Globalne Ocieplenie Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
? ? Ogrzewanie Domu Skąd bierze się energia cieplna?
Advertisements

Zanieczyszczenia powietrza.
Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 5
EFEKT CIEPLARNIANY ( efekt szklarni )
Efekt cieplarniany w Układzie Słonecznym
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Väder- och Klimatförändringar
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
...Efekt cieplarniany... Czym jest efekt cieplarniany?
KLIMAT A ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII.
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Odnawialne źródła energii
Alternatywne źródła energii
GLOBALNE OCIEPLENIE KLIMATU
Efekt cieplarniany.
Źródła energii odnawialnej
Alternatywne Źródła Energii
Odnawialne źródła energii
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA ENERGII
Odnawialne Źródła Energii
i t a m W s z y s t k i c h ! ! ! W Zapraszam do obejrzenia
ODNAWIALNE ŹRODŁA ENERGII
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA ENERGII
Wiatr, Słońce, Wnętrze Ziemi, Woda
Zmiany Klimatyczne.
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Naturalne źródła energii w krajach Unii Europejskiej.
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Odnawialne Źródła Energii
Maciej Jamiołkowski IIc
Efekt cieplarniany.
  Partner biznesowy   Partner biznesowy.   Partner biznesowy   Partner biznesowy.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Środowisko naturalne, a działalność człowieka
EFEKT CIEPLARNIANY.
Dlaczego klimat się zmienia?
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Dlaczego klimat się zmienia?
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Zagrożenia Planety Ziemi
Co to jest globalne ocieplenie?
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
1.
Odnawialne źródła energii
Ziemia – planeta ludzi.
Efekt cieplarniany Zjawisko, polegające na zwiększaniu temperatury planety w wyniku zatrzymywania promieniowania cieplnego przez atmosferę. Dalej.
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
Prezentacja wykonana przez Mateusza Kiełbiowskiego w ramach lekcji przyrody Klasa VI B , 2014 , rok szkolny 2013 – 2014.
Energia wodna hydroelektrownie Filip Lamański Cezary Wiśniewski
SPOSOBY POZYSKIWANIA ENERGII elektrycznej
Odnawialne źródła energii Teraźniejszość i przypuszczenia.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
ŹRÓDłA ENERGII Prezentacja wykonana na zajęciach informatycznych przez uczniów klas 0-III w ramach projektu SMS.
Odnawialne źródła energii
Energia geotermalna Krzysztof Pyka Kl 1 W.
Z energią zmieńmy źródła!
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Budowa instalacji prosumenckich. Działanie 4.1. Odnawialne źródła energii (OZE) Cel: Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł w ogólnej produkcji energii.
O ALTERNATYWNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII. Wiemy, że paliwa kopalne, dzięki którym produkowana jest energia elektryczna, kiedyś się wyczerpią. I co wtedy? Czy.
Temperatura powietrza
Efekt cieplarniany.
Fizyka a ekologia.
Efekt cieplarniany.
Prognozy przewidują, że jeśli tempo emisji dwutlenku węgla utrzyma się, to w ciągu lat może nastąpić wzrost powierzchniowej temperatury Ziemi o ok.
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Odnawialne źródła energii
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Globalne Ocieplenie Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

