentowania swoich stanowisk i obrony swoich interesów, nawet jeśli ilościowo są liczniej reprezentowane w społeczeństwie niż grupy o silniejszej reprezentacji lobbingowej. Organizacje pozarządowe czy non-profit zdają się być często w gorszej sytuacji wobec wpływu jaki wywierają lobbiści z kręgów przemysłowych. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Uprawianie lobbingu a demokracja Co więcej, lobbing wymieniany jest wielokrotnie w kontekście braku przejrzystości i korupcji i często – w szczególności w Niemczech i w USA – uznawany za wątpliwe narzędzie w połączeniu z nieprzejrzystą praktyką finansowania dużych partii politycznych. Korupcja i lobbowanie nie muszą, ale mogą być ze sobą ściśle powiązane. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Dwie motywacje lobbingu Lobbing jako profesja Działanie dla wspólnego dobra Lobbing zawodowy lobbing jako zawód zależność od zlecającego z reguły wysoki budżet z reguły nie w interesie powszechnym Lobbing społeczny osobiste zaangażowanie z reguły niski budżet lub jego brak często w interesie powszechnym Tutaj pokazane są zasadnicze kryteria rozróżnienia: lobbing we własnym interesie lub lobbing na zlecenie 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Proces lobbingu Budowanie  długofalowych kontaktów / stosunków  zaufania  atmosfery wiarygodności Oferta dóbr zamiennych: „Jaką korzyść przyniesie poparcie mnie osobie, do której się zwracam?“ Tworzenie sieci Szukanie sprzymierzeńców / wsparcia Znajdowanie „właściwych kluczy otwierających drzwi“ Po mniej lub bardziej politycznych uwagach wstępnych na plan pierwszy wysuwa się właściwy konkretny proces lobbingu. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? „Właściwy klucz“ Trzeba tworzyć sojusze strategiczne i kreować wpływ!!! Sprzymierzeńcy bezpośrednio pośrednio Lobbing pośrednio Postępowanie lobbingowe i uczestniczący w nim aktorzy przedstawiają się mniej więcej według powyższego schematu. Osoba/y docelowe = „Decydenci “ bezpośrednio 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Jakie środki i strategie wybrać, żeby interesy mojej biblioteki zyskały właściwą pozycję i były urzeczywistniane także z pomocą innych? Lobbing -pytania zasadnicze Lobbiści w sektorze bibliotecznym powinni postawić sobie następujące pytanie zasadnicze: 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Jakimi drogami toruję drogę dla lobbingu? Współpraca w grupach i ciałach roboczych łączących różne poziomy organizacji (lokalne / interregionalne / krajowe) Komunikacja interpersonalna poza biblioteką Założenie towarzystwa przyjaciół biblioteki / organizacji wspierającej Pozytywne skupienie uwagi poprzez niecodzienne działania „Lobbing oddolny – bottom up“ „Gotowość lobbingowa - stand by“ Jakie konkretne kroki powinny zostać podjęte w procesie lobbingu? 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Co jeszcze może się przydać? Rozwijanie długofalowych stosunków Systematyczna praca nad poszerzaniem kontaktów: oficjalnych / nieoficjalnych „Networking“ Zasada „Kropla drąży kamień“ Wartość rozpoznawalności i kontekstu identyfikacyjnego „Objektywizacja“ interesów – eksponowanie dobra wspólnego Atrakcyjne „dobra wymienne“! Jakie dalsze aspekty zasadnicze należy uwzględnić? 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Przykłady ze świata bibliotekarstwa Pojawiają się przykłady ze świata bibliotekarstwa. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbing poprzez epatowanie tematem i wisielczy humor Strona internetowa organizacji zawodowej bibliotekarzy „Bibliothekssterben.de“ (umieranie bibliotek.de) ma sprowokować działania lobbingowe przeciwko zamykaniu bibliotek. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Motto lobbingowe naszej przewodniczącej IFLA poznał już każdy bibliotekarz na świecie. Strategia lobbingowa pani prezes 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Europejski lobbing bibliotekarski EBLIDA, europejskie biuro stowarzyszeń bibliotek, uprawia lobbing na płaszczyźnie polityki europejskiej. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbing po szwedzku Lobbing w Szwecji doprowadził do tego, że wielu Szwedów już wie: „Biblioteki są sexy“. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Barbara Lison, Biblioteka miejska w Bremie Lobbing z dozą dwuznaczności Także ruchoma lalka przedstawiająca amerykańską bibliotekarkę Nancy Pearl ma swój udział w narodowym procesie lobbingu w USA. 23.6.2008 Barbara Lison, Biblioteka miejska w Bremie

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbing w USA W USA lobbing jest tak intensywnie uprawiany, że politycy bywają dumni, jeśli na swojej stronie internetowej mogą się zaprezentować z przedstawicielami środowiska bibliotekarskiego. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? W jaki sposób American Library Association (ALA) wspomaga swoich kolegów i koleżanki w działaniach lobbingowych? Założenie biura na rzecz „Library Advocacy“ Ogólnokrajowy program „uświadamiający“ Informacje w internecie / - pomoc w argumentacji Wzory listów do decydentów i osób wspierających (sponsorów) Wzory artykułów dla prasy American Library Association jest bardzo pomysłowa w przekazywaniu przydatnego materiału dla działań lobbingowych. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Przykład z Anglii Angielscy koledzy podczas szkolenia zwrócili uwagę na dość istotny aspekt lobbingu. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Przykład z Anglii Angielscy koledzy swoją sentencją „The library is you“ wyraźnie dali do zrozumienia, że w procesie lobbingu chodzi o osobiste zaangażowanie i obecność. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Przykład z Anglii Z psychologicznego punktu widzenia odpowiednia prezentacja własnej osoby i osobowości ma z reguły znacznie większy, decydujący wpływ na rozstrzygnięcia merytoryczne niż rzeczowe argumenty. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Lobbing na „dolnej granicy“: „Wyobraźmy sobie, że napisaliśmy książkę, a państwo nam ją po prostu zabiera“ „Uniwersytety i szkoły muszą oszczędzać. Dlatego w przyszłości będą mogły kraść książki i czasopisma“ Kampania lobbingowa W procesie lobbingu ważni są sojusznicy – właściwi sojusznicy. Tutaj przykład źle dobranych sojuszników w kwestii niemieckiego ustawodawstwa dotyczącego prawa autorskiego. Księgarze i wydawcy stanęli po drugiej stronie, jak pokazują przytoczone cytaty. „WYDAWNICTW I NAUKOWCÓW NA RZECZ SPRAWIEDLIWEGO PRAWA AUTORSKIEGO“ przeprowadzona w wielu periodykach w Niemczech w październiku 2003 r. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Obiegowe hasła na temat lobbingu: „Żeby złapać mysz, trzeba założyć słoninkę “ „Manus manum lavat“ „Zwykłe sytuacje wymagają niezwykłych działań“ Ważne jest, by sprawiać wrażenie, że jest się instytucją sukcesu, która mogłaby jeszcze lepiej funkcjonować, gdyby przesłanie lobbistów znalazło posłuch. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Kilka uwag o skutecznym lobbingu 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Naczelna strategia lobbingu - 1 STWORZENIE I WYKORZYSTANIE POZYTYWNEGO WIZERUNKU NIKT NIE POSTAWI NA CHOREGO KONIA!!! 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Naczelna strategia lobbingu - 2 DEMONSTRACJA OBECNOŚCI WYSZUKIWANIE I ZACHOWANIE SPRZYMIERZEŃCÓW ZMIANA WIZERUNKU W OCZACH DECYDENTÓW TWORZENIE AURY PROFESJONALIZMU 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? Naczelna strategia lobbingu - 3 WE WŁAŚCIWYM CZASIE NA WŁAŚCIWYM MIEJSCU DZIĘKI WŁAŚCIWEMU SŁOWU !!! DŁUGOFALOWE PRZYGOTOWANIA!!! 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? PRZESŁANIE OSOBA/GRUPA DOCELOWA DECYDENT DOBRO WYMIENNE SPRZYMIERZEŃCY / SOJUSZE / SIECI STRATEGIA / KONCEPCJA PODMIOTY WSPIERAJACE KLUCZE OTWIERAJĄCE DRZWI  Kluczowe słowa lobbingu Tutaj pojawiają się ponownie najważniejsze kluczowe słowa lobbingu. 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen

I rzecz najważniejsza: Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen Jak „sprzedać” swoją bibliotekę? I rzecz najważniejsza: ... długi oddech! 23.6.2008 Barbara Lison, Stadtbibliothek Bremen