PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
z Oddziałami Integracyjnymi
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
W nauczaniu zintegrowanym
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Ocenianie Kształtujące
w praktyce pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak motywować dziecko do nauki ?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Sopocka Akademia Tenisowa
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska

Podstawowymi warunkami efektywnej współpracy są: Współpraca dwóch najważniejszych  środowisk wychowawczych – domu i szkoły – jest konieczna. Podstawowymi warunkami efektywnej współpracy są:         przekonanie obu stron o konieczności takiej współpracy,        systematyczna wymiana informacji o dziecku, jego postępach i trudnościach oraz o sposobach ich przezwyciężania,         zaangażowanie nauczycieli i rodziców  w stworzenie przyjaznej atmosfery w klasie, w szkolnej społeczności, w grupie rówieśniczej,         wspólna dbałość o stworzenie optymalnych warunków materialnych do nauki.

Bardzo ważną formą współpracy z nauczycielem jest uczestniczenie w odrabianiu prac domowych. Dlaczego zadajemy pracę domową? Praca domowa jest drugą po lekcji formą pracy dydaktyczno –wychowawczej, która nie może być spełniona (głównie ze względów czasowych) w czasie zajęć w szkole. Samodzielna nauka dziecka nazywana odrabianiem pracy domowej stanowi niezwykle ważne ogniwo procesu nauczania i wychowania. Jest ona przygotowaniem dziecka do samokształcenia.

Celem pracy domowej jest: Utrwalenie i pogłębienie wiadomości ucznia; Pobudzenie jego zainteresowań; Rozwijanie samodzielności myślenia i posługiwania się wiedzą; Wzbudzanie pragnienia wiedzy, chęci uczenia się, zrozumienia czegoś, zdobycia określonych kompetencji; Rozwijanie samodzielności myślenia i działania, umiejętności samodzielnego realizowania zadań, według własnych pomysłów i przez siebie kontrolowanych; Rozwijanie sprawności w uczeniu się przez stosowanie różnych technik oraz racjonalną organizację pracy; Kształtowanie nawyków systematycznego, dokładnego i chętnego podejmowania zadań; Rozwijanie inicjatywy, pomysłowości, zdolności twórczych; Budzenie pozytywnych emocji, wiary we własne siły, możliwości, pozytywnego stosunku do nauki;

Pomoc rodzica powinna polegać na:        rozmawianiu o tym, co wydarzyło się dziś w szkole, czego dziecko się nauczyło, co przeżyło, jak zostało ocenione i jak samo ocenia swoją pracę;        rozmawianiu o niepokojach i problemach, a także o sposobach ich eliminowania;        przypominaniu dziecku o konieczności wykonywania zadań domowych;       sprawdzeniu, czy wykonało je poprawnie;         dodatkowo ćwiczeniu tych umiejętności, które sprawiają problemy;        zapytaniu, co potrzebne będzie na następne zajęcia.

Bezpośrednią pomoc w wykonywaniu zadań domowych należy ograniczyć do:         wyjaśniania bardziej zawiłych treści;        wspólnego zastanawiania się nad problemami;        pokazywaniu dobrych wzorów ( np. pisanie);        uczenia dziecka korzystania z różnych źródeł informacji (źródłem takim może być słownik, encyklopedia, czasopisma, programy komputerowe, Internet, ale także książki z biblioteki publicznej, wywiad z dziadkiem, sąsiadem, obserwacje poczynione w czasie spaceru itp.);         uczeniu dociekliwości poznawczej ( należy starać się znaleźć odpowiedź na każde pytanie);        wspólnym czytaniu tekstów „czytanek”, słuchaniu czytającego na głos dziecka.

Rola rodzica sprowadza się też do stworzenia odpowiednich warunków wpływających na efektywność pracy domowej: ·        wyznaczenie kącika do nauki – stałego miejsca pracy; ·        odpowiednie oświetlenie i kąt padania światła; ·        porządek i ład na biurku oraz w otoczeniu; ·        określone stałe godziny na pracę domową; ·        cisza i spokój ·        życzliwa atmosfera panująca w domu ·        ustalenie odpowiedniej metody odrabiania pracy domowej ·        opracowanie planu pracy i nauki dostosowanego do możliwości danej rodziny ·        ustalenie czytelnych reguł dla dzieci i rodziców ·        konsekwencja w przestrzeganiu ustaleń ·        urozmaicone posiłki o odpowiednich porach dnia ·        odpoczynek po zajęciach na świeżym powietrzu ·        umiejętne regulowanie proporcji pomiędzy czasem nauki odpoczynku w domu ·        odpowiednia ilość snu w nocy (około 10 godzin)

Zdarza się, że rodzice bagatelizują sprawy związane ze szkołą – tłumacząc brakiem czasu, przepracowaniem, pozostawiając dziecko z problemem, z którym nie potrafi sobie poradzić. Taki uczeń może stopniowo nabierać lekceważącego stosunku do nauki szkolnej i samej szkoły. Innym, skrajnym przypadkiem są nadmierne ambicje rodziców, mające często negatywny wpływ na kształtujący się charakter dziecka. Dziecko nie może osiągać bardzo dobrych wyników kosztem swego zdrowia, utraty więzi z kolegami, dużego stresu wywołanego rozbieżnością między jego potencjalnymi możliwościami, a wygórowanymi oczekiwaniami rodziców.

Pomiędzy tymi dwiema postawami  istnieje „złoty środek”, z którego roztropni rodzice zdają sobie sprawę. Wiedzą oni, że najlepsze efekty przynosi: ·        ciągły kontakt rodzica z dzieckiem ·        wykazywanie zainteresowania nie tylko postępami w nauce ·        motywowanie do nauki ·        zachęcanie do samodzielności w myśleniu i wykonywaniu poszczególnych zadań; ·        wyjaśnianie tego, co jest niezrozumiałe – najlepiej po trzykrotnym przejrzeniu materiału przez dziecko ·        udzielanie dodatkowych wskazówek; ·        zalecanie dodatkowych ćwiczeń prowadzących do zrozumienia problemu i pokonania pojawiających się trudności; ·        dopingowanie i chwalenie za postępy, wytrwałość ·        ukazywanie celowości nauki w szkole i w domu

PAMIĘTAJMY Nie wolno podawać gotowych rozwiązań, a jedynie naprowadzać dziecko na rozwiązanie, np. za pomocą pytań i poleceń nakierowujących Poważniejsze kłopoty z samodzielnym wykonywaniem prac domowych należy zgłosić nauczycielowi Korzystajmy z pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów i logopedów z poradni pedagogiczno – psychologicznej Należy wyeliminować pomoc czasochłonną polegającą na siedzeniu przy dziecku przez cały czas odrabiania lekcji czy też wyręczaniu go „Na wszystko jest swój czas”- jeżeli dziecko przystępuje do odrabiania lekcji bezpośrednio po powrocie ze szkoły, będzie pracowało dłużej i mniej efektywnie Uczyć się dobrze to uczyć się ze zrozumieniem. Trzeba więc przyzwyczajać dziecko, że jeśli czegoś nie rozumie, powinno pytać, sygnalizować to dorosłym i to zarówno w szkole, jak i w domu.

„Należy uczyć się nie po to, aby zostać uczonym, ale po to, aby lepiej żyć”. Lew Tołstoj