System klimatyczny System klimatyczny - to złożony system, którego głównymi składnikami są: atmosfera, hydrosfera, kriosfera, powierzchnia lądów, biosfera, oraz interakcje między nimi. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Rola atmosfery w kształtowaniu klimatu Atmosfera ziemska jak parasol chroni naszą planetę przed szkodliwym promieniowaniem z kosmosu i umożliwia życie na Ziemi. Troposfera to część atmosfery przylegająca do powierzchni Ziemi. Zachodzą w niej procesy mające wpływ na pogodę i klimat. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Zmiany klimatu Klimat ewoluuje na skutek własnej wewnętrznej dynamiki oraz pod wpływem takich czynników zewnętrznych, jak: erupcje wulkanów, zmiany w nasłonecznieniu, czy efekty działalności człowieka. Obecnie obserwowane zmiany klimatu zachodzą na skutek takich działań człowieka, jak: emisje gazów cieplarnianych, które gwałtownie wzrosły od czasów rewolucji przemysłowej (połowa XVIII wieku) w związku z powszechnym wykorzystaniem paliw kopalnych. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Zmiany klimatu w XX wieku Spowodowane były głównie działalnością człowieka i następowały w wyjątkowo szybkim tempie. Zaobserwowano między innymi: wzrost średniej temperatury na Ziemi o około 0,6° C, topnienie lodowców, podnoszenie się poziomu wody w morzach i oceanach - średnio o 10-20 cm, wzrost częstotliwości i intensywności ekstremalnych zjawisk pogodowych. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Znaczenie gazów cieplarnianych Gazy cieplarniane to składniki atmosfery, które mają zdolność zatrzymywania energii słonecznej w obrębie atmosfery ziemskiej. Zaliczamy do nich: parę wodną, dwutlenek węgla, ozon, metan, podtlenek azotu, freony i inne gazy przemysłowe. Niektóre z nich są naturalnymi składnikami atmosfery – np. para wodna, dzięki ich obecności w atmosferze na Ziemi panują warunki klimatyczne umożliwiające rozwój życia, W związku ze wzrostem zawartości gazów cieplarnianych w atmosferze pogłębia się zjawisko efektu cieplarnianego i następuje globalne ocieplenie. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Efekt cieplarniany Zjawisko polegające na zatrzymywaniu przez gazy cieplarniane części energii, która wcześniej docirała do Ziemi w postaci promieniowania słonecznego. Promieniowanie słoneczne przechodzi przez atmosferę i ogrzewa powierzchnię Ziemi, ogrzana Ziemia wypromieniowuje ciepło, promieniowanie cieplne jest pochłaniane przez gazy cieplarniane i ponownie emitowane do powierzchni Ziemi Efekt cieplarniany jest zjawiskiem naturalnym, jednak pod wpływem działalności człowieka przybiera na sile. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Wpływ zmian klimatu na człowieka zalanie zamieszkanych terenów ekstremalne zjawiska pogodowe zagrożeniem dla życia, zdrowia i mienia człowieka, niedobór wody pitnej, zmiany zasięgu upraw, pustynnienie żyznych terenów uprawnych, konieczności prowadzenia nawadniania na większą skalę, negatywne konsekwencje dla turystyki Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Wpływ zmian klimatu na biosferę zmiany zasięgu gatunków i ekosystemów – rośliny i zwierzęta będą zmuszone do przenoszenia się na nowe obszary, zanikanie ekosystemów – np. górskich lasów tropikalnych, wymieranie gatunków, które nie przystosują się do zbyt szybkich zmian lub nie zdołają dotrzeć do nowych siedlisk, zwiększenie zagrożenia dla lasów, które będą narażone na pożary, susze oraz choroby, zamieranie raf koralowych Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Świat wobec zmian klimatu Zmiany klimatu wywołały reakcję społeczności międzynarodowej: w 1992 roku podczas Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro przedstawiciele 154 państw podpisali Ramową Konwencję w sprawie Zmian Klimatu, W1997 roku Konwencję uzupełniono o Protokół z Kioto w którym sygnatariusze zobowiązali się do zredukowania emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 5% w latach 2008-2012. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Jak każdy z nas może ograniczać emisje gazów cieplarnianych? oszczędzając energię: wyłączaj sprzęt, z którego nie korzystasz, zakręcaj niepotrzebnie lejącą się wodę, wybierz transport publiczny zamiast samochodu, kupując energooszczędny sprzęt o jak najwyższej klasie efektywności energetycznej, informując innych o skutkach zmian klimatu i o tym, jak mogą im przeciwdziałać Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Sposoby ograniczania emisji gazów cieplarnianych wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, efektywniejsze wykorzystanie konwencjonalnych źródeł energii, stosowanie nowych energooszczędnych technologii, ochrona istniejących lasów i prowadzenie nowych nasadzeń, poprawa izolacji cieplnej budynków Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Odnawialne źródła energii OZE – „to źródła wykorzystujące energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także z biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu kładowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych” Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Rodzaje źródeł energii odnawialnej Energia słońca Energia wiatru Energia wodna Energia biomasy Energia geotermalna Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Energia słoneczna Pozyskiwanie energii promieniowania słonecznego i przetwarzanie jej na energię elektryczną lub cieplną. Do zamiany energii słonecznej na inne rodzaje energii służą tak zwane kolektory słoneczne lub baterie słoneczne. Niezwykle ważna jest roczna wartość nasłonecznienia na danym obszarze. Rośnie ona wraz ze spadkiem szerokości geograficznej. Im niższa szerokość tym stosowanie systemów solarnych jest bardziej opłacalne. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Energia wiatrowa Przetwarzanie energii wiejącego wiatru na energię elektryczną przy pomocy turbin wiatrowych. Moc elektrowni wiatrowych jest zależna od prędkości wiatru. Budowa jest opłacalna tylko gdy prędkość wiatru jest większa niż 4m/s. Dlatego coraz częściej farmy wiatrowe budowane są na morzu, gdzie prędkość wiatru jest bardzo duża. Światowymi liderami w produkcji turbin wiatrowych są: Duńczycy, Amerykanie, Niemcy, Holendrzy. Moc elektrowni wiatrowych zainstalowanych w Polsce wynosi 63MW. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Energia wodna Pozyskiwanie energii wód (najczęściej śródlądowych) i jej przetwarzaniem na energię mechaniczną i elektryczną przy użyciu turbin wodnych. Energię wody wykorzystywano od wieków budując nad rzekami młyny, tartaki, kuźnie w których woda spadając poruszała koła wodne napędzając tym samym inne maszyny. Poza energetycznym, elektrownie wodne zbiornikowe mogą spełniać jednocześnie inne zadania, jak zabezpieczenie przeciwpowodziowe, regulacja przepływu ze względu na żeglugę, rekreacja.. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b

Energia geotermalna Energia geotermalna jest wewnętrznym ciepłem Ziemi nagromadzonym w skałach oraz w wodach wypełniających pory i szczeliny skalne. W celu wydobycia wód geotermalnych na powierzchnię, wykonuje się odwierty do głębokości zalegania tych wód. Temperatury tych wód wynoszą od kilkudziesięciu do ponad 90 °C, a w skrajnych przypadkach osiągają sto kilkadziesiąt stopni co sprawia, że znajdują one zastosowanie głównie w energetyce cieplnej. Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b