Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Przeciwdziałanie przemocy domowej
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
dziecka niepełnosprawnego
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Analiza zjawiska i aspekt prawny.
Napięcie emocjonalne i stres
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Przemoc Wiktor Skaczyło Ia.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Zadawanie pytań.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Ogólnopolskie Porozumienie Osób i Organizacji Pomagających Ofiarom Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kolbuszowej Proces stawania się sprawcą przemocy opracowanie: Katarzyna Chudzik źródła: Godne życie bez przemocy –
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
PRZEMOC I AGRESJA.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Programy psychologiczno - terapeutyczne jako nowa perspektywa pracy z osobą stosującą przemoc Poznań 20 listopada 2015r.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
„Jak rozmawiać z osobą stosującą przemoc
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Telefony Zaufania dla dzieci
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
Renata Durda Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej VII Ogólnopolska Konferencja Niebieskiej Linii Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Wanda Paszkiewicz

Nasza klientka: Sfera poznawcza:   Þ        Tradycyjne przekonania o roli kobiety. Þ        Przekonanie o nieograniczonych możliwościach sprawcy. Þ        Dezorientacja. Þ        Idealizowanie związku. Þ        Myślenie: „czarne – białe”.

c.d........... Þ Nieadekwatne widzenie siebie. Þ        Koncentracja na problemach. Þ        Fatalizm. Þ        Brak wiedzy o prawach i prawie. Þ        Pomysłowość.

Strefa emocjonalna: Þ Uczucia związane ze sprawcą. Þ        „Węzeł emocjonalny”, uwikłanie. Þ        Obwinianie siebie. Þ        Wstyd. Þ        Wahania i niepewność. Þ        Ujawnianie smutku i cierpienia, zaprzeczanie złości. Þ        Bezradność. Þ        Empatia, solidarność.

Strefa behawioralna: Þ        Duża aktywność w poszukiwaniu sposobów powstrzymania sprawcy. Þ        Opowiadanie o krzywdzie. Þ        Nieumiejętność skutecznej samoobrony. Þ        Umniejszanie potrzeb. Þ        Spełnianie oczekiwań. Þ        Ucieczki i powroty. Þ        Uległość i przemoc. Þ        Wytrwałość w działaniu. Þ        Siła „trawy”. Þ        Uznanie poza domem.

Kierunki pracy terapeutycznej: ·    Nauka dbania o bezpieczeństwo własne i dzieci. ·    Zmiana postawy wobec siebie. ·    Dbanie o siebie. ·    Wskazywanie obszarów kompetencji. ·    Zwiększanie poczucia mocy osobistej, wpływu, kontroli.

c.d........... · Zmiana relacji ze sprawcą. ·        Zachęcanie do samodzielności. ·        Asertywność. ·        Pomoc w konkretnych sprawach. ·        Praca nad urazami z przeszłości.

Czego nauczyły nas nasze klientki? ·   Mówienie o aktach przemocy czasem pomaga, a czasem nie. · O potrzebie zajmowania się z urazami z przeszłości decyduje klientka. ·    Pomocne uświadomienie: „to jest przemoc”. ·    Realizacja celów klientki przynosi efekty. · Ważne budowanie obrazu pożądanej przyszłości. ·    „Zadania domowe” bywają pomocne.

c.d........... Cenne plany, co zrobi, gdy zaistnieje groźba przemocy. Podjęcie decyzji wymaga zastanowienia i czasu. Rozstanie nie powstrzymuje przemocy. Osoba doznająca przemocy jest partnerką w terapii. Zmiana ofiary mobilizuje sprawcę do zmiany. Aby trwale powstrzymać przemoc, konieczna praca z osobą stosującą przemoc.

... najważniejsze jest jednak to, aby pomóc tej osobie w odzyskaniu swojej godności!! Dziękuję